Big Data, zbieranie i analizowanie gigantycznej ilości danych, budzi wiele emocji. Firmy i instytucje widzą w Big Data szanse na podniesienie konkurencyjności i zwiększenie zysków, zaś obywatele cyfrowego świata niepokoją się o swoją prywatność. „Nie należy się bać technologii, tylko trzeba ją poznać” – mówi Kuba Piwowar, analityk w Google, który w wywiadzie dla Strefy Zarządzania tłumaczy, jak nie dać się zwieść medialnemu „mrocznemu” obrazowi Big Data.

Ewa PlutaPorozmawiajmy o mrocznej stronie Big Data.

Kuba PiwowarNie chciałbym poprzez tę rozmowę wpisywać się w aktualny trend, który polega na demonizowaniu Big Data. Ta kwestia jest o wiele bardziej skomplikowana, i mocno zniuansowana. Dane na nasz temat zbieramy stosunkowo od dawna i podstawowy cel, dla którego to robimy, jest lepsze poznanie i opisanie tego, jak funkcjonujemy, jakie tworzymy relacje, jak reagujemy na rzeczywistość, co myślimy i czego potrzebujemy. Jeśli lepiej będziemy siebie rozumieć, to łatwiej przychodzić nam będzie niesienie sobie pomocy.

Jednocześnie, oczywiste zagrożenia związane z przetwarzaniem wielkich zbiorów danych należy rozpatrywać z dwóch stron. Z jednej strony, jako użytkownicy internetu, mamy świadomość, że dane na nasz temat są zbierane, ale nie wiemy, w jaki sposób różne instytucje później je wykorzystują. Z drugiej, zdarzyć się może, że nie zdajemy sobie sprawy, że jakiekolwiek dane o nas w ogóle zostały zebrane.

Odwiedzamy strony internetowe, zaznaczamy zgody dotyczące przetwarzania danych, udostępniamy adresy mailowe, bierzemy udział w konkursach i szukamy odpowiedzi na przykład na pytanie, jaką pizzą dziś jesteśmy. To, bez cienia ironii, cenne informacje dla firm, które te dane zbierają. Potem są one wykorzystywane na wiele sposobów: umożliwiają tworzenie profili klientów, segmentację oraz korelowanie ich zachowań na podstawie danych z wielu źródeł. Dzięki Big Data firmy coraz lepiej diagnozują potrzeby swoich klientów, a reklamodawcy są skuteczniejsi w komunikowaniu produktów i usług. Za możliwość korzystania z części z nich bez opłat wnosimy daninę w postaci informacji o tym, kim jesteśmy i jak się zachowujemy oraz co kupujemy. Dobrze dopasowane do naszych potrzeb produkty i usługi zwyczajnie lepiej się sprzedają, gdyż odpowiadają na to, co aktualnie zajmuje nam czas i uwagę.

Ewa PlutaZgadzamy się na to. Często jednak trudno dotrzeć do informacji na temat dalszych losów danych, które zostawiamy w sieci.

Kuba PiwowarTo, że nie wiemy, w jakim celu są zbierane i przetwarzane nasze dane, niekoniecznie wynika z tego, że  firma chce zataić ten fakt. Raczej to my nie chcemy, żeby kontakt ze światem cyfrowym był zapośredniczony przez setki stron umów, które być może powinniśmy czytać. Szybko odhaczamy okienka i przechodzimy do serwisu internetowego. Oczywiście podstawą takiej relacji jest zaufanie: użytkownicy i użytkowniczki internetu ufają, że ich dane przetwarzane są w sposób niezagrażający im, ale ułatwiający kontakt z odwiedzaną stroną lub używaną aplikacją.

Big Data jest jednak potrzebne i wartościowe. Sprawia, że internet czy aplikacje stają się coraz lepiej dopasowane do naszych potrzeb, rozwijane są badania naukowe i trwa postęp, na przykład w medycynie. Myślę tu na przykład o aplikacjach, które zbierają dane na temat zdrowia czy wspierające trening. Aplikacja współpracuje z pulsometrem i umożliwia rejestrację tętna, do którego użytkownik lub użytkowniczka może dostosować tempo biegu.

I znowu, to pozytywne z założenia zjawisko, mające na celu usprawnienie naszych treningów, może rodzić pytania o wrażliwe przecież dane, czyli dotyczące naszego zdrowia. Wiele z nich udostępniamy firmie, o której niespecjalnie dużo wiemy, a która może je wykorzystać nie tylko do stworzenia naszego profilu biegacza, ale też w celach reklamowo-sprzedażowych. Może też szybko wyciągnąć daleko idące wnioski z naszej aktywności. Jeśli często biegamy, prawdopodobnie zostaniemy wrzuceni do segmentu zapalonych biegaczy, do których będą kierowane reklamy droższych akcesoriów sportowych, bo jesteśmy skłonni wydać na nie więcej. Jeśli biegamy rzadziej, dostaniemy ofertę tańszych produktów lub w ogóle nie będziemy jej widzieć.

Ewa PlutaNa ile firmy korzystające z Big Data ingerują w nasze wybory? Dzięki Big Data można rozpoznać nie tylko aktualne potrzeby konsumentów, lecz także przewidzieć przyszłe.

Kuba PiwowarTo jest szerokie pytanie, które dotyczy nie tylko Big Data, lecz marketingu w ogóle. Zapytano kiedyś Henry’ego Forda o  źródło sukcesu modelu samochodu Ford T. Odpowiedział: „Nie korzystaliśmy z badań marketingowych – gdybyśmy zapytali klientów, czego potrzebują, to powiedzieliby, że szybszego konia, ponieważ nie wiedzieli, czym właściwie jest samochód”.

Słuszna wydaje mi się idea zbierania i przetwarzania danych po to, by coraz lepiej poznać człowieka, zrozumieć jego motywacje i zachowania. Może gdy będzie potrzebował pomocy, zostanie ona szybko i efektywnie zaoferowana? Najnowsze modele Apple Watch reagują w sytuacji niekontrolowanego upadku (dzięki wbudowanemu w nie akcelerometrowi) i – przy braku reakcji z naszej strony – wysyłają monit do pogotowia. Jeśli jednak pyta mnie pani, jaka część dużych zbiorów danych jest wykorzystywana nieetycznie, to nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Mogę się jednak odwołać do badania  opublikowanego przez portal Stack Overflow, skupiający deweloperów z całego świata. Zapytano ich o etykę zawodu deweloperskiego, a konkretnie, czy byliby w stanie napisać nieetyczny kod. Czyli taki, który umożliwia wyłudzenie pieniędzy czy wyrządzenie krzywdy drugiej osobie. 5 proc. odpowiedziało, że tak. W środowisku zajmującym się Big Data jest wręcz odwrotne dążenie, mianowicie, by wprowadzić uniwersalny kodeks dobrych praktyk w pracy na dużych zbiorach danych, a przynajmniej uświadamiać i edukować takie osoby o ciążącej na nich odpowiedzialności. Decyzje podejmowane na podstawie analizy danych, to nie żadna abstrakcja, one dotyczą konkretnych ludzi i wpływają na ich losy.

Ewa PlutaCzyli zbiory danych nie są moralnie neutralne?

Kuba PiwowarNie istnieją moralnie neutralne dane. Dane zawsze są zbierane i przetwarzane  w określonym celu. Dopiero sposób ich wykorzystania oraz jego konsekwencje można oceniać w kategoriach moralnych. Możemy być przekonani, że przygotowaliśmy świetny produkt, np. aplikację służącą do skanowania i rozpoznawania twarzy, która sprawdza się w systemach monitoringu. Dzięki niej mieszka nam się bezpieczniej. Ale, jak wynika z ostatnich badań, aplikacja ta gorzej radzi sobie z rozpoznawaniem twarzy osób o ciemnym kolorze skóry, zwłaszcza kobiet. I to może rodzić poważne obawy dotyczące skuteczności i aplikacyjności takich systemów. Z jednej strony może doprowadzić to do sytuacji, w której – ze względu na kolor skóry – zostanie do nas dopasowana usługa, która nie jest nam potrzebna lub uznani zostaniemy za kogoś innego niż jesteśmy. Z drugiej strony, udowodniono istnienie uprzedzeń w algorytmach rozpoznających twarz, które faworyzują osoby o jaśniejszym kolorze skóry, a dyskryminują osoby o ciemnej karnacji.

Pamiętajmy, że Big Data jest tylko narzędziem. Rozmowa o zagrożeniach z nim związanych powinna raczej dotyczyć ludzi i instytucji, którzy dzięki dużym zbiorom danych chcą zrealizować nieetyczne cele, i po to umyślnie je zatruwają lub wykorzystują do zdobycia konkretnych korzyści.

Ewa PlutaUżytkownicy i użytkowniczki często obwiniają jednak „złą technologię”.

Kuba PiwowarNieufność względem Big Data w dużym stopniu bierze się z niewiedzy na temat sposobu, w jaki nasze dane są wykorzystywane. Kilka lat temu w USA przeprowadzono badanie, w którym zapytano uczestników, czy wiedzą, w jakim celu zbierane są ich dane. Część z nich uznała, że dane zbierane na ich temat nie wykraczają poza podstawowe cechy demograficzne, a na ich podstawie dokonywane są pewne dalsze założenia (że na przykład reklamę kleju do protez skieruje się do osób starszych). Pozostali domyślali się, że dane są zbierane i grupowane oraz że służą do tworzenia profili klientów na podstawie ich aktywności w sieci. Niewiedza sprawia, że jesteśmy przesadnie podejrzliwi wobec technologii. Lepiej zachować wobec niej zdrowy krytycyzm. Zdobycze technologii są często efektem ciężkiej pracy, która popycha naszą cywilizację do przodu i pomaga rozwiązywać palące aktualnie problemy. Nie należy jednak zapominać o tym, że część z tych osiągnięć służy po prostu zbijaniu kapitału, a oferowane nam przełomowe osiągnięcia bywają co najwyżej marketingową mrzonką. Warto interesować się rozwojem technologii, mądrze ją wykorzystując do ułatwiania sobie życia i urozmaicania go, ale z pełną świadomością kosztów.

Big Data jest tylko narzędziem. Rozmowa o zagrożeniach z nim  związanych powinna raczej dotyczyć ludzi i instytucji, którzy dzięki dużym zbiorom danych chcą zrealizować nieetyczne cele, i po to umyślnie je zatruwają lub wykorzystują do zdobycia konkretnych korzyści.

Ewa PlutaCzy zatem na siłę doszukujemy się zagrożeń związanych z Big Data? Czy należy się bać?

Kuba PiwowarParafrazując krążący ostatnio w internecie mem: nie należy się bać technologii, tylko trzeba ją poznać. Jak do każdej nowości technologicznej, tak i do Big Data powinniśmy podchodzić z ostrożnym entuzjazmem. Gdybym miał tworzyć zalecenia, to powiedziałbym, że warto starać się zrozumieć, dlaczego dana technologia powstała, jakie korzyści niesie ze sobą i kto z nich czerpie.

Ekspert

258 kuba piwowar

Kuba Piwowar

Kulturoznawca, socjolog. Ekspert z zakresu społecznych i kulturowych aspektów rozwoju technologii, Big Data, etyki i analizy danych. W obszarze jego zainteresowań znajduje się też sposób, w jaki algorytmy regulują nasze odbieranie kultury, relacje międzyludzkie, wybory konsumenckie i polityczne.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia