sp logo new white

logo uswps nazwa 3

Jak sprowokować kobietę do milczenia a faceta do rozmowy? W lutowej Strefie Psyche dr Karolina Zalewska-Łunkiewicz opowie genezie damsko-męskich spięć w komunikacji, o mitach i rzeczywistych różnicach oraz przećwiczy z uczestnikami umiejętność radzenia sobie z agresywnym komunikatem w relacji partnerskiej.

1 lutego
17.00-18.30
Katowice

Co chcą powiedzieć kobiety, a o czym mężczyźni nie chcą słuchać | warsztat

Warsztat poświęcony będzie tematyce kobiecości i męskości w relacjach partnerskich. Społeczne oczekiwania dotyczące ról płciowych, czasem sprzeczne przekonania na temat cech i zachowań mężczyzn i kobiet mogą rodzić wzajemne nieporozumienia. Historie par przychodzących na konsultacje terapeutyczne ukazują, że jednym z najczęściej zgłaszanych problemów jest zablokowanie skutecznej, satysfakcjonującej komunikacji. Dylemat w wielu przypadkach brzmi: jak sprowokować kobietę do milczenia a faceta do rozmowy? Czy da się pogodzić te - być może pozornie - sprzeczne ze sobą cele? Podczas zajęć zmierzymy się z genezą damsko-męskich spięć w rozmawianiu oraz słuchaniu i możliwe, że obalimy kilka mitów na ten temat. Spróbujemy zapanować nad stereotypowym przekazem, który zaiskrza zamiast łagodzić i zastanowimy się nad tym, co jest przestrzenią do rozwijania więzi. Zapraszam.

Znalezione obrazy dla zapytania dr Karolina Zalewska-Łunkiewicz

dr Karolina Zalewska-Łunkiewicz  − psycholog, zajmuje się psychologią kliniczną dorosłych i młodzieży, psychoterapią oraz psychologią zjawisk społecznych, w tym związanych z płcią. Powoływana jako biegły psycholog w sprawach karnych osób dorosłych i młodzieży. Interesuje się psychospołecznymi uwarunkowaniami zaburzeń psychicznych, kliniczną diagnozą psychologiczną i jej zastosowaniem w sądownictwie oraz psychoterapią psychodynamiczną.
W katowickim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii klinicznej: diagnozy, psychopatologii i terapii jednostki, problematyki rodziny a także z zakresu psychologii płci i psychologii społecznej.

Limit miejsc wyczerpany.

Kontakt

Monika Bazan
Koordynator projektu Strefa Rodzica

tel. 32 750 60 84
e-mail: strefarodzica.katowice@swps.edu.pl

Miejsce

Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Katowicach, ul. Techników 9

Drukuj

Z twórczości artystycznej dziecka można wiele się dowiedzieć: o jego wewnętrznych przeżyciach, odbiorze rzeczywistości, relacjach z najbliższymi. Kontekst psychologiczny dziecięcych prac plastycznych może być więc doskonałym materiałem diagnostycznym dla psychologów i pedagogów, a dla rodziców źródłem informacji o stanie emocjonalnym ich pociechy. Psychologiczny kontekst twórczości artystycznej dziecka przybliży podczas wykładu psycholog dr Patrycja Stawiarska. W tym samym czasie dzieci (4 – 8 lat) wezmą udział w warsztacie rysunkowym, który poprowadzi Agnieszka Kołodziej-Adamczuk, historyk sztuki, kustosz Muzeum Śląskiego.

Wstęp bezpłatny na warsztat i wykład. W ramach spotkania można także bezpłatnie zwiedzić wystawę. Uwaga – limit miejsc na wykład wyczerpany. 

30 stycznia
18.00-19.30
Katowice
muzeum slaskie 5

W styczniowej Strefie Psyche zapraszamy wykład dla osób dorosłych i warsztat plastyczny dla dzieci, należące do cyklu wydarzeń organizowanych przez Muzeum Śląskie w Katowicach towarzyszących wystawie „Zwrotnica. Początki neoawangardy na Górnym Śląsku”.

Bazgroty i linie. Twórczość artystyczna dziecka – kontekst psychologiczny | wykład – brak miejsc 

Idea wykładu poświęconego rozwojowi twórczości artystycznej dziecka jest konsekwencją refleksji nad dziełami prezentowanymi na wystawie Zwrotnica. Początki neoawangardy na Górnym Śląsku. Obrazy, rysunki, fotografie manifestują wolność artystów, którzy poprzez sztukę wyrażali emocje oraz wiedzę o świecie. Wyobraźnia daje człowiekowi poczucie bezpieczeństwa, jego atelier to laboratorium gdzie artysta stawia diagnozę światu.

W historii sztuki XX wieku powrót do linii przywołanej ze wspomnienia dziecięcych rysunków umożliwiał młodym plastykom bezpieczny komentarz rzeczywistości. Uznani mistrzowie, wykorzystujący syntetyczne formy, stworzyli dzieła manifestujące wielkie idee. Wielu dojrzałych artystów, w chwili osiągnięcia indywidualnego stylu, również wracało do uniwersalnej formy kresek na papierze. Przywołanie tego problemu jest wstępem do analizy zaplanowanej w kolejnym wykładzie poświęconym Awangardzie XX wieku, a także stanowi cenną wskazówkę dla rodziców.

Prace plastyczne oraz inne formy twórczości odzwierciedlają świat przeżyć dzieci, pozwalają na zrozumienie ich stanów emocjonalnych, sposobu myślenia o otaczającym świecie i bliskich osobach. Mają także dużą wartość diagnostyczną dla psychologów i pedagogów. W rysunkach dzieci, mając na uwadze ich duże znaczenie w obszarze diagnostycznych metod projekcyjnych, można zaobserwować problemy związane z codziennym funkcjonowaniem, trudności emocjonalne, ale także pozytywne emocje oraz specyfikę relacji z najbliższymi osobami. Dzięki analizie poszczególnych etapów rozwoju plastycznego dzieci można ocenić poziom ich funkcjonowania w aspekcie poznawczym i emocjonalnym.

Twórczość artystyczna dzieci może stanowić istotny element w relacji pomiędzy rodzicami i dzieckiem. Wspólnie podejmowana aktywność jest źródłem poczucia bliskości, a rodzicom pozwala lepiej zrozumieć sposób, w jaki dziecko spostrzega otaczającą go rzeczywistość.

258 stawiarska

dr Patrycja Stawiarska

Psycholog, specjalizuje się w psychologii zdrowia i jakości życia. Jest wykładowcą na Uniwersytecie Śląskim, adiunktem w Zakładzie Psychologii Zdrowia i Jakości Życia. Interesuje się problematyką funkcjonowania człowieka w sytuacji stresu zawodowego, wypalenia zawodowego, zagrożenia utratą zdrowia i w sytuacji doświadczania choroby, a także poszukiwaniem czynników zdrowia w nurcie salutogenetycznym.

Szczególnym przedmiotem jej zainteresowań pozostaje problematyka wypalenia zawodowego we współczesnym świecie w kontekście jego uwarunkowań, skutków dla zdrowia i funkcjonowania jednostki oraz możliwości profilaktyki w tym obszarze. Opublikowała kilkanaście artykułów naukowych oraz dwie monografii: „Wolontariat społeczny. Perspektywa interdyscyplinarna”, „Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata”. Jest laureatką Stypendium Ministra Edukacji Narodowej.

Świat dziecka | warsztat

Kompozycje obrazów prezentowanych na wystawie ukazują rytm zmiennych form, niektóre dzieła są wynikiem studiów relacji przestrzennych. Artystów zawsze interesowała konstrukcja świata, analogicznie do kreatywnej postawy dziecka, przekraczali konwencje. Jednym z nich był Władysław Strzemiński, którego rysunki można porównać z układem poziomic wyznaczonych na mapie. Omawiając kompozycję obrazów wielkich awangardystów XX wieku moglibyśmy w analogiczny sposób opisać prace naszych dzieci.

Istnieją w dziecięcej inwencji plastycznej możliwości obrazowania tajemnic, które są jednocześnie przedmiotem badań naukowców marzących o świecie bez granic i podziałów. Celem warsztatu jest stworzenie wizerunku bogactwa form w obrazie świata. Gdy przyszli kartografowie liniami będą wyznaczać kształty krain geograficznych, młodzi botanicy i zoologowie przygotują własne kolorowanki zwierząt lub roślin i dopasują je do kontynentów. Wspólnie stworzymy wielką mapę dwóch półkul Globu i być może odkryjemy nowe lądy.

Propozycję uczestnictwa w warsztacie rysunkowym, zaplanowanym w czasie trwania wykładu, kierujemy do młodszej publiczności w wieku 4-8 lat.

258 agnieszka koloodziej adamczuk

Agnieszka Kołodziej-Adamczuk

Absolwentka historii sztuki na Wydziale Nauk Humanistycznych KUL. Ukończyła Podyplomowe Studium Filologii Polskiej KUL, Podyplomowe Studium Teatrologiczne przy Instytucie Filologii Polskiej KUL oraz studia podyplomowe w Katedrze Scenografii na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Kustosz Muzeum Śląskiego w Katowicach, autorka artykułów poświęconych przestrzeni teatru i polskiej awangardzie XX wieku.

Zwrotnica. Początki neoawangardy na Górnym Śląsku | wystawa 

Wystawa przedstawia fascynujący obraz śląskiego środowiska artystycznego, który pozwala spojrzeć na region z nowej, mało znanej perspektywy. Widz wyrusza w podróż do lat 40. i 50. ubiegłego wieku. Jego oczom ukazuje się Górny Śląsk – prężnie działający ośrodek kultury i sztuki, z którego nowatorskie idee promieniują na sąsiednie regiony. W tamtym czasie środowisko artystyczne za punkt honoru przyjęło tworzenie w opozycji do panującego ustroju. Nie po drodze im było z modelem sztuki lansowanym przez władzę, inaczej widzieli rolę artysty, nie w smak był im propagandowy wizerunek regionu. Im partyjny nacisk był silniejszy, tym mocniej neoawangardowi artyści umacniali się w swoim sprzeciwie.

Na wystawie zostanie zaprezentowane Gliwickie Towarzystwo Fotograficzne, które skupiało wielu znakomitych fotografików, m.in. Tadeusza Maciejkę, Adam Scheybala, Piotra Janika, Jerzego Lewczyńskiego i Zofię Rydet. Ważną część narracji stanowią dzieła malarzy z ST-53 w Katowicach, którzy zasłynęli z samodzielnej interpretacji „Teorii widzenia” Władysława Strzemińskiego. Część wystawy przybliża zjawiska artystyczne, prawdopodobnie słabo znane szerokiemu gronu odbiorców. Mowa między innymi o Oneiron, grupie artystów-ezoteryków, którzy w głębokim PRL eksplorowali tajemnicze rejony mistyki, nie uciekając przy tym od rodzimej, śląskiej tradycji.

Więcej informacji na stronie Muzeum Śląskiego w Katowicach: www.muzeumslaskie.pl

 

Limit miejsc wyczerapny.

Kontakt

Patrycja Paczyńska-Jasińska
Specjalista ds. marketingu i PR

tel. 32 721 26 55 | tel. kom. +48 785 202 511
e-mail: ppaczynska-jasinska@swps.edu.pl

Miejsce

Muzeum Śląskie w Katowicach, al. W. Korfantego 3

Wykład i warsztat oraz wystawa – wstęp bezpłatny, rezerwacje: informacja/kasy – 32 213 08 70 lub recepcja – 32 779 93 90.

Współpraca

muzeum slaskie logo

Drukuj

Słowo „motywacja” jest dziś na ustach wszystkich. Czy jednak wiadomo, czym w istocie jest motywacja? W jaki sposób wzmacniać dążenie do celu i pobudzać się do działania? Jak wygrać trudną walkę z podstępnym sabotażystą, którym niewątpliwie jest prokrastynacja – odkładanie spraw na później? Osoby poszukujące odpowiedzi na którekolwiek z powyższych pytań zapraszamy 7 grudnia na warsztat, który poprowadzi Aneta Esnekier, trenerka specjalizująca się w doskonaleniu umiejętności miękkich.

Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy

Projekt Strefa Psyche jest dofinansowany ze  środków MNiSW.

Warsztat

Motywa(k)cja, czyli o tym jak działać z energią

To interaktywny wykład z elementami warsztatu, skierowany do osób, które potrzebują na nowo zrozumieć i pobudzić swoją motywację. Zapraszamy na półtoragodzinną inspirację do bycia proaktywnym.

Podczas spotkania zastanowimy się, w czym tkwi istota motywacji i jakie są jej filary. Przeanalizujemy zadania, które odwlekamy i zastanowimy się, jak przełamać prokrastynację. Rozważymy, jak rzeczywistość VUCA wpływa na naszą motywację i jak radzić sobie z wyzwaniami VUCA. Prawdopodobnie poznamy też pouczający przypadek pewnej rowerzystki. Będzie z energią, motywem i akcją!

Termin i miejsce

7 grudnia 2017 r. (czwartek), godz. 17.30 – 19.00, sala 204
Uniwersytet SWPS w Katowicach
ul. Techników 9

Prelegentka

258 aneta esnekier

Aneta Esnekier – socjolog z kilkunastoletnim doświadczeniem trenerskim. Specjalizuje się w prowadzeniu warsztatów doskonalących umiejętności miękkie. Realizuje szkolenia nastawione na praktyczne rozwiązania. Podpowiada, m.in. jak działać z wewnętrzną motywacją, dbać o efektywne współdziałanie z innymi, jak się komunikować, dbać o relacje z kontrahentami, aktywnie radzić sobie na rynku pracy, świadomie budować wizerunek profesjonalisty. Zapraszana do komentowania na łamach prasy zagadnień związanych z szeroko pojętym rynkiem pracy (np. „Puls Biznesu”, „Magazyn SUKCES”, „Eurogospodarka”, „Wprost”, „Newsweek” „Psychologia”, „Przyjaciółka”). Współpracuje z Fundacją TDJ. Na koncie ma także współpracę ze Stowarzyszeniem Siemacha oraz Fundacją DEMOS. Założycielka firmy PROJEKT PASJA. Na katowickim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia dotyczące proaktywności oraz wystąpień publicznych.

Kontakt

Patrycja Paczyńska-Jasińska
Specjalista ds. marketingu i PR

tel. 32 750 60 84 | tel. kom. +48 785 202 511
e-mail: strefapsyche.katowice@swps.edu.pl

Brak miejsc!

Drukuj

Jak funkcjonuje umysł osoby z autyzmem? Na jakie niepokojące symptomy dziecka zwrócić uwagę? Jak wygląda praca terapeutyczna z dziećmi już zdiagnozowanymi? O tym wszystkim opowie Anna Brytek-Matera – psycholog, terapeuta poznawczo-behawioralny z katowickiego wydziału Uniwersytetu SWPS.

6 lutego
17.30-19.00
Katowice

Zaburzenia ze spectrum autyzmu: teoria i praktyka

Jeden na sto. Tylu ludzi dotyczą zaburzenia ze spectrum autyzmu. I chociaż diagnoza autyzmu została po raz pierwszy postawiona w latach 40. ubiegłego wieku, niewielka jest wciąż powszechna świadomość i wiedza na jego temat. Tymczasem społeczne funkcjonowanie osób cierpiących na autyzm wiąże się z licznymi trudnościami, o których warto wiedzieć i umieć je rozpoznawać. 

Osoby cierpiące na autyzm doświadczają trudności w zakresie komunikacji i tym samym interakcji społecznych. Często posiadają także ograniczone oraz powtarzalne wzorce zachowań i/lub zainteresowań. Wykład otworzy nas na ten trudny i fascynujący zarazem świat.

Będzie próbą odpowiedzi na pytania jak funkcjonuje osoba z autyzmem i jak funkcjonuje jej umysł. Uczestnicy dowiedzą się, na jakie niepokojące symptomy należy zwrócić uwagę w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym. Poznają także niektóre metody pracy z dziećmi z diagnozą autyzmu.

Znalezione obrazy dla zapytania brytek matera

dr hab. Anna Brytek-Matera, prof. Uniwersytetu SWPS

Psycholog, terapeuta poznawczo-behawioralny. Profesor na Wydziale Zamiejscowym SWPS w Katowicach. Kierownik Interdyscyplinarnego Laboratorium Badań nad Zachowaniami Zdrowotnymi i Procesami Poznawczymi (Eat Beh Cog InterLab). Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu zaburzeń odżywiania, zaburzeń wieku dziecięcego oraz zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji.



 

Brak miejsc.

Kontakt

Patrycja Paczyńska-Jasińska, Specjalista ds. marketingu i PR
tel. 32 721 26 55 | tel. kom. +48 785 202 511
e-mail: ppaczynska-jasinska@swps.edu.pl

Miejsce

Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Katowicach
ul. Techników 9

Drukuj

Na co dzień podziwiamy dokonania sportowców, którzy przekraczają granice swojej wytrzymałości, dużo czerpiemy od znanych biznesmenów... a czego moglibysmy nauczyć się od wybitnych polskich twórców filmowych?

W jaki sposób pracować w grupie, nad jednym projektem, po 14 godzin dziennie i zachować efektywność? Czy można wówczas być ciągle kreatywnym przy jednoczesnej dobrej współpracy z zespołem? Jak działać w obliczu presji, pomimo zmęczenia, znudzenia czy rosnącej frustracji? O tym jakimi technikami posługują się filmowcy w swojej codziennej pracy, aby skutecznie realizować zamierzone cele zawodowe w dość nietypowym zadaniu, jakim jest stworzenie filmu opowie podczas zajęć warsztatowych Ewa Serwotka. Spotkanie w ramach Strefy Psyche odbędzie się 12 grudnia. Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy

Projekt Strefa Psyche jest dofinansowany ze  środków MNiSW.

Warsztat

Efektywność podczas pracy zespołowej – na przykładzie wybitnych polskich filmowców

Czy zastanawialiście się kto pracuje na efekt końcowy filmu, który oglądamy na srebrnym ekranie? Film statystycznie tworzy się przez około 300-365 dni, czyli 10-12 miesięcy. Jest to dzieło kilkunastu pionów filmowych. W mediach wiele mówi się o działaniach aktorów, reżyserów czy producentów. Natomiast pomijane są funkcję innych filmowców, którzy ciężko pracują, aby film był jak najwyższej jakości. Należy do nich m. in. pion: kostiumów, dźwiękowców, operatorów, montażystów, scenografii etc. Bywa, że ekipa filmowa obejmuje ponad 100 osób. To znaczy, że ludzie o różnych talentach, umiejętnościach, osobowościach spotykają się, aby pracować nad realizacją jednego celu. Jak sądzicie czy to jest łatwe? Ciężka praca, pod presją, przy dużej zmienności okoliczności i warunków. Warto zastanowić się jak wybitni polscy twórcy filmowi dbają o efektywność własną oraz grupową? Jak działają w obliczu presji czy kształtują swoją wytrzymałość, pomimo zmęczenia, znudzenia i frustracji?
Podczas warsztatu zaprezentowane zostaną przykładowe techniki pracy z grupą (na przykładzie filmowców), które można płynnie wykorzystywać w swojej codziennej praktyce zawodowej. Spotkanie zostanie wzbogacone o wiedzę ujętą w książce „Psychologia osiągnięć dla twórców filmowych”.
Zaprezentowane i omówione zostaną wypowiedzi topowych polskich reżyserów, aktorów, operatorów czy montażystów.

Termin i miejsce

12 grudnia 2017 r., godz. 17.30-19.00
Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Katowicach
ul. Techników 9

Prelegentka

Znalezione obrazy dla zapytania Ewa Serwotka swps

Ewa Serwotka – psycholog działająca w branży sportowej i filmowej. Rekomendowany Psycholog Polskiego Komitetu Olimpijskiego (lata: 2012 i 2015, 2017- uzyskanie rekomendacji). Członkini Association of Applied Sport Psychology (AASP), Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP) oraz European Network of Young Specialists in Sport Psychology (ENYSSP). W swoich działaniach kieruje się podejściem Psychologii w Sporcie Pozytywnym- jest związana z Fundacją Sportu Pozytywnego i Stowarzyszeniem Pozytywnie-Aktywni. Absolwenta psychologii na Uniwersytecie SWPS WZ Wrocław oraz studiów podyplomowych Psychologia w sporcie pozytywnym na Uniwersytetu SWPS WZ Sopot. W 2009 roku otrzymała Nagrodę Rektora Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej za wsparcie rozwoju nauki na USWPS we Wrocławiu. Na zlecenie Wydawnictwa Wojciech Marzec, wraz z Aleksandrą Zienowicz, napisała książkę „Psychologia osiągnięć dla twórców filmowych”.

Kontakt

Patrycja Paczyńska-Jasińska
Specjalista ds. marketingu i PR

tel. 32 750 60 84 | tel. kom. +48 785 202 511
e-mail: strefapsyche.katowice@swps.edu.pl

Brak miejsc.

Drukuj

Wydarzenia

Archiwum wydarzeń

Image not available
Image not available
Image not available

Patronat medialny

Slider

Kanały

Zobacz też: