logo

logo uswps nazwa 3

Sławne, samotne, wrażliwe. Malarki, poetki, diwy estrad – wielkie kobiety naszej epoki. To je portretuje w swoich książkach utytułowana pisarka i reportażystka Angelika Kuźniak. Jak się pisze opowieści o wspaniałych kobietach, jak Marlena Ditrich, Papusza, Ewa Demarczyk, Zofia Stryjeńska czy Olga Boznańska? Gdzie szukać takich bohaterek? Czy wpływają na życie autorki? Podczas spotkania online w Strefie Kultur o pisaniu biografii słynnych kobiet z Angeliką Kuźniak, autorką nowej książki „Boznańska. Non finito”, rozmawia dziennikarka i pisarka Patrycja Pustkowiak. 

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/kobiety-w-sztuce-biografie-i-reporta%C5%BCe-ku%C5%BAniak-bozna%C5%84ska/id1486199502?i=1000460145949
  • https://open.spotify.com/episode/5EptNUuy61SjMiZX1Mz3vE
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/a7af8b0b-f0e5-49bf-b70b-298f5efaf37f?_lst

 

258 Marta Nowicka

Angelika Kuźniak

Biografistka, reporterka. Autorka opowieści biograficzno-reporterskich: „Marlene” (2009), „Papusza” (2013), „Stryjeńska. Diabli nadali” (2015), współautorka z Eweliną Karpacz-Oboładze „Czarnego Anioła. O Ewie Demarczyk” (2014). Trzykrotnie uhonorowana nagrodą Grand Press, kilkakrotnie nominowana do Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej. Za wywiad z Hertą Müller otrzymała w 2010 r. Nagrodę im. Barbary Łopieńskiej. „Za reportaże o powinności artysty, o obowiązku, jaki ma się wobec własnego talentu, wobec świata, wobec Tego, kto nam ten talent podarował” otrzymała nagrodę w kategorii Inspiracja Roku w Ogólnopolskim Konkursie Reportażystów Melchiory 2014. Za książkę „Stryjeńska. Diabli nadali” nominowana do Nagrody Nike. Autorka biografii słynnej malarki Olgi Boznańskiej „Boznańska. Non finito” (2019).

258 Marta Nowicka

Patrycja Pustkowiak
prowadząca

Pisarka i dziennikarka, absolwentka socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Debiutowała w 2013 r. głośną powieścią „Nocne zwierzęta”, która znalazła się w finale Nagrody Literackiej Nike i była nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia. W 2016 r. otrzymała Nagrodę im. Adama Włodka przyznawaną przez Fundację Wisławy Szymborskiej. W 2018 r. wydała drugą powieść, „Maszkaron”, a rok później wywiad-rzekę z Manuelą Gretkowską „Trudno z miłości się podnieść”.

Popkultura przepełniona jest ukrytymi przekazami, które w nagrodę za wytężoną uwagę oferują wkroczenie do zupełnie nowego świata. Piosenkarze, reżyserzy i twórcy gier zapraszają nas do zabawy w poszukiwanie pisanek – easter eggów, czyli ukrytych w narracji filmów, piosenek czy gier nawiązań do popkultury, wcześniejszych produkcji lub do elementów, które zupełnie nie pasują do reszty fabuły.

O tym, dlaczego lubimy, kiedy twórcy z nami „pogrywają” oraz gdzie znajdziemy najwięcej ukrytych przekazów, rozmawiają Łukasz Muszyński z portalu Filmweb oraz Małgorzata Zmaczyńska.

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/easter-eggs-w-popkulturze-filmy-i-nie-tylko-z-niespodziank%C4%85/id1486199502?i=1000472280731
  • https://open.spotify.com/episode/6GTminOUF1Q7v0TsWnvjtK
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/8025ca28-fa4c-4deb-b493-3b6d8de4579e?_lst

 

258 Marta Nowicka

Łukasz Muszyński
gość

Od ponad dekady związany na stałe z redakcją portalu Filmweb, współpracował z radiową Czwórką, magazynami „Logo” oraz „Playboy”. Autor i współgospodarz audycji „Movie się”, twórca podcastu „Mój Ulubiony Film”. O kinie regularnie opowiada m.in. w: TVN, TVN24, Polsacie, Polsacie News i radiowej Trójce.

 

258 Marta Nowicka

Małgorzata Zmaczyńska
prowadząca

Jej supermocą jest mówienie. Nagrywała podcasty, zanim to było modne – Podcast RADIOaktywny oraz ZMACZNEGO. Od niedawna redaktor naczelna „SHEro” – magazynu pisanego przez dziewczyny i przede wszystkim dla dziewczyn. Kręci ją motoryzacja, nieznane historie związane z jedzeniem, psychologia i przekręty na Wall Street.

Jeszcze kilka lat temu słyszeli o nim głównie sympatycy Korei i najwierniejsi fani tamtejszej popkultury. Dziś K-pop szturmem przechodzi do mainstreamu i cieszy się coraz większą popularnością wśród (nie tylko) młodych ludzi na całym świecie. K-pop – co to za muzyka? W czym tkwi sekret wielkiego sukcesu tego gatunku muzycznego? Dlaczego dramy z udziałem koreańskich muzyków różnią się od amerykańskich skandali?

Po świecie K-popu oprowadzają nas Klaudia Tyszkiewicz – prowadząca w Czwórce audycję radiową „Teraz K-pop”, oraz prof. Marcin Jacoby – ekspert z Uniwersytetu SWPS zajmujący się zagadnieniami polityczno-społecznymi regionu Azji Wschodniej. Spotkanie prowadzi Małgorzata Zmaczyńska.

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/k-pop-muzyka-kultura-fenomen-kt%C3%B3ry-podbija-%C5%9Bwiat-klaudia/id1486199502?i=1000478050629
  • https://open.spotify.com/episode/3V36LvRcoojh5aRFkePCzw
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/668012e3-7952-4fd7-ad16-518353743fa3?_lst

 

258 Klaudia Tyszkiewicz

Klaudia Tyszkiewicz
gość

Od 5 lat prowadzi audycję „Teraz K-pop” w Polskim Radiu Czwórka, prywatnie od 10 lat jest fanką koreańskiej muzyki. Stale współpracuje przy eventach promujących kulturę Korei Południowej przy Centrum Kultury Koreańskiej oraz Ambasadzie Korei Południowej.

258 Klaudia Tyszkiewicz

Prof. Marcin Jacoby
gość

Sinolog, tłumacz, ekspert zajmujący się zagadnieniami polityczno-społecznymi regionu Azji Wschodniej, szczególnie Chin i Republiki Korei. Autor książki „Korea Południowa: Republika żywiołów” (2018). Promotor polskiej kultury w Azji, koordynator kilkudziesięciu polskich wydarzeń kulturalnych w Korei w latach 2012–2016. Na Uniwersytecie SWPS kieruje Zakładem Studiów Azjatyckich i prowadzi zajęcia z zakresu wiedzy o Chinach i Azji Wschodniej: literatury, sztuki i dyplomacji kulturalnej.

 

258 Małgorzata Zmaczyńska

Małgorzata Zmaczyńska
prowadząca

Jej supermocą jest mówienie. Nagrywała podcasty, zanim to było modne – Podcast RADIOaktywny oraz ZMACZNEGO. Od niedawna redaktor naczelna „SHEro” – magazynu pisanego przez dziewczyny i przede wszystkim dla dziewczyn. Kręci ją motoryzacja, nieznane historie związane z jedzeniem, psychologia i przekręty na Wall Street.

Wielu z nas – jeszcze jako dzieci – dało sobie wmówić, że kreskówki są tylko dla młodych. Dorośli natomiast spędzają czas na czytaniu książek i oglądaniu poważnych filmów. Okazuje się jednak, że nie tylko te „dorosłe” zainteresowania umilają nam wolne chwile. Równie chętnie wracamy do rozrywek z czasów dzieciństwa, choć w nieco innej, bardziej podkręconej wersji. Oferta kreskówek dla dorosłych poszerza się z każdym rokiem. Obok kultowych już „Simpsonów” i „South Parku” pojawiły się zupełnie nowe produkcje, jak „BoJack Horseman” czy „Brickleberry“.

Dlaczego kreskówki dla dorosłych cieszą się tak dużą popularnością? Czy ich głównym zadaniem jest dostarczenie rozrywki, czy może nauczenie nas czegoś? Temat ten zgłębiają Marcin Tomaszewski, autor bloga Lektura Obowiązkowa, oraz Małgorzata Zmaczyńska.

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/kresk%C3%B3wki-dla-doros%C5%82ych-czego-du%C5%BCe-dzieci-ucz%C4%85-si%C4%99/id1486199502?i=1000476486918
  • https://open.spotify.com/episode/5OubKtGSUN5tc68A5Bpmtt
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/98c708d5-1e94-43a4-8189-bedba99feafc?_lst

 

258 Marta Nowicka

Marcin Tomaszewski
gość

O kulturze pisze na blogu lekturaobowiazkowa.pl. Zawodowo prowadzi zespoły projektowe, a w wolnych chwilach ogląda chińskie bajki. Według niego Terry Pratchett jest głosem rozsądku, a filmy Studia Ghibli powinny być obowiązkowe.

 

258 Marta Nowicka

Małgorzata Zmaczyńska
prowadząca

Jej supermocą jest mówienie. Nagrywała podcasty, zanim to było modne – Podcast RADIOaktywny oraz ZMACZNEGO. Od niedawna redaktor naczelna „SHEro” – magazynu pisanego przez dziewczyny i przede wszystkim dla dziewczyn. Kręci ją motoryzacja, nieznane historie związane z jedzeniem, psychologia i przekręty na Wall Street.

Rosja wybrała „Wysoką dziewczynę” Kantemira Bałagowa na swojego kandydata do Oscara. Film został już doceniony na festiwalu w Cannes nagrodą FIPRESCI oraz dla najlepszego reżysera Un Certain Regard. „Wysoka dziewczyna” to opowieść o dwóch przyjaciółkach z Leningradu, które pragną otrząsnąć się z wojennej traumy. Masza i Ilja, próbują nie tylko zapomnieć o tym, czego doświadczyły, ale także przypomnieć sobie, kim były, nim zardzewiały ich plany, emocje i uczucia. Zapraszamy na specjalne przedpremierowe pokazy filmu w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdyni. Towarzyszyć im będą spotkania z ekspertami – psychologami i psychoterapeutami z Uniwersytetu SWPS: dr Ewą Woydyłło-Osiatyńską, Jackiem Mądrym, prof. Jarosławem Michałowskimprof. Tomaszem Maruszewskimmgr Anną Hebenstreit-Maruszewską.

Dla naszych czytelników mamy po 10 wejściówek na seanse we Wrocławiu, Poznaniu i Gdyni. Uzupełnij formularz i prześlij do nas – pierwszych 10 osób zapisujących się na wybrany seans otrzyma od nas wejściówki.

Wydarzenie jest objęte patronatem Strefy Kultur.

30.09/2, 8.10
Warszawa, Wrocław, Poznań, Gdynia

Warszawa

  • 30.09, godz. 20.00, Kino Elektronik – specjalny przedpremierowy pokaz z gościnnym udziałem dr Ewy Woydyłło-Osiatyńskiej, psychoterapeutki z Uniwersytetu SWPS

Wrocław

  • 02.10, godz. 19.30, Kino Nowe Horyzonty – specjalny pokaz przedpremierowy z gościnnym udziałem psychoterapeuty Jacka Mądrego ZDOBĄDŹ WEJŚCIÓWKĘ

Poznań

  • 8.10, godz. 19.30, Kino Muza – specjalny pokaz przedpremierowy z gościnnym udziałem dr. hab. Jarosława Michałowskiego, prof. Uniwersytetu SWPS  ZDOBĄDŹ WEJŚCIÓWKĘ

Gdynia

  • 8.10, godz. 20.00, Gdyńskie Centrum Filmowe – specjalny pokaz przedpremierowy z gościnnym udziałem prof. dr. hab. Tomasza Maruszewskiego i mgr Anny Hebenstreit-Maruszewskiej ZDOBĄDŹ WEJŚCIÓWKĘ

Pokaz filmu „Wysoka dziewczyna”

Nagrodzona w Cannes „Wysoka dziewczyna” fantastycznie rekonstruuje realia i pełną napięcia atmosferę czasów tuż po II wojnie światowej. Euforia miesza się z żałobą, a na wciąż świeżych ruinach powoli kiełkuje nadzieja. W najnowszym filmie Kantemira Bałagowa, autora znakomitej „Bliskości”, poznajemy historię dwóch przyjaciółek, Maszy i Ilji, które próbują odnaleźć swoje miejsce w powojennym Leningradzie. Przygotowując scenariusz, Bałagow inspirował się słynnym reportażem noblistki Swietłany Aleksijewicz „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Reżyser nie skupia się na heroicznych czynach, lecz na nowo definiuje bohaterstwo: jako codzienne drobne zwycięstwa życia nad śmiercią, nadziei nad żałobą, młodości nad dramatycznymi doświadczeniami.

{ BreezingForms : 201910_StrefaKultur_Wroclaw }

Organizator

  • Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Współpraca

  • Strefa Kultur Uniwersytet SWPS
  • Wydawnictwo Czarne
  • Filmawka

Termin i miejsce

30 września, 2 i 8 października 2019 r.

  • Kino Elektronik, Warszawa
  • Kino Nowe Horyzonty, Wrocław
  • Kino Muza, Poznań
  • Gdyńskie Centrum Filmowe

Bilety

Bilety dostępne na stronach internetowych kin i w kasach.

 

 

kanały

zobacz też

strefa psyche strefa designu strefa zarzadzania strefa prawa logo