Koniec urlopu i powrót do codziennych obowiązków w pracy i na uczelni często wiąże się z trudnymi emocjami. O tym, jak poradzić sobie z niepokojem wynikającym z ponownego wejścia w powakacyjną rzeczywistość mówi Joanna Gutral, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

Urlop to tak naprawdę nie tylko sam okres wypoczynku, czy wymarzonego wyjazdu, ale i cały czas przygotowań, planowania, jak i wdrażania się w rytm pracy i codziennego życia już po powrocie. Każdy z poszczególnych etapów wiąże się z odczuwaniem innych emocji i stanów.

Wyniki badań z 2010 roku zespołu Jeroena Nawijna z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu w Rotterdamie, wskazują, że największego, wakacyjnego poczucia szczęścia doświadczamy na etapie planowania wypoczynku. Po wakacjach, zarówno osoby, które wyjeżdżały, jak i te które spędziły urlop w domu, deklarują dokładnie ten sam poziom zadowolenia. Jednak w odróżnieniu od grupy badanych, którzy spędzili swój urlop stacjonarnie, uczestnicy, którzy spędzali swój czas wolny intensywnie, poza miejscem zamieszkania, odczuwali silny stres związany z powrotem do pracy. Im bardziej intensywny, długi i pełen wrażeń był wypoczynek uczestników badań, tym mocniej doświadczali przykrych stanów emocjonalnych i spadku formy.

Moment powrotu do szkoły lub pracy po wakacjach, wyzwalający przykre uczucia doczekał się własnej definicji post wakacyjnego przygnębienia.

Trudności związane z obowiązkami zawodowymi, nostalgią, uczuciem zmęczenia, żalu, a nawet utratą apetytu - to objawy, które mogą pojawić się w życiu każdego, kto ma w perspektywie przestawienie się z trybu życia wakacyjnego na codzienny. Sam efekt urlopowego odprężenia i naładowania baterii pozwala nam odreagować stres i zmęczenie pracą. Zasobów często nie wystarcza, aby złagodzić jeszcze niepokój związany z kolejnymi wyzwaniami. Sam urlop nie rozwiązuje też takich problemów jak niesatysfakcjonująca praca, czy zarobki, zatem, owszem, pomoże nam chwilowo się zrelaksować i zdystansować do owych problemów, jednak nie zlikwiduje ich źródła.

Często na upragniony urlop wyczekujemy bardzo długo - są to zazwyczaj ciepłe, wakacyjne miesiące. Kiedy zakończymy coś, na co tak długo czekaliśmy, w perspektywie mamy kolejny rok oczekiwań na następną okazję. To może dodatkowo pogłębić nasz stres i lęk przed powrotem do codziennych obowiązków.

Oswojenie przygnębienia powakacyjnego w 5 krokach

Jak można poradzić sobie ze złym samopoczuciem po zakończeniu wakacji?

1. Zaakceptuj chwilowe pogorszenie nastroju

Smutek związany z zakończeniem urlopu i powrotu do pracy jest naturalny. Naładowane psychiczne akumulatory, świeża perspektywa i nowe pomysły to czynniki, które pomogą w powrotnej aklimatyzacji.

2. Zadbaj o bufor czasowy

Warto tak zaplanować podróże, aby wrócić na dzień albo dwa przed rozpoczynającymi się obowiązkami. Dobrze jest przeznaczyć ten czas na zaplanowanie zadań zawodowych w pierwszych dniach pracy, tak aby zagwarantować sobie spokojne wejście w firmową, czy uczelnianą rzeczywistość. 

3. Odeśpij wakacje

Nie każdy ma możliwość zregenerowania sił na wakacjach. Zwłaszcza tych fizycznych. Rodzice małych dzieci, osoby, które wypoczywały w tłoku i hałasie, lub osoby których urlop zwyczajnie się nie udał - mogą wrócić zmęczone. Należy zadbać o to, aby ostatnie dni przed powrotem do pracy mogły zregenerować organizm.

4. Zaplanuj miękkie wejście 

Wizja setek maili, piętrzących się spraw do załatwienia i potencjalnych sytuacji kryzysowych może wywoływać poddenerwowanie. Warto wtedy uświadomić sobie, że większość z tych spraw nie będzie już aktualna w momencie waszego powrotu. Z tego względu warto sprawdzać maile i sprawy od tych najbliższych w czasie do tych najbardziej odległych. Kiedy początkowo wpadamy w panikę z powodu masy zaległości, warto ustanowić plan działania i hierarchię spraw, którymi trzeba się zająć. Stopniowe działania pozwolą w uporządkowany sposób zorganizować się w pracowej rzeczywistości, a planowanie działań, zapewni psychiczny komfort i uchroni przed paniką i zniechęceniem.

5. Skoncentruj się na weekendzie lub kolejnym urlopie

Jeroen Nawijn, który badał poziom szczęścia związany z wakacjami, w obliczu pourlopowego stresu zachęca do zastosowania metody klina i planowania kolejnych, choćby mini – wakacji. Ten sposób autopomocy może być naprawdę skuteczny. Jak wynika z badań naukowca, to właśnie planowanie odpoczynku uszczęśliwia nas najbardziej.

 

258 joanna gutral

O autorce

Joanna Gutral – psycholog, doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS, współorganizatorka akcji społecznej „Mam Terapeutę”.

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia

 
Zapraszamy na webinar „Hiperseksualność. Jak poradzić sobie z uzależnieniem od seksu?”