Czy poprzez systematyczny trening poznawczy można poprawić koncentrację, pamięć i uwagę? W jaki sposób przygotowywać oraz dostosować treningi zdolności poznawczych do różnych grup odbiorców? Jakie umiejętności rozwija trening interpersonalny? W jakim stopniu może ulepszyć pewne psychologiczne umiejętności, niezwykle ważne w kontaktach z ludźmi? Podczas Strefy Psyche Ekstra na Uniwersytecie SWPS w Katowicach poruszymy zagadnienia związane z warsztatem trenera.

Wykład I

Treningi zdolności poznawczych: pamięć, uwaga

Trening poznawczy ma na celu poprawę działania funkcji poznawczych, takich jak koncentracja, pamięć, uwaga, twórczość. Są to aspekty funkcjonowania potrzebne i używane od wczesnych lat szkolnych, aż do późnej starości. Trenowanie umiejętności poznawczych umożliwia podtrzymanie dobrej kondycji umysłowej u zdrowych osób, wspomaga funkcjonowanie osób z zaburzeniami funkcji poznawczych, stanowi efektywną profilaktykę dla mózgu i sposób na tworzenie rezerwy poznawczej.

Choć od wielu lat treningi te cieszą się niezmiennie dużym powodzeniem, to paradoksalnie nie ma wielu ofert kursów, szkoleń czy studiów, które przygotowują do zawodu trenera umiejętności poznawczych czy też pozwalają na doskonalenie już posiadanych kwalifikacji. Niewielka jest też liczba publikacji z tego obszaru, które mają charakter praktyczny. Wykład stanowił będzie wprowadzenie do metodologii projektowania i prowadzenia treningów umiejętności poznawczych. Do uczestnictwa w wykładzie zapraszamy osoby chcące dowiedzieć się jak przygotowywać oraz dostosować treningi zdolności poznawczych do różnych grup odbiorców, jak zostać trenerem funkcji poznawczych, jak również osoby szukające odpowiedzi na pytanie: jak to się dzieje, że pod wpływem systematycznych ćwiczeń funkcjonowanie procesów poznawczych staje się sprawniejsze i bardziej efektywne.

 

O prelegencie

dr Przemysław Bąbel - pracownik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie kieruje Zespołem Badania Bólu. Prowadzi badania nad placebo i bólem. Zajmuje się także zastosowaniami analizy zachowania i psychologii pamięci w edukacji. Autor ponad 50 publikacji naukowych w najlepszych czasopismach krajowych i zagranicznych i przeszło 100 popularnonaukowych. Współautor 7 książek, w tym jedynego podręcznika poświęconego projektowaniu i realizacji treningów pamięci (Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia, Difin, 2011) oraz dwóch książek, prezentujących zastosowania wiedzy o pamięci i procesach uczenia się do podnoszenia skuteczności edukacji (Jak uczyć, żeby nauczyć, WSiP, 2008; 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć? GWP, 2015). Członek Rady Redakcyjnej czasopisma Psychologia w Szkole oraz współpracownik magazynu psychologicznego Charaktery, którego w latach 2007-2010 był redaktorem naukowym. Laureat Nagrody Prezesa PAN „Złoty Umysł – Mistrz Popularyzacji Wiedzy" 2008.

Termin i miejsce

15 czerwca, godz. 17.00-18.30, sala 207
Uniwersytet SWPS w Katowicach
ul. Techników 9

WYKŁAD II

Trening interpersonalny jako narzędzie zmiany

Celem wykładu jest charakterystyka treningu interpersonalnego jako metody pracy z grupą, której członkowie zainteresowani są poznawaniem siebie w relacjach społecznych. Spotkania grupy treningu interpersonalnego są czasem określane jako „laboratorium”, w którym uczestnicy mają okazję do wypróbowania nowych zachowań, których do tej pory nie stosowali, a które mogą wzbogacić ich doświadczenie osobiste i umiejętności społeczne. Istotnym aspektem uczestnictwa w treningu interpersonalnym jest również obserwacja wydarzeń w grupie, wymiana odczuć i spostrzeżeń na temat zachodzących sytuacji i zachowania się w nich uczestników i trenera. Doświadczenia te wzbogacają wiedzę o procesach zachodzących w małej grupie, zwiększają rozumienie tzw. procesu grupowego. Dzięki temu poszerzają kompetencje interpersonalne uczestników, które przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa i poziomu satysfakcji we współpracy w grupie, jak również procentują w pracy zawodowej (nie tylko z grupami, ale i z pojedynczymi osobami lub rodzinami).

 

O prelegentce

dr Maria John-Borys – superwizor z rekomendacją trenerska III stopnia PTP (rekomendacja nr 13). Psycholog, psychoterapeuta (certyfikat nr 195 z nadania Polskiego Towarzystwa Psychologicznego). Posiada długoletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej, pracy terapeutycznej , trenerskiej i superwizyjnej. Od 25 lat prowadzi treningi interpersonalne i intra psychiczne oraz warsztaty umiejętności psychospołecznych dla różnych grup zawodowych, między innymi dla osób szkolących się w terapii uzależnień. Superwizuje pracę z grupami osób ubiegających się o rekomendację trenerską I, II, III stopnia w Polskim Towarzystwie Psychologicznym.

Termin i miejsce

15 czerwca, godz. 18.30 – 20.00, sala 207
Uniwersytet SWPS w Katowicach
ul. Techników 9

Zgłoszenia

Kontakt

Patrycja Paczyńska-Jasińska
Koordynator Strefy Psyche SWPS w Katowicach
tel. 785202511
e-mail: [email protected]

Jak wziąć udział?

Aby wziąć udział w wydarzeniach, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

 

[Form StrefaPsyche_O_pracy_trenerskiej_06_2016_Katowice not found!]

Wydarzenia

Archiwum wydarzeń

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia logo white kopia