Jak tu nie ulec: kuszące zapachy, nastrojowa muzyka, smakowite próbki i atrakcyjne gratisy. Po alejkach zakupowych przechadzamy się jak po parku – wolno i z namaszczeniem. To ekscytujący świat zakupów. Alternatywna rzeczywistość, której zaprojektowanie umożliwiają najnowsze zdobycze nauki – między innymi badania aktywności mózgu.

Jak neuromarketing wykorzystuje wiedzę o mózgu? – wyjaśnia Adam Zemełka, doktor nauk o zdrowiu, kognitywista, neuropedagog, psychoterapeuta.

Ewa PlutaPrzedrostek „neuro” jest ostatnio bardzo popularny. Wszędzie go pełno. Czasem anonsuje wątpliwe etycznie przedsięwzięcia.

dr Adam ZemełkaFaktycznie „neuro” robi dużą karierę i faktycznie nie zawsze jest ona pozytywna. Firmuje on często podejrzane usługi, które nie mają nic wspólnego z badaniami neurofizjologicznymi. Dobrym przykładem jest neurolingwistyczne programowanie – NLP, szeroko krytykowane przez świat nauki. Dziś powoli staje się ono passé, ale wciąż jeszcze można natknąć się w sieci na kursy NLP.

Ewa PlutaWobec neuromarketingu też wysuwane są zastrzeżenia.

dr Adam ZemełkaW mojej ocenie profesjonalny neuromarketing nie powinien budzić zastrzeżeń. Co więcej, może być dziedziną, w której spotykają się przedstawiciele nauki i biznesu. Świetnym przykładem było dołączenie w 2011 r. przez prof. Erica Kandela, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny, do rady programowej firmy NeuroFocus, światowego lidera w obszarze neuromarketingu. Dla mnie jest to symbolicznym dowodem na to, że spotkanie nauki i praktyki jest możliwe, a badania marketingowe mogą być prowadzone na najwyższym poziomie.

Wątpliwości może czasem budzić zakres tematyczny neuromarketingu. W niektórych podręcznikach 80 proc. treści stanowią badania Roberta Cialdiniego przepisane niemal jeden do jednego. Pozostałe 20 proc. to badania EEG (elektroencefalografia), fMRI (funkcjonalny rezonans magnetyczny). A przecież jak wskazuje nazwa, neuromarketing powinien bardziej odnosić się do neuronauki niż psychologii społecznej.

Ewa PlutaInformacje pozyskane dzięki narzędziom badania aktywności mózgu mogą być, i często są, wykorzystane do projektowania ścieżki decyzyjnej konsumentów. Ta ingerencja w wolność woli niepokoi.

dr Adam ZemełkaBadania prowadzone w latach 80. ubiegłego wieku przez neurofizjologa Benjamina Libeta wskazują, że pojęcie wolnej woli jest co najmniej wątpliwe. Uczestnicy badania mieli wykonać określony ruch dłonią, aktywność mózgu była monitorowana przez EEG. Na podstawie wyników badań EEG naukowcy wiedzieli, że uczestnik podejmie decyzję o aktywności za 0,5 sekundy. Z kolei uczestnik uświadamiał sobie, że zmierza do podjęcia decyzji 0,2 sekundy przed zamierzonym aktem. Ten czas został nazwany „0,2 sekundy na weto”.

Wyobrażam sobie sytuację, w której w sklepie w zamian za sporą obniżkę drogich towarów podpisujemy zgodę na monitorowanie aktywności naszego mózgu. Zakładamy czepek EEG, a obsługa na bieżąco dostaje wyniki pomiaru aktywności mózgu. Wiadomo, jakimi produktami się interesujemy oraz kiedy zamierzamy podjąć decyzję o zakupie. Do klienta, który się waha, można podejść i spróbować na niego wpłynąć. Zgromadzenie tak bogatego materiału na temat aktywności mózgu pozwoliłoby zaprojektować sklep, w którym można by sprzedać niemal wszystko.

Ewa PlutaOpowiada pan właśnie o nowym odcinku „Black Mirror”?

dr Adam ZemełkaTo się dzieje w rzeczywistości. W chińskiej fabryce Hangzhou Zhongheng Electric wprowadzono obowiązkowe noszenie czepków EEG. Zapis rejestrujący pracę mózgu pracowników jest wysyłany bezpośrednio do komputerów przełożonych. Ci widzą, jaki nastrój ma pracownik: czy jest podekscytowany, czy może rozkojarzony. Kierownictwo uzasadniało, że w ten sposób chcą dbać o dobre samopoczucie pracowników i gdy będą potrzebowali, wysyłać ich na urlop.

Ewa PlutaTu chyba nie chodzi o dobrostan psychiczny pracowników.

dr Adam ZemełkaRaczej o wydajność, która jest możliwa do zaobserwowania nie tylko bezpośrednio, lecz także przez zapis EEG. Zagraniczni komentatorzy przewidują, że w Hangzhou Zhongheng Electric będą masowo zwalniać ludzi mało wydajnych, niewystarczająco zaangażowanych w pracę.

Ewa Pluta„Neuromarketing sprawia, że pozornie nieuchwytny, nienamacalny feedback ze strony konsumenta, jak choćby mrugnięcie okiem czy podniesienie kącika ust, staje się w pełni materialną i przydatną informacją dla marek, które chcą zarówno rozwinąć, jak i stworzyć nowe produkty” – to słowa Martina Lindstroma, guru neuromarketingu. Czy nie powiedział tego na fali marketingowego hurraoptymizmu?

dr Adam ZemełkaTak precyzyjne badanie ekspresji mimicznych i mikroekpresji jest możliwe, ale niewielu badaczy potrafi je przeprowadzić. W nielicznym gronie jest Philippe Turchet, prekursor synergologii, czyli nauki o mikroekspresjach. Wykwalifikowani synergolodzy potrafią z dużym prawdopodobieństwem wyjaśnić, co wyraża taka mikroekspresja, jak minimalne podniesienie kącika ust.

Badania synergologiczne warto by przeprowadzić razem z pomiarem EEG. Wtedy otrzymalibyśmy pełen obraz przebiegu procesu decyzyjnego. Moglibyśmy zaobserwować, na co klienci zwracają uwagę, jaka jest ich reakcja mimiczna, ekspresja ciała.

Ewa PlutaJak wiedzę o mózgu można wykorzystać, by nakłonić klientów do zakupów? Weźmy supermarket. Co nas tam czeka?

dr Adam ZemełkaZ reguły supermarkety świetnie wykorzystują marketing multisensoryczny. Na przykład aromat chleba. Może być rozpylany albo unosić się z piekarnika ulokowanego niedaleko wejścia. Zapach pieczonego chleba miło nastraja, kojarzy się z domem i bezpieczeństwem.

W projektowaniu przestrzeni supermarketu często wykorzystuje się wyniki badań eyetrackingowych. Dzięki nim widać, które półki przykuwają wzrok klientów. Nieprzypadkowo firmy płacą spore pieniądze, by ich produkty eksponowano na tych najbardziej atrakcyjnych.

Z kolei badania mobilnym EEG mogą pokazać, jak klienci czują się w alejkach zakupowych. Wiadomo od dawna, że w wąskich alejkach zakupy robimy szybciej, a w szerszych wolniej, bo na dłużej zatrzymujemy się przed półkami.

Ewa PlutaJest jeszcze muzyka. Niedługo we wszystkich supermarketach zabrzmi „Last Christmas”.

dr Adam ZemełkaOddziaływanie na zmysł słuchu jest bardzo ważne. Sieci handlowe mają swoje playlisty, które można odtworzyć w domu – są dostępne na YouTubie czy Spotify. Muzyka jest jednym z najstarszych narzędzi terapeutycznych, stosowanym już w starożytnym Egipcie. U Homera znajdziemy wzmianki o wojownikach spod Troi, którzy troski z pola bitwy łagodzą słuchaniem gry na instrumencie. Muzyka wyraża charakter miejsca, a także może stać się rodzajem wyzwalacza pożądanych przez marketerów skojarzeń i doznań. Między innymi sieć sklepów Flying Tiger słynie z lecących w tle złotych przebojów amerykańskiego rock and rolla i jazzu. I mnóstwo osób wyszukuje ich playlisty w serwisach muzycznych.

Z reguły supermarkety świetnie wykorzystują marketing multisensoryczny. Na przykład aromat chleba. Może być on rozpylany albo unosić się z piekarnika ulokowanego niedaleko wejścia. Zapach pieczonego chleba miło nastraja, kojarzy się z domem i bezpieczeństwem.

 

Degustacje są skutecznym wabikiem?

Już w latach 50. dziennikarz Vance Packard pisał o tzw. serowym eksperymencie. Chodziło o rekordową sprzedaż pół tony sera jednego dnia w pewnym supermarkecie w stanie Indiana. Krąg sera leżał na stoliku pośrodku sklepu tak, by każdy klient mógł za darmo odkroić kawałek i spróbować. To jest przykład darmowej próbki i jednocześnie spektakularnego sukcesu sprzedażowego.

Czym innym są natomiast gratisy, których projektowanie nie należy wcale do łatwych. Łatwo bowiem można stracić wartość dodatku, jeśli nie użyjemy odpowiednich słów. Naczelna zasada jest taka, by nie mówić o przedmiocie, który dajemy klientowi za darmo, lecz o przedmiocie wartym sumę X, który klient otrzymuje w prezencie. Jeśli nie wymienimy wartości gratisu istnieje ryzyko, że w odbiorze klientów będzie ona niższa, co pokazały badania na klientach sklepów w sieci bezcłowej, otrzymujących do zakupu bransoletkę gratis. Gdy nie wymieniano w komunikacie jej rzeczywistej wartości, klienci oszacowywali jej wartość na znacznie niższą.

Ewa PlutaGotowanie na oczach klientów to też marketing?

dr Adam ZemełkaW większości restauracji McDonald’s kuchnia jest częściowo otwarta. To oczywiście przemyślany zabieg. W ten sposób firma daje świadectwo, że w ich lokalach jest czysto i schludnie. Nie widzimy chodzących na okrągło mikrofalówek mających odmrozić „gotowce”, lecz uwijających się przy pracy kucharzy. Takie restauracje lepiej się kojarzą i dają większe poczucie bezpieczeństwa. A ono niezmiennie pozostaje bazową potrzebą każdego człowieka.

Ewa PlutaRzeczywiście marketing multisensoryczny jest tak skuteczny?

dr Adam ZemełkaOddziaływanie na zmysły ma duży sens, bo podczas wykonywania danej czynności uruchamia w mózgu dodatkowe ośrodki. Czyli informacje zapisują się w nim w sposób trwalszy. Tu ważna jest powtarzalność i emocje. Cóż z tego, że jakieś doświadczenie uruchomi wiele kanałów zmysłowych, jeśli będzie letnie emocjonalnie i jednorazowe. Powtarzalność i nacechowanie emocjonalne są kluczem do sukcesu.

Ewa PlutaJak ponieść porażkę w marketingu?

dr Adam ZemełkaWymyślając zagadkę, której odbiorca nie potrafi rozwiązać. Wtedy ma on poczucie, że jest zbyt mało bystry, czyli mówiąc brutalnie – za głupi. Na widok produktu lub marki pomyśli: „Aha, to są ci, którzy robią ze mnie głupka”. Ale już dwuznaczności, które są wykorzystywane w reklamie piwa Żubr, mieszczą się w granicach zrozumienia. Reklama posługuje się frazeologizmami, z których korzystamy na co dzień.

Ewa PlutaCzy badania neuromarketingowe dostarczają wiedzy o motywacji konsumentów?

dr Adam ZemełkaMotywacje konsumentów ciągle są badane i świetnie sprawdzają się w tym procesie wywiady pogłębione. Od wielu lat branża zastanawia się, czy istnieje „buy button” – struktura w mózgu, która po pobudzeniu sprawia, że osoba nabiera ochoty na zakupy. Okazuje się, że nie ma takiej pojedynczej struktury.

Podczas zakupów największą rolę odgrywają emocje, tak jak w wielu procesach decyzyjnych. Dr A.K. Pradeep, założyciel firmy NeuroFocus, powiedział, że najskuteczniejszym marketerem jest ten, kto uruchomi układ nagrody w mózgu klienta. Wydaje się, że ma rację – jeśli ośrodek przyjemności będzie silnie stymulowany, klient najprawdopodobniej dokona zakupu. Lepsze będą też jego relacje z produktem lub marką. Najlepszym przykładem jest iPhone, którego kolejne wcielenia budzą silną żądzę posiadania.

Motywacje konsumentów ciągle są badane i świetnie sprawdzają się w tym procesie wywiady pogłębione. Od wielu lat branża zastanawia się, czy istnieje „buy button” – struktura w mózgu, która po pobudzeniu sprawia, że osoba nabiera ochoty na zakupy. Okazuje się, że nie ma takiej pojedynczej struktury.

 

Ewa PlutaGdy nadchodzi dzień premiery, żądza posiadania sięga zenitu. Ludzie godzinami koczują przed salonami, rozkładają namioty, krzesełka, czasami nocują na ulicy.

dr Adam ZemełkaCzy nie wyglądają wtedy jak pielgrzymi? Martin Lindstrom mówi o tworzeniu się „kościołów marki”. Mają one cechy wspólnot religijnych i zdolność jednoczenia wokół siebie konsumentów. Jest poczucie przynależności, jest guru – jak Steve Jobs, symbol – czyli logo, obrzędy – jak prezentowanie nowych modeli. No i szerzenie wiary, czyli szukanie nowych klientów.

Ewa PlutaPraktyka konsumencka tożsama z praktyką religijną? Co czeka nas w przyszłości?

dr Adam ZemełkaNiektórzy badacze edukacji, jak neurolog Manfred Spitzer, ostrzegają, że na naszych oczach rośnie pokolenie konsumentów, wśród których będzie niewielu twórców. Jeżeli od wczesnego dzieciństwa mózg jest stymulowany i wyręczany technologią, to jego zdolności poznawcze szybciej ulegają przytępieniu. Reprezentanci takiego pokolenia będą oczywiście świetnie potrafili korzystać z technologii, ale jej nie stworzą. Być może będziemy mieli do czynienia z podziałem świata na niewielką grupą twórców i rzesze nabywców niezdolnych do działań bardziej ambitnych niż rutynowe zmechanizowane obowiązki.

Ewa PlutaKatastroficzna prognoza.

dr Adam ZemełkaOsobiście nie przypuszczam, by dominacja konsumentów stała się na tyle wielka, a grupa kreatorów tak wąska, aby mogło skończyć się to regresem intelektualnym w skali globalnej. Ale nie zaszkodzi już teraz przekonywać do częstszego korzystania z książek niż smartfonów – dla dobra własnego mózgu.

Ekspert

Adam Zemełka

dr Adam Zemełka

Ddoktor nauk o zdrowiu oraz doktor nauk społecznych w zakresie psychologii. Praktyk psychologii stosowanej w marketingu, edukacji oraz rozwoju człowieka i organizacji. Wykładowca w Collegium Civitas oraz Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie. Z zamierzchłych czasów historyk kultury i filolog klasyczny.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online”