Tekstylia są nieodłączną częścią naszej codzienności. Można zaryzykować stwierdzenie, że bez nich nie funkcjonujemy. Są na tyle mocno wplecione w otaczającą nas rzeczywistość, że przestają być zauważalne, co jest swego rodzaju paradoksem. Jakie innowacje obserwujemy dziś w produkcji dzianin i tkanin? Jakie tradycyjne techniki włókiennicze wykorzystywane są przez artystów i projektantów? Dlaczego tradycyjnie wytwarzane tekstylia cechują się autentycznością i przyciągają odbiorców z całego świata? O tajnikach tkackiego rzemiosła rozmawiają Alicja Kaczmarek, która prowadzi autorską pracownię tkacką Cottongrass, oraz Ewa Klekot ze School of Form.

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/tekstylia-tkactwo-i-w%C5%82%C3%B3kiennictwo-w-designie-alicja/id1460690724?i=1000469710479
  • https://open.spotify.com/episode/3Gvlv6EgCufRbKuWS83tJ0
  • https://soundcloud.com/user-181745606/tekstylia-tkactwo-i-wlokiennictwo-w-designie-alicja-kaczmarek-i-ewa-klekot
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/c51ac924-2df5-485d-9c50-2cd1c3afe752?_lsthttps://podcasts.apple.com/pl/podcast/tekstylia-tkactwo-i-w%C5%82%C3%B3kiennictwo-w-designie-alicja/id1460690724?i=1000469710479

 

Gość

258 Natalia BieniasAlicja
Kaczmarek

wykłada na School of Form Uniwersytetu SWPS. Absolwentka dwuletnich studiów na kierunku Contemporary Textiles na Shetland College. Tkackim rzemiosłem zajmuje się od 2011 r. Popularyzuje wiedzę o tradycyjnych technikach włókienniczych, prowadząc prezentacje i warsztaty w instytucjach kultury. W 2016 r. brała udział w projekcie badawczym „History and Heritage of Shetland Tweed”, dokumentującym historię wytwarzania tweedu na Wyspach Szetlandzkich. W 2017 r. otworzyła w Poznaniu autorską pracownię tkacką Cottongrass. Jej prace brały udział w wystawach grupowych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Czechach i na Węgrzech.

Prowadząca

aga naplochaEwa
Klekot

antropolożka kultury, tłumaczka, kuratorka, doktor nauk o sztuce. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi. Kierowała interdyscyplinarnym projektem badawczym „Ludzie z fabryki porcelany” (0264/NPRH4/H2b/83/2016), a ostatnio wspólnie z ceramiczką Olgą Milczyńską zrealizowała wystawę Robić/Rzeczy na Łódź Design Festival 2019. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne.

Wybrane publikacje: Mētis – wiedza asystemowa, Teksty Drugie 1/2018, s. 79–90; Uwikłanie w nowoczesność: o tożsamości rzeczy zaprojektowanych, w: Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989, red. Cz. Frejlich, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, s. 78–91; Ceramic Production as Intangible Cultural Heritage and Its Visualisation, w: ed. N. Valentincic-Furlan, Visualising Intangible Heritage, Ljubljana: SEM 2018, pp.111–130; Sprawczość w fabryce porcelany, Kultura Popularna 2/2017, s. 92–107; Between the Ethnographic and Material Culture, w: Object Lessons. Zofia Rydet’s Sociological Record, ed. K. Pijarski, Warszawa: MSN 2017, s. 117–134.

Artykuły

images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/kilka-publikacji-nie-o-projektowaniu.jpg

~5 (!=) książek o nieprojekto­wa­­niu, lecz wciąż o rozwiązywaniu problemów

Projektanci stają obecnie przed wyzwaniem szybko zmieniających się potrzeb społecznych i projektów z nimi związanych.…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/wplyw-projektowania-na-zmysly_1175.jpg

Wpływ projektowania na zmysły człowieka

Pandemia koronawirusa spowodowała, że wszelkie interakcje społeczne ograniczyliśmy do minimum. Są jednak projektanci, którzy starają…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/projektowanie-przyszlosci-skalska-kolodziej02.jpg

Projektowanie przyszłości – na czym polega i dlaczego warto to robić?

W dzisiejszym świecie często musimy podejmować decyzje na podstawie bardzo skąpych informacji lub spekulatywnych scenariuszy.…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/projektowanie-zmian-spolecznych_cover1175.jpg

Jak projektowanie może wpływać na zmiany społeczne?

Wyrwanie się z wiru codziennych obowiązków, przełamywanie stereotypów i trwała praca z wybraną społecznością przynoszą…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/5-ksiazek-o-projektowaniu-dla-dzieci.jpg

5 książek o projektowaniu – dla dzieci i nie tylko

Jakie książki o projektowaniu dla dzieci z zainteresowaniem przeczytają również dorośli? Czy z publikacji przeznaczonych…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/pitching-w-ux_cover_1175.jpg

Pitching w UX – jak dobrze zaprezentować swój produkt?

Opowiadać o swojej pracy i projektach można na różne sposoby, sztuką jest jednak zrobić to…
images/StrefaDesignu19/wydarzenia/into/od_grafika_do_ux_designera.jpg

Od grafika do UX designera

Jak wykorzystać umiejętności graficzne w projektowaniu UX? Czy da się pracować jako UX designer, nie…
images/StrefaDesignu19/artykuly/intro/5-ksiazek-o-typografii.jpg

5 książek o typografii, które warto przeczytać ze względu na treść i formę

Subiektywny wybór książek dotyczących typografii przedstawia Katarzyna Sowa z Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS. To pozycje…
images/StrefaDesignu19wydarzeniainto/polski-design_cover.jpg

Polski design – jak go wypromować na świecie?

Polski design staje się coraz bardziej ceniony i rozpoznawalny na świecie. Nie bez przyczyny –…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

 
Zapraszamy na webinar „Projektowanie wrażliwości. Jak połączyć grafikę z edukacją?”