O studiach
"Obserwowane w Europie, w tym również w Polsce, przeobrażenia w strukturze demograficznej wymagają zmian w postrzeganiu starości i ludzi w starszym wieku. Nadal jednak dominującym podejściem jest koncentracja na deficytach osób w okresie późnej dorosłości i traktowanie tej grupy przede wszystkim jako obiektu oddziaływań medyczno-opiekuńczych. Warto podkreślić tymczasem, że osoby w starszym wieku nie stanowią jednorodnej grupy, przeciwnie – w okresie późnej dorosłości dominuje indywidualizm, obserwuje się znaczące różnice w obszarze stanu zdrowia, sprawności, aktywności i ról społecznych. Dobrostan psychiczny związany jest w dużej mierze z poczuciem, że jesteśmy autorami własnego życia (w takim stopniu, w jakim jest to możliwe w określonych warunkach, sytuacji). Osoba w starszym wieku powinna więc być traktowana jak partner w procesie projektowania i realizowania działań służących podtrzymywaniu i wzmacnianiu jej zasobów zdrowia. Wiąże się to zarówno z uwzględnianiem i zaspokajaniem ważnych potrzeb psychologicznych – samostanowienia, sprawstwa i autonomii, które nie zmieniają się wraz z wiekiem, jak i udzielaniem skutecznego wsparcia, aby w pełni wykorzystać potencjał dłuższego życia. Tworząc koncepcję i program studiów za punkt odniesienia przyjęłyśmy długowieczność, nie starość. Wzrost liczby ludzi osiągających bardzo zaawansowany wiek wymaga zrewidowania tradycyjnych modeli przebiegu życia człowieka, zmiany postaw oraz wypracowania nowych praktyk w obszarze edukacji i szkolenia profesjonalistów zajmujących się ochroną zdrowia. Wychodząc z takiego założenia, zgromadziłyśmy ekspertów, dla których długie i zdrowe życie stanowi wartość, zainteresowanych tym, aby to życie było satysfakcjonujące i warte przeżycia z perspektywy jednostek i społeczeństw."

Joanna Zapała i dr Monika Matecka
Kierowniczki merytoryczne kierunku
Adresaci studiów
Studia adresowane są do osób zainteresowanych problematyką długowieczności, pojmowanej jako zdolność do długiego życia i jego realizacji w różnych wymiarach, a w tym kontekście – również starzeniem się i funkcjonowaniem człowieka w okresie starości. Zapraszamy do podjęcia studiów zarówno osoby pracujące zawodowo z ludźmi w starszym wieku, jak i udzielające im nieformalnego wsparcia, a także osoby, których aktywność ukierunkowana jest na wzmacnianie i utrzymywanie dobrostanu fizycznego, psychospołecznego i duchowego oraz poprawę jakości życia (własnego, bliskich ludzi, pacjentów/podopiecznych) w całej jego perspektywie.
Cel
Studia mają na celu dostarczenie wiedzy dotyczącej długowieczności i procesu starzenia się (jego przebiegu, uwarunkowań i wymiarów) oraz późnej dorosłości, jednego z naturalnych okresów biografii, w którym człowiek konfrontuje się jednak ze specyficznymi wyzwaniami, zadaniami i doświadczeniami. Zaprezentowane zostanie ujęcie rozwojowe tego okresu, odwołujące się do zasobów i ukrytych rezerw osób w starszym wieku, przy jednoczesnym uwzględnieniu występujących w okresie starości problemów w funkcjonowaniu fizycznym, poznawczym czy emocjonalnym. Akcentowane będą aspekty podmiotowe, osobowościowe, duchowe i etyczne, których znaczenia nie można pomijać w procesie zapewniania wielowymiarowego wsparcia osobom w najstarszych grupach wiekowych. Nacisk położony zostanie także na omówienie dobrych praktyk w pracy z osobami w starszym wieku, wyrażających się m.in. w respektowaniu ich potrzeb i granic, partnerskim stylu komunikacji oraz reagowaniu na wszelkie przejawy dyskryminacji i przemocy.
Co wyróżnia nasz program
Praktyka
- wprowadzenie treści dotyczących długowieczności (najnowsze doniesienia naukowe, aktualne kierunki badań);
- odejście od stereotypowego (tradycyjnego) postrzegania okresu starości;
- interdyscyplinarne ujęcie problematyki starzenia się i funkcjonowania człowieka w okresie późnej dorosłości (uwzględnianie różnych perspektyw i dyscyplin nauki);
- koncentracja na zasobach, potencjale rozwojowym osób w starszym wieku;
- odwoływanie się do ustaleń medycyny stylu życia i akcentowanie możliwości wpływu jednostki na różne obszary własnego funkcjonowania i dobrostanu biopsychospołecznego;
- wskazanie najnowszych kierunków działań, których celem jest ochrona, wzmacnianie i odbudowa zasobów zdrowia;
- doświadczona kadra (nauczyciele akademiccy, będący równocześnie specjalistami pracującymi z osobami, dla których ważne jest długie, zdrowe i satysfakcjonujące życie).
Studia mają charakter interdyscyplinarny. Obejmują zagadnienia związane z długowiecznością, prezentują najnowszą wiedzę na temat procesów i zmian (zarówno tych o charakterze regresywnym, jak i wskazujących na wzrost) w różnych sferach funkcjonowania osób w starszym wieku, w tym także długowiecznych (w wieku lat 90. i powyżej). Uwzględniają perspektywę nauk społecznych i medycznych, zgodnie z przyjętym przez autorki projektu założeniem, że ukazanie różnych punktów odniesienia w myśleniu o człowieku w starszym wieku – jego potrzebach, przejawach psychicznej aktywności, specyficznych zadaniach rozwojowych oraz problemach i sposobach ich rozwiązania, sprzyja stworzeniu całościowego i złożonego obrazu tego okresu życia, jakim jest późna dorosłość. Słuchacze zyskają także możliwość rozwijania kompetencji związanych z rozpoznawaniem potrzeb osób w starszym wieku oraz udzielaniem adekwatnego wsparcia, jak również z komunikowaniem się z osobami, u których występują problemy w obszarze widzenia, słyszenia, funkcjonowania poznawczego. Ponadto poznają metody i formy aktywizowania osób w starszym wieku, uwzględniające stan zdrowia, poziom sprawności oraz indywidualne potrzeby i zainteresowania.
Kadra
Zajęcia prowadzą nauczyciele akademiccy z wieloletnim doświadczeniem, specjaliści z różnych dziedzin, w większości udzielający profesjonalnego wsparcia również osobom w starszym wieku.
Czas trwania
2 semestry (190 godzin)
30 punktów ECTS
Organizacja nauki
Studia podyplomowe trwają 9 miesięcy. Zajęcia są realizowane w trakcie 10-11 zjazdów, odbywają się w soboty i niedziele. Spotkania odbywają się średnio raz w miesiącu w siedzibie Filii Uniwersytetu SWPS przy ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 10 w Poznaniu lub w innym budynku wynajmowanym przez Uczelnię. Studia są planowane w formie hybrydowej tj. 2-3 zjazdy będą realizowane w formie online, a pozostałe w budynku, o ile sytuacja pandemiczna na to pozwoli.
Warunki zaliczenia
- minimum 80% obecność na zajęciach;
- zaliczenie testu wiedzy;
- wykonywanie prac cząstkowych według wskazań prowadzących;
- merytoryczna aktywność podczas zajęć;
- uzyskanie innych, określonych sylabusami efektów kształcenia;w trakcie zajęć zawierających elementy pracy z ciałem aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;
- przestrzeganie specyficznych dla tych zajęć reguł organizacyjnych.
Program
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
W razie potrzeby jesteśmy gotowi do prowadzenia zajęć w trybie online.
Program zajęć obejmuje 190 godzin i podzielony jest na 3 bloki tematyczne:
Blok I. Biologiczne podstawy długowieczności i starzenia się
• Neurobiologia późnej dorosłości
• Psychiatria wieku podeszłego
• Wiek podeszły, starczy, sędziwy – podstawy gerontologii
• Dieta, nawyki, strategie żywieniowe i ich wpływ na witalność organizmu
• Aktywna rehabilitacja w procesie wspierania optymalnego starzenia się i długowieczności
Blok II. Psychologiczne podstawy długowieczności i starzenia się
• Psychologiczne aspekty starzenia się i długowieczności
• Dobrostan biopsychospołeczny i duchowy w późnej dorosłości
• Seksualność w późnej dorosłości
• Relacje psyche-soma a długowieczność
• Wprowadzenie do psychologii klinicznej i psychoterapii osób w późnej dorosłości
• Komunikacja w procesie wzmacniania zasobów zdrowia osób w starszym wieku
• Człowiek w starszym wieku w sytuacji kryzysu
Blok III. Aspekty społeczne i etyczno-prawne w pracy z osobami w późnej dorosłości
• Etyczne konteksty pracy z osobami w starszym wieku
• Osoba starsza w prawie medycznym
• Aktywizacja i wzmacnianie potencjału rozwojowego osób w starszym wieku
• Arteterapia, sztuka i długowieczność
• Przestrzeń przyjazna starzejącemu się społeczeństwu
• Seminarium podsumowujące
Kadra
Rekrutacja
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE
Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego. Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń zastrzega możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń.
Opłaty
Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
Nawet do 80% dofinansowania na studia podyplomowe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców!
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny uzyskał aprobatę PARP i wpis do Bazy Usług Rozwojowych jako podmiot świadczący usługi rozwojowe. Informacje o instytucjach dofinansowujących studia w danym województwie znajdziecie Państwo pod linkiem: http://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ w zakładce: Dofinansowanie oraz na stronie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości http://warp.org.pl/oferta/dotacje/
Opłata za rok studiów
rok akademicki 2022-2023 |
10 rat |
660 zł |
2 raty |
3 050 zł |
1 rata |
5 700 zł |
Opłata rekrutacyjna |
300 zł |
Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł w tym:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (opłata bez zniżki wynosi 300 zł – absolwent płaci 0 zł).
Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni.
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.
Koordynator kierunku