hr award color

logo uswps nazwa 3

Strefa Młodzieży

Profilaktyka zaburzeń nastroju w okresie dorastania

Obecnie depresja staje się powiększającym problem - coraz więcej osób zaczyna cierpieć z jej powodu i dotyka coraz młodszych osób. Z depresją zmagają się już nie tylko osoby dorosłe, ale także nastolatkowie.

Podczas warsztatu prowadząca prześledzi sposób funkcjonowania osoby dotkniętej depresją i jej otoczenia - co taka osoba mówi, co robi, jak się zachowuje i jak zachowują się jej bliscy. Pozwoli to na lepsze zrozumienie tego, co się dzieję z tą osobą, co może jej pomóc, a co zaszkodzić. Uczestnicy dowiedzą się jak można z taką osoba rozmawiać, jak zachęcić ją do sięgnięcia po specjalistyczną pomoc i czego nie robić, żeby nie pogorszyć jej stanu. Prowadząca poruszy wyobrażenie depresji jako manifestację "słabej psychicznie osoby", nie radzącej sobie w życiu.

Niepokój i lęk – działania profilaktyczne

Czy lęk przed przyszłością jest OK? Czy mogę wyleczyć moją fobię na pająki? Co mam zrobić jeżeli bardzo boję się dużych miejsc i przestrzeni? Kiedy warto zwrócić się do specjalisty, a kiedy lęk jest naturalny?

Wokół stresu, fobii i lęków powstało wiele mitów. Podczas zajęć, które do tej pory prowadziłam z młodzieżą często spotykałam się ze stwierdzeniami: „ja mam fobie na szkołę”, „mam lęk przed przyszłością”. W związku z tym prowadząca przedstawi czym tak naprawdę jest fobia i lęk, jak można sobie z nimi radzić. Odpowie na pytanie czy i w jaki sposób możemy wyleczyć lęk i fobię. Po warsztacie młodzież będzie potrafiła odróżnić naturalny niepokój, rozwojowy stres od silnego lęku. Porozmawiamy również jak można sobie poradzić ze stanami długotrwałego napięcia i jak je skutecznie zniwelować.

Profilaktyka konfliktów w związkach

Młodzież często pyta: dlaczego się zakochujemy? Jak wytrwać długo w związku? Dlaczego się tak bardzo kłócimy? A czy faceci zawsze zdradzają?

Podczas warsztatu nie tylko odpowiemy na powyższe pytania, ale porozmawiamy o stereotypach dotyczących różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami w naszym społeczeństwie. Na podstawie badań, prowadząca przedstawi, jakie naukowcy wyróżnili fazy związku i ile one trwają. Porozmawiamy o tym w jaki sposób możemy polepszyć swoją rozmowę z partnerem/partnerką i jak rozumieć jego/jej słowa. Powiemy czym jest inteligencja emocjonalna i jak wpływa na nasze związki, konflikty w nich i sposoby ich rozwiązywania.

Profilaktyka ryzykownych zachowań

Czy mężczyzna może zmusić kobietę do robienia czegokolwiek? Co oznacza ryzyko rozpatrywane z perspektywy związku? Kiedy związek staje się toksyczny? Które zachowania w związku są nienormalne i jak je rozpoznać?

Podczas warsztatu chcemy poruszyć z młodzieżą temat normy zachowań w związkach – jakie zachowania nam służą, a jakie są destrukcyjne. Powiemy kiedy osoba, z którą jesteśmy w związku może nam zagrażać.

Porozmawiamy o normach prawnych naszych zachowań, a także medycznych i kulturowych, które dotyczą zarówno wieloletnich związków, jak i krótkotrwałych relacji.

Orientacja psychoseksualna i tożsamość seksualna – jaka jest różnica

Czy mogę wybrać orientację seksualną? Czy bycie lesbiją/gejem jest ok? Jak społeczeństwo wzmacnia kształtowanie się stereotypowych ról płciowych? Czy mogą podobać mi się tak samo mężczyźni jak i kobiety? Dlaczego wielu ludzi twierdzi, że homoseksualność jest chorobą? Czym jest tożsamość seksualna? Dlaczego niektórzy mężczyźni chcą być kobietami i odwrotnie?

Powyższe pytania często nie znajdują jasnych i klarownych odpowiedzi. Podczas warsztatu chcemy zaznajomić młodzież z pojęciami takimi jak: tożsamość płciowa, tożsamość seksualna i orientacja psychoseksualna. Poruszony zostanie również temat kształtowania się orientacji psychoseksualnej, a także prowadząca poruszy kwestię stereotypów i mitów, które panują w naszej kulturze i powie skąd się wziął heterocentryzm i jak on wpłynął na inne orientacje psychoseksualne.

Seksualność i seksualizacja – gdzie jest granica?

 

Czym jest seksualizacja i skąd się wzięła? Kto jest przedmiotem seksualizacji? Kiedy seksualizacja ma miejsce? Jak media wpływają na proces seksualizacji? Czy takie słowo jak „przyzwoitość” jeszcze istnieje?

Przedmiotem seksualizacji mogą być wszyscy – dzieci, mężczyźni i kobiety. Seksualizacja zaczyna być problemem społecznym i może stanowić szczególną trudność, gdy dotyka młodych ludzi. Seksualizacja i uprzedmiotowienie sprawiają, że osoba gorzej czuje się we własnym ciele i mniej wierzy w siebie, co prowadzi do bardzo wielu negatywnych konsekwencji w sferze emocjonalnej, takich jak poczucie wstydu, niepokoju i wstrętu do siebie.

Prowadząca opowie jakie jeszcze trudności sprawia seksualizacja dla osób wchodzących w okres dojrzewania, a także jak się przejawia i jak można jej zapobiegać.

 

 

Prowadząca

258 ola zylkowska

Aleksandra Żyłkowska - psycholog, edukatorka seksualna i stażystka w Instytucie Psychoterapii i Seksuologii w Katowicach. Jest w trakcie czteroletniego, rekomendowanego przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, kursu Systemowej Terapii Rodzin w Ośrodku Psychoterapii Systemowej w Krakowie, a także studiów podyplomowych z seksuologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS. Odbyła staż w Szpitalu Psychiatrycznym w Toszku i w Centrum Medyczno-Psychologicznym „Pociecha” w Zabrzu, a także praktyki w Zespole Szkół Integracyjnych w Siemianowicach Śląskich. Od trzech lat pracuje w Strefie Młodzieży na Uniwersytecie SWPS prowadząc warsztaty iszkolenia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wiedzę nabywa podczas szkoleń dotyczących ludzkiej seksualności, a także na konferencjach naukowych. Uczestniczyła wszkoleniu American Association of Sexuality Educators, Counselors and Therapists –“Ultimate SAR Experience: Sexual Attitude Reassessment & Restructuring”.

Miejsce:

Uniwersytet SWPS
Wydział Zamiejscowy w Katowicach
ul. Techników 9
40-326 Katowice

 

Kontakt

Patrycja Paczyńska-Jasińska
Koordynator Projektu
Strefa Młodzieży w Katowicach
tel. 785 202 511
e-mail: strefa.katowice@swps.edu.pl

Drukuj