Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Crowdfunding – jak finansowanie społecznościowe zmienia świat

Jest pomysł na biznes, ale brakuje pieniędzy na start – odwieczny problem debiutujących przedsiębiorców. Jeszcze do niedawna zabiegali o zaufanie i pieniądze dużych graczy. Teraz do swojej wizji mogą przekonywać internautów z całego świata, którzy nawet najbardziej szalone pomysły są skłonni wesprzeć niewielkimi kwotami. O…

Rozmowy o startupach: Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz – dyrektor kreatywny i strategiczny agencji…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Marketing rekrutacyjny – jak efektywniej szukać pracowników?

Marketing rekrutacyjny to działania promujące ofertę rekrutacyjną – czyli obietnicę, jaką pracodawca składa kandydatom. Niestety, aż 61 proc. pracowników deklaruje, że warunki pracy nie są zgodne z tymi obiecanymi w ofercie pracy czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czy szkodzimy firmie, używając sloganów bez pokrycia? Jak budować…

Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – prof. Piotr Banaszyk

Polecamy wystąpienie prof. Piotra Banaszyka „Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem”. Wykład odbył się w ramach konferencji „Firma-idea: zarządzanie i emergencja” w ramach cyklu Open Eyes Economy on Tour 2018. Wydarzenie zgromadziło wybitne osobowości ze świata nauki, w tym autorytety związane z Uniwersytetem…

Poznawcze aspekty podejmowania decyzji biznesowych – prof. Andrzej Falkowski

Podejmowanie decyzji to proces. Odpowiada za niego wiele mechanizmów, które osoba decydująca niekoniecznie sobie uświadamia. Jeśli decyzje mają charakter biznesowy, to ich następstwa mogą być kosztowne lub dawać zysk, więc świadomość decydowania zaczyna mieć wymierną cenę. Jak w podejmowaniu decyzji może nam pomóc psychologia poznawcza?…

Czym jest emergencja w organizacji i jak można nią zarządzać – prof. Andrzej Nowak

Zarządzanie tradycyjnie kojarzy się z kontrolą procesów zachodzących w organizacji – procesów odgórnych i oddolnych, czyli od zarządu do pracownika. W firmach istnieją jednak także inne rodzaje procesów, które trudno przewidzieć i które są dla firmy kłopotem, np. kryzysy czy problemy w zarządzaniu innowacjami. Ten…

Nowy model zarządzania i przywództwa – kierunki zmian – dr Małgorzata Bonikowska

Specjaliści od zarządzania są zgodni: nadchodzi koniec ery szefów i rządzenia oraz związanych z nimi folwarcznych stosunków zarówno w firmach, jak i na szczeblu politycznym. Rządzenie powinno zostać zastąpione przez przywództwo, a menedżera reagującego wyłącznie na doraźne problemy zastąpi lider mający wizję i potrafiący do…

Czy warto zmieniać pracę na początku nowego roku?

Projekt „nowy/a ja” zaczyna się w Nowy Rok od robienia postanowień: zdrowiej się odżywiać, oszczędzać pieniądze, więcej czasu poświęcać bliskim i wreszcie zmienić tę nielubianą pracę. Od deklaracji do realizacji droga jest długa i niebezpieczna. Czasem raptownie się urywa – na wysłaniu kilku CV. Czy…

Jak cię słyszą, tak cię widzą. Dlaczego warto trenować głos i jak to robić?

Chcemy mówić tak, by nas słuchano, ale często to się nie udaje. I nie chodzi tylko o merytoryczną stronę wypowiedzi, ale też sposób mówienia. Zdania wyrzucamy z siebie pospiesznie, bez dbałości o dykcję i intonację. – Mile się słucha, gdy rozmówca mówi wyraźnie, nie spieszy…

Otwarte i zamknięte umysły. Klucz do problemów naszych czasów – Jacek Santorski

Dlaczego ludzie leczą się u znachorów, a nie u lekarzy, niektórzy szefowie i prezesi uważają się za bogów, a politycy nie potrafią ze sobą współpracować w obliczu zagrożeń i narastających problemów? Jak to się ma do wiedzy przydatnej w biznesie? Psychologia przychodzi nam z pomocą…

Kupuj rozsądnie. Gorączka świątecznych promocji a podejmowanie decyzji – prof. Andrzej Falkowski

Święta, święta! W sklepach trwa kolorowy festiwal świątecznych promocji. Ale my nie bierzemy w nim udziału, bo jak przystało na rozsądnych ludzi, podejmujemy tylko racjonalne decyzje zakupowe. Promocje? Skądże, nie nabieramy się. To rzeczywistość idealna, w tej realnej kierowani emocjami kupujemy dużo i niepotrzebnie. Jak…

Siła różnic – Olgierd Świda i Michał Kaźmierski

Żyjemy w świecie coraz poważniejszych wyzwań i nowych możliwości wynikających z różnorodności ludzi, ich perspektyw i wartości. Jak skutecznie poruszać się w tym świecie? Różnorodne zespoły to szansa na ciekawsze, lepiej dostosowane do potrzeb klientów i lepiej zaplanowane projekty. Na czym ma jednak polegać ta…

Działania przywódcze kluczem do sukcesu

Dlaczego niektóre inicjatywy, akcje i projekty możemy uznać za działania przywódcze (ang. Acts of Leadership), a inne nie? Dlaczego niektórzy menedżerowie zespołu nie są odbierani i akceptowani przez podwładnych jako autentyczni liderzy? Co to znaczy, że działania przywódcze mogą być kluczem do rozwoju lidera i…

Dlaczego się nie rozumiemy? O popełnianiu błędów poznawczych w pracy

Ciche dni, utarczki słowne, kłótnie, dąsy i nieporozumienia zdarzają się nie tylko w związkach. W pracy też. Komunikacja w zespole kuleje, atmosfera staje się napięta, a miłe dotychczas obowiązki stają się nieznośnym jarzmem. Co poszło nie tak? Czy za kryzys komunikacyjny mogą odpowiadać błędy poznawcze?…

Psychologia cen – jak wpływać na decyzje zakupowe klientów?

– Pricing to największa dźwignia zysku w firmie – mówi Grzegorz Furtak. Pricing można zdefiniować jako naukę i sztukę ustalania optymalnych cen i ich skutecznej komunikacji. Co o wpływie cyfr na metce na decyzje zakupowe mówi psychologia? Jak sprzedawcy podnoszą ceny produktów, żeby nie spadł…

Siła ducha lidera – Jacek Santorski

– Lider zdobywa serca i umysły ludzi nie dlatego, że ich uwodzi, a potem zwodzi, ale dlatego, że ich pozyskuje do sensownego projektu, który służy światu i ludziom – mówi Jacek Santorski. Dlatego warto traktować przywództwo nie jako zespół cech jednostek, lecz jako zespół relacji…

Pieniądze a relacje międzyludzkie

Zgodnie z teorią Margaret Clark, całe spektrum relacji międzyludzkich można podzielić na relacje oparte na wspólnocie oraz na wymianie. Te dwa rodzaje funkcjonowania społecznego opierają się na odmiennych normach, zasadach i mechanizmach. W przypadku relacji opartych na wymianie, podstawowym standardem funkcjonowania jest mierzenie wartości za…

Komunikacja w organizacji oparta na empatii

Osoby pracujące we współczesnych organizacjach stoją przed wieloma wyzwaniami. Firmy oczekują nie tylko wykonania określonych zadań, lecz także umiejętności współpracy – aby tworzyć efektywne, otwarte na innowacje i zdolne do rozwiązywania złożonych problemów zespoły. Komunikacja oparta na empatii może w tym pomóc. Jakie są najpopularniejsze…

Kultura porażki w zarządzaniu

Steven Spielberg nie zdał egzaminu na University of Southern California aż 3 razy. Nelson Mandela, zanim został prezydentem swojego kraju, spędził 27 lat w więzieniu. Richard Branson założył 400 firm zanim poleciał w kosmos. Scenariusz Sylvestra Stallone'a do filmu „Rocky” został odrzucony 1500 razy. James…

Czy pieniądze dają szczęście?

Jednym z najważniejszych celów każdego człowieka jest osiągnięcie szczęścia. Czy gromadzenie pieniędzy i zasobów materialnych może uczynić nas szczęśliwymi? Erich Fromm i żyjący na długo przed nim myśliciele zajmowali się powszechnym dziś dylematem – „mieć czy być”. Rozważali, czy chciwość i dążenie do pomnażania zasobów…

Kompetencje liderów w globalnym zarządzaniu

„Jak zarządzać projektem na międzynarodową skalę?” – to pytanie, które coraz częściej dotyczy współczesnych liderów. Kompetencje niezbędne do zarządzania uzupełniamy na kursach i warsztatach. Wielu wynosi z nich specjalistyczną wiedzę, ale tylko nieliczni potrafią ją umiejętnie stosować w praktyce. O tym, jak dołączyć do wąskiego…

Learn to unlearn. Czy „zawsze więcej” jest kluczem do sukcesu lidera? – Dorota Dublanka (KIR)

W swojej pracy wykorzystujemy to, czego nauczyliśmy się w szkole i często nie pozwalamy swojemu umysłowi wyjść poza schemat, utarte ścieżki i przyzwyczajenia. Dlaczego warto zrobić krok w stronę „oduczania się” i dlaczego nie polega ono na zapominaniu? Ewolucja zaprojektowała mózg ludzki do gromadzenia, a…

„Czym skorupka za młodu nasiąknie” – skąd wziąć współpracujących liderów?

Autorzy raportu o najnowszych trendach rozwoju przywództwa z Center for Creative Leadership nie mają wątpliwości: umiejętność współpracy i samoświadomość to niezbędne narzędzia lidera XXI wieku. Skuteczność działania w nieoczywistym, zmiennym współczesnym świecie wymaga nawyku nawiązywania współpracy, mobilizowania i motywowania ludzi do działania we wspólnym interesie.…

Szef, który uczy – mentoring, coaching i inne metody – Agnieszka Szelągowska (Szkoła Liderów)

Rozwijamy swój warsztat pracy przez szkolenia, studia, niezmiennie szukamy wiedzy i inspiracji. Jak się okazuje, jednym z najbardziej wartościowych motorów rozwoju jest nauka przez doświadczenie oraz od osób, z którymi pracujemy. W jaki sposób szef uczy swój zespół, a w jaki sposób zespół uczy szefa?…

Perfekcjonizm i oczekiwania wobec liderów – Mariusz Szałaj (4Synchronicity)

Ważną cechą każdego przywódcy jest osobowość. O ile umiejętności i wiedzę możemy bez przeszkód zdobyć, o tyle z wykształceniem osobowości lidera już jest gorzej. Jak w pracy lidera mają się umiejętności „miękkie” do „twardych”? Jaki lider to sprawny lider? Jaki styl przywództwa dominuje w danych krajach…

Mind maping, szybkie czytanie i inne techniki uczenia się. Co działa?

Treningi pamięci i skutecznego uczenia się zasypują rynek szkoleniowy. A my chcemy się dokształcać, życie zawodowe wymaga od nas przecież ciągłego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia. Uczenie się lata po maturze i ostatniej sesji na uczelni wielu przychodzi z trudem, szkolne metody nie działają tak,…

Władza, posłuszeństwo, konformizm, czyli jak „obudzić diabła” w człowieku?

Władza działa jak narkotyk – pobudza, stymuluje, podnosi samoocenę, poprawia nastrój. Ludzie władzy czują się lepiej. Rządzących wyznacza większość – nie tylko w demokracji. Większość ma moc. Okazuje się, że ludzie ulegają opinii większości. Dlaczego tak się dzieje? Jak jednostki i autorytety oddziałują na grupę?…

Czy tradycyjna edukacja kształci liderów? – Przemysław Staroń (Nauczyciel Roku 2018)

Jedni uczniowie świetnie odnajdują się w samorządzie uczniowskim, drudzy w drużynach sportowych. Przewodzą, organizują, wychodzą poza schemat i zachęcają innych, by zrobili to samo. Liderzy – potrzebni jak nigdy. Czy tradycyjna edukacja pomaga uczniom rozwijać w sobie cechy przywódcze? – odpowiedzi szukamy razem z Przemysławem…

Rozmowa z CEO: Marcin Barański (Vox)

Jak zostaje się dyrektorem generalnym? Jakie czynniki sprawiają, że dojrzewamy do tej roli? Dlaczego lider czy menedżer nie zawsze jest lepszy we wszystkim niż jego podwładni? Dlaczego spełnianie swoich marzeń może iść w parze z biznesem? Dlaczego należy być otwartym na ciągłe zmiany? Jak uniknąć…

Droga lidera – Sonia Wędrychowicz-Horbatowska

Pierwsze: szanuj swoich współpracowników. Drugie: ufaj im. Trzecie: wierz, że nie ma rzeczy niemożliwych. Czwarte: doceniaj swoich ludzi. To pierwsze przykazania dekalogu lidera. Ich przestrzeganie nie gwarantuje stuprocentowego sukcesu, ale na pewno do niego zbliża. Wiele może o tym powiedzieć Sonia Wędrychowicz-Horbatowska, liderka cyfrowej transformacji…

Uczenie przez doświadczanie. Dlaczego potrzebujemy active learning?

„Co zmienił Pep Guardiola w Bayernie? U niego nauczanie jest tylko w grze. Bo tylko gra oddaje warunki meczowe i przygotowuje do nich”. Moja rozmowa z wielkim fanem i entuzjastą active learning, dr. Adamem Kowalikiem, kierownikiem kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie SWPS, rozpoczęła się pod tablicą…

Jak nauczyć się być liderem? – Zofia Dzik (PKP CARGO, CCC)

Wiele teorii przywództwa mówi, że dobrym liderem trzeba się urodzić. Że los obdarza człowieka naturalnymi cechami, osobowością, charyzmą czy typem charakteru, predestynującymi do zarządzania innymi. Czy liderem jednak się jest czy się nim staje? Dlaczego przywództwo jest drogą, w czasie której uczymy się i rozwijamy?…

Co musi umieć lider – opowiadają praktycy

Po dekadach kalkulacji na chłodno, biznes zaczął mieszać dwa wizerunki: obliczonego na zysk Ebenezera Scrooge’a i poczciwego ojca Goriot. Z tej mikstury wyłonił się współczesny lider, który z jednej strony nastawiony jest na cel, z drugiej – na humanistyczne wartości. Każdy przywódca, czy to wielkiego…

Z psychopatycznym szefem za pan brat

Istnieje duża szansa, że twój szef zdradza pewne cechy wskazujące na osobowość psychopatyczną. W końcu nasiloną psychopatią charakteryzuje się średnio 1 proc. ludzi, w tym trzy razy częściej są to mężczyźni niż kobiety. Do tego zbadano, że psychopaci nad wyraz często zasiadają na kierowniczych stanowiskach.…

Tak można zmieniać świat. Razem z Ashoką

Przewodzić – to brzmi dumnie. W rękach liderów leży wielka siła. Często większa, niż nam się wydaje. Młodzi adepci zarządzania, dojrzali przedsiębiorcy, menedżerowie wyższego i niższego szczebla – to oni będą inicjować zmiany społeczne i kształtować innowacje. Doceniła to fundacja Ashoka, która wyróżniła Uniwersytet SWPS…

Rozmowa z CEO: Jacek Siwiński (Velux)

Amazon kiedyś sprzedawał książki, dziś jest światowym liderem w handlu elektronicznym nie tylko rzeczy, lecz także streamingu i nowatorskich usług chmurowych w Amazon Web Services. Firma Google z kolei zajęła się produkcją samojezdnych aut. Rynek wciąż się przeobraża i daje wiele okazji do rozwoju i…

Stres w pracy – jak go opanować? – Sławomir Prusakowski

Dlaczego zebry nie mają wrzodów? – pyta w swojej publikacji o psychofizjologii stresu prof. Robert Sapolsky. Odpowiedź brzmi: bo stresują się trochę inaczej niż my. Zebra mobilizuje swój organizm do obrony czy ucieczki tylko w obliczu realnego zagrożenia; jeśli widzi, że jej towarzyszkę goni lew,…

Emocje są kluczem do wszystkiego

Zamknij oczy. Co widzisz? Wiosenny deszcz, który daje przyjemny chłód i przynosi ukojenie, czy kolejną ulewę, która popsuła Ci plany i przyprawiła o ból głowy? Otwarcie oczu niewiele zmieni. Wszystko jest reprezentacją naszego mózgu, subiektywnej wiedzy o świecie, tego jak go rozumiemy, jak go interpretujemy,…

Rozmowa z CEO: Katarzyna Wierzbowska (SPK)

Jakie jest kobiece oblicze biznesu? Jak skutecznie prowadzić NGO? Dlaczego pierwszym krokiem do rozwoju biznesowego jest dobry networking? Jak sprawdza się system Lean start-up? Jak wpływa na organizację konkurowanie z firmami, a jak współpraca z nimi? Dlaczego warto uczyć się na błędach – swoich i…

Bez emocji nie ma działania

Radość z udanego projektu, irytacja – przy braku jego powodzenia, złość na podwładnego, który nie wykonał powierzonego mu zadania, lęk związany z reorganizacją biura, zwątpienie w powodu nadmiaru obowiązków... Emocje towarzyszą nam w pracy każdego dnia, jednak staramy się ich nie okazywać. Panuje przekonanie, że…

Jak zarządzać emocjami w pracy?

Emocje? Ostrożnie! Przecież trzeba je do siebie dopuszczać tylko w określonych sytuacjach i umieć je kontrolować. A szczególnie w pracy. Dlaczego jest to mylne przeświadczenie? „Niektórzy twierdzą, że emocje to relikt sprzed 300 milionów lat, z czasów kiedy były one konieczne do przetrwania naszego gatunku”,…

Emocje jako narzędzie pracy menedżera

Dlaczego okazywanie emocji w pracy nie jest wcale oznaką słabości czy braku profesjonalizmu? Jak dzisiejsi menedżerowie odbierają zagadnienie emocji w biznesie i czy z nich korzystają? Dlaczego emocje wartościują naszą rzeczywistość? Jaka jest ich – korzystna i niekorzystna – rola, która może przełożyć się na…

Czy pewność jest ważniejsza niż trafność?

Motywacyjne zniekształcenia w procesie decyzyjnym mogą się pojawiać zarówno wtedy, gdy robiąc proste zakupy, mamy dokonać wyboru pomiędzy kilkoma smakami dżemu, jak i wtedy, gdy w grę wchodzą kariera, zdrowie czy szczęście. Dlatego warto wiedzieć, jakie motywy naprawdę kierują naszymi decyzjami i skłaniają nas do…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie?”