Chcemy mówić tak, by nas słuchano, ale często to się nie udaje. I nie chodzi tylko o merytoryczną stronę wypowiedzi, ale też sposób mówienia. Zdania wyrzucamy z siebie pospiesznie, bez dbałości o dykcję i intonację. – Mile się słucha, gdy rozmówca mówi wyraźnie, nie spieszy się i używa języka właściwego dla słuchaczy. Jest to oznaka szacunku i profesjonalizmu – mówi Katarzyna Kowalska, lektorka, trenerka emisji głosu i wystąpień publicznych. Jak ćwiczyć głos na co dzień i dlaczego jest on ważnym elementem kreowania wizerunku?

Ewa PlutaZacznijmy od diagnozy problemu. Jakie błędy wymowy najczęściej popełniamy?

Katarzyna KowalskaJest ich całkiem sporo. Przede wszystkim mówimy zbyt szybko. Nic dziwnego, bo tempo życia jest szybkie. Przemieszczamy się z miejsca na miejsce, robimy kilka rzeczy równocześnie, żyjemy w ciągłym „niedoczasie”. Ale zaciskamy zęby i robimy swoje.

Właśnie, „zaciskamy zęby” – nie tylko w przenośni. Dosłownie też, my nie otwieramy ust odpowiednio szeroko. Zjadamy też końcówki, przez co trudno usłyszeć, co mamy do powiedzenia. Do grzechów głównych dodam jeszcze niechlujstwo dykcyjne. Problemy z dykcją to też często wynik szybkiego mówienia.

Często mamy też problemy z intonacją. Mówimy szybko i jednostajnie. A przecież modulacja głosu sprawia, że lepiej się słucha tego, co mówimy i łatwiej to zrozumieć. Dzięki modulacji rozmówca dowiaduje się nie tylko, gdzie kończy się myśl, ale też to, jakie niesie ze sobą emocje. Jesteśmy zdziwieni, podekscytowani, oburzeni? Dobrze, by stan emocjonalny wybrzmiał w głosie.

Ewa PlutaPanuje przekonanie, że skuteczny w biznesie człowiek nie powinien okazywać emocji.

Katarzyna KowalskaProblemem nie są emocje, a to, że kojarzą się dzisiaj ze stanami ekstremalnymi. Jeśli radość, to dzika i szalona. Jeśli smutek, to od razu rozpacz. Tymczasem każda emocja może mieć, i ma, bardzo różne natężenie. O ile okazywanie ekstremum emocji na spotkaniu biznesowym nie jest dobrym pomysłem, o tyle zasygnalizowanie zdziwienia czy nawet dezaprobaty zmianą tonu głosu – już tak. Trudno rozmawia się z osobami, które w ogóle nie pokazują swoich emocji, bo nie wiadomo, co tak naprawdę myślą.

Ewa PlutaJaki głos jest w biznesie mile… słyszany?

Katarzyna KowalskaMile się słucha, gdy rozmówca mówi wyraźnie, nie spieszy się i używa języka właściwego dla słuchaczy. Jest to oznaka szacunku i profesjonalizmu.

Niższy głos wzbudza większe zaufanie, jest bardziej perswazyjny, dodaje powagi i autorytetu. Badania przeprowadzone przez naukowców z kliniki uniwersyteckiej w Lipsku pokazują, że współczesne kobiety w Niemczech mówią słyszalnie niższym głosem niż ich matki i babki. W ciągu 50 lat przeciętna częstotliwość kobiecego głosu obniżyła się z ok. 220 Hz do 165 Hz. I nie jest to wynik zmian anatomicznych, a zmiany kulturowej. Kobiety robią kariery, coraz częściej sięgają po stanowiska dotąd zarezerwowane dla mężczyzn. Można pokusić się o stwierdzenie, że niższy kobiecy głos to wyraz coraz silniejszej pozycji kobiet. W Europie najniższe głosy mają Skandynawki.

Ewa PlutaDzięki wytrwałym ćwiczeniom pewnie można obniżyć głos, ale czy nadal będzie on brzmiał wiarygodnie?

Katarzyna KowalskaZnam opowieści trenerów emisji głosu, którzy pracowali z kobietami o bardzo dziewczęcym, delikatnym głosie. Chciały go wzmocnić, żeby brzmieć bardziej profesjonalnie. Dzięki systematycznej pracy osiągnęły swój cel. Ale gdy odsłuchiwały nagrania ze swoim udziałem, były zdziwione: czy to na pewno ja? To mój głos? One nie były w stanie zaakceptować tej zmiany. Straciły wiarygodność w swoich oczach.

Bo w głosie słychać to, kim jesteśmy. Jest papierkiem lakmusowym pewności siebie. Głos ujawnia nasz stan emocjonalny. Stan zdrowia też – w głosie słychać, gdy ciało niedomaga.

Nie da się więc oszukać głosu. No chyba że opanuje się sztukę aktorską do perfekcji. Proszę poszukać w pamięci kogoś, kto mówił mocnym głosem, wyraźnie i perfekcyjnie pod względem technicznym, mimo to nie przekonał pani do siebie. W głosie słychać wszelkie fałszywe nuty, słuchacze od razu wyłapują „zgrzyty”, teatralność. Najważniejsza jest autentyczność.

W głosie słychać to, kim jesteśmy. Jest papierkiem lakmusowym pewności siebie. Głos ujawnia nasz stan emocjonalny. Stan zdrowia też – w głosie słychać, gdy ciało niedomaga.

Ewa PlutaA co jest najważniejsze w ćwiczeniach z emisji głosu? Mam na myśli takie, które możemy wykonywać na co dzień, w domu, w drodze do pracy.

Katarzyna KowalskaSłyszała pani, że głos zaczyna się w stopie?

Ewa PlutaNigdy. Zawsze traktowałam rozłącznie te dwie części ciała.

Katarzyna KowalskaGłos potrzebuje głębokiego i swobodnego oddechu. A takie oddychanie nie jest możliwe bez odpowiedniej postawy ciała. Musimy mieć podparcie, pewnie stać na ziemi. I tu przydają się stopy. Gdy wstajemy rano, zastanówmy się, w jakiej są kondycji.

Osoby, z którymi pracuję, bardzo lubią ćwiczenia polegające na wspinaniu się na palce, przenoszeniu ciężaru ciała na pięty, chodzenie na wewnętrznych i zewnętrznych krawędziach stóp. Można je wykonywać, przechodząc z sypialni do łazienki czy do kuchni. Nie wymagają większego wysiłku, a pozwalają zaktywizować stopy na cały dzień. Pamiętajmy tylko, żeby chodząc na palcach czy na piętach, nie spinać reszty ciała.

Ewa PlutaCzyli po porannej pobudce spotkajmy się ze swoim ciałem i zastanówmy, jak ono się czuje?

Katarzyna KowalskaW pracy nad głosem świadomość ciała jest kluczowa. Warto pamiętać, że są w ciele takie miejsca, gdzie najbardziej kumuluje się stres. Ściśnięty żołądek, „zabetonowana” klatka piersiowa, zaciśnięty staw skroniowo-żuchwowy, nienaturalnie wysoko uniesione i napięte barki, zaokrąglone plecy czy wysunięta lub cofnięta głowa – to sygnały, że stresu jest za dużo. Wtedy ciału potrzebna jest uważność i stopniowo wprowadzane zmiany. Dobrze zacząć od ćwiczeń rozluźniających wykonywanych po przebudzeniu. Inaczej trudno będzie wydobyć z siebie mocny głos.

Nie uda się to – jeszcze raz podkreślę – bez oddechu. Po przebudzeniu zbadajmy, jaki jest nasz oddech: głęboki, płytki, swobodny, przerywany? Poszukajmy, gdzie on się blokuje. Stopniowo możemy go pogłębiać, rozciągając ciało. To, o czym teraz mówię, jest rozgrzewką. Jeśli ją pominiemy, aparat mowy może ucierpieć.

Często w sytuacjach formalnych, gdy zależy nam na dobrym odbiorze, próbujemy mówić głośniej, nie przygotowując na to ciała. Napinamy mięśnie, forsujemy struny głosowe, niepotrzebnie je zużywając. Przed treningiem też robimy rozgrzewkę, żeby jak najlepiej przygotować ciało na wysiłek fizyczny. Dlaczego z głosem ma być inaczej?

Ewa PlutaWymawianie zdań z korkiem od wina w ustach to dobry pomysł?

Katarzyna KowalskaĆwiczenia z korkiem znają pokolenia aktorów i śpiewaków, ale mnie uczono na studiach, że nie jest to najlepszy sposób na poprawę wymowy. W stawie skroniowo-żuchwowym kumuluje się stres, czego skutkiem jest zbyt mocne zaciskanie zębów. Ćwiczenie z korkiem ma rozluźniać to „imadło”, ale dzieje się odwrotnie: by utrzymać obce ciało, mięśnie napinają się jeszcze bardziej, staw zaciska z ogromną siłą. Co prawda otwieramy szerzej usta, ale jest to efekt raczej krótkotrwały.

Wolę inne ćwiczenie, które wykonywane regularnie daje świetne efekty – oddychanie ze zgiętym kciukiem włożonym między zęby. Dzięki temu otwieramy usta na szerokość, która jest właściwa dla wypowiadania głoski „a”, czyli ok. 2 centymetry – a to pozwala mówić wyraźnie. Ćwiczenie ze zgiętym kciukiem otwiera gardło – unosi się podniebienie miękkie, krtań się obniża i to bezpieczna pozycja.

Warto też czytać z kciukiem między zębami. Pod warunkiem, że nie pojawia się ból. Jeśli boli, nie należy się forsować. Jeśli bólu nie ma – bezpiecznie można ćwiczyć, zaczynając od 2 minut. Po pewnym czasie głos staje się dźwięczniejszy.

Nie zapominajmy też o języku, bo to on w dużej mierze pozwala mówić wyraźnie. Polecam proste ćwiczenie, które można wykonywać, jadąc samochodem – wypychanie warg językiem, taki masaż od środka – język zatacza koła w obie strony.

Aparat mowy można też rozgrzać przez kląskanie, ziewanie czy cmokanie i wszelkiego rodzaju śmieszne wierszyki, czyli tzw. lingwołamki – wypowiadane głośno i wyraźnie.

A na koniec – choć to nie najmniej ważne – oddychanie przeponowe. To trochę słowo wytrych, ale proszę spróbować. Wystarczy ułożyć dłonie na dolnych żebrach i oddychać tak, żeby poczuć, jak żebra się rozszerzają, a dłonie unoszą. Swobodny, głęboki wdech i wydech z delikatnym syczeniem.

Często w sytuacjach formalnych, gdy zależy nam na dobrym odbiorze, próbujemy mówić głośniej, nie przygotowując na to ciała. Napinamy mięśnie, forsujemy struny głosowe, niepotrzebnie je zużywając. Przed treningiem też robimy rozgrzewkę, żeby jak najlepiej przygotować ciało na wysiłek fizyczny. Dlaczego z głosem ma być inaczej?

Ewa PlutaJak długo trzeba czekać na pierwsze efekty?

Katarzyna KowalskaTrzy miesiące regularnych ćwiczeń dają już zauważalny efekt, który się utrzymuje. Ale pierwsze zmiany mogą się pojawić szybciej. Głos stanie się mocniejszy, a wymowa wyraźniejsza, jeśli po krótkiej rozgrzewce ciała i oddechu będziemy czytać ze zgiętym kciukiem między zębami codziennie, zaczynając od 2 minut, przez 2 tygodnie.

Głębsze zmiany wymagają jednak dłuższej pracy, głównie z oddechem. Od oddechu wszystko się zaczyna. Choć należałoby powiedzieć, że na początku jest ciało. Ono jest jak pudło rezonansowe – pozwala głosowi wybrzmieć. Ciało spięte, w ciągłym pośpiechu i gotowości, pozbawione życiodajnego, energetycznego oddechu nie będzie dobrze rezonować.

Ekspert

258 Katarzyna Kowalska

Katarzyna Kowalska

Z wykształcenia socjolożka, od 13 lat z zawodu i zamiłowania dziennikarka. Pracuje w TVN24, w „Faktach po południu”. Absolwentka Kształcenia głosu i mowy oraz Przygotowania do prowadzenia zajęć z emisji głosu na Uniwersytecie SWPS. Lektorka, trenerka emisji głosu i wystąpień publicznych z certyfikatami Train the Trainer i Business & Life Coaching UO UW oraz certyfikatem I stopnia w Racjonalnej Terapii Zachowań. Od 2 lat pracuje ze studentami Collegium Civitas. Jest członkinią Koła Miłośników Żywego Słowa Polskiego Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, które skupia praktyków: trenerów głosu i wystąpień publicznych, logopedów medialnych czy językoznawców.

Jej motto to: „Najpierw świadomie bądź, potem świadomie mów i świadomie działaj!”. Pracując nad sztuką wystąpień publicznych i nad zasadami komunikacji, wykorzystuje m.in. teorię kręgów komunikacji Patsy Rodenburg i ćwiczenia z techniki Alexandra. W pracy tworzy coś, co jej białoruska mistrzyni dr Svetlana Butska nazwała „zestawem ratunkowym”. To z jednej strony świadomość tego, co dzieje się z ciałem, a z drugiej – ćwiczenia i techniki, które pomagają radzić sobie ze stresem, przywracają jasność myślenia, poprawiają koncentrację, wzmacniają i otwierają głos. Czyli dają to, co niezbędne do skutecznej komunikacji.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą – Andrzej Tucholski

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak…

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Marketing rekrutacyjny – jak efektywniej szukać pracowników?

Marketing rekrutacyjny to działania promujące ofertę rekrutacyjną – czyli obietnicę, jaką pracodawca składa kandydatom. Niestety, aż 61 proc. pracowników deklaruje, że warunki pracy nie są zgodne z tymi obiecanymi w ofercie pracy czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czy szkodzimy firmie, używając sloganów bez pokrycia? Jak budować…

Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – prof. Piotr Banaszyk

Polecamy wystąpienie prof. Piotra Banaszyka „Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem”. Wykład odbył się w ramach konferencji „Firma-idea: zarządzanie i emergencja” w ramach cyklu Open Eyes Economy on Tour 2018. Wydarzenie zgromadziło wybitne osobowości ze świata nauki, w tym autorytety związane z Uniwersytetem…

Poznawcze aspekty podejmowania decyzji biznesowych – prof. Andrzej Falkowski

Podejmowanie decyzji to proces. Odpowiada za niego wiele mechanizmów, które osoba decydująca niekoniecznie sobie uświadamia. Jeśli decyzje mają charakter biznesowy, to ich następstwa mogą być kosztowne lub dawać zysk, więc świadomość decydowania zaczyna mieć wymierną cenę. Jak w podejmowaniu decyzji może nam pomóc psychologia poznawcza?…

Czym jest emergencja w organizacji i jak można nią zarządzać – prof. Andrzej Nowak

Zarządzanie tradycyjnie kojarzy się z kontrolą procesów zachodzących w organizacji – procesów odgórnych i oddolnych, czyli od zarządu do pracownika. W firmach istnieją jednak także inne rodzaje procesów, które trudno przewidzieć i które są dla firmy kłopotem, np. kryzysy czy problemy w zarządzaniu innowacjami. Ten…

Nowy model zarządzania i przywództwa – kierunki zmian – dr Małgorzata Bonikowska

Specjaliści od zarządzania są zgodni: nadchodzi koniec ery szefów i rządzenia oraz związanych z nimi folwarcznych stosunków zarówno w firmach, jak i na szczeblu politycznym. Rządzenie powinno zostać zastąpione przez przywództwo, a menedżera reagującego wyłącznie na doraźne problemy zastąpi lider mający wizję i potrafiący do…

Czy warto zmieniać pracę na początku nowego roku? – Katarzyna Sołtysiak (IKEA Group)

Projekt „nowy/a ja” zaczyna się w Nowy Rok od robienia postanowień: zdrowiej się odżywiać, oszczędzać pieniądze, więcej czasu poświęcać bliskim i wreszcie zmienić tę nielubianą pracę. Od deklaracji do realizacji droga jest długa i niebezpieczna. Czasem raptownie się urywa – na wysłaniu kilku CV. Czy…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)”