Czy słyszeliście o firmie Ecoalf? Widzieliście ich produkty w wielkich modowych sieciówkach? Ecoalf to firma, która ze śmieci robi świetne jakościowo ubrania i jest jedną z nielicznych, które dbają o planetę. Do produkcji koszulki wykorzystuje się dwuletni zapas wody pitnej, a branża mody wytwarza co roku więcej CO2 niż wszystkie linie lotnicze świata. Gdy uświadomimy sobie ogrom zniszczeń, jakie dokonują się każdego dnia – do czego namawia Anna Pięta w poniższym wykładzie – dojdziemy do wniosku, że największym zasobem do produkcji większości rzeczy są śmieci.

Przyszłość to śmieci

Anna Pięta podzieliła się z nami przerażającymi statystykami. Od 1970 roku liczba ludności się podwoiła – na świecie jest nas około 8 miliardów, więc zapotrzebowanie na modę ogromnie wzrosło. Za modą stoją śmieci. Co roku wielkie sieciówki produkują miliony ubrań, a 60 proc. z nich jeszcze w tym samym roku ląduje na śmietniku. Jeśli czegoś z tym nie zrobimy, zapowiada się, że konsumpcja mody będzie rosła. Aby stworzyć ubrania, potrzeba mnóstwa wody, pestycydów i innych związków chemicznych, o czym my – zwykli użytkownicy – nie jesteśmy nawet informowani. Niestety. Tylko 2 proc. odzieży poddaje się recyklingowi. Anna Pięta przedstawiła również pozytywną estymacją: gdybyśmy od teraz przestali produkować ubrania, to do 2030 roku mieszkańcy Ziemi ciągle mieliby w co się ubrać. Pojawia się więc pytanie: co możemy zrobić, żeby odpady się nie marnowały? Odpowiedź jest prosta: skorzystajmy ze śmieci!

  • https://podcasts.apple.com/us/podcast/przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87-to-%C5%9Bmieci-anna-pi%C4%99ta/id1460690724?i=1000449496114
  • https://open.spotify.com/episode/5eg5ylduZgNh9uTdx6zU50
  • https://soundcloud.com/user-181745606/przyszlosc-to-smieci-anna-pieta
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/4f18653a-5553-4ab3-b492-6b36d4b11a13?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

 

Prelegent

258 Anna PiętaAnna
Pięta

strateżka ds. zrównoważenia w modzie i współautorka podcastu Muda Talks (o zrównoważeniu, ekologii i ekonomii cyrkularnej). Była odpowiedzialna za strategię zrównoważenia i łańcuch dostaw marki NAGO. Wcześniej przez kilka lat organizowała targi autorskiej mody HUSH Warsaw, jako dyrektor artystyczna i współwłaścicielka marki. Prowadziła wszystkie kampanie promocyjne targów i zarządzała programem eksportu polskich marek za granicę- HUSH Warsaw International. Pisze dla VOGUE.pl, „Design Alive” i portalu NOIZZ.PL o świadomej konsumpcji, gospodarce obiegu zamkniętego i modzie przyszłości. Wierzy już tylko w działanie i to, że każdy z nas może być zmianą, którą chce zobaczyć w otaczającym świecie.

Artykuły

images/Naming_StrefaDesignu_1175x950.jpg

Naming – jak zaprojektować nazwę marki? (podcast)

Projektowanie, o ile nie jest projektowaniem wnętrz, nierzadko kojarzy się z projektowaniem graficznym. Tymczasem okazuje…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/Inkluzywny_i_dostepny_UX_Design-intro.jpg

Inkluzywny i dostępny UX Design

Czym są inkluzywność i dostępność? Jak przejawiają się w UX Designie? Dlaczego są ważne? Jak…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/przyszlosc-i-wyzwania-ux.jpeg

Przyszłość i wyzwania UX

Jakie wyzwania stoją przed projektowaniem UX i jak zapowiada się jego przyszłość? Jakie perspektywy czekają…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/SD_Prawo_autorskie_dla_projektantow_graficznych_cover.jpg

Prawo autorskie dla projektantów graficznych – podcast

Prawem autorskim i jego zasadami powinien zainteresować się każdy, nawet początkujący projektant. Znany jest kazus…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/z-pasji-do-kaletnictwa-hugbag.jpg

Z pasji do kaletnictwa – historia o przyjaźni, pracy i sukcesie (podcast)

Z czego rodzi się pasja do działania? Czym jest prawdziwy sukces w pracy i jak…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/SD_Fotografia_intermedialna_cover_ok.jpg

Fotografia intermedialna – czym jest otwarty system wizualny? (podcast)

Fotograficzna neoawangarda, badania wizulane i projekty artystyczne, w których fotografia działa na zasadach określanych przez…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/SD_projektowanie_komunikacji_marek_etycznych_cover.jpg

Projektowanie komunikacji marek etycznych i odpowie­dzialnych społecznie – podcast

Idealny świat to taki, gdzie produkty rozwiązują ludzkie problemy, usługi mają na celu ułatwiać codzienne…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/wspolpraca-z-winnicami-grafika-swps-cover.jpg

Studenci Grafiki wspierają rodzimych przedsiębiorców – współpraca z polskimi winnicami

Młodzi projektanci z Grafiki na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu w ramach projektu realizowanego z firmą Ars Vini…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia