Pamięć jest podstawą sukcesu w wielu dziedzinach życia. To ona koduje informacje, potem je magazynuje i odtwarza. Skutecznie rejestrujemy te informacje z kolei, które się wyróżniają i zwrócą naszą uwagę. Gdy trenujemy i powtarzamy przenosimy określone informacje do pamięci długotrwałej. Wraz z upływem lat nasza pamięć jest jednak coraz słabsza. Czy są zatem metody wspomagania pamięci? Jak ją skutecznie trenować? O tym w jaki sposób wspomagać pamięć z uwzględnieniem koncentracji uwagi mówił podczas wykładu w Strefie Psyche dr hab. Przemysław Bąbel.

Wykład stanowi wprowadzenie do psychologicznych metod wspomagania pamięci. Punktem wyjścia jest krótkie omówienie podstawowych rodzajów pamięci oraz drogi informacji od jej spostrzeżenia przez zapamiętanie do przypomnienia. Na tej podstawie szczegółowo zaprezentowanych zostało 10 zasad wspomagania pamięci, ze szczególnym uwzględnieniem koncentracji uwagi, która jest niezbędna do doskonalenia pamięci. Następnie omówione zostały, oparte na tych zasadach, metody wspomagania pamięci: poradniki pamięciowe, programy komputerowe, aplikacje online oraz trening pamięci. Szczególnie wiele uwagi poświęcone zostało treningowi pamięci jako specyficznej formie grupowego wspomagania pamięci. Choć od wielu lat treningi te cieszą się niezmiennie dużym powodzeniem, to paradoksalnie nie ma wielu ofert kursów, szkoleń czy studiów, które przygotowują do zawodu trenera pamięci czy też pozwalają na doskonalenie już posiadanych kwalifikacji. Niewielka jest też liczba publikacji z tego obszaru, które mają charakter praktyczny. W ramach wykładu wskazane zostały więc możliwości zdobycia praktycznych umiejętności trenowania pamięci i uwagi oraz uzyskania kwalifikacji trenera pamięci.

 

Prelegent

dr hab. Przemysław Bąbel – Psycholog, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz kierownik Zespołu Badania Bólu. Prowadzi badania nad mechanizmami działania placebo, stosowaniem placebo w praktyce lekarskiej oraz pamięcią bólu. Zajmuje się także zastosowaniami analizy zachowania i psychologii pamięci w edukacji. Współautor wielu książek m.in: “Interpersonal and intrapersonal expectancies”, „Analiza zachowania. Vademecum”, “12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć?”, “Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia”, “Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania”, “Analiza zachowania od A do Z”, “Współczesna psychologia behawioralna. Wybrane zagadnienia”, “Jak uczyć, żeby nauczyć” i licznych artykułów naukowych w polskich i zagranicznych czasopismach m.in: „Pain”, „Memory”, „European Journal of Pain”, „Pain Medicine”, “PLoS ONE”, „Evaluation & the Health Professions”, „Medical Principles and Practice”,„International Dental Journal”, „Japanese Psychological Research”. Opublikował przeszło 100 prac popularnonaukowych. Jest współzałożycielem Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, którego w latach 2004-2011 był prezesem. W latach 2007-2010 był redaktorem naukowym magazynu psychologicznego „Charaktery”. Laureat Nagrody Prezesa PAN „Złoty Umysł – Mistrz Popularyzacji Wiedzy” 2008.

 

Artykuły

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia