Po dekadach kalkulacji na chłodno, biznes zaczął mieszać dwa wizerunki: obliczonego na zysk Ebenezera Scrooge’a i poczciwego ojca Goriot. Z tej mikstury wyłonił się współczesny lider, który z jednej strony nastawiony jest na cel, z drugiej – na humanistyczne wartości. Każdy przywódca, czy to wielkiego globalnego przedsięwzięcia, czy małej, rodzinnej firmy, powinien kierować się maksymą, że kto stoi w miejscu, ten się cofa. Jak zatem podnosić kompetencje lidera? Jak można bardziej się rozwinąć, gdy jest się już na szczycie? O ciągłym stawaniu się jeszcze skuteczniejszym, lepszym przywódcą opowiedzą kolejno: Anna Nizio – SSC & Business Transformation Advisory z 4Synchronicity, Katia Roman-Trzaska – założycielka Szkoły Gotowania Dla Dzieci Little Chef, Magdalena Korycka – założycielka sieci gabinetów podologicznych FootMedica oraz Adam Mucha – dyrektor agencji interaktywnej Frogriot.

Z jednej strony za liderem stoi osobowość, temperament, charyzma, z drugiej szereg odpowiednio dobranych umiejętności, które kształtują jego wizerunek jako szefa. Trudno jest rozdzielić te dwie sfery, bo jak rozdzielić to, kim się jest, od tego, co się wie i co się chce w sobie rozwijać? Nasi komentatorzy, przedstawiciele różnych branż, podzielą się refleksjami na temat tego, co ich uczy i co ich rozwija jako liderów.

Po pierwsze: obserwacja

– Jim Collins, autor słynnej książki „Od dobrego do wielkiego”, pisał, że najbardziej efektywnym przywódcą jest ten, kto odpowiednio łączy pokorę i determinację – mówi Anna Nizio, SSC & Business Transformation Advisory z 4Synchronicity. – Ponieważ istnieje dziś wiele teorii na temat tego, jaki lider powinien być – że empatyczny, że skuteczny, że wyważony w emocjach itd., dorzuciłabym jeszcze do tych cech pokorę i determinację.

Niewiele się jednak mówi, jak lider powinien poszerzać własne kompetencje, by być jeszcze skuteczniejszym. Moim zdaniem tym, co najbardziej rozwija menedżerów i szefów o przywódczym zacięciu, jest obserwacja. I nie tylko tych osób, które są autorytetami w branży, lecz także swoich pracowników, od których można się nierzadko więcej nauczyć niż podczas konferencji czy szkoleń. Mnie osobiście jednak najlepiej rozwijają pierwsze spotkania, gdy otwieram projekt. Często współpracuję z zagranicznymi firmami, więc możliwość obserwacji nowych struktur, nowych kultur organizacyjnych, relacji w zespole, sposobu komunikacji, uznaję za kluczowe dla swojego rozwoju – dodaje.

Po drugie: odpowiedzialność

– Jedną z najważniejszych kompetencji lidera jest umiejętność budowania zespołu w taki sposób, żeby pracownicy czuli się odpowiedzialni za to, co robią – stwierdza Katia Roman-Trzaska, założycielka szkoły gotowania dla dzieci Little Chef oraz prezeska fundacji Samodzielność od Kuchni. –  A poczują się odpowiedzialni, jeśli poczują się wysłuchani. Lubię zadawać pytanie „dlaczego”. Dlaczego dziś robimy tak, dlaczego nie inaczej, a co by było, gdyby spróbować itd. Nie mam poczucia, że jestem alfą i omegą, szczególnie, że staram się pracować z ludźmi, którzy w różnych aspektach są lepsi ode mnie. Ja mam im stworzyć przestrzeń do rozwoju firmy, siebie, świata i dać odwagę do wzięcia odpowiedzialności za projekty. A tak będzie, jeżeli zespół rozumie po co robi pewne rzeczy, zna cel, identyfikuje się z nim.

Dla podnoszenia własnych kompetencji robię cztery rzeczy: czytam, oglądam, słucham, rozmawiam. Czytam m.in. o leadershipie, który oparty jest na wartościach bliskich mnie i moim pracownikom. Oglądam konferencje TED-a. Słucham wykładów Johna Scherera. Rozmawiam z moimi współpracownikami i znajomymi z różnych „baniek”. W formułowaniu własnych teorii przydaje się perspektywa zarządzania ludzi zarówno z dużych korporacji, jak i NGO-sów czy administracji. Ciekawość ludzi jest bardzo pomocna w zarządzaniu. Najważniejsze w całościowym spojrzeniu na przywództwo był dla mnie program Leadership Academy for Poland. Buduję organizacje, które mają przetrwać długo i być oparte na wartościach. Takie nie mogą się opierać ani na jednostce, ani na zamordyzmie, bo to ma krótkie nogi. I słusznie – puentuje Katia Roman-Trzaska.

Po trzecie: wartości

– Lider powinien mieć przede wszystkim swoją wizję, wiedzieć dokąd zmierza firma, a do tego zarażać swoją pasją, zaangażowaniem i zachęcać ludzi do realizacji wspólnych celów – mówi Magdalena Korycka, założycielka sieci gabinetów podologicznych FootMedica. – Dzięki temu, że lider tworzy warunki do współpracy poprzez promowanie wspólnych celów i budowanie wzajemnego zaufania, pracownicy mają poczucie bezpieczeństwa. Należy pamiętać o uznaniu i docenianiu wkładu innych w sukces przedsięwzięcia.

Ważne jest również, żeby zespół nie tylko składał się z osób podobnych do lidera, lecz także, żeby reprezentował odmienne od niego kompetencje. Daje to możliwość wzajemnego uzupełniania się. Dzielenie się z ludźmi odpowiedzialnością i zwiększanie ich swobody działania jest istotne, by osoby w zespole czuły się ważne i potrzebne. Mimo zróżnicowania ich cech, kompetencji, to, co często ich łączy, to podobne wartości, które mogą być tym wspólnym mianownikiem. Na etapie rekrutacji dobrze jest porozmawiać o wartościach, jakie przyświecają firmie. W moim przypadku jest tak, że zatrudniam głównie specjalistów – podologów, fizjoterapeutów, lekarzy; ich wszystkich motywuje sukces w leczeniu pacjentów.

Od kiedy zaczęłam zajmować się zarządzaniem, bardzo dużo czytam, szkolę się. Ważne jest dla mnie stałe doskonalenie siebie, a także tworzenie warunków do doskonalenia i rozwoju dla zespołu. Dobrze pamiętam pierwsze szkolenie z zakresu zarządzania zespołem, które odbyłam niedługo po tym, jak odeszłam z korporacji, a gdy byłam na etapie organizowania własnej firmy. Podczas tego szkolenia poruszonych było wiele wątków na temat tego, jak zbudować zespół, który będzie oparty na wspólnych wartościach i będzie identyfikował się ze swoją pracą. Bardzo mnie to ukształtowało.

Teorii na temat bycia dobrym liderem jest wiele i zapewne nie wszystko uda nam się wdrożyć w życie, jak też one nie uchronią nas przed popełnieniem błędów. Warto jednak z tych różnych teorii czerpać inspirację, by stawać się coraz lepszym w swojej roli – mówi Magdalena Korycka.

Po czwarte: zarządzanie zespołem

– Dzielę cechy menedżerskie na dwa rodzaje: interpersonalne i techniczne. Ciężko mi powiedzieć, które z nich są ważniejsze, natomiast na swoim przykładzie, jako że posiadam background techniczno-designerski, mogę stwierdzić, że dla mnie istotniejszy jest rozwój wszelkich cech interpersonalnych, ponieważ to ich mi zdecydowanie bardziej brakuje i na ich rozwój stawiałbym w kontekście samorozwoju menedżerskiego – stwierdza Adam Mucha, dyrektor agencji interaktywnej Frogriot. – Szczególnie, że narzędziówki nauczyć się może każdy, kto potrafi przyswoić instrukcje z sieci. Wśród szeregu cech interpersonalnych, którymi powinen wykazywać się każdy menedżer, m.in. delegowanie zadań, negocjacje, zarządzanie kryzysem, egzekucja i ocena czy komunikacja, najwyżej stawiam umiejętność zarządzania zespołem i uważam ją za kluczową ze skillsetu każdego menedżera. Dobre zarządzanie zespołem, to więcej niż połowa sukcesu.

Pewnie nie będę specjalnie oryginalny, gdy powiem, że w przypadku inspiracji zawsze warto odwołać się do literatury. Cenną dla mnie książką jest „Robimy hałas” Raphaela Honnigsteina. To historia obecnego trenerera piłkarskiej drużyny Liverpoolu – Jurgena Kloppa, który, dzięki swojej ciężkiej pracy i determinacji, ze średniej klasy zawodnika grającego na rogatkach niemieckiej Bundesligi stał się najpierw grającym trenerem FSV Mainz, a później odnosił sukcesy już jako trener Borussi Dortmund i Liverpoolu. Dla mnie jednak to przede wszystkim opowieść o tym, jak z wyrobnika-specjalisty można się stać najwyższej klasy menedżerem i strategiem.

 

Eksperci

258 Kinga Padzik

Anna Nizio

Od kilkunastu lat związana z branżą SSC/BPO. Z sukcesem przeprowadzała projekty offshoringu, nearshoringu oraz insourcingu dla globalnych marek, takich jak Avon czy Discovery. Ma doświadczenie w zarządzaniu operacjami finansowymi dostarczanymi z Centrów zlokalizowanych w Polsce, Rosji, Indiach, Chinach oraz Argentynie. Brała udział zarówno w zakładaniu nowych CUW, jak i w zawieraniu kontraktów z zewnętrznymi dostawcami usług (BPO). Wdrożyła również wiele projektów z zakresu standaryzacji i optymalizacji procesów biznesowych.

258 Kinga Padzik

Katia Roman-Trzaska

Fascynatka edukacji kulinarnej i przedsiębiorczości kobiet. Nie może usiedzieć na miejscu, więc wstała zza prawniczego biurka, rozdała eleganckie garsonki i otworzyła pierwszą w Polsce szkołę gotowania dla dzieci Little Chef. A że nauka gotowania najbardziej jest potrzebna tym, którzy nie mają możliwości gotowania – młodzieży z domów dziecka – założyła fundację Samodzielność od Kuchni. Mentorka Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.

fot. Michał Przeździk Buczkowski – Budzik Studio

258 Kinga Padzik

Magdalena Korycka

Założycielka i właścicielka sieci klinik podologiczno-fizjoterapuetycznych FootMedica, prezes Pro Pedis, lidera w zakresie zaopatrzenia gabinetów ortopodologicznych oraz w branży szkoleniowej w zakresie diagnostyki i leczenia stóp. Absolwentka SGH na kierunku finanse i bankowość, studiów podyplomowych z zakresu finansów na Uniwersytecie Paris-Dauphine, studiów podyplomowych Informatyczne Systemy Zarządzania. Jest certyfikowanym ekspertem zarządzania projektami z kilkunastoletnim doświadczeniem w pracy dla największych światowych korporacji. Propagatorka podologii w Polsce, pasjonatka zdrowego i aktywnego stylu życia oraz podróży. Mentorka Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.

258 Kinga Padzik

Adam Mucha

Założyciel i dyrektor agencji interaktywnej Frogriot. Grafik i architekt user experience, jako freelancer realizował projekty dla Orange, Orsay i Agnieszki Radwańskiej. Strateg w firmie i na boisku piłkarskim, choć we właściwym momencie podjął właściwą decyzję o traktowaniu web designu zawodowo, a sportu jako hobby.

Artykuł powstał we współpracy z Siecią Przedsiębiorczych Kobiet.

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online”