Sukces zawodowy jest jak zaciągnięty kredyt. Psychologiczny. A ten spłaca się znacznie trudniej niż bankowy. Jak można obniżyć poziom ponoszonych kosztów? O psychologicznym budżecie opowiada dr Magdalena Łużniak-Piecha, psycholog społeczny, wykładowca Uniwersytetu SWPS na kierunku Zarządzanie i Przywództwo.

Klienci psychologów organizacyjnych najczęściej zwracają się do nich z prośbą o wsparcie w budowaniu szeroko rozumianej strategii zapobiegania problemom i kryzysom organizacyjnym. Padają zatem pytania o to, jak zwiększyć skuteczność działania zespołów, jak budować strategie motywacyjne, komunikacyjne itd. W skrócie: jak budować stabilną organizację, odporną na problemy. Oczywiście, nic w tym dziwnego, bo z pewnością zadbanie o jakość otoczenia, w którym pracujemy, bardzo sprzyja osiąganiu sukcesu.

Psychologiczna dziura w budżecie

Z dbaniem o sukces jest tylko jeden problem. Otóż, jak wiedzą wszyscy przedsiębiorcy, chociaż czasem działają, jakby o tym nie wiedzieli, nie ma takiego zjawiska jak darmowy lancz. W sukces organizacji trzeba zainwestować. W percepcji menedżerów inwestycja w sukces to inwestycja materialna - wiąże się z przeznaczaniem środków na technologie, działania marketingowe, szkolenia. Wszystko to oczywiście da się wpisać w budżet, by potem skutecznie zarządzać strategią rozwoju. W ten sposób, o ile trafnie zaplanujemy inwestycje, unikamy kryzysów na poziomie strategii finansowej czy produkcji. Zdarza się jednak, że zapominamy o psychologicznych kosztach pracy, nie tworzymy więc innego, niezwykle ważnego budżetu, opartego na walucie psychologicznej inwestowanej w rozwój zawodowy własny i pracowników.

Brak budżetu kosztów psychologicznych jest równo znaczny z brakiem strategii racjonalnego inwestowania takich środków. A gdy nadszarpniemy nasze zasoby, kryzys w sferze psychologicznej pojawia się na tej samej zasadzie, na jakiej „nie dopina się" źle realizowany budżet. W Polsce badania nad kosztami psychologicznymi pracy prowadzi autorka tej koncepcji - dr Joanna Mesjasz, która definiuje je jako nadmierne inwestycje związane z dążeniem do sukcesu, odwracalne lub nieodwracalne szkody, a także utracone korzyści w sferach psychicznej, somatycznej i społecznej, a nawet ograniczenie w realizowaniu innych pojawiających się możliwości, które mają dla nas osobistą wartość (zob.: J. Mesjasz „Stress, Professional Burnout and Psychological Costs - An Opportunity for New Quality?"). Zatem koszty psychologiczne pracy to w tym bardzo ekonomicznym ujęciu nasze inwestycje: koszty planowane oraz straty - nieplanowane lub nadmierne koszty, a także nieuzyskane, zaprzepaszczone inne korzyści, czyli tzw. koszty alternatywne. Kosztem może być zainwestowanie kilku lat własnego życia, ale też niezrealizowanie marzeń lub brak kontaktów z dziećmi. Pozwalając na to, aby nadmiernie i bez naszej kontroli mnożyły się inwestycje, które nie mogą się zbilansować, otwieramy drogę do wypalenia zawodowego, kryzysów życiowych, rozczarowania. A kredyt psychologiczny spłaca się równie trudno, o ile nie trudniej, niż kredyty bankowe.

Menedżerowie świadomi mechanizmów narastania kosztów psychologicznych są w stanie tworzyć kulturę organizacyjną, w której ceni się pracownika dbającego o własną higienę psychiczną bardziej niż wiecznie przepracowanego osobnika o rozbieganym wzroku i z papierosem przyklejonym do ust

Koszty, bo nie korzyści

Na początku listy kosztów - rozwój osobisty w szerokiej perspektywie. Za sukces zawodowy płacimy często brakiem samorealizacji w innych sferach naszych zainteresowań, odkładamy na kiedyś i później realizację planów i marzeń z czasów, kiedy nie mieliśmy na ich realizację wystarczających środków. Na przykład marzenia o wielkiej podróży: „Teraz mam pieniądze, ale jakim cudem znaleźć czas na podróż trwającą 6 miesięcy?". Ba, nie ma nawet kiedy przejrzeć zdjęć z ostatniego wypaduna na narty. Ani rozwinąć talentów - kiedyś, dawno temu, całkiem nieźle graliśmy na gitarze... Nie ma już czasu na marzenia i nie ma czasu na wspomnienia. Wszystko stało się kosztem, bo nie stało się korzyścią. Nie czerpiemy już z własnych zainteresowań, talentów, a nawet możliwości materialnych.

Kolejne koszty leżą w sferze duchowej i związanej z systemem wartości. To wszelkie „uwierające nas" koszty moralne, konflikty wartości, wyrzuty sumienia, dylematy związane z realizacją obowiązków zawodowych. Czasem to także koszty dewaluacji własnego systemu wartości, konfliktu pomiędzy deklarowanymi i rzeczywistymi wartościami, doświadczenie wstydu. Również brak czasu na wyciszenie i chwilę autorefleksji, na rozwój duchowy. W sferze społecznej koszty dotyczą alienacji i konfliktu ról. Może to być poczucie osamotnienia, doświadczane w związku z pełnieniem kierowniczej funkcji, konieczność maskowania na co dzień swoich uczuć i dążeń. Konflikt roli w wymiarze zewnętrznym (niemożność pogodzenia roli menedżera np. z rolą ojca/matki) i wewnętrznym (niezgodność oczekiwań w związku z rolą zawodową i z tym, co z jej pełnienia wynika). To rozluźnione związki partnerskie, zaniedbane relacje z dziećmi, rodziną, przyjaciółmi. Właśnie tę sferę kosztów dostrzegamy często jako pierwszą. Kolejne straty po nosimy z powodu nadmiernego obciążenia zadaniami i odpowiedzialnością za ich jak najszybszą realizację. Pracy może wtedy towarzyszyć poczucie osobistego zagrożenia i niepewność pozycji, a także presja rywalizacji, konflikty. Ceną jest noszenie maski kryjącej słabości i prawdziwe uczucia.

Koszty w sferze zdrowia przychodzą nieodwołalnie po tym, gdy zaciągniemy „kredyty" związane z przeciążeniem somatycznym („Kto ma czas na leżenie w łóżku, gdy terminy gonią?"), psychicznym („Wieczorem łykam proszki na sen, a rano inne proszki, żeby się obudzić i jakoś idzie"), a także behawioralnym („Wcale nie krzyczę, mówię tylko dobitnym tonem"). Objawy niebilansujących się kosztów w tej sferze to zaburzenia koncentracji i pamięci, zmienność nastrojów, napięcie, stan permanentnego poirytowania. A jeśli nasze gospodarowanie zasobami się nie zmieni, dochodzi lęk, poczucie wypalenia zawodowego, utrata spontaniczności i usztywnienie reakcji oraz zachowań, która wynika z ciągłego napięcia i gotowości do walki. W skrajnym nasileniu to nerwice i depresje. Wśród symptomów przeciążeń manifestujących się w codziennym działaniu znajdą się również błędy, pomyłki, czyli obniżenie jakości pracy, robienie wielu rzeczy jednocześnie, ale żadnej dokładnie, pośpiech nawet gdy nie jest to konieczne, porzucanie niedokończonej pracy, niedotrzymywanie i przekładanie terminów. To także uzależnienie od używek, np. kawy, papierosów, alkoholu, środków uspokajających i nasennych, albo pospieszne spożywanie posiłków, brak czasu i energii na ćwiczenia i ruch. Tak zatem wygląda bilans kosztów psychologicznych, jakie ponosimy w drodze do sukcesu. I co zrobić z taką diagnozą?

Pozwalając na to, aby nadmiernie i bez naszej kontroli mnożyły się inwestycje, które nie mogą się zbilansować, otwieramy drogę do wypalenia zawodowego, kryzysów życiowych, rozczarowania

Strategia redukowania kosztów

Badając koszty psychologiczne, badamy też korzyści. Pamiętajmy, że inwestycję uważamy za niezbilansowaną, jeśli nie przyniosła zamierzonych efektów. Korzyści psychologiczne to satysfakcja z własnych osiągnięć i świadomość zapewnienia sobie i swojej rodzinie komfortu, bezpieczeństwa, dobrych warunków życia i rozwoju. Koncepcja dr Joanny Mesjasz uwzględnia także satysfakcję z wysokiego statusu, pozycji społecznej oraz szerokich możliwości rozwoju zawodowego. Elementem analizowanego bilansu jest również świadomość, że osiągnęło się to wszystko dzięki sobie, dzięki własnej pracy i ponoszonym inwestycjom. Pozostaje tylko nauczyć się kontrolowania wielkości tych inwestycji i świadomego podejmowania decyzji o tym, na ile możemy obniżyć poziom ponoszonych kosztów, a podwyższyć intensywność korzystania z wypracowanych dóbr. Kiedy gotowi jesteśmy stwierdzić: „Ja już nie koniecznie MUSZĘ, ale sporo MOGĘ".

Jak wprowadzić strategię redukowania kosztów w życie? W badaniach prowadzonych z udziałem menedżerów zarządzających dużymi zespołami uzyskane wyniki potwierdzają istnienie swoistej strategii zarządzania kosztami psychologicznymi pracy (zob.: M. Łużniak-Piecha „Koszty psychologiczne pracy oraz Model Rozpędu jako strategia niwelowania kosztów"). Część badanych menedżerów wskazywała na to, iż w sposób świadomy przyswoili sobie wiedzę na temat mechanizmów narastania kosztów psychologicznych, wiedzą więc, w których momentach rozwoju organizacji lub ich własnego rozwoju zawodowego będą one rosły, jakie będą tego przyczyny oraz skutki. Dzięki temu są w stanie zaplanować działania, które chociaż częściowo będą mogły te koszty zbilansować. Od podstawowych z zakresu higieny psychicznej: „Po ciężkim dniu idę pobiegać, bo bardzo to lubię i się przy tym odprężam"- taka postawa staje się często przykładem dla podwładnych i zachęca ich do podobnych działań - po systemowe: „Trzeba docenić każdego z członków zespołu i skutecznie zarządzać choćby kolejnością urlopów". Menedżerowie ci w sposób świadomy budują kulturę organizacyjną opar tą na przekazie, że firma przedkłada pracownika dbającego o własną higienę psychiczną ponad wiecznie przepracowanego osobnika o rozbieganym wzroku i z papierosem przyklejonym do ust.

Sama wiedza jednak nie wystarcza. Drugi ważny element tej strategii to praca nad rozwojem kompetencji interpersonalnych i budowaniem autentycznych relacji pomiędzy osobami z otoczenia. Relacje te po zwalają stworzyć system zapobiegania kryzysom psychologicznym w organizacji albo - jeśli kryzysowi nie uda się zapobiec - pomaga ją skutecznie zniwelować chociaż część jego skutków. W praktyce oznacza to stworzenie warunków do wzajemnego wspierania się członków organizacji, dostrzeganie talentów i zainteresowań członków zespołu, co czasem pozwala zoptymalizować rozkład obowiązków. W tym kontekście dialog pracowniczy, badanie satysfakcji zawodowej i zarządzanie talentami nie są wymysłami HR-owców, ale stają się bardzo skutecznymi elementami organizacyjnej strategii antykryzysowej.

Artykuł był publikowany w styczniowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 2/18”.
Czasopismo dostępne na stronie »

Autor

piecha luzniak

dr Magdalena Łużniak-Piecha

Psycholog społeczny, wykłada na Uniwersytecie SWPS na kierunku zarządzanie i przywództwo, współpracuje z Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie (PUNO) w Londynie oraz Tecnologico Monterrey w Meksyku. Wprowadza i tworzy techniki gamifikacji w praktyce szkoleniowej, doradczej i badawczej. Zajmuje się badaniem i niwelowaniem patologii organizacyjnych. Za szczególnie interesujące uważa techniki radzenia sobie z patologiami osobowości i zaburzeniami komunikacji w organizacjach.

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online”