• https://itunes.apple.com/pl/podcast/wr%C3%B3%C5%BCka-prawd%C4%99-ci-powie-o-potrzebie-i-sile-wiary-w-przepowiednie/id1437994794?i=1000431804321&l=pl&mt=2
  • https://open.spotify.com/episode/0QGI9MhZR2DmomtOvIp9ch
  • https://soundcloud.com/swpspl/wrozka-prawde-ci-powie-o-potrzebie-i-sile-wiary-w-przepowiednie-dr-hab-tomasz-grzyb-1
  • https://lectonapp.com/audiobook/5d1429ad-5dbb-49dd-b3e2-5be056ece386?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

Aż 55 proc. Polaków czyta w gazetach horoskopy. Na wizyty u tarocistek, telefony do wróżbitów czy ezoteryczne SMS-y wydajemy ok. 2 mld zł rocznie, a w całym kraju aż 100 tys. osób zajmuje się wróżeniem. Dlaczego jest to dziś tak powszechnym i popularnym zjawiskiem? Dlaczego dajemy wiarę przepowiedniom? I co to o nas mówi? Odpowiedzi szukamy razem z psychologiem dr. hab. Tomaszem Grzybem, prof. Uniwersytetu SWPS.

Potrzeba wiary w przepowiednie

Na wróżki i wróżów można spojrzeć jak na psychologów-praktyków. W interesujący sposób potrafią zbudować swój autorytet, zdobyć nasze zaufanie i na nas wpłynąć. Dlaczego potrafimy nieracjonalnie podchodzić do rzeczywistości? Jak się okazuje w dużej mierze dlatego, że wielu z nas nie wykształciło w sobie ważnej w społecznym funkcjonowaniu kompetencji, jaką jest krytyczne myślenie. Bez niej łatwo wpadamy w pułapkę poznawczą i wierzymy osobom przepowiadającym przyszłość. Stosują one różnego rodzaju techniki i manipulacje, za pomocą których skutecznie nas mamią.

Zawrotna liczba ludzi korzysta dziś z usług ezoterycznych. Dlaczego chodzą do wróżek? Powinniśmy patrzeć na nich jak na osoby realizujące swoje niezaspokojone potrzeby. Guru wróżbiarstwa potrafią łatwo je odgadnąć – i zaspokoić. To ponoć proste.

Prelegent

258 Tomasz Grzyb

dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS – psycholog. Zajmuje się psychologią wpływu społecznego. Interesuje się metodologią badań psychologicznych, marketingiem i nowymi technologiami. Pracę naukową łączy z praktyką marketingową. Prowadzi szkolenia w dziedzinie psychologii społecznej, manipulacji i perswazji. Od 2013 roku kształci oficerów NATO i krajów stowarzyszonych w zakresie technik wpływu społecznego. Autor publikacji na temat psychologii wpływu społecznego i mechanizmów ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych, w tym książki „Psychologiczne aspekty sytuacji kryzysowych” (2011). Redaktor wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych, m.in. w „Journal of Applied Psychology” oraz „Marketing i Rynek”. W 2014 roku otrzymał Certificate of Appreciation od Dowództwa Operacji Specjalnych NATO w Afganistanie. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z metodologii badań psychologicznych i statystyki z wykorzystaniem komputerów oraz eksperymentalnych metod badań percepcji.

Obejrzyj webinar „Poznaj swój mózg”

Jak wiele wiemy o mózgu? Jak działa i dlaczego wciąż tak trudno go badać? Jakie mity o mózgu są wciąż powielane? Podczas spotkania online „Poznaj swój mózg” o tajemnicach, możliwościach i ograniczeniach naszego „komputera pokładowego” mówi psycholog i neurokognitywista dr Maksymilian Bielecki w rozmowie z psycholog i psychoterapeutką Joanną Gutral.

„Poznaj swój mózg”

Artykuły

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia