Odcinek specjalny w ramach 15. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.
Światowe media rozpisują się na temat sukcesu serialu Squid Game, a firmy i organizacje prześcigają się w pomysłach, jak tę nową modę wykorzystać. Jednak najświeższy, koreański hit trudno nazwać lekką rozrywką. Tematy, które jego twórcy poruszają, dotykają najmroczniejszych zakamarków ludzkiej duszy i najbardziej wstydliwych obliczy współczesnego społeczeństwa. To nie pierwszyzna dla kina koreańskiego, które znamy nie tylko z krwawych jatek, specyficznego humoru i zaskakujących zwrotów akcji, ale również z zainteresowania tematyką społeczną i opowieści o ludziach wykluczonych.
W odcinku specjalnym Projektu Azja w ramach 15. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków rozmawiamy o punktach styku pomiędzy Squid Game i trzema filmami koreańskimi prezentowanymi na Festiwalu: „Nie na tym świecie”, „Wojowniczka” oraz „Król fauli”. To opowieść o rozwarstwieniu społecznym, długach, hazardzie, uciekinierach z Korei Północnej i klubach walki. To również rozmowa o tym, czym koreańskie produkcje filmowe tak skutecznie przyciągają światową publiczność i jak rozwikłać kulturowe zagadki, którymi te filmy i seriale są gęsto usiane. Gośćmi webinaru będą dr Paweł Pyrka - filolog i kulturoznawca oraz dr Jakub Krzosek - koreanista i lingwista. Spotkanie poprowadzi dr hab. Marcin Jacoby, prof. Uniwersytetu SWPS, kierownik Zakładu Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS.
Spotkanie jest realizowane na żywo – każdy może zadawać pytania! Udział jest bezpłatny, obowiązują zapisy. Kliknij by uzupełnić formularz zgłoszeniowy.
Interesujesz się kulturą? Dołącz do innych w grupie Strefy Kultur Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Cykl webinarów „Projekt Azja”
Kraj Kwitnącej Wiśni, Huawei i 5G, Kim Jong Un oraz orientalna kuchnia. Czy istnieje Azja bez uproszczeń i stereotypów? Jak odkryć jej prawdziwe oblicze, które nieczęsto zobaczymy w mediach? Cykl Strefy Kultur Uniwersytetu SWPS „Projekt Azja” przybliża najważniejsze zjawiska i procesy, jakie zachodzą obecnie w Chinach, na Półwyspie Koreańskim oraz w Japonii. Podczas każdego spotkania poruszamy inny temat i przyglądamy się obecnemu obliczu Dalekiego Wschodu oraz jego specyficznym uwarunkowaniom. Cykl „Projekt Azja” prowadzi prof. Marcin Jacoby – kierownik Zakładu Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS, sinolog i popularyzator wiedzy o Azji, który do wspólnej dyskusji zaprasza badaczy, ekspertów i praktyków zajmujących się Azją.
Dr Paweł Pyrka
gość
Filolog i kulturoznawca. Adiunkt w Katedrze Anglistyki Uniwersytetu SWPS. Prodziekan ds. dydaktycznych and Wydziale Nauk Humanistycznych w Warszawie. W obszar jego zainteresowań badawczych wchodzą: literatura spekulatywna, nowe technologie i multimedia, studia nad grami oraz teorie kultury.
Dr Jakub Krzosek
gość
Koreanista i lingwista interesujący się językowymi sposobami konceptualizacji świata, metaforami i związkiem pomiędzy językiem i kulturą. Ukończył studia doktoranckie w Academy of Korean Studies w Korei Południowej. Na Uniwersytecie SWPS koordynuje ścieżkę koreańską w Zakładzie Studiów Azjatyckich i prowadzi kursy języka koreańskiego.
Prof. Marcin Jacoby
prowadzący
Sinolog, tłumacz, ekspert zajmujący się zagadnieniami polityczno-społecznymi regionu Azji Wschodniej, szczególnie Chin i Republiki Korei. Na Uniwersytecie SWPS kieruje Zakładem Studiów Azjatyckich i prowadzi zajęcia z zakresu wiedzy o Chinach i Azji Wschodniej: literatury, sztuki i dyplomacji kulturalnej.
Termin i kontakt
19 listopada 2021 r., godz. 18.00–19.00, online
Marta Brzezińska
e-mail: [email protected]
DMC Day to część projektua edukacyjnego Digital Media Campus prowadzonego przez koncern Ringier Axel Springer Polska na uczelniach w Polsce, na Słowacji, Węgrzech i w Serbii. Wydarzenia DMC Day mają na celu prezentację najciekawszych zjawisk i trendów w dziennikarstwie oraz nowych komeptencji digitalowych dziennikarzy, którzy pracującują w nowoczesnym wydawnictwie cyfrowym. Podczas Digital Media Campus Day we Wrocławiu dyskutować będziemy o roli dziennikarza informacyjnego w mediach zdigitaliozwanych w epoce fake newsów, o znaczeniu social mediów w pracy dziennikarza oraz o kontrowersyjnym zjawisku, jakim jest reklama natywna.
Wydarzenie objęte jest patronetem Strefy Kultur Uniwersytetu SWPS.
Obowiązują zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy.
W ramach DMC Day odbyły się już spotkania ze studentami i wykładowcami na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Wrocławskim, a także na Uniwersytecie SWPS – zarówno w Warszawie, jak i we Wrocławiu. W programie spotkań poruszone zostały aktualne tematy dotyczące obiektywizmu dziennikarskiego (Bartosz Węglarczyk, red. naczelny Onet.pl), komunikacji wizualnej i infografik (Maciej Kabroński, z-ca red. naczelngo dziennika „Fakt”), czy zagadnienia walki z fake newsami (Aleksandra Karasińska, red. naczelna newsweek.pl, forbes.pl) i platform społecznościowych jako nowego medium komunikacji (Wojciech Wieman, video manager Onet.pl).
Harmonogram
11.00-12.00 – Jaka powinna być rola dziennikarza informacyjnego?
- Janusz Schwertner – dziennikarz Onet.pl
12.00-13.00 – Social media w pracy dziennikarza
- Patrycja Orłowska – kierownik Social Media w Onet.pl
13.00-14.00 – Reklama natywna przyszłością reklamy?
- Marta Nowicka – Ad Product Manager Content & Native Marketing MIP Polska
Zapraszamy na kolejne już spotkanie Digital Media Campus Day, które organizujemy we współpracy z Ringier Axel Springer Polska. Jak zwykle dyskutować będziemy o tym, co nowe i ważne we współczesnych mediach. Powrócimy do klasycznego pytania o rolę dziennikarza informacyjnego i przyjrzymy się także specyficznym współczesnym kontekstom pracy dziennikarskiej w mediach zdigitalizowanych. DMC Day na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu to okazja nie tylko do poszerzenia swej wiedzy, ale też spotkania z praktykami, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami współczesnego rynku medialnego.
dr Karina Stasiuk-Krajewska, kierownik Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
Wykłady
Jak powinna być rola dziennikarza informacyjnego
Dziennikarstwo. Zawód od spraw beznadziejnych. Czy w świecie mediów zaangażowanych i opowiedzianych stojących po różnych stronach barykady jest ciągle miejsce dla podstawowych misji naszego zawodu? Czy świat fake newsów jest zagrożeniem, czy także szansą? Jakie wyzwania świat stawia przed dziennikarstwem dziś – tu i teraz?
Janusz Schwertner
Dziennikarz Onetu. Publikuje także w „Playboyu”i magazynie „Esquire”. Wcześniej związany m.in. z miesięcznikiem „?dlaczego”, tygodnikiem „Bloomberg Businessweek Polska” i „Przeglądem Sportowym”. Pomysłodawca projektu „Smoleńsk. 96 wspomnień”. Zdobywca Grand Press 2018 w kategorii News. Laureat Nagrody im. Fikusa za dziennikarstwo najwyższej próby, zdobywca Grand Prix Nagrody Dziennikarzy Małopolski oraz dwukrotny zwycięzca w konkursie „People Awards” Ringier Axel Springer Polska. Nominowany do Grand Press i Mediatorów za tekst o mobbingu w Szlachetnej Paczce.
Social media w pracy dziennikarza
Jak wykorzystać pełen potencjał swoich publikacji za pomocą różnych platform internetowych? W jaki sposób dotrzeć do swoich czytelników i jak się z nimi komunikować? Jakie obierać cele i jakimi narzędziami monitorować ich realizację?
Patrycja Orłowska
Kierownik Zespołu Social Media Ringier Axel Springer Polska. Jest odpowiedzialna za tworzenie i wdrażanie strategii mediów społecznościowych. Zajmuje się ponadto pracą nad polityką wydawniczą i dystrybucją treści w social mediach. Wcześniej zajmowała się social mediami w redakcjach Agory, Valkea Media i 4fun.tv.
Reklama natywna przyszłością reklamy?
Reklma natywna – ten wciąż relatywnie nowy obszar w reklamie online wbrew pozorom ma dość długą historię. Czym jest reklama natywna i co nią jest? Skąd się wzięła i co sprawiło, że stała się popularna tak szybko?
Marta Nowicka
Ad Product Manager Content Marketing & Native w Ringier Axel Springer Polska. Odpowiada za tworzenie i wdrażanie rozwiązań reklamy natywnej w tytułach należących do Ringier Axel Springer Polska. Wcześniej jako Native Advertising Creative realizowała kampanie native advertising i rozwijała portfolio produktów natywnych w grupie RASP. Od 2016 r. jest członkiem grupy Content Marketing i Reklama Natywna w IAB Polska, wyznaczającej standardy dla reklamy natywnej w Polsce. Wcześniej przez 4 lata pracowała jako Account Manager w agencjach PR, posiada też 7-letnie doświadczenie dziennikarskie (m.in. „Puls Biznesu”, „Forbes”).
Organizatorzy
Ringier Axel Springer Polska
Uniwersytet SWPS we Wrocławiu
Termin i miejsce
22 marca 2019 r., godz. 11.00-15.00, sala 125
Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu
ul. Ostrowskiego 30b
Kontakt
dr Karina Stasiuk-Krajewska
[email protected]
Zapraszamy serdecznie do udziału w nowym cyklu poświęconym najciekawszym wydarzeniom kulturalnym w Polsce – ROZMOWY KULTURALNE – realizowanym w ramach Strefy Kultur Uniwersytetu SWPS, które poprowadzi dziennikarka i pisarka – Patrycja Pustkowiak.
Z zaproszonymi gośćmi rozmawiać będziemy o tym, co jest dla nich ważne, skąd czerpią inspiracje i dokąd prowadzi ich życie twórcze. W pierwszym odcinku Patrycja rozmawiać będzie z Pawłem Sołtysem (Pablopavo). Okazją do spotkania jest premiera jego nowej książki „Nieradość".
„Nieradość” Paweł Sołtys (Pablopavo)
„Wszystko się tu pomieszało i bardziej przypomina majaczenie chorego, pijacki sen niż pamięć. Ale jest pamięcią, jest przeszłością, jest tu i teraz. Jak gdyby patrzeć jednocześnie przez okulary do bliży i do dali. Śmierć i dzieciństwo idą ramię w ramię. Zgarbiony Bułat Okudżawa z marną rosyjską gitarą, siekierkowski Izajasz, pisarz w drodze, Grażyna, której ciała nie starcza do tego, by ją nazywać Grażyną, pijany listonosz, kulawy Bartek, kot i dziadek, pan Gerber, który uczy historii i robi zdjęcia nagim kobietom, Daniił Charms, który umarł z głodu, Buła, który się powiesił, samotny stary mężczyzna bez oszczędności. Wszyscy wirują w zawrotnym danse macabre – tańcu śmierci, który jest korowodem życia. Na Grochowie, w Brnie, na Saskiej Kępie, w galicyjskim miasteczku, „w którym języki były dłuższe od ulic, a szepty głośniejsze niż bicie dzwonów w kościele”, w Pińsku, w Kijowie, w Europie Środkowo-Wschodniej. A czas się sfilcował i już niczego nie da się uporządkować. Po co to zresztą porządkować?.”
Paweł Sołtys – gość
Muzyk, autor piosenek. Jako Pablopavo wydał kilkanaście płyt, zagrał około tysiąca koncertów. Studiował rusycystykę, ale studiów nie ukończył. Jego opowiadania ukazywały się w „Lampie”, „Ricie Baum”, „Studium”. Za prozatorski debiut „Mikrotyki” otrzymał Nagrodę Literacką im. Marka Nowakowskiego, Nagrodę Literacką Gdynia, znalazł się w finale Nagrody Literackiej Nike oraz był nominowany do Paszportu „Polityki”, Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida i Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza.
Patrycja Pustkowiak
prowadząca
Pisarka i dziennikarka. Debiutowała w 2013 roku głośną powieścią „Nocne zwierzęta”, która znalazła się w finale Nagrody Literackiej Nike i była nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia. W 2016 roku otrzymała Nagrodę im. Adama Włodka przyznawaną przez Fundację Wisławy Szymborskiej. W 2018 roku wydała drugą powieść, „Maszkaron”, a rok później wywiad-rzekę z Manuelą Gretkowską „Trudno z miłości się podnieść”.
Kontakt
Agata Bisping
e-mail: [email protected]