Kobietom często brak podejścia w stylu: „OK., najwyżej mi się nie uda. I co z tego? Przynajmniej się czegoś nauczę”. Każda porażka to najlepsza lekcja, jaką można dostać, i z każdej wychodzi się silniejszym człowiekiem. Musimy dziewczynkom zaszczepić wiarę, że tak jest. O tym, kiedy kobieta osiąga sukces w biznesie, gdzie tkwi jej siła i jak może pokonać bariery, mówi Magdalena Dziewguć, Head of Google Cloud na Polskę, Czechy i Słowację.

Małgorzata MierżyńskaCzy rzeczywiście tak jest, jak mówi Marek Koterski w swoim filmie: „Baby są jakieś inne”?

Magdalena DziewgućNiż mężczyźni? Tak. Mamy różne kompetencje i profile osobowościowe, różne możliwości i perspektywy, różny zestaw obowiązków i priorytetów życiowych.

Małgorzata MierżyńskaTo nasze ograniczenie czy szansa?

Magdalena DziewgućW świecie nowych technologii taka odmienność jest dziś bardzo pożądana, bo technologia staje się coraz bardziej ludzka. Początkowo informatycy koncentrowali się na optymalizowaniu różnych funkcji, eliminacji błędów systemowych. Technologie skupione były niemal wyłącznie na sobie. Użytkownicy pozostawali w tle. W ostatnich latach technologie rozwijają się pod dyktando ludzkich potrzeb. To użytkownicy definiują, jak powinny wyglądać, działać, w jaki sposób budzić zaufanie. Są więc coraz bliżej człowieka, stają się coraz łatwiejsze w obsłudze i bardziej dostępne.

Tu dochodzimy do obszaru kompetencji kobiet. Od zarania dziejów specjalizujemy się w rozumieniu, czego potrzebują inni. Identyfikujemy te potrzeby w środowisku, domu, rodzinie, wśród przyjaciół. Bardzo dużo czasu i energii poświęcamy na to, by zrozumieć, jakie mają problemy i jak je rozwiązać. Z połączenie tych dwóch kompetencji: czysto inżynierskiej precyzyjnej technologii, którą tworzą programiści, z reguły mężczyźni, oraz dobrej identyfikacji opartej na empatii, rozumieniu szerszego kontekstu, identyfikowanie motywacji, potrzeb i emocji użytkownika powstają najnowocześniejsze projekty, najlepsze innowacje, najciekawsze rozwiązania pozwalające żyć lepiej, działać szybciej, łatwiej i taniej.

Małgorzata MierżyńskaZ tego co pani mówi, wynika jednak, że kobiety rzeczywiście mają innego rodzaju talenty i predyspozycje niż mężczyźni. Czy to oznacza też, że nie nadają się do wielu zawodów, w tym na przykład do tych związanych z nowoczesnymi technologiami i informatyką?

Magdalena DziewgućStanowczo się z tym nie zgadzam. Na dowód mogę wymienić bardzo dużo zdolnych programistek i wielu mężczyzn, którzy robią karierę w komunikacji. Wykluczam więc teorię, że nie jesteśmy zdolni rozwijać się w obszarach, które nie są postrzegane jako nasze naturalne. Zakładam jednak, że bardziej efektywni możemy być tam, gdzie mamy już pewien kapitał kompetencji ukształtowany przez kulturę i środowisko, w jakich wyrastamy. Jeśli w tym samym domu mamy dwoje dzieci i dziewczynka od urodzenia jest uczona, jak służyć innym, opiekować się bliskimi i komunikować z otoczeniem, a chłopiec – jak walczyć o swoje i rywalizować z rówieśnikami, jeśli dziewczynka jako pierwszą zabawkę dostaje misia, a chłopiec komputer, jeśli męscy członkowie rodziny spędzają większość czasu przed urządzeniami elektronicznymi, a kobiety w parku lub kuchni, to nie potrzebujemy różnic biologicznych, bo kształtuje nas przykład, środowisko i kultura, w której wyrastamy.

W takiej sytuacji uważam, że nie ma sensu zawracać kijem Wisły: jeśli mamy dziewczynkę, która ma świetnie rozwinięte kompetencje społeczne i doskonale się komunikuje, a z drugiej strony chłopca, który myśli zero-jedynkowo i swobodnie porusza się w językach matematycznych czy obszarach związanych z technologiami, zamiast jego uczyć konstrukcji społecznych, a ją języka kodowania, pozwólmy im budować na ich silnych stronach. Twórzmy zespoły, w których nawzajem dodadzą sobie wartości, a nie zmuszajmy, by na siłę robili co innego.

W młodych menadżerkach, ale czasem i w poważnych prezeskach w środku ciągle siedzi mała dziewczynka. Przestraszona myśli, czy dam radę? A jak nie podołam? Kobietom na początku kariery zawodowych radziłabym szukać szefowych, które wiedzą, kiedy za wszelką cenę nie dążyć do perfekcji.

Małgorzata MierżyńskaCzyli nie ma sensu walczyć z funkcjonującymi od wieków stereotypami ani z kulturowymi modelami wychowania i postrzegania roli i zadań życiowych dziewczynek i chłopców?

Magdalena DziewgućTrudno cokolwiek narzucić rodzicom. Na własnym przykładzie mogę powiedzieć, że świadomie staram się dawać dzieciom coś więcej, niż przewiduje taki bazowy model kulturowy. Widziałam kiedyś badania, które pokazywały, jak wiele uzdolnionych matematycznie dziewczynek świadomie przestaje interesować się matematyką około 11 – 12 roku życia, bo nie jest to dobrze widziane w grupie środowiskowej. Dziewczynki w tym wieku raczej interesują się modą i muzyką. Później te zaległości trudno nadrobić. Nawet jeśli przed maturą przypomni sobie o dawnych talentach i wpadnie na to, że matematyką można się zajmować zawodowo. Dlatego dziewczynkom tak bardzo potrzebne jest wsparcie, które pozwoli dobrze zarządzić rozwojowym i poznawczym kryzysem – zarówno w szkole, jak i w domu. Z drugiej strony potrzebne jest też świadome wychowanie chłopców w gotowości do tego, by dzielili się społecznymi i życiowymi rolami, odpowiedzialnością, kompetencjami. Zachęcam wszystkie mamy, by to robiły dla dobra synów i przyszłych synowych.

Małgorzata MierżyńskaCzy kobieta może odnieść sukces w środowisku, w którym dominują mężczyźni tylko wtedy, gdy wejdzie w ich buty, przyjmie role, styl i wzorce, jakie tam obowiązują, czy też może tego dokonać, będąc sobą i budując pozycję właśnie na swoich odmiennych kompetencjach?

Magdalena DziewgućJestem przekonana, że nie trzeba się zmieniać, ale to niezwykle trudne i wymagające. W przyrodzie jest tak, że jeśli mamy srogą zimę, to przetrwają tylko osobniki najsilniejsze o największej zdolności adaptacji. Podobnie jest z kobietami w środowiskach technologicznych: nie trzeba rezygnować z siebie i wchodzić w męskie role, żeby przetrwać, ale trzeba mieć dwie ważne kompetencje: wewnętrzną siłę i poczucie wiary, że będąc sobą i nie rezygnując ze swojego modelu świata, można osiągnąć swoje cele, oraz zdolność adaptacji.

Kłopot polega na tym, że o ile dość dobrze radzimy sobie z chwaleniem dziewczynek za śliczny wygląd, piękny występ, udany rysunek, o tyle zbyt rzadko namawiamy je do ryzyka. A powinny wiele razy przekonać się, że upadek z roweru, drzewa czy płotu, rozdarcie spódniczki czy rozbite kolano to nie koniec świata.

Małgorzata MierżyńskaCzy te dwie cechy się nie wykluczają?

Magdalena DziewgućWbrew pozorom, nie. Z jednej strony silna baza własnych wartości i standardów moralnych, z drugiej – umiejętność słuchania, gotowość do zmiany sposobu działania, osiągania kompromisów, zwinność i spryt, które w trudnej sytuacji pozwalają szybko podjąć decyzję, przeorientować się. Klasyczny przykład kobiet sukcesu w „męskich” środowiskach to kobieta o ponadprzeciętnym poczuciu wewnętrznej siły, wartości i sprawczości, ale też elastyczności, czyli szybkiego, zwinnego myślenia i działania operacyjnego. Takie kobiety nie poświęcają dużo czasu na zamartwianie się, rozkładanie problemu na czynniki pierwsze. Myślą w kategoriach: jest kryzys – trzeba go szybko rozwiązać.

Małgorzata MierżyńskaCzyli typowo zadaniowe, ale jednocześnie takie, które nie idą na bezpośrednie zwarcie i nie starają się na siłę forsować swoich racji?

Magdalena DziewgućTo kobiety, które szukają rozwiązań, drogi, która pozwoli pójść dalej razem pomimo różnic. Jakiś czas temu Harvard obchodził 50-lecie przyjęcia pierwszych kobiet na studia. Miałam przyjemność posłuchać kilku z grona absolwentek. Opowiadały o barierach, jakie musiały pokonać, o tym, jak radziły sobie w sytuacji absolutnej negacji i niechęci, by wpuścić kobiety do męskiego środowiska. Musiały stawić czoło „wyszukiwaczom” kobiecych mankamentów, ale też brakowi wsparcia w środowisku domowym i społecznym. To, co pozwoliło im przetrwać i utorować drogę kolejnym kobietom, to właśnie te dwa czynniki: poczucie, że idą słuszną droga i robią to, czego same pragną, a nie to, czego ktoś od nich oczekuje, a z drugiej strony – szybkie budowanie relacji i zjednywanie sojuszników poprzez to, kim są, w jaki sposób działają, w co wierzą, a nie przez to, że coś siłą wymuszają czy wyrywają.

Małgorzata MierżyńskaA na jakie bariery natrafiła pani?

Magdalena DziewgućByło ich dużo. Jeśli miałabym podać największą, to nasuwa mi się przede wszystkim jedna, myślę, że charakterystyczna dla większości kobiet. Wszystko zmienia się w naszym życiu, kiedy zostajemy matkami. To jest moment, w którym trzeba przedefiniować priorytety i świadomie podjąć decyzję, ile mnie będzie w domu, a ile w pracy. Badanie „The Economist” wśród kobiet i mężczyzn, którzy zaczęli karierę w tym samym czasie, pokazują, że do 30. roku życia kobiety osiągają więcej, ponieważ są bardziej pracowite, systematyczne, skoncentrowane na pracy. Mężczyźni jeszcze wtedy imprezują, mają lekki stosunek do życia i obowiązków. Do trzydziestki mamy więc coś w rodzaju „premii rozwojowej” w stosunku do mężczyzn. Potem nagle, w momencie, gdy kobiety decydują się na założenie rodziny, sytuacja całkowicie się odwraca.

U mężczyzn kariera i rodzina pozostają na jednym poziomie, a często kariera staje się nawet ważniejsza niż rodzina. U kobiet priorytetem staje się rodzina, kariera traci znaczenie. Mając do wyboru malucha, który czeka w domu, albo służbową delegację, szkolenia, wieczorne koktajle, kobiet najczęściej wybierają dziecko. Tymczasem to na takich spotkaniach pojawiają się często nowe możliwości biznesowe, poznaje się ciekawe osoby. Jeśli kobiety z tego rezygnują, to naturalnie ich kariera spowalnia i oddają pole kolegom. W moim życiu było podobnie. Bardzo trudno było mi pogodzić obowiązki domowe z pracą. Do dzisiaj tak jest. Zajęcia baletowe córki czy służbowy koktajl to wybór, który pojawia się codziennie i za każdym razem trzeba go rozstrzygać od nowa. Jedną z najważniejszych barier w życiu zawodowym kobiet jest właśnie chęć pogodzenia obu tych sfer życia. Poza tym, kobiety pracują bardziej emocjonalnie. Dużo bardziej przejmują się tym, jakie cele ma projekt, jakie będą jego efekty, czy wszyscy są równo zaangażowani, czy wszystkie racje zostały wzięte pod uwagę.

Mężczyźni bardziej nastawieni są na cel. Koszty jego osiągnięcia uważają często ze drugorzędne, w myśl zasady, że zwycięzców nikt nie osądza. Kobiety myślą o przegranych i starają się, by ich nie było albo by przynajmniej zwycięzców było jak najwięcej. W pracy operacyjnej to przeszkadza – wydłuża cały proces, dużo więcej kosztuje w kontekście zasobów i czasu.

Małgorzata MierżyńskaCzy przez to właśnie kobiety są postrzegane jako mniej efektywne?

Magdalena DziewgućMyślę, że tak, bo w krótkiej perspektywie tak to wygląda. Dopiero patrząc dalej, można docenić to, że kobiety w ten sposób gromadzą kapitał społeczny. To niezmiernie ważne, bo żyjemy w czasach, w których cena technologii zmierza do zera, a liczyć się będzie właśnie kapitał społeczny. Nie to, że mogę zadzwonić, ale to, że ktoś, na kim mi zależy, odbierze telefon. W tych obszarach kobiety mają dużo większy potencjał. Mężczyźni są transakcyjni. Jeśli dzwonią do siebie, to żeby ubić interes, coś konkretnego załatwić, szybko podjąć decyzję. Kobiety dbają o relacje. To kosztuje i to też jest bariera, która powoduje, że kariera kobiet często nie rozwija się tak szybko jak u mężczyzn, muszą nad nią dłużej pracować.

Małgorzata MierżyńskaJakiej rady udzieliłaby pani kobietom, które chcą budować karierę w branżach zdominowanych przez mężczyzn? Jak przebić się w dyskusji, gdy na zebraniu mężczyźni mnie ignorują, bo jestem jedyną kobietą przy stole?

Magdalena DziewgućTo akurat sytuacja, z którą bardzo często nadal się spotykam. Zdarzyło mi się nawet, że na ważnym spotkaniu u dużego klienta jeden z członków zarządu firmy głośno rzucił: „Nie mieli pomysłu, to przysłali kobietę”. Moja funkcja i kwalifikacje, w związku z którymi zostałam na to spotkanie wytypowana, najwyraźniej nie miały dla niego żadnego znaczenia. Bardzo często jestem też jedyną kobietą w panelach dyskusyjnych na konferencjach. To dość powszechne zjawisko, że panowie głównie rozmawiają między sobą, do siebie kierują pytania lub tworzą taką nieformalną koalicję wykluczającą. Dla pań, które są w takiej sytuacji, mam jedną radę: nie zwracać na to uwagi, koncentrować się na temacie, słuchać dyskusji i zabierać głos wyłącznie merytorycznie. Prawda obroni się sama. Wielokrotnie przekonałam się, że koncentracja na rozwiązaniu problemu, podaniu dobrego pomysłu czy wypracowaniu kompromisu powodują, że po pewnym czasie przestaje mieć znaczenie, kto to powiedział. Nie jest prawdą, że mężczyźni uznają pomysł za gorszy tylko dlatego, że pochodzi od kobiety, ale prawdą jest, że potrzebują czasu, by usłyszeć, co kobieta mówi, i przekonać się do jej kompetencji. Trzeba im dać szansę.

Małgorzata MierżyńskaNa ile ważne w karierze kobiet jest wsparcie szefów i mężczyzn w ogóle? Czy powinny świadomie szukać wśród nich sojuszników?

Magdalena DziewgućSięgając do moich doświadczeń, muszę przyznać, że miałam ogromne szczęście do szefów mężczyzn, którzy dawali mi dużo przestrzeni. Mogłam dużo wyżej sięgać, bo otaczali mnie opieką, „zabezpieczali” teren działania. Mężczyźni są z reguły dobrzy w budowaniu zespołów – drużyn zadaniowych. Od dziecka grają w piłkę i inne sporty zespołowe, bawią się w Indian, wojnę itd. W ramach tych zabaw realizują jakieś zadania i cele. Podobnie w życiu zawodowym. Potrafią szybko zbudować zespół, który osiągnie cel. Nie ma w nim może pogłębionych relacji, nie zważamy, jak kto się w nim czuje, ale wynik zostaje dowieziony. To ogromna zaleta. Miałam wielu szefów, którzy dla mnie dobrze określali zadania i potrafili wykorzystać mój potencjał dla osiągnięcia celu. Myślę, że z obopólną korzyścią. Ale dla mojego rozwoju absolutnie najwięcej zrobiły szefowe kobiety. One działały holistycznie, koncentrowały się na człowieku, na tym, by dostrzec cały potencjał, pomóc pewne rzeczy przepracować, osiągnąć maksimum możliwości.

Kobietom na początku kariery zawodowej radziłabym szukać szefowych, które są trochę starsze, trochę bardziej doświadczone, przeszły przez wszystkie kryzysy związane z godzeniem pracy i życia rodzinnego, wiedzą, jak poukładać sobie w głowie i kiedy za wszelka cenę nie dążyć do perfekcji. Żaden mężczyzna nie da takiego wsparcia, takiej wiary i siły, co szefowa kobieta. Oby było tylko ich więcej. Wtedy przybędzie też kobiet robiących kariery.

Małgorzata MierżyńskaA co możemy zrobić dla dziewczynek my same, żeby wyrównać ich zawodowe szanse na starcie i mimo takiej edukacji i kultury, jaką mamy?

Magdalena DziewgućPopychać do próbowania, generować jak najwięcej porażek i pomagać przez nie przechodzić. Kłopot polega na tym, że o ile dość dobrze radzimy sobie z chwaleniem dziewczynek za śliczny wygląd, piękny występ, udany rysunek, o tyle zbyt rzadko namawiamy je do ryzyka. A powinny wiele razy przekonać się, że upadek z roweru, drzewa czy płotu, rozdarcie spódniczki czy rozbite kolano to nie koniec świata. Jeśli poradzą sobie z tym, że klasa odrzuciła ich propozycję, jedno przepłakane popołudnie będzie bolało, ale wyjdą z tego silniejsze. Dzięki wsparciu nauczycieli i rodziców nauczą się wiele dzięki tej porażce, zrozumieją, dlaczego nie wyszło, co mogły zrobić inaczej i co następnym razem mogą zrobić lepiej. Wtedy spróbują jeszcze raz.

Brakuje nam motywowania dziewczynek, by się podniosły po porażkach i próbowały znowu. Aplikowałaś i nie dostałaś się na studia? Nie szkodzi. Spróbuj jeszcze raz i następny, i jeszcze raz. Z mojego doświadczenia wynika, że największym deficytem kompetencyjnym kobiet jest brak wiary we własne możliwości. W młodych menadżerkach, ale czasem też i w poważnych paniach dyrektorkach i prezeskach w środku ciągle siedzi ta mała dziewczynka. Przestraszona myśli: „Czy dam radę? A jak nie podołam? Czy nie powinnam jednak zrezygnować z tej propozycji, bo oni mają za wysokie oczekiwania?”. Kobietom często brak podejścia w stylu: „OK., najwyżej mi się nie uda. I co z tego? Przynajmniej się czegoś nauczę”. Głęboko wierzę, że każda porażka to najlepsza lekcja, jaką można dostać i z każdej wychodzi się silniejszym człowiekiem. Musimy dziewczynkom zaszczepić wiarę, że tak jest.

Małgorzata MierżyńskaI tak wróciłyśmy do edukacji. Bo czy to nie z niej wynika, że w kobiecie, nawet tej, która osiągnęła sukces, siedzi mała przestraszona dziewczynka, a w mężczyźnie sukcesu – ciekawy świata niesforny łobuz?

Magdalena DziewgućTo przerażające, ale to niestety efekt wychowania w stylu: bądź grzeczna, nie wychylaj się, bo podrzesz rajstopki, bo warkocz ci się zepsuje, podczas gdy chłopak, który porwie spodnie, jest super. Musimy budzić tego łobuza w dziewczynkach, bo szukanie przygód, próbowanie, testowanie, upadki i podnoszenie się z nich dają siłę. Awanturniczość, szukanie przygód, eksperymentowanie, próbowanie czegoś, czego nikt wcześniej nie próbował, to podstawa sukcesu.

Artykuł był publikowany w styczniowym wydaniu "Newsweek Psychologia Extra 1/17”.
Czasopismo dostępne na stronie »

 

Ekspert

magdalena dziewguć

Magdalena Dziewguć

Head of Google Cloud na Polskę, Czechy i Słowację. Menadżerka z wieloletnim doświadczeniem. Studiowała prawo i psychologię, posiada tytuł Executive MBA SGH oraz GMP Harvard Business School. Od 2014 r. pracuje dla Google’a. Wcześniej – wiceprezeska Exatel SA. Członkini kilku rad nadzorczych i Rady Powierniczej Uniwersytetu SWPS. Od 2000 r. współtworzyła rynek usług telekomunikacyjnych dla biznesu w sieci Orange i Plus. Założycielka Digital University oraz LiderSHE w Polsce. Od początku swojej kariery zajmuje się tematyką nowych technologii i ich wpływu na procesy biznesowe w organizacjach. Ekspertka w zakresie innowacji, restrukturyzacji i budowania kultury zaangażowania i współpracy. Doradza funduszom inwestycyjnym i start-upom w procesie budowania strategii komercjalizacji nowych pomysłów biznesowych.

Rozmawiała

 

Małgorzata Mierżyńska

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak…

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „ChinaTalk with Gordon Orr”