Kobietom często brak podejścia w stylu: „OK., najwyżej mi się nie uda. I co z tego? Przynajmniej się czegoś nauczę”. Każda porażka to najlepsza lekcja, jaką można dostać, i z każdej wychodzi się silniejszym człowiekiem. Musimy dziewczynkom zaszczepić wiarę, że tak jest. O tym, kiedy kobieta osiąga sukces w biznesie, gdzie tkwi jej siła i jak może pokonać bariery, mówi Magdalena Dziewguć, Head of Google Cloud na Polskę, Czechy i Słowację.

Małgorzata MierżyńskaCzy rzeczywiście tak jest, jak mówi Marek Koterski w swoim filmie: „Baby są jakieś inne”?

Magdalena DziewgućNiż mężczyźni? Tak. Mamy różne kompetencje i profile osobowościowe, różne możliwości i perspektywy, różny zestaw obowiązków i priorytetów życiowych.

Małgorzata MierżyńskaTo nasze ograniczenie czy szansa?

Magdalena DziewgućW świecie nowych technologii taka odmienność jest dziś bardzo pożądana, bo technologia staje się coraz bardziej ludzka. Początkowo informatycy koncentrowali się na optymalizowaniu różnych funkcji, eliminacji błędów systemowych. Technologie skupione były niemal wyłącznie na sobie. Użytkownicy pozostawali w tle. W ostatnich latach technologie rozwijają się pod dyktando ludzkich potrzeb. To użytkownicy definiują, jak powinny wyglądać, działać, w jaki sposób budzić zaufanie. Są więc coraz bliżej człowieka, stają się coraz łatwiejsze w obsłudze i bardziej dostępne.

Tu dochodzimy do obszaru kompetencji kobiet. Od zarania dziejów specjalizujemy się w rozumieniu, czego potrzebują inni. Identyfikujemy te potrzeby w środowisku, domu, rodzinie, wśród przyjaciół. Bardzo dużo czasu i energii poświęcamy na to, by zrozumieć, jakie mają problemy i jak je rozwiązać. Z połączenie tych dwóch kompetencji: czysto inżynierskiej precyzyjnej technologii, którą tworzą programiści, z reguły mężczyźni, oraz dobrej identyfikacji opartej na empatii, rozumieniu szerszego kontekstu, identyfikowanie motywacji, potrzeb i emocji użytkownika powstają najnowocześniejsze projekty, najlepsze innowacje, najciekawsze rozwiązania pozwalające żyć lepiej, działać szybciej, łatwiej i taniej.

Małgorzata MierżyńskaZ tego co pani mówi, wynika jednak, że kobiety rzeczywiście mają innego rodzaju talenty i predyspozycje niż mężczyźni. Czy to oznacza też, że nie nadają się do wielu zawodów, w tym na przykład do tych związanych z nowoczesnymi technologiami i informatyką?

Magdalena DziewgućStanowczo się z tym nie zgadzam. Na dowód mogę wymienić bardzo dużo zdolnych programistek i wielu mężczyzn, którzy robią karierę w komunikacji. Wykluczam więc teorię, że nie jesteśmy zdolni rozwijać się w obszarach, które nie są postrzegane jako nasze naturalne. Zakładam jednak, że bardziej efektywni możemy być tam, gdzie mamy już pewien kapitał kompetencji ukształtowany przez kulturę i środowisko, w jakich wyrastamy. Jeśli w tym samym domu mamy dwoje dzieci i dziewczynka od urodzenia jest uczona, jak służyć innym, opiekować się bliskimi i komunikować z otoczeniem, a chłopiec – jak walczyć o swoje i rywalizować z rówieśnikami, jeśli dziewczynka jako pierwszą zabawkę dostaje misia, a chłopiec komputer, jeśli męscy członkowie rodziny spędzają większość czasu przed urządzeniami elektronicznymi, a kobiety w parku lub kuchni, to nie potrzebujemy różnic biologicznych, bo kształtuje nas przykład, środowisko i kultura, w której wyrastamy.

W takiej sytuacji uważam, że nie ma sensu zawracać kijem Wisły: jeśli mamy dziewczynkę, która ma świetnie rozwinięte kompetencje społeczne i doskonale się komunikuje, a z drugiej strony chłopca, który myśli zero-jedynkowo i swobodnie porusza się w językach matematycznych czy obszarach związanych z technologiami, zamiast jego uczyć konstrukcji społecznych, a ją języka kodowania, pozwólmy im budować na ich silnych stronach. Twórzmy zespoły, w których nawzajem dodadzą sobie wartości, a nie zmuszajmy, by na siłę robili co innego.

W młodych menadżerkach, ale czasem i w poważnych prezeskach w środku ciągle siedzi mała dziewczynka. Przestraszona myśli, czy dam radę? A jak nie podołam? Kobietom na początku kariery zawodowych radziłabym szukać szefowych, które wiedzą, kiedy za wszelką cenę nie dążyć do perfekcji.

Małgorzata MierżyńskaCzyli nie ma sensu walczyć z funkcjonującymi od wieków stereotypami ani z kulturowymi modelami wychowania i postrzegania roli i zadań życiowych dziewczynek i chłopców?

Magdalena DziewgućTrudno cokolwiek narzucić rodzicom. Na własnym przykładzie mogę powiedzieć, że świadomie staram się dawać dzieciom coś więcej, niż przewiduje taki bazowy model kulturowy. Widziałam kiedyś badania, które pokazywały, jak wiele uzdolnionych matematycznie dziewczynek świadomie przestaje interesować się matematyką około 11 – 12 roku życia, bo nie jest to dobrze widziane w grupie środowiskowej. Dziewczynki w tym wieku raczej interesują się modą i muzyką. Później te zaległości trudno nadrobić. Nawet jeśli przed maturą przypomni sobie o dawnych talentach i wpadnie na to, że matematyką można się zajmować zawodowo. Dlatego dziewczynkom tak bardzo potrzebne jest wsparcie, które pozwoli dobrze zarządzić rozwojowym i poznawczym kryzysem – zarówno w szkole, jak i w domu. Z drugiej strony potrzebne jest też świadome wychowanie chłopców w gotowości do tego, by dzielili się społecznymi i życiowymi rolami, odpowiedzialnością, kompetencjami. Zachęcam wszystkie mamy, by to robiły dla dobra synów i przyszłych synowych.

Małgorzata MierżyńskaCzy kobieta może odnieść sukces w środowisku, w którym dominują mężczyźni tylko wtedy, gdy wejdzie w ich buty, przyjmie role, styl i wzorce, jakie tam obowiązują, czy też może tego dokonać, będąc sobą i budując pozycję właśnie na swoich odmiennych kompetencjach?

Magdalena DziewgućJestem przekonana, że nie trzeba się zmieniać, ale to niezwykle trudne i wymagające. W przyrodzie jest tak, że jeśli mamy srogą zimę, to przetrwają tylko osobniki najsilniejsze o największej zdolności adaptacji. Podobnie jest z kobietami w środowiskach technologicznych: nie trzeba rezygnować z siebie i wchodzić w męskie role, żeby przetrwać, ale trzeba mieć dwie ważne kompetencje: wewnętrzną siłę i poczucie wiary, że będąc sobą i nie rezygnując ze swojego modelu świata, można osiągnąć swoje cele, oraz zdolność adaptacji.

Kłopot polega na tym, że o ile dość dobrze radzimy sobie z chwaleniem dziewczynek za śliczny wygląd, piękny występ, udany rysunek, o tyle zbyt rzadko namawiamy je do ryzyka. A powinny wiele razy przekonać się, że upadek z roweru, drzewa czy płotu, rozdarcie spódniczki czy rozbite kolano to nie koniec świata.

Małgorzata MierżyńskaCzy te dwie cechy się nie wykluczają?

Magdalena DziewgućWbrew pozorom, nie. Z jednej strony silna baza własnych wartości i standardów moralnych, z drugiej – umiejętność słuchania, gotowość do zmiany sposobu działania, osiągania kompromisów, zwinność i spryt, które w trudnej sytuacji pozwalają szybko podjąć decyzję, przeorientować się. Klasyczny przykład kobiet sukcesu w „męskich” środowiskach to kobieta o ponadprzeciętnym poczuciu wewnętrznej siły, wartości i sprawczości, ale też elastyczności, czyli szybkiego, zwinnego myślenia i działania operacyjnego. Takie kobiety nie poświęcają dużo czasu na zamartwianie się, rozkładanie problemu na czynniki pierwsze. Myślą w kategoriach: jest kryzys – trzeba go szybko rozwiązać.

Małgorzata MierżyńskaCzyli typowo zadaniowe, ale jednocześnie takie, które nie idą na bezpośrednie zwarcie i nie starają się na siłę forsować swoich racji?

Magdalena DziewgućTo kobiety, które szukają rozwiązań, drogi, która pozwoli pójść dalej razem pomimo różnic. Jakiś czas temu Harvard obchodził 50-lecie przyjęcia pierwszych kobiet na studia. Miałam przyjemność posłuchać kilku z grona absolwentek. Opowiadały o barierach, jakie musiały pokonać, o tym, jak radziły sobie w sytuacji absolutnej negacji i niechęci, by wpuścić kobiety do męskiego środowiska. Musiały stawić czoło „wyszukiwaczom” kobiecych mankamentów, ale też brakowi wsparcia w środowisku domowym i społecznym. To, co pozwoliło im przetrwać i utorować drogę kolejnym kobietom, to właśnie te dwa czynniki: poczucie, że idą słuszną droga i robią to, czego same pragną, a nie to, czego ktoś od nich oczekuje, a z drugiej strony – szybkie budowanie relacji i zjednywanie sojuszników poprzez to, kim są, w jaki sposób działają, w co wierzą, a nie przez to, że coś siłą wymuszają czy wyrywają.

Małgorzata MierżyńskaA na jakie bariery natrafiła pani?

Magdalena DziewgućByło ich dużo. Jeśli miałabym podać największą, to nasuwa mi się przede wszystkim jedna, myślę, że charakterystyczna dla większości kobiet. Wszystko zmienia się w naszym życiu, kiedy zostajemy matkami. To jest moment, w którym trzeba przedefiniować priorytety i świadomie podjąć decyzję, ile mnie będzie w domu, a ile w pracy. Badanie „The Economist” wśród kobiet i mężczyzn, którzy zaczęli karierę w tym samym czasie, pokazują, że do 30. roku życia kobiety osiągają więcej, ponieważ są bardziej pracowite, systematyczne, skoncentrowane na pracy. Mężczyźni jeszcze wtedy imprezują, mają lekki stosunek do życia i obowiązków. Do trzydziestki mamy więc coś w rodzaju „premii rozwojowej” w stosunku do mężczyzn. Potem nagle, w momencie, gdy kobiety decydują się na założenie rodziny, sytuacja całkowicie się odwraca.

U mężczyzn kariera i rodzina pozostają na jednym poziomie, a często kariera staje się nawet ważniejsza niż rodzina. U kobiet priorytetem staje się rodzina, kariera traci znaczenie. Mając do wyboru malucha, który czeka w domu, albo służbową delegację, szkolenia, wieczorne koktajle, kobiet najczęściej wybierają dziecko. Tymczasem to na takich spotkaniach pojawiają się często nowe możliwości biznesowe, poznaje się ciekawe osoby. Jeśli kobiety z tego rezygnują, to naturalnie ich kariera spowalnia i oddają pole kolegom. W moim życiu było podobnie. Bardzo trudno było mi pogodzić obowiązki domowe z pracą. Do dzisiaj tak jest. Zajęcia baletowe córki czy służbowy koktajl to wybór, który pojawia się codziennie i za każdym razem trzeba go rozstrzygać od nowa. Jedną z najważniejszych barier w życiu zawodowym kobiet jest właśnie chęć pogodzenia obu tych sfer życia. Poza tym, kobiety pracują bardziej emocjonalnie. Dużo bardziej przejmują się tym, jakie cele ma projekt, jakie będą jego efekty, czy wszyscy są równo zaangażowani, czy wszystkie racje zostały wzięte pod uwagę.

Mężczyźni bardziej nastawieni są na cel. Koszty jego osiągnięcia uważają często ze drugorzędne, w myśl zasady, że zwycięzców nikt nie osądza. Kobiety myślą o przegranych i starają się, by ich nie było albo by przynajmniej zwycięzców było jak najwięcej. W pracy operacyjnej to przeszkadza – wydłuża cały proces, dużo więcej kosztuje w kontekście zasobów i czasu.

Małgorzata MierżyńskaCzy przez to właśnie kobiety są postrzegane jako mniej efektywne?

Magdalena DziewgućMyślę, że tak, bo w krótkiej perspektywie tak to wygląda. Dopiero patrząc dalej, można docenić to, że kobiety w ten sposób gromadzą kapitał społeczny. To niezmiernie ważne, bo żyjemy w czasach, w których cena technologii zmierza do zera, a liczyć się będzie właśnie kapitał społeczny. Nie to, że mogę zadzwonić, ale to, że ktoś, na kim mi zależy, odbierze telefon. W tych obszarach kobiety mają dużo większy potencjał. Mężczyźni są transakcyjni. Jeśli dzwonią do siebie, to żeby ubić interes, coś konkretnego załatwić, szybko podjąć decyzję. Kobiety dbają o relacje. To kosztuje i to też jest bariera, która powoduje, że kariera kobiet często nie rozwija się tak szybko jak u mężczyzn, muszą nad nią dłużej pracować.

Małgorzata MierżyńskaJakiej rady udzieliłaby pani kobietom, które chcą budować karierę w branżach zdominowanych przez mężczyzn? Jak przebić się w dyskusji, gdy na zebraniu mężczyźni mnie ignorują, bo jestem jedyną kobietą przy stole?

Magdalena DziewgućTo akurat sytuacja, z którą bardzo często nadal się spotykam. Zdarzyło mi się nawet, że na ważnym spotkaniu u dużego klienta jeden z członków zarządu firmy głośno rzucił: „Nie mieli pomysłu, to przysłali kobietę”. Moja funkcja i kwalifikacje, w związku z którymi zostałam na to spotkanie wytypowana, najwyraźniej nie miały dla niego żadnego znaczenia. Bardzo często jestem też jedyną kobietą w panelach dyskusyjnych na konferencjach. To dość powszechne zjawisko, że panowie głównie rozmawiają między sobą, do siebie kierują pytania lub tworzą taką nieformalną koalicję wykluczającą. Dla pań, które są w takiej sytuacji, mam jedną radę: nie zwracać na to uwagi, koncentrować się na temacie, słuchać dyskusji i zabierać głos wyłącznie merytorycznie. Prawda obroni się sama. Wielokrotnie przekonałam się, że koncentracja na rozwiązaniu problemu, podaniu dobrego pomysłu czy wypracowaniu kompromisu powodują, że po pewnym czasie przestaje mieć znaczenie, kto to powiedział. Nie jest prawdą, że mężczyźni uznają pomysł za gorszy tylko dlatego, że pochodzi od kobiety, ale prawdą jest, że potrzebują czasu, by usłyszeć, co kobieta mówi, i przekonać się do jej kompetencji. Trzeba im dać szansę.

Małgorzata MierżyńskaNa ile ważne w karierze kobiet jest wsparcie szefów i mężczyzn w ogóle? Czy powinny świadomie szukać wśród nich sojuszników?

Magdalena DziewgućSięgając do moich doświadczeń, muszę przyznać, że miałam ogromne szczęście do szefów mężczyzn, którzy dawali mi dużo przestrzeni. Mogłam dużo wyżej sięgać, bo otaczali mnie opieką, „zabezpieczali” teren działania. Mężczyźni są z reguły dobrzy w budowaniu zespołów – drużyn zadaniowych. Od dziecka grają w piłkę i inne sporty zespołowe, bawią się w Indian, wojnę itd. W ramach tych zabaw realizują jakieś zadania i cele. Podobnie w życiu zawodowym. Potrafią szybko zbudować zespół, który osiągnie cel. Nie ma w nim może pogłębionych relacji, nie zważamy, jak kto się w nim czuje, ale wynik zostaje dowieziony. To ogromna zaleta. Miałam wielu szefów, którzy dla mnie dobrze określali zadania i potrafili wykorzystać mój potencjał dla osiągnięcia celu. Myślę, że z obopólną korzyścią. Ale dla mojego rozwoju absolutnie najwięcej zrobiły szefowe kobiety. One działały holistycznie, koncentrowały się na człowieku, na tym, by dostrzec cały potencjał, pomóc pewne rzeczy przepracować, osiągnąć maksimum możliwości.

Kobietom na początku kariery zawodowej radziłabym szukać szefowych, które są trochę starsze, trochę bardziej doświadczone, przeszły przez wszystkie kryzysy związane z godzeniem pracy i życia rodzinnego, wiedzą, jak poukładać sobie w głowie i kiedy za wszelka cenę nie dążyć do perfekcji. Żaden mężczyzna nie da takiego wsparcia, takiej wiary i siły, co szefowa kobieta. Oby było tylko ich więcej. Wtedy przybędzie też kobiet robiących kariery.

Małgorzata MierżyńskaA co możemy zrobić dla dziewczynek my same, żeby wyrównać ich zawodowe szanse na starcie i mimo takiej edukacji i kultury, jaką mamy?

Magdalena DziewgućPopychać do próbowania, generować jak najwięcej porażek i pomagać przez nie przechodzić. Kłopot polega na tym, że o ile dość dobrze radzimy sobie z chwaleniem dziewczynek za śliczny wygląd, piękny występ, udany rysunek, o tyle zbyt rzadko namawiamy je do ryzyka. A powinny wiele razy przekonać się, że upadek z roweru, drzewa czy płotu, rozdarcie spódniczki czy rozbite kolano to nie koniec świata. Jeśli poradzą sobie z tym, że klasa odrzuciła ich propozycję, jedno przepłakane popołudnie będzie bolało, ale wyjdą z tego silniejsze. Dzięki wsparciu nauczycieli i rodziców nauczą się wiele dzięki tej porażce, zrozumieją, dlaczego nie wyszło, co mogły zrobić inaczej i co następnym razem mogą zrobić lepiej. Wtedy spróbują jeszcze raz.

Brakuje nam motywowania dziewczynek, by się podniosły po porażkach i próbowały znowu. Aplikowałaś i nie dostałaś się na studia? Nie szkodzi. Spróbuj jeszcze raz i następny, i jeszcze raz. Z mojego doświadczenia wynika, że największym deficytem kompetencyjnym kobiet jest brak wiary we własne możliwości. W młodych menadżerkach, ale czasem też i w poważnych paniach dyrektorkach i prezeskach w środku ciągle siedzi ta mała dziewczynka. Przestraszona myśli: „Czy dam radę? A jak nie podołam? Czy nie powinnam jednak zrezygnować z tej propozycji, bo oni mają za wysokie oczekiwania?”. Kobietom często brak podejścia w stylu: „OK., najwyżej mi się nie uda. I co z tego? Przynajmniej się czegoś nauczę”. Głęboko wierzę, że każda porażka to najlepsza lekcja, jaką można dostać i z każdej wychodzi się silniejszym człowiekiem. Musimy dziewczynkom zaszczepić wiarę, że tak jest.

Małgorzata MierżyńskaI tak wróciłyśmy do edukacji. Bo czy to nie z niej wynika, że w kobiecie, nawet tej, która osiągnęła sukces, siedzi mała przestraszona dziewczynka, a w mężczyźnie sukcesu – ciekawy świata niesforny łobuz?

Magdalena DziewgućTo przerażające, ale to niestety efekt wychowania w stylu: bądź grzeczna, nie wychylaj się, bo podrzesz rajstopki, bo warkocz ci się zepsuje, podczas gdy chłopak, który porwie spodnie, jest super. Musimy budzić tego łobuza w dziewczynkach, bo szukanie przygód, próbowanie, testowanie, upadki i podnoszenie się z nich dają siłę. Awanturniczość, szukanie przygód, eksperymentowanie, próbowanie czegoś, czego nikt wcześniej nie próbował, to podstawa sukcesu.

Artykuł był publikowany w styczniowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 1/17”.
Czasopismo dostępne na stronie »

 

Ekspert

magdalena dziewguć

Magdalena Dziewguć

Head of Google Cloud na Polskę, Czechy i Słowację. Menadżerka z wieloletnim doświadczeniem. Studiowała prawo i psychologię, posiada tytuł Executive MBA SGH oraz GMP Harvard Business School. Od 2014 r. pracuje dla Google’a. Wcześniej – wiceprezeska Exatel SA. Członkini kilku rad nadzorczych i Rady Powierniczej Uniwersytetu SWPS. Od 2000 r. współtworzyła rynek usług telekomunikacyjnych dla biznesu w sieci Orange i Plus. Założycielka Digital University oraz LiderSHE w Polsce. Od początku swojej kariery zajmuje się tematyką nowych technologii i ich wpływu na procesy biznesowe w organizacjach. Ekspertka w zakresie innowacji, restrukturyzacji i budowania kultury zaangażowania i współpracy. Doradza funduszom inwestycyjnym i start-upom w procesie budowania strategii komercjalizacji nowych pomysłów biznesowych.

Rozmawiała

 

Małgorzata Mierżyńska

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia