Design jest dyscypliną z gruntu dynamiczną, nieusatannie zmieniającą się. Odpowiada na potrzeby oraz problemy, jakie stanowią przedmiot zainteresowania projektantów w myśl idei problem oriented design. Obecnie jednak obserwujemy zasadniczą zmianę paradygmatu w projektowaniu, która polega na transformacji designu w narzędzie moderacji i animacji zmiany społecznej – design przestaje stanowić odrębną dyscyplinę i przyjmuje rolę facylitatora procesów, w centrum zainteresowania stawiając człowieka w określonej roli społecznej. Zadaniem projektowania jest zatem uzupełnianie deficytów w zakresie myślenia systemowego, orientacji na problem i jego rozwiązanie w duchu partycypacji. Jako teoretycy i praktycy projektowania, a także wykładowcy, widzimy konieczność redefiniowania sposobów edukacji w zakresie designu. Nie chcemy jednak odbierać szkołom projektowym i artystycznym należnego im miejsca w systemie szkolnictwa wyższego i nie deprecjonujemy ich statusu quo. Pragniemy zaznaczyć, że myślenie projektowe może wesprzeć dziedziny i dyscypliny, które w swoim zakresie dotychczas nie uwzględniały designu jako takiego.

O tym, jak uczyć (się) projektowania rozmawiają eksperci związani z Grafiką Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu: projektantka i badaczka Małgorzata Ciesielska, komunikolog dr Mariusz Wszołek oraz grafik i projektantka Katarzyna Sowa. Rozmowę prowadzi Natalia Bienias (by Zebza), wykładowczyni na podyplomowych studiach UX Design Uniwersytetu SWPS.

Podcast jest dostępny m.in. na kanale YouTube Strefy Designu. Poszczególne sygnatury czasowe przedstawione poniżej przenoszą w opisany fragment nagrania:

03:10 – Skąd konieczność redefinicji sposobu edukacji w zakresie designu?
08:23 – Jak do tej pory uczyło się projektowania?
13:36 – Co studenci projektowania robią podczas zajęć na studiach?
15:32 – Czy można się uczyć projektowania na własną rękę?
18:38 – Jakie kompetencje są kluczowe w projektowaniu? Czy uczelnie artystyczne rzeczywiście ich uczą?
24:32 – Na jakie przedmioty zwracać uwagę przy wyborze studiów projektowych?
30:01 – Czy projektant musi umieć rysować?
37:49 – Jaka będzie rola i znaczenie UX Design w perspektywie najbliższych 5–10 lat?
49:13 – Konkurs „Głowa się rusza”– na czym polega?
52:53 – Kogo warto śledzić w social mediach w zakresie projektowania?

Podcastu można też posłuchać na Spotify:

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/jak-uczy%C4%87-si%C4%99-projektowania-k-sowa-m-ciesielska-m-wszo%C5%82ek/id1460690724?i=1000521577238
  • https://soundcloud.com/user-181745606/ciesielska-sowa-wszolek-sd-jak-uczyc-sie-projektowania-podcast-2021
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/e2843b29-2b17-4fd3-9ea5-9779180b3825?_lst
  • https://www.empik.com/106-jak-uczyc-sie-projektowania-k-sowa-m-ciesielska-m-wszolek-n-bienias-zebza-stref-opracowanie-zbiorowe,p1271166752,ebooki-i-mp3-p

Interesujesz się designem? Dołącz do nas w grupie Strefa Designu Uniwersytetu SWPS na Facebooku.

Goście

258 Małgorzata CiesielskaMałgorzata
Ciesielska

projektant, badacz, pedagog, tutor. Zawodowo współpracowała z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się m.in. rozwojem edukacji. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego i wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie prowadzi zajęcia na kierunku Grafika Uniwersytetu SWPS z teorii i praktyki designu oraz projektowania systemów orientacji wizualnej. Naukowo zajmuje się badaniem wpływu graficznej formy materiałów edukacyjnych na obciążenie poznawcze.

258 Mariusz WszołekMariusz
Wszołek

komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Jego zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

258 Katarzyna SowaKatarzyna
Sowa

grafik, aktywny zawodowo projektant kreatywny. Magister historii sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadzi warsztaty dla studentów Grafiki Uniwersytetu SWPS i studentów Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego z zakresu historii typografii, reguł składu tekstu, projektowania wielostronicowych publikacji, projektowania książki i krojów pism. Interesuje się typografią oraz jej korelacją z przekazem wizualnym i jego odbiorem. Fascynują ją dokonania Polskiej Awangardy, modernizmu międzywojennego, Szwajcarskiej Szkoły Projektowania i eksperymenty postmodernistów.

Prowadząca

258 Natalia BieniasNatalia
Bienias (Zebza)

Head of Design w firmie projektowo-badawczej Mobee Dick, specjalizującej się w budowaniu produktów i usług cyfrowych. Zajmuje się w projektowaniem interfejsów i architektury informacji. Wykłada na podyplomowych studiach UX Design na Uniwersytecie SWPS. W wolnym czasie prowadzi bloga oraz kanał na YouTube poświęcony nauce projektowania i grafice – by Zebza.

Artykuły

images/SD_Przyszlosc_projektowania_i_architektury__miedzy_innowacja_a_odpowiedzialnoscia_podcast.jpg

Przyszłość projektowania i architektury – między innowacją a odpowiedzialnością (podcast)

Czy jako społeczeństwo faktycznie potrzebujemy kolejnych, nowo tworzonych przestrzeni? A może warto, dla wspólnego dobra,…
images/SD_UX_Writing_w_praktyce_-_od_slowa_do_sukcesu_podcast.jpg

UX Writing w praktyce - od słowa do sukcesu (podcast)

W erze cyfrowej, gdzie każde kliknięcie i przewinięcie ekranu kryje za sobą historię interakcji, kluczowym…
images/SD_Projektowanie_w_zmieniajacym_sie_swiecie__wyzwania_i_perspektywy_branzy_podcast.jpg

Projektowanie w zmieniającym się świecie – wyzwania i perspektywy branży (podcast)

Kim jest projektant i na czym polega istota projektowania użytkowego w dobie globalizacji, ciągłych zmian…
images/ST_Budowanie_unikalnej_marki_czyli_jak_zdobyc_serca_odbiorcow_webinar.jpg

Budowanie unikalnej marki, czyli jak zdobyć serca odbiorców (podcast)

Jednym z głównych powodów, dla których organizacje potrzebują brandingu w dzisiejszym świecie, jest duże nasycenie rynku produktów…
images/SD_Od_koncepcji_do_okladki__tajniki_projektowania_ksiazek_podcast.jpg

Od koncepcji do okładki – tajniki projektowania książek (podcast)

Popularne powiedzenie mówi, żeby „nie oceniać książki po okładce”, ale z drugiej strony, wszyscy dobrze…
images/SD_Przyszlosc_robocza__integracja_i_edukacja_w_praktyce_projektowej_podcast.jpg

Przyszłość robocza – integracja i edukacja w praktyce projektowej (podcast)

Rozpoznanie potrzeb odbiorcy to fundament każdego udanego projektu. Nic dziwnego, że twórcy wciąż poszukują metod…
images/SD_Jak_planowac_prace_i_zarzadzac_swoimi_projektami_webinar.jpg

Jak planować pracę i zarządzać swoimi projektami? (podcast)

Wchodzimy w nową rzeczywistość, wyciągając wnioski z doświadczeń 2023 roku. Nauczeni na własnych błędach, aspirujemy do bardziej…
images/SD_Cyk__i_zdjecie_w_AI_gotowe._Dlaczego_AI_moze_byc_szansa_dla_zawodu_fotografa.jpg

Cyk – i zdjęcie w AI gotowe. Dlaczego AI może być szansą dla zawodu fotografa?

Jakie są najczęstsze mity dotyczące sztucznej inteligencji, które wpływają na pracę fotografa? W jaki sposób…
images/SD_Kreatywnosc_na_zakrecie__zarzadzanie_czasem_i_intuicja_w_projektowaniu_webinar.jpg

Kreatywność na zakręcie – zarządzanie czasem i intuicją w projektowaniu (podcast)

Czas ucieka, terminy gonią, klient się niecierpliwi, a w głowie – pustka. Jak na złość,…
images/SD_Encyklopedia_Tytusa_w_innowacyjnej_formie_-_oczami_projektantow_webinar.jpg

Encyklopedia Tytusa w innowacyjnej formie - oczami projektantów (podcast)

"Tytusopedia" jest trzyczęściową publikacją skupiającą komiksy autorstwa Papcia Chmiela, publikowane pierwotnie w "Świecie Młodych", przedstawiające…

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia logo white kopia