Proces projektowy

  •  Jak nowe technologie wspomagają tradycyjne rzemiosło

    Kiedyś babcie i mamy robiły swetry na drutach i przenosiły wykroje z „Burdy” na papier, szewcy naprawiali buty, garncarze toczyli miski, wazony i talerze. Dziś roboty na podstawie algorytmu dziergają z drutu miedzianego skomplikowane struktury, a drukarki 3D drukują meble z recyclingowanych materiałów.

  •  Pożegnanie z cepelią, czas na nowe rzemiosło?

    Wydawało się, że rzemiosło w Polsce jest w zapaści. Wielu kojarzyło się z cepeliowskimi wyrobami oferowanymi przez kolorowe jarmarki w turystycznych miejscowościach.

  • 5 książek o nie­­projektowaniu – dla poszerzenia perspektywy

    Charles Eames, zapytany o granice projektowania, odpowiedział w dość przewrotny sposób – granice projektowania wyznaczane są przez problemy do rozwiązania. Pokazuje to, jak szerokie zastosowanie ma współczesne projektowanie.

  • 5 książek o projektowaniu, które warto przeczytać

    Projektowanie to fach, który czerpie z bogactwa interdyscyplinarności i dynamiki aktualności. Projektant graficzny, który swój warsztat ogranicza tylko do ekranu komputera czy analogowych narzędzi projektowych, szybko zostanie negatywnie zweryfikowany ze względu na dynamikę aktualności.

  • 5 książek o urbanistyce i projektowaniu

    Co ma wspólnego urbanistyka z projektowaniem graficznym? Czy projektant graficzny powinien znać historię architektury? Czy sztuka użytkowa i inżynieria miasta to rzeczywiście odległe dziedziny? Eksploracja wiedzy o miastach w kontekście urbanistyki i architektury jest dla projektantów graficznych bardzo istotna. Miasto jest bowiem platformą realizacji projektowania graficznego; trzeba je poznać, by móc w nim i dla niego projektować, i tak samo trzeba poznać jego mieszkańców.

  • 6 (a nawet 7) głównych zasad projektowania systemów orientacyjnych

    Wszędzie czuć się pewnie jak w domu. W gigantycznym centrum handlowym szybko trafić do wyjścia.

  • Architekt jak... ośmiornica

    Jeśli mój, dziś czternastoletni syn, przyjdzie do mnie i powie „Ojcze, chcę być architektem, co mam zrobić, żeby nim zostać?” będę w kropce. Szczypiąc moją siwiejącą brodę, jak stary marabut w kucki na dywaniku, będę musiał odpowiedzieć na jedno pytanie kilkoma, które zadam jemu i sobie – o tym kim jest projektant i na czym polega proces tworzenia architektura barwnie opowiada Jakub Szczęsny, architekt wykładający w School of Form Uniwersytetu SWPS.

  • Biznes a UX. Jak stworzyć produkt, który pokochają użytkownicy

    Jak tworzyć innowacyjne produkty, które podbiją rynek i serca użytkowników? Czy kluczem do sukcesu jest umiejętne połączenie strategii biznesowej z projektowaniem UX? – Biznes coraz częściej dostrzega realne korzyści, jakie przynosi UX: zwiększenie obrotów firmy, zmniejszenie obciążenia pracowników poprzez cyfryzację i upraszczanie wielu procesów – mówi Tomasz Skórski, Digital Products and Architecture Manager w firmie Inter Cars S. A.

  • Co może design? Prawda o zawodzie projektanta

    Gdzie pracują projektanci? Wyobrażamy ich sobie w malowniczym studio lub otoczonych kreatywnym nieładem warsztatach, w których tworzą piękne i potrzebne przedmioty. To tylko część prawdy.

  • Czego możemy nauczyć się od robota, a czego od własnej babci – dr Agnieszka Jacobson-Cielecka

    Czy technologie zastąpią rzemiosło, a roboty zabiorą pracę ludziom? A może na odwrót, rzemiosło, niskoemisyjne, powolne i zrównoważone jest jedyną słuszną receptą na zatrzymanie postępującej dewastacji środowiska? Zapewne nie zdarzy się ani jedno, ani drugie. Rzemiosło i technologie będą egzystować w symbiozie i nawzajem uczyć się od siebie.

  • Czy można odtworzyć historię? O zapisach fotograficznych (podcast)

    Czego nie da się opowiedzieć słowami, a można to uchwycić w fotografii? Czym jest fotografia dokumentalna? Co rozwija oko fotografa? Jak patrzenie przez obiektyw wpływa na inne funkcje poznawcze oraz perspektywę projektową? Na te i inne pytania odpowiada Agnieszka Rayss, kierowniczka warsztatu foto-video w School of Form Uniwersytetu SWPS, fotografka i założycielka stowarzyszenia Sputnik Photos. Rozmowę poprowadzi Agata Bisping.

  • Czy projektowanie (np. graficzne) można sprowadzić do prostej instrukcji?

    Projektowanie to aktywność, której celem jest rozwiązywanie problemów i dostarczanie prostych w użyciu rozwiązań. Wydawałoby się, że nie ma w tym nic trudnego, jednak praktyka projektowania dowodzi, że dominującą charakterystyką procesu są intuicja i chaos, co można łączyć z kreatywnym napięciem (creative tension).

  • Design krytyczny – projektowanie na przekór

    Przedmioty codziennego użytku nie są niewinne i neutralne, jak się wydaje. Są one nośnikiem wartości i norm kulturowych, często pogłębiają stereotypy.

  • Design thinking

    Myślenie projektowe wykorzystuje metody pracy projektantów do tworzenia innowacji opartych na zdefiniowanym problemie. To metodologia, która usprawniając biznes, przywraca mu ludzką twarz.

  • Design w cieniu katastrofy – K. Andrzejczyk-Briks

    Czy uda się nam, jako społeczeństwu, zmienić swoje nawyki konsumenckie i porzucić przyzwyczajenia do wygodnego, szybkiego życia, w którym JA dominuje nad MY? Czy design sprosta wyzwaniu, jakim jest projektowanie dla gospodarki zamkniętego obiegu? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Katarzyny Andrzejczyk-Briks, podczas której dowiemy się, jak projektować, by mieć pozytywny wpływ na świat, a przede wszystkim na przetrwanie gatunku ludzkiego. Design w cieniu katastrofy Katarzyna Andrzejczyk-Briks podzieliła się refleksją na temat współczesnego człowieka, który funkcjonuje w ogromnym napięciu pomiędzy akceptacją świata automatyzacji i technologii a byciem ciągle częścią natury.

  • Dlaczego warto być dzieckiem (podczas projektowania)?

    Czym jest projektowanie? Czym powinno być? Jak wykorzystywać wewnętrzne dziecko do badania i projektowania komunikacji? Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Mateusza Antaczaka, podczas której dowiedzieliśmy się o znaczeniu relacji projektanta z klientem przypominającej relacje dziecka z rodzicem. Dlaczego warto być dzieckiem (podczas projektowania)? Codziennie w naszym życiu doświadczamy różnych decyzji projektowych i sami takie podejmujemy.

  • Edukacja projektowa. Czy szkoły potrafią przygotować do wejścia na rynek pracy?

    Studia projektowe to fascynująca przygoda, ale ograniczona w czasie. Nadchodzi moment, w którym absolwenci muszą stawić czoła rynkowi pracy.

  • Edukacja przez działanie – Ł. Pawlik

    Miejsca spotkań, ogólnodostępne, przyjazne ludziom i miłe oku – oto lakoniczny opis parków kieszonkowych, będących dziś ważnym elmentem życia mieszkańców Krakowa. W każdej z tej przestrzeni dodatkowo dawka edukacji, dzięki której wychodzimy ze skwerku bogatsi o wiedzę na temat środowiska.

  • Emocje i empatia w projektowaniu UX

    Empatia pozwala spojrzeć na świat z perspektywy drugiego człowieka. To może być jednak trudne dla projektanta.

  • Jak uczyć (się) projektowania? – podcast

    Design jest dyscypliną z gruntu dynamiczną, nieusatannie zmieniającą się. Odpowiada na potrzeby oraz problemy, jakie stanowią przedmiot zainteresowania projektantów w myśl idei problem oriented design.

  • Jak zoptymalizować biznes. Analityka w e-commerce

    Kapryśni i wybredni. Szybko zboczą ze ścieżki zakupowej, gdy będzie zbyt kręta.

  • Jakie będzie projektowanie w 2050 roku (jeśli przetrwamy)? Czy tylko technologia?

    W wizjach przyszłości zanika granica między życiem wirtualnym a realnym. Ludzie wchodzą w bliskie relacje z robotami, z którymi muszą też konkurować o miejsca pracy.

  • Język jako narzędzie projektanta

    Sprawność w posługiwaniu się słowami jest w designie ważna. Prawie tak ważna, jak rysowanie, szkicowanie, robienie modeli.

  • Kariera UX Designera. Jak wygląda praca projektanta doświadczeń? – P. Walencik (Orange Polska)

    Jak wygląda praca UX Designera? Co powinien umieć? Ile zarabia? Jak zacząć pracę jako projektant UX? Jakie predyspozycje i kompetencje trzeba mieć, by być dobrym UX-owcem? Czy można przebranżowić się na projektanta doświadczeń? Czy język angielski jest w tej pracy ważny? Jaka jest różnica między UX a UI Designerem? Tajniki profesji projektanta UX przybliża nam Patrycja Walencik – team liderka zespołu UX/UI w Orange Flex oraz współtwórczyni społeczności Tipi UX. Rozmowę prowadzi Natalia Bienias (by Zebza).

Zobacz także

Group 426 strefa zarzadznia logo 05 logo strefapsyche logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Przyszłość i wyzwania UX”