Innowacje awansują do rangi pojęcia o kluczowym znaczeniu dla osiągnięcia sukcesu w kolejnych dziedzinach życia. Nie wszystko, co nowe, jest jednak innowacyjne, a rozumienie tego terminu wykraczać musi poza prosty rachunek ekonomiczny. Czas nauczyć się mądrze myśleć o innowacjach – mówi Artur Nowak-Gocławski, Prezes Zarządu ANG Spółdzielnia, który jest zaangażowany w wiele projektów społecznych.

Innowacje a rynek finansowy

Czy rachunki forexowe, fundusze SIV lub kredyty subprime były innowacjami? Z pozoru tak. Wprowadzono nowe rozwiązania, które zyskały klientów i zmusiły resztę rynku do reakcji, a zatem – teoretycznie – do zaoferowania jeszcze lepszych usług. Jednak w dłuższej perspektywie przyniosły wielu klientom straty oraz zachwiały, w różnym stopniu, całą światową gospodarką.

Dyskusji o innowacjach nie można także sprowadzić do konieczności zapewnienia satysfakcji klientów, nawet rozumianej długoterminowo. Jeżeli coś jest szybsze, tańsze i łatwiejsze, nie oznacza, że jest innowacyjne. Nowe rozwiązania nie są jednorodną kategorią i powinniśmy nauczyć się rozróżniać, co jest dobre, a co złe dla nas, naszych rodzin i współpracowników, ale także dla nieznanych nam ludzi na drugim końcu świata dzisiaj, jutro, pojutrze. Czy świat będzie lepszy, jeżeli pożyczkę gotówkową weźmiemy w 5 minut, nie ruszając się z domu, jeśli do banku zalogujemy się, korzystając z biometrii, a nasze zachowania w mediach społecznościowych będą wykorzystywane do systemów reputacyjnych zwiększających naszą zdolność kredytową? Raczej nie.

Będzie jednak lepszy, jeżeli będą pojawiały się takie innowacje jak inicjatywa Muhammada Yunusa, czyli Grameen Bank wspierający ubogich ludzi w Bangladeszu, czy też projekt Kiva, w ramach którego możemy wspomóc mikropożyczkami ludzi, którzy tego potrzebują, by godnie żyć. Świat będzie też lepszy, jeżeli znajdziemy rozwiązanie, jak wyeliminować misselling w branży finansowej. Czy nie chcielibyśmy, by nasz bank zamiast bombardować nas super intechową apką mobilną, doprowadził do sytuacji, w której jego klient dostanie wyłącznie produkt, który rozumie, na który go stać i którego potrzebuje?

Jeżeli coś jest szybsze, tańsze i łatwiejsze, nie oznacza, że jest innowacyjne.

Innowacje dobre i złe

Reasumując, zdobycie popularności i przewagi na rynku przy pogorszeniu sytuacji pracowników nie może być traktowane jako praktyka innowacyjna. Model korporacyjny Ubera stanowi zaprzeczenie wynegocjowanych wiele lat temu praw pracowniczych, jest niczym obowiązek przyniesienia własnych narzędzi do fabryki przez robotnika. Tak naprawdę w wyniku działań tej firmy jeszcze silniejsza korporacja zastępuje te, z którymi walczy. Na samym końcu zaś postępujących obecnie procesów wszyscy kierowcy stracą pracę, ponieważ ich rolę przejmą pojazdy autonomiczne. To nie są innowacje służące człowiekowi.

Będzie natomiast w dzisiejszym świecie innowacją (czy też może retroinnowacją) założenie spółdzielni lub oddanie swoim współpracownikom większości akcji czy udziałów w firmie, bo jest to dobry sposób na przeciwdziałanie temu, o czym Thomas Piketty pisze w swojej słynnej książce "Kapitał XXI wieku" – gromadzenia bogactwa przez wąską grupę właścicieli kapitału i niebezpiecznie malejącej roli pracowników w procesie wytwórczym.

Spójrzmy krytycznie na innowację o budzącej niepokój nazwie GMO. Prawdziwym niesionym przez nie zagrożeniem nie jest ryzyko zdrowotne, a uzależnienie rolników od wąskiej grupy władającej technologią pozwalającą na modyfikowanie zbiorami. W dłuższej perspektywie stosowanie na dużą skalę GMO oznaczać będzie drastyczny spadek różnorodności biologicznej i nieodwracalne uzależnienie lokalnych społeczności od globalnych korporacji.

Niektórzy z nas uważają, że rozwijamy się jako społeczeństwa, że stajemy się lepsi i uczymy na błędach i katastrofach. Nic bardziej mylnego. Jesteśmy dzisiaj w stanie równie łatwo doprowadzić do samounicestwienia i druzgocących katastrof jak 100 lat temu. Jeszcze kilka lat temu wierzono też, że rozwój technologii oznaczać będzie dynamiczny wzrost jakości demokracji. Działalność publiczna miała stać się bardziej transparentna, a kontrola społeczna – masowa. Ruchy konsumenckie są jednak dziś niemal całkowicie nieskuteczne, a kolejne próby bojkotów kończą się zwykle podniesieniem zysków firm zdobywających na parę dni darmowy marketing. Żyjemy w świecie de facto kontrolowanym przez globalne organizacje, nie tylko finansowe; w świecie, w którym nawet nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawiedliwej kontrybucji podatkowej. W tej sytuacji jedynym aktorem mogącym dokonać koniecznej oceny jest nowoczesne państwo oraz instytucje międzynarodowe, co – biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia w Europie i Polsce – nie napawa optymizmem.

Pozytywne innowacje, czyli jak zmienic świat na lepsze

W świecie finansów czeka nas demokratyzcja usług finansowych. Duży potencjał rozwoju mają pożyczki społecznościowe i platformy crowdfundingowe. Pojawiają się regulacje „zmuszające” mainstreamowe organizacje do otwarcia się na inicjatywy start-upowe, które mogą rzeczywiście tworzyć innowacje. Unijna dyrektywa PSD2, nakładająca obowiązek umożliwienia dostępu do rachunku klienta podmiotom trzecim, jest dobrym przykładem takiego działania. Na marginesie – w dłuższej perspektywie oznaczać może redukcję banków do roli strażników pieniędzy bez kontaktu z klientem.

Najważniejszym krokiem ku pozytywnym innowacjom jest jednak wykształcenie kadr przedsiębiorców odpowiedzialnych społecznie. Potrzebujemy przejścia od leadership do stewardship, rozumienia prowadzenia działalności gospodarczej nie wyłącznie dla siebie, ale z ludźmi i dla ludzi. Wpływ biznesu na społeczeństwo, kulturę, środowisko, a nawet politykę jest tak olbrzymi, że bez zmiany mentalności prowadzących go ludzi nie doprowadzimy do żadnej korekty myślenia o innowacjach. Innowacje zaczynają się tam, gdzie zaczyna się nasza odpowiedzialność za to, w jakich warunkach będą żyć następne pokolenia.

Potrzebujemy umiejętności stałego wzbudzania w sobie refleksji nad etycznymi aspektami działalności gospodarczej, a do tego niezbędna jest mądra i odpowiedzialna edukacja humanistyczna. To ona rozwija poczucie empatii i krytyczne myślenie, uczy patrzeć holistycznie na to, co jest wokół nas, i dostrzegać konsekwencje naszych działań. Dlatego stanowić powinna obowiązkowy element wykształcenia przyszłych przedsiębiorców w wymiarze dużo szerszym niż obowiązkowy semestr „etyki w biznesie”. „Aby istnieć trzeba uczestniczyć”, powiedział Antoine de Saint-Exupéry – w życiu do osiągnięcia szczęścia potrzebne jest poczucie bycia użytecznym wobec społeczeństwa. Bez dbałości o humanistyczną wrażliwość nie można liczyć na zwiększanie zaangażowania pracowników w dobro wspólne i zwiększenie odpowiedzialności liderów biznesu za kondycję moralną ich firm. Dbałość o humanistyczny aspekt naszego rozwoju to element niezbędny do formowania dobrych obywateli, świadomych, włączających się, przejmujących sprawami państwa i współobywateli oraz – co niezmiernie istotne w czasach wszechogarniającego „Oka Saurona” – skuteczniejszy sposób na obronę przed kontrolowaniem naszego życia.

Luddyści nie niszczyli maszyn, buntując się przeciwko samemu powstaniu nowej technologii, lecz niesionej przez nie zmianie stosunków społecznych. Dzisiaj, z powodu możliwej już za chwilę eksplozji rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją, uczeniem maszynowym, automatyzacją i robotyzacją, ryzyko rewolucyjnego przemodelowania stosunków pracy rośnie w niespotykanym wcześniej tempie. Bezpieczni nie mogą czuć się nie tylko pracownicy żyjący z siły i zdolności swoich rąk. Powstające oprogramowanie zastępować będzie coraz więcej „zajęć umysłowych”, w tym wykonywanych przez prawników, księgowych, bankowców, także menedżerów. Nieważne, czy proces ten zajmie 10 czy 30 lat. Ważne, że szukanie odpowiedzi na podstawowe pytanie, czyli jak powinniśmy postępować, kierując się naszą odpowiedzialnością, powinniśmy zacząć wspólnie już teraz. To będzie prawdziwy test naszej innowacyjności.

Jednak o postępie technologicznym należy myśleć nie tylko w kategoriach zagrożenia, ale też szans. Szans na wyzwolenie ludzi od pracy niechcianej i upokarzającej; szans na szacunek do praw ludzi i przyrody, godnego, zdrowego życia, szans na świat w równowadze. Stanie się tak tylko, jeżeli doceniać i wspierać będziemy prawdziwe, przybliżające nas do tej wizji innowacje, a skutecznie zidentyfikujemy i powstrzymamy podające się za nie sztuczki.

 

Artykuł pochodzi z portalu nienieodpowiedzialni.pl
Nienieodpowiedzialni to projekt-idea, która odwołuje się do zrównoważonego rozwoju, etyki i odpowiedzialności w branży finansowej.

Autor

Artur Nowak Gocławski

Artur Nowak-Gocławski

Prezes Zarządu ANG Spółdzielni, związanej głównie z branżą finansową, założyciel Fundacji Będę Kim Zechcę, zaangażowany w wiele projektów społecznych w tym w Koalicję Prezesi Wolontariusze, projekt Nienieodpowiedzialni.pl, Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych, Konfederację Lewiatan, zwolennik spółdzielczości, ekonomii społecznej oraz strategii biznesowych opartych o idee zrównoważonego rozwoju, zaangażowania społecznego i budowy wartości wspólnej. Firmy, które współtworzy razem ze swoimi partnerami otrzymały wiele nagród biznesowych i społecznych m.in. Etyczna Firma 2015, 2016 i 2017 w Konkursie Pulsu Biznesu i PwC, Najlepszy Pracodawca 2015, 2016 i 2017 w konkursie AON Hewitt, Gazele Biznesu 2015, 2016 i 2017 Pulsu Biznesu oraz trzykrotnie Listki CSR Polityki. W 2015 roku otrzymał osobiste wyróżnienie "Człowiek, który zmienia biznes” w pierwszej edycji nagrody Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia