psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor, bada neuronalne korelaty doświadczeń emocjonalnych oraz relacje między emocjami i procesami poznawczymi
Prokrastynacja to zaburzenie samoregulacji, polegające na odkładaniu niektórych działań na później, pomimo świadomości, że takie zachowanie prowadzić będzie do dyskomfortu. Szacuje się, że problem ten dotyczy 15-20% całej populacji oraz do 50% (a nawet 95%) studentów.
projekt naukowy
Neuronalne mechanizmy
problemów z regulacją emocji i deficytów wykonawczych w prokrastynacji
Jednostka realizująca
Kwota dofinansowania517 428 PLN
Jednostka finansująca
Okres realizacji projektu: sierpień 2018 – sierpień 2021
Prokrastynacja to zaburzenie samoregulacji, polegające na odkładaniu niektórych działań na później, pomimo świadomości, że takie zachowanie prowadzić będzie do dyskomfortu. Szacuje się, że problem ten dotyczy 15-20 proc. całej populacji oraz do 50 proc. (a nawet 95 proc.) studentów. Niniejszy projekt ma na celu zbadanie wpływu negatywnych emocji na problemy samoregulacji obserwowane w prokrastynacji.
Założenia i metodologia
Dotychczasowe badania pokazały, że prokrastynacja związana jest m.in. z impulsywnością, dysfunkcjami wykonawczymi oraz zaburzoną regulacją emocji. Wcześniejsze badania prof. Michałowskiego sugerują, że powyższe problemy są szczególnie nasilone w warunkach aktywujących negatywne emocje oraz nie występują w warunkach aktywujących emocje pozytywne.
W ramach projektu naukowcy zamierzają zastosować metodę potencjałów wywołanych u studentów z niskim i wysokim nasileniem prokrastynacji wykonujących (w trakcie oczekiwania nagród lub kar pieniężnych) parametryczne zadanie go/no-go na kilku poziomach trudności, na których zaangażowana jest mniejsza lub większa ilość zasobów poznawczych. Metodologia ta pozwoli określić wpływ regulacji emocji i trudności wykonywanego zadania na dysfunkcje w zakresie regulacji zachowania występujące u prokrastynujących studentów oraz zbadać neuronalne podłoże tych dysfunkcji.
{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Laboratorium Neuronauki Emocji","Nazwa odmieniona":""}}
Wydział
Array
Instytut
Array
mgr Ewa Wiwatowskapsycholog
Użyteczność wyników
Realizacja zaplanowanych działań oraz wykorzystanie EEG pozwoli uzyskać cenne wyniki naukowe oraz wypracować nowe procedury, które przyczynią się do rozwoju badań nad neuronalnymi korelatami zaburzeń związanych z trudnościami w regulacji impulsów i emocji – takimi jak ADHD czy uzależnienia. Zebrane dane mogą w przyszłości przyczynić się do opracowania nowych, skuteczniejszych strategii zwalczania tych zaburzeń.
Mamy szansę pokazać, że odkładanie realizacji trudnych zadań może być związane z zaburzeniem funkcjonowania mózgu. Jeśli nam się to uda, to trzeba będzie wykreślić „lenistwo” z listy grzechów głównych!
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"dziekan","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii i Prawa w Poznaniu","Nazwa odmieniona":"Wydzia\u0142u Psychologii i Prawa w Poznaniu"}}
Funkcja w Instytucie
{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja w Centrum
{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Laboratorium Neuronauki Emocji","Nazwa odmieniona":"Laboratorium Neuronauki Emocji"}}
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Klinicznej i Zdrowia","Nazwa odmieniona":""}}
Obszar zainteresowania
psychologia
Wydział
Array
Instytut
Array
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Jarosław Michałowskipsycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor, bada neuronalne korelaty doświadczeń emocjonalnych oraz relacje między emocjami i procesami poznawczymi