Biznes opiera się na relacjach między ludźmi. Złe relacje interpersonalne to realna przeszkoda w jego rozwoju. Warto doskonalić kompetencje budowania i podtrzymywania relacji zawodowych, czyli networkingu, czerpiąc z doświadczeń praktyków. Jak rozpoczynać skuteczne działania networkingowe, gdzie je prowadzić i na jakie błędy zwrócić uwagę podpowiada dr Adam Kowalik – menedżer, doradca i analityk, kierownik kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

Niezrozumienie podstaw

– Networking, co do zasady, nie jest celem samym w sobie – zaznacza na wstępie dr Adam Kowalik. – Tu nie chodzi o to, żeby rozbudować siatkę kontaktów, zdobywając setki wizytówek, numerów telefonów czy adresów email do różnych osób – dodaje. Pozyskiwanie kontaktów i znajomości jest ważne, lecz istotą procesu networkingowego jest nawiązanie bezpośredniej relacji – personalnego zaangażowania. W każdej formie zawodowej aktywności dobre relacje są potrzebne. Dla niektórych form aktywności biznesowej wręcz niezbędne. Nie sposób wyobrazić sobie na przykład prowadzenie działalności w modelu B2B bez zarządzania relacjami – tu networking jest swego rodzaju paliwem dla biznesu. Ponieważ proces budowania relacji wymaga czasu, networking jest aktywnością długofalową, wymagającą wytrwałości i systematyczności. – Błędem jest oczekiwanie szybkich efektów, bądź budowanie relacji dopiero, gdy są potrzebne. Networking warto traktować jako działanie obliczone na wiele lat do przodu – podejście oportunistyczne nie sprawdzi się – zaznacza dr Kowalik.

Jeżeli chcemy prowadzić networking skutecznie, to trzeba dokonywać pewnych wyborów. Wiedząc, jaki produkt oferujemy, gdzie spotkamy naszą grupę docelową i jakimi metodami chcemy uprawiać networking, zastanówmy się następnie nad skoncentrowaniem uwagi i nawiązywaniem takich relacji, które mogą okazać się przydatne.

Brak przygotowania

Bez przygotowania, aktywność networkingowa może okazać się nieskuteczna. – Networking jest tylko jednym z narzędzi rozwoju biznesu, jednym z elementów w całym cyklu, a my powinniśmy zacząć od samego początku. Pierwszą rzecz, jaką trzeba zrobić, to zastanowić się, co my tak naprawdę oferujemy, jakie produkty, usługi, rozwiązania bądź wartości mamy do zaoferowania. To pytanie o klarowność własnej oferty jest szczególnie ważne dla przedsiębiorców dopiero rozpoczynających działalność.

Kolejnym krokiem jest zastanowienie się, kto kupuje rzeczy, które oferujemy, czyli innymi słowy, kto podejmuje decyzje zakupowe. To jest bardzo ważne pytanie, czy podejmuje taką decyzję prezes, specjalista z działu zakupów, a może jakaś inna osoba w strukturach organizacyjnych. Warto mieć klarowną wizję tego, kto jest osobą kupującą. Oczywiście, fakt, że ktoś kupuje, nie oznacza, że sam korzysta z produktu czy usługi, bo na przykład, jeśli mówimy choćby o urządzeniach do parzenia kawy, to często osobą kupującą będzie kupiec z działu zakupów firmy, tymczasem użytkownikiem będzie ktoś zupełnie inny, czyli pracownicy całej organizacji. Zatem trzeba najpierw porządnie zastanowić się, kto kupuje rzeczy i usługi, które chcemy oferować.

Trzeci krok, to odpowiedzenie sobie na pytanie, gdzie spotkamy naszą grupę docelową, czyli osoby, z którymi chcemy nawiązać kontakt? To ważne, by mieć bardzo klarowną strategię i nie tracić czasu na nawiązywanie relacji z przypadkowymi osobami, bo nasz czas jest na wagę złota. Żeby sobie tę strategię zbudować, warto pomyśleć, gdzie można spotkać osoby, z którymi chcemy nawiązać relację biznesową: na konferencjach, spotkaniach networkingowych, a może na polu golfowym?

Kolejne pytanie jest, moim zdaniem, bardzo trudne. Chodzi o to, co możemy zaoferować osobom, z którymi chcemy nawiązać relację, co nie będzie bezpośrednią, czasami nachalną sprzedażą? Myślę, że każdy kiedyś doświadczył kontaktu z natarczywym sprzedawcą. Takie podejście słabo się sprawdza. Tymczasem, dobry networking nie jest bezpośrednią sprzedażą, lecz zaoferowaniem innych, dodatkowych wartości. Mogą to być różnego rodzaju korzyści: udział w konferencji, spotkaniu, dyskusji, interesująca wiedza lub inspiracje.

Następny krok, to już selektywne działanie. Wiadomo, że doba ma 24 godziny i jeżeli chcemy prowadzić networking skutecznie, to trzeba dokonywać pewnych wyborów. Wiedząc, jaki produkt oferujemy, gdzie spotkamy naszą grupę docelową i jakimi metodami chcemy uprawiać networking, zastanówmy się następnie nad skoncentrowaniem uwagi i nawiązywaniem takich relacji, które mogą okazać się przydatne – mówi dr Adam Kowalik.

Okazją do nawiązywania kontaktów są różnego rodzaju imprezy: targi, konferencje branżowe, specjalistyczne i dziedzinowe, eventy, szkolenia lub gale. Organizatorzy przewidują podczas ich trwania specjalny czas na networking.

Kiedy szuka się kontaktów w niewłaściwym miejscu

Trudno wyobrazić sobie, jaka byłaby celowość kontaktów menedżerów wyższego stopnia wielkich organizacji z mikroprzedsiębiorcami albo budowniczych elektrowni atomowych ze sprzedawcami warzyw i owoców. W poszukiwaniu kontaktów należy uwzględniać branżę i skalę prowadzonej działalności.

Powszechnie znane są spotkania networkingowe izb gospodarczych, organizacji rekomendacji biznesowych, klubów, lóż biznesu, stowarzyszeń profesjonalistów, organizacji pozarządowych lub charytatywnych. Wiele z tych wydarzeń odbywa się w określonej formule i z określoną częstotliwością. Niektóre wymagają wniesienia opłat za uczestnictwo, weryfikacji kandydatów na członków bądź polecenia ze strony obecnych członków, którzy wprowadzą adepta do danej „sieci”.

Okazją do nawiązywania kontaktów są różnego rodzaju imprezy: targi, konferencje branżowe, specjalistyczne i dziedzinowe, eventy, szkolenia lub gale. Organizatorzy przewidują podczas ich trwania specjalny czas na networking. Miejscem spotkań są też tzw. miksery biznesowe, pozwalające poznać się potencjalnym partnerom biznesowym, np. inwestorom ze start-upami, które poszukują finansowania na rozwój działalności.

Networking prowadzi się również on-line, m.in. na LinkedIn, jednej z najpopularniejszych dziś platform networkingowych dla profesjonalistów.

Błędy podczas spotkań

Bezpośrednie spotkania, twarzą w twarz, bywają trudne, lecz w networkingu to podstawa. Dlatego warto zwrócić uwagę na możliwe błędy, jakie mozemy popełnić. Nieodpowiedni wizerunek zabiera punkty na starcie, natomiast profesjonalna powierzchowność, uśmiech i dobry nastrój w naturalny sposób przyciągają innych. Liczy się umiejętność nawiązania rozmowy, tzw. „small talk”, autentyczne zaciekawienie rozmówcą i nastawienie na słuchanie, zamiast mówienia wyłącznie o sobie. Największe szanse na networkingowy sukces mają osoby lubiące kontakt z ludźmi, pozytywnie nastawione do pomagania innym.

Jest taka znana reguła, że osoba, która utraciła zaufanie, powie o tym dziesięciu innym, co dla naszego wizerunku i naszego biznesu okazuje się bardzo niekorzystne.

Nie są mile widziane próby bezpośredniego sprzedawania własnych produktów czy usług bądź hurtowe rozdawanie wizytówek wszystkim osobom w zasięgu wzroku.

Spotkanie networkingowe ma umożliwić nawiązanie różnych kontaktów, więc warto być aktywnym, nie izolować się, nie przebywać wyłącznie w grupie dobrych znajomych, nie poświęcać całego czasu jednej osobie. Warto być w ruchu.

Aby zostać zauważonym i zapamiętanym przez naszych rozmówców, trzeba mieć przygotowaną syntetyczną, niebanalną i, być może nawet przećwiczoną wcześniej, prezentację własnej osoby i działalności, a także jakiś charakterystyczny wyróżnik (byle nie było to hasło reklamowe). Chodzi o to, by być gotowym do rzutkiej odpowiedzi na pytanie: „A czym Pani się zajmuje?”

Udawana zażyłość i podważone zaufanie

W kontaktach konieczne jest zachowanie pewnej uważności, by nie przekroczyć granic osobistych rozmówcy. Relacja czysto biznesowa może z czasem przekształcić się w bliższą relację na polu prywatnym, ale dopóki pewien stopień zażyłości rzeczywiście nie występuje, to błędem jest tworzenie pozorów bliskości. Zadanie pytania: „Co słychać u twojej córki?” osobie, która ma syna, spali taką relację, spowoduje wycofanie, narazi nas na śmieszność. Wniosek? Jeśli zażyłość, to naturalna.

Ważne jest rozróżnienie relacji personalnej i zawodowej. Przykładowo, nie ma potrzeby towarzyszenia własnemu klientowi w każdej jego wyprawie górskiej i każdym treningu sportowym. „Dopieszczenie” klienta nie wymaga tego rodzaju poświęceń. Zdemaskowanie takiego udawania osłabia relację albo nawet całkowicie ją zrywa, bo nagle okazuje się, że jej prawdziwą intencją wcale nie było wspólne spędzanie czasu.

Zaufanie w relacjach łatwo podważyć – wystarczy nie dotrzymywać danego słowa, nie wywiązywać się z ustalonych terminów lub, co najgorsze, zwyczajnie oszukiwać. – W profesjonalnych relacjach warto dołożyć wszelkich starań, aby odbudować utracone zaufanie, choć bywa to trudne zarówno biznesowo, jak i personalnie. Jest taka znana reguła, że osoba, która utraciła zaufanie, powie o tym dziesięciu innym, co dla naszego wizerunku i naszego biznesu okazuje się bardzo niekorzystne – ostrzega dr Kowalik.

Relacje, które nie są pielęgnowane i w których nie ma autentyczności, zanikają.

Internetowe pokusy

Internet daje wrażenie bliskiego kontaktu ze wszystkimi, każdego dnia, o każdej porze. W networkingu internetowym obowiązują podobne reguły. Dużą wagę warto przyłożyć do wizerunku. Źle prezentuje się nieprofesjonalne zdjęcie profilowe, brak biogramu, negatywne opinie klientów, linki do niezaktualizowanych stron firmowych. Na profilu networkera musi być widoczna jego „moc”.

Poczucie anonimowości, jakei daje internet, stwarza pokusę podkoloryzowania wizerunku i obiecywania więcej, niż się sobą reprezentuje. Doświadczony praktyk networkingu internetowego na samym początku relacji nie zadaje potencjalnemu klientowi pytania: „Jakie są Pana największe problemy biznesowe?”. Tego rodzaju kwestii nie porusza się na początku znajomości, bo rozmowa na taki temat wymaga zbudowania wcześniej głębszego zaufania.

Dobrym kontaktom sprzyjają: uprzejmość, różne formy internetowych podziękowań, unikanie bezpośredniej sprzedaży, udostępnianie autorskich nieodpłatnych treści z myślą o potrzebach odbiorców klienta, wspieranie się wzajemne. W świecie internetowego networkingu zasady są bardzo podobne do spotkań „w realu”.

Nawiązane już relacje biznesowe, jak każde inne, wymagają podtrzymywania. – Niektóre duże organizacje wypracowały zaawansowane rozwiązania w tym zakresie, takie jak prowadzenie map relacji z kluczowymi klientami. Niezależnie jednak od stosowanych metod, kontakty nawiązywać i podtrzymywać warto. Relacje, które nie są pielęgnowane i w których nie ma autentyczności, zanikają – podkreśla dr Adam Kowalik.

Ekspert

258 Adam Kowalik

dr Adam Kowalik

Doradca, trener, menedżer, analityk. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń, warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Stosuje metody tzw. „active learning” oraz prowokuje uczestników zajęć do krytycznego myślenia. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education).

Autor

 

Barbara Tuz

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak…

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Marketing rekrutacyjny – jak efektywniej szukać pracowników?

Marketing rekrutacyjny to działania promujące ofertę rekrutacyjną – czyli obietnicę, jaką pracodawca składa kandydatom. Niestety, aż 61 proc. pracowników deklaruje, że warunki pracy nie są zgodne z tymi obiecanymi w ofercie pracy czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czy szkodzimy firmie, używając sloganów bez pokrycia? Jak budować…

Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – prof. Piotr Banaszyk

Polecamy wystąpienie prof. Piotra Banaszyka „Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem”. Wykład odbył się w ramach konferencji „Firma-idea: zarządzanie i emergencja” w ramach cyklu Open Eyes Economy on Tour 2018. Wydarzenie zgromadziło wybitne osobowości ze świata nauki, w tym autorytety związane z Uniwersytetem…

Poznawcze aspekty podejmowania decyzji biznesowych – prof. Andrzej Falkowski

Podejmowanie decyzji to proces. Odpowiada za niego wiele mechanizmów, które osoba decydująca niekoniecznie sobie uświadamia. Jeśli decyzje mają charakter biznesowy, to ich następstwa mogą być kosztowne lub dawać zysk, więc świadomość decydowania zaczyna mieć wymierną cenę. Jak w podejmowaniu decyzji może nam pomóc psychologia poznawcza?…

Czym jest emergencja w organizacji i jak można nią zarządzać – prof. Andrzej Nowak

Zarządzanie tradycyjnie kojarzy się z kontrolą procesów zachodzących w organizacji – procesów odgórnych i oddolnych, czyli od zarządu do pracownika. W firmach istnieją jednak także inne rodzaje procesów, które trudno przewidzieć i które są dla firmy kłopotem, np. kryzysy czy problemy w zarządzaniu innowacjami. Ten…

Nowy model zarządzania i przywództwa – kierunki zmian – dr Małgorzata Bonikowska

Specjaliści od zarządzania są zgodni: nadchodzi koniec ery szefów i rządzenia oraz związanych z nimi folwarcznych stosunków zarówno w firmach, jak i na szczeblu politycznym. Rządzenie powinno zostać zastąpione przez przywództwo, a menedżera reagującego wyłącznie na doraźne problemy zastąpi lider mający wizję i potrafiący do…

Czy warto zmieniać pracę na początku nowego roku? – Katarzyna Sołtysiak (IKEA Group)

Projekt „nowy/a ja” zaczyna się w Nowy Rok od robienia postanowień: zdrowiej się odżywiać, oszczędzać pieniądze, więcej czasu poświęcać bliskim i wreszcie zmienić tę nielubianą pracę. Od deklaracji do realizacji droga jest długa i niebezpieczna. Czasem raptownie się urywa – na wysłaniu kilku CV. Czy…

Jak cię słyszą, tak cię widzą. Dlaczego warto trenować głos i jak to robić? –…

Chcemy mówić tak, by nas słuchano, ale często to się nie udaje. I nie chodzi tylko o merytoryczną stronę wypowiedzi, ale też sposób mówienia. Zdania wyrzucamy z siebie pospiesznie, bez dbałości o dykcję i intonację. – Mile się słucha, gdy rozmówca mówi wyraźnie, nie spieszy…

Otwarte i zamknięte umysły. Klucz do problemów naszych czasów – Jacek Santorski

Dlaczego ludzie leczą się u znachorów, a nie u lekarzy, niektórzy szefowie i prezesi uważają się za bogów, a politycy nie potrafią ze sobą współpracować w obliczu zagrożeń i narastających problemów? Jak to się ma do wiedzy przydatnej w biznesie? Psychologia przychodzi nam z pomocą…

Kupuj rozsądnie. Gorączka świątecznych promocji a podejmowanie decyzji – prof. Andrzej Falkowski

Święta, święta! W sklepach trwa kolorowy festiwal świątecznych promocji. Ale my nie bierzemy w nim udziału, bo jak przystało na rozsądnych ludzi, podejmujemy tylko racjonalne decyzje zakupowe. Promocje? Skądże, nie nabieramy się. To rzeczywistość idealna, w tej realnej kierowani emocjami kupujemy dużo i niepotrzebnie. Jak…

Siła różnic – Olgierd Świda i Michał Kaźmierski

Żyjemy w świecie coraz poważniejszych wyzwań i nowych możliwości wynikających z różnorodności ludzi, ich perspektyw i wartości. Jak skutecznie poruszać się w tym świecie? Różnorodne zespoły to szansa na ciekawsze, lepiej dostosowane do potrzeb klientów i lepiej zaplanowane projekty. Na czym ma jednak polegać ta…

Działania przywódcze kluczem do sukcesu

Dlaczego niektóre inicjatywy, akcje i projekty możemy uznać za działania przywódcze (ang. Acts of Leadership), a inne nie? Dlaczego niektórzy menedżerowie zespołu nie są odbierani i akceptowani przez podwładnych jako autentyczni liderzy? Co to znaczy, że działania przywódcze mogą być kluczem do rozwoju lidera i…

Dlaczego się nie rozumiemy? O popełnianiu błędów poznawczych w pracy

Ciche dni, utarczki słowne, kłótnie, dąsy i nieporozumienia zdarzają się nie tylko w związkach. W pracy też. Komunikacja w zespole kuleje, atmosfera staje się napięta, a miłe dotychczas obowiązki stają się nieznośnym jarzmem. Co poszło nie tak? Czy za kryzys komunikacyjny mogą odpowiadać błędy poznawcze?…

Psychologia cen – jak wpływać na decyzje zakupowe klientów?

– Pricing to największa dźwignia zysku w firmie – mówi Grzegorz Furtak. Pricing można zdefiniować jako naukę i sztukę ustalania optymalnych cen i ich skutecznej komunikacji. Co o wpływie cyfr na metce na decyzje zakupowe mówi psychologia? Jak sprzedawcy podnoszą ceny produktów, żeby nie spadł…

Siła ducha lidera – Jacek Santorski

– Lider zdobywa serca i umysły ludzi nie dlatego, że ich uwodzi, a potem zwodzi, ale dlatego, że ich pozyskuje do sensownego projektu, który służy światu i ludziom – mówi Jacek Santorski. Dlatego warto traktować przywództwo nie jako zespół cech jednostek, lecz jako zespół relacji…

Pieniądze a relacje międzyludzkie – prof. Agata Gąsiorowska

Zgodnie z teorią Margaret Clark, całe spektrum relacji międzyludzkich można podzielić na relacje oparte na wspólnocie oraz na wymianie. Te dwa rodzaje funkcjonowania społecznego opierają się na odmiennych normach, zasadach i mechanizmach. W przypadku relacji opartych na wymianie, podstawowym standardem funkcjonowania jest mierzenie wartości za…

Komunikacja w organizacji oparta na empatii

Osoby pracujące we współczesnych organizacjach stoją przed wieloma wyzwaniami. Firmy oczekują nie tylko wykonania określonych zadań, lecz także umiejętności współpracy – aby tworzyć efektywne, otwarte na innowacje i zdolne do rozwiązywania złożonych problemów zespoły. Komunikacja oparta na empatii może w tym pomóc. Jakie są najpopularniejsze…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)”