Ludzie sukcesu, choć na to nie wyglądają, często cierpią na syndrom Nikodema Dyzmy: w głębi duszy nie wierzą, że są aż tak dobrzy, jak ocenia ich świat, i drżą, że pewnego dnia to się wyda. Wszyscy wiedzą, że samoocena może być wysoka lub niska. Nieco mniej osób podejrzewa, że może być również pewna lub niepewna, a to ten wymiar wydaje się istotniejszy, gdy zastanawiamy się nad wyborami zawodowymi, sposobem pracy i relacjami ze współpracownikami - tłumaczy dr Magdalena Łużniak-Piecha, psycholog społeczny, wykładowca Uniwersytetu SWPS na kierunku Zarządzanie i Przywództwo.

Samoocena niepewna i pewna

Osoby o samoocenie niepewnej to najczęściej współpracownicy i – co pewnie gorsze – przełożeni, którzy potrzebują potwierdzenia własnej słuszności, chcą coś udowodnić sobie i innym, najczęściej kosztem zespołu i relacji w firmie. Samoocena wysoka niepewna powoduje zamęczanie siebie i innych zadaniami przekraczającymi nawet fizyczne możliwości zespołu, nierealnymi zobowiązaniami i terminami – wszystko w imię udowodnienia, że „dam radę”.

Samoocena niska niepewna to podstawa działań lękowych, braku odwagi w podejmowaniu najprostszych nawet decyzji i potrzeba tzw. podkładki na wszystko. Takie osoby, jako że same nie wiedzą już, czy w ogóle coś w danej kwestii mogą lub potrafią, zamęczają wszystkich koniecznością tworzenia raportów raportujących raporty i sprawozdań ze sprawozdań. Niepewna samoocena to także element postawy życiowej związanej z potrzebą kontrolowania wszystkich i wszystkiego, bo skoro nie wierzy się samemu sobie, nie można też wierzyć innym.

Samoocena pewna z kolei – niezależnie od wysokości – stanowi o tym, że dana osoba potrafi zbudować bilans własnych atutów i obszarów, w których nie jest ekspertem, a następnie podjąć decyzję, że skoro na przykład świetnie zna się na zarządzaniu budżetami projektów, ale nie potrafi tworzyć dokumentacji technicznej w języku niemieckim, zatrudnia tłumaczy przysięgłych.

Rozchwiani wyjątkowi

Podstawą rozwijania efektywnie działających kadr menedżerskich nie może być oczywiście wyłącznie stwierdzenie, że lepiej jest mieć samoocenę pewną niż chwiejną, a następnie zwolnienie wszystkich menedżerów, którym zdarza się niepewność co do własnych kompetencji. W ten sposób pozbylibyśmy się 90 proc. kadry, a na stanowiskach zostałyby wyłącznie osobniki bezrefleksyjne i odporne na jakąkolwiek krytykę. Należałoby się raczej zastanowić, skąd u osób wydających się ludźmi sukcesu biorą się takie rozchwiania samooceny.

Pauline Rose Clance i Suzanne Imes z Uniwersytetu Stanu Georgia badają od lat tzw. Impostor Phenomenon wśród osób o wysokich osiągnięciach zawodowych. Impostor Phenomenon to w wolnym tłumaczeniu Syndrom Nikodema Dyzmy – wewnętrzne przekonanie, że własne osiągnięcia wcale nie wynikają z kompetencji i walorów intelektualnych, są natomiast wynikiem zbiegu okoliczności, szczęścia i tego, że „wszyscy się nabrali”, ale pewnego dnia „prawda się wyda i wszyscy zorientują się, że wcale nie jestem taki/taka super”. Syndrom ten – wedle Clance i Imes – powstaje w wyniku dwu skrajnie różnych tzw. scenariuszy życiowych.

Impostor Phenomenon to w wolnym tłumaczeniu Syndrom Nikodema Dyzmy – wewnętrzne przekonanie, że własne osiągnięcia wcale nie wynikają z kompetencji i walorów intelektualnych, są natomiast wynikiem zbiegu okoliczności, szczęścia i tego, że „wszyscy się nabrali”, ale pewnego dnia „prawda się wyda i wszyscy zorientują się, że wcale nie jestem taki/taka super”.

Doświadczenia życiowe a Impostor Phenomenon

Pierwszy scenariusz dotyczy wytworzenia w danej osobie przekonania, że „jest osobą miłą, współpracującą, taką, z którą zawsze można się dogadać, itd.”. Zjawisko to nasila się, gdy dodatkowo kontrastuje się jej działanie z kimś, kto jest „niemiły, ale superkompetentny, więc nikt mu nic nie może zrobić”. W ten sposób w osobie miłej rodzi się przekonanie, że swoje osiągnięcia zawdzięcza temu, że jest miła, bo osoby naprawdę kompetentne to te, które nie muszą być miłe.

Taki scenariusz wyjątkowo silnie działa w dzieciństwie, gdy uczy się dziecko, żeby np. zawsze „siedziało w pierwszym rzędzie i powtarzało wszystko, co powie pani, bo grzeczne dzieci dostają piątki”. Potem okazuje się, że inne dziecko, które dyskutuje z nauczycielką, bo własnymi sposobami rozwiązuje zadania, dostaje opinię urwisa, ale wyjątkowo błyskotliwego. U grzecznych dzieci może powstać wtedy przekonanie, że inni muszą się nabrać na ich miłe usposobienie, bo nie mają aż takich zdolności, żeby dyskutować.

Drugi scenariusz dotyczy osób, u których wytworzono przekonanie, że otoczenie postrzega je jako wyjątkowe i wyróżniające się pod każdym względem, w dodatku uzdolnienia takiej osoby powodują, że osiąga ona wiele z łatwością, niemalże bez wysiłku. Oczywiście w rzeczywistości prawie nikt nie jest aż tak genialny, żeby mieć wyjątkowe wyniki w każdej dziedzinie bez wysiłku. Taki scenariusz najsilniej działa na dzieci, którym przy licznych okazjach powtarza się, jak to same w wieku lat trzech nauczyły się czytać, pisać, grać na pianinie i nigdy nie miały z niczym problemów. Niestety, definicja wysokich osiągnięć w przypadku takich osób obejmuje „wyjątkowość osiąganą zawsze i z łatwością”. To z kolei oznacza, że „uczę się tych specyfikacji, żeby potem przekonać wszystkich, że po prostu tak już mam, że wszystko rozumiem”.

Scenariusze na wyimaginowane braki

Czy nie można po prostu przestać wierzyć w to, że trzeba być miłym, żeby inni się nie zorientowali, że się nie jest zdolnym lub trzeba osiągać sukcesy z udawaną łatwością, żeby inni się nie zorientowali, że wymaga to wysiłku? Przeszkadzają w tym cztery warianty scenariusza behawioralnego opisywanego przez Clance i Imes.

W pierwszym z nich, nazywanym „pętlą podnoszonej porzeczki”, osoba cierpiąca na opisywany tu syndrom stara się ciężką pracą nadrobić własne „niedociągnięcia”. Stąd nierealne terminy i nadambitne zobowiązania. Za każdym razem, gdy się udaje, „Nikodem(a)” zostaje z poczuciem, że „tym razem się udało, ale teraz muszę pracować jeszcze intensywniej, bo stawka wzrosła”.

Drugi scenariusz nazywany jest „intelektualnym przypochlebianiem się”. Polega on na tym, że osoba w dyskusjach i rozmowach dopasowuje swoje wypowiedzi do tego, co chciałoby usłyszeć otoczenie, powstrzymuje się od prezentowania własnego zdania, staje się swoistym intelektualnym kameleonem. Działanie takie wykracza poza granice zwyczajnej dyplomacji. Polega raczej na uważnym studiowaniu poglądów otoczenia i przykrajaniu swoich wypowiedzi dokładnie do tego, co chcą usłyszeć rozmówcy. Powodem takiego postępowania jest obawa przed tym, że inni „zorientują się, że się nie znam”, a nie takt czy dyplomacja. W konsekwencji „Nikodemowie” nie mają szans przekonać się, czy ich prawdziwe poglądy mogą być interesujące i docenione przez otoczenie. Nigdy ich przecież nie ujawnili.

Trzeci ze scenariuszy to „oczarowywanie”, polegające na działaniach mających na celu zademonstrowanie własnego uroku, poczucia humoru, towarzyskości lub innych cech mających podbić otoczenie. Nie ma nic złego w byciu osobą czarująca, tyle że w wypadku „Nikodemów” owe zalety towarzyskie nie wynikają z autentycznej chęci zaprzyjaźnienia się lub z sympatii do ludzkości. Ich wdzięk jest strategią maskującą ich braki.

Czwarty ze scenariuszy, nazywany „udawaniem głupiego”, charakterystyczny jest dla członków społeczności i kultur, w których ceniona jest skromność, a otwarte chwalenie własnych zalet uważane jest za niesmaczne. W takim otoczeniu kulturowym „Nikodem(a)” może wytworzyć w sobie przekonanie, że jeśli będzie otwarcie demonstrować swoje kompetencje, to wpadnie w kłopoty. Nie bez słuszności, bo mówimy tu o kulturach, w których wobec osób wychodzących przed szereg stosuje się swoiste sankcje społeczne. Aby ich uniknąć, osoba autentycznie zdolna i kompetentna, nawet jeśli dokona czegoś wyjątkowego, przyjmuje strategię mówienia o swoich osiągnięciach jako o wyniku szczęścia, tego że „tak jakoś się udało”. Nie ma oczywiście nic złego w byciu skromnym, ale jeśli „Nikodem(a)” faktycznie włożył(a) mnóstwo pracy w dane przedsięwzięcie, zna określoną tematyką na poziomie eksperckim i po raz kolejny realizuje bardzo wymagający projekt, nadal twierdząc, że „tak jakoś wyszło”, a w dodatku żywi wewnętrzne przekonanie, że powiedzenie o sobie „jestem w tej dziedzinie autorytetem” ściągnęłoby kłopoty, mamy do czynienia z objawami Syndromu Impostora.

Co robić, jeśli zdiagnozujemy go w sobie lub wśród najbliższych?

Sposób na impostora

Pierwszym krokiem na drodze do poprawy własnego samopoczucia jest już samo uświadomienie sobie, że postępujemy wedle scenariusza napisanego dla nas przez Nikodema Dyzmę. Może zatem warto po prostu przyjąć do wiadomości, że się na czymś bardzo dobrze znamy? Podziękować otoczeniu, które składa wyrazy uznania, nadal pozostając miłym, ale bez dodawania „tak jakoś wyszło”. Może warto powiedzieć samemu/samej sobie: „Ciężko pracuję i faktycznie mam sporo do zaoferowania na poziomie eksperckim”. W konsekwencji znacznie łatwiej będzie nam też przyznać, że na czymś innym się nie znamy, i uznać kompetencje kolegów. Pewna i stabilna samoocena jest najlepszym lekarstwem na wkradającego się w nasze życie Nikodema Dyzmę.

 

Artykuł był publikowany w styczniowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 1/18”.
Czasopismo dostępne na stronie »

Autor

piecha luzniak

dr Magdalena Łużniak-Piecha

Psycholog społeczny, wykłada na Uniwersytecie SWPS na kierunku zarządzanie i przywództwo, współpracuje z Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie (PUNO) w Londynie oraz Tecnologico Monterrey w Meksyku. Wprowadza i tworzy techniki gamifikacji w praktyce szkoleniowej, doradczej i badawczej. Zajmuje się badaniem i niwelowaniem patologii organizacyjnych. Za szczególnie interesujące uważa techniki radzenia sobie z patologiami osobowości i zaburzeniami komunikacji w organizacjach.

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia