„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl, wyjaśnia, jak zainteresować sobą rekruterów mimo braku doświadczenia, z sukcesem zakończyć rozmowę o pracę i znaleźć swoją wymarzoną drogę zawodową.

Ewa PlutaKiedy warto zacząć poszukiwania pierwszej pracy?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plCoraz częściej początek studiów to czas, który poświęcamy nie tylko na naukę i zabawę, lecz także na zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych. Decyzje podjęte w tym momencie bywają istotne i mogą nierzadko determinować kolejne wybory związane z pracą. Dzisiaj wiele młodych osób rozpoczynających studia myśli też o podjęciu pracy, zarówno ze względu na potrzeby finansowe, jak i przyszłą karierę zawodową. Takie podejście oceniam bardzo pozytywnie, zwłaszcza biorąc pod uwagę dzisiejsze realia rynkowe i trendy na rynku pracy.

Co więcej, epidemia koronawirusa zmieniła wiele w naszym życiu zawodowym. Z niezwykle trudną sytuacją rynkową i potrzebą błyskawicznego dostosowania się do nowych realiów mierzą się wszyscy kandydaci, pracownicy i pracodawcy. Niewątpliwie w najbliższych miesiącach będziemy obserwować wpływ efektów epidemii zarówno na podstawowe kwestie związane z pracą, jak np. mobilność zawodową, wymagania płacowe, jak i bardzie „miękkie” aspekty pracy. Tym bardziej słuszne wydaje się podejście łączenia czasu studenckiego z dodatkowymi działaniami związanymi z poszukiwaniem doświadczeń w formie staży, praktyk, ale nie tylko.

Ewa PlutaAbsolwentów poszukujących pracy martwi brak doświadczenia zawodowego. Co zatem zawrzeć w CV, żeby zainteresować rekruterów?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plPamiętajmy, że nie musimy opuszczać murów uczelni, żeby zebrać doświadczenia przydatne w uzupełnianiu pierwszego CV. Wystarczy zastanowić się, rozejrzeć się wokoło i sprawdzić, do jakich organizacji studenckich, takich jak samorząd czy stowarzyszenia, można się zapisać. Co prawda taka praca nie musi od razu przynosić profitów finansowych, ale daje szerokie pole do popisu, jeśli chodzi o realizowanie własnych pomysłów, kreatywne wykorzystanie budżetów czy ćwiczenie umiejętności organizacyjnych. Warto rozważyć również wolontariat. Pozwala on studentom na sprawdzenie się w pracy w organizacjach pożytku publicznego, gdzie mogą pełnić rozmaite funkcje i uczyć się zarówno prac organizacyjnych, jak i promocyjnych, kontaktu z ludźmi, a nawet zarządzania zespołem. Poza tym wolontariat daje dużą satysfakcję i jest też mile widziany jako punkt w CV. A to przyszli pracodawcy z pewnością docenią i takie pierwsze doświadczenia warto wpisać do swoich dokumentów aplikacyjnych.

Nie zapominajmy również o dodaniu informacji o pracach sezonowych lub pisaniu bloga czy innych zainteresowań, które wymagały naszej kreatywności, samodyscypliny i łączenia wielu obowiązków naraz. To również jest mocnym atutem młodego kandydata.

Ewa PlutaMożna się spodziewać, że kryzys związany z pandemią Covid-19 utrudni rocznikom wchodzącym na rynek pracy znalezienie zatrudnienia?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plFirmy w ciągu kilku miesięcy nauczyły się znacznie lepiej niż na początku pandemii funkcjonować w nowych warunkach i organizować pracę zdalną. Napływ nowych talentów jest ważny dla każdego rozwijającego się biznesu, dlatego nadal będą powstawać miejsca pracy dla osób wchodzących na rynek. Jednocześnie pracodawcy muszą nadal mierzyć się z wyzwaniami, utrudniającymi wdrożenie nowych, niedoświadczonych osób. Ograniczenia związane z koronawirusem i opustoszenie biur sprawiły, że wielu pracodawców zawiesiło lub ograniczyło letnie programy staży i praktyk. To szczególnie ważna informacja dla osób, które dopiero chcą zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe. Być może część z praktyk i staży zostanie przeniesiona na jesień, wiele jednak zależy od tego, czy będziemy mieć do czynienia z drugą falą pandemii.

Sytuacja młodych pracowników zależna jest też od specyfiki danej branży. Rekruterzy sygnalizują, że np. w branży informatycznej mają do czynienia z przesytem kandydatami na stanowiska juniorskie, a firmy naciskają na zatrudnianie sprawdzonych, dobrze wyszkolonych specjalistów z doświadczeniem. Jednocześnie w branży marketingowej czy kreatywnej można się spodziewać oszczędności, co może skutkować zatrudnianiem większych grup stażystów i juniorów. Podsumowując, odpowiedź na pytanie nie jest jednoznaczna. Natomiast zachowania pracodawców na Pracuj.pl z czerwca i lipca pozwalają patrzeć na perspektywy rekrutacji z umiarkowanym optymizmem – liczba ogłoszeń rośnie w stosunku do pierwszych miesięcy pandemii. Dotyczy to także ofert kierowanych do osób z małym doświadczeniem zawodowym.

Ewa PlutaPrzeszliśmy przez pierwszy etap, nasze CV zainteresowało rekruterów, czas na rozmowę o pracę. Jak się do niej przygotować?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plPrzede wszystkim przed rozmową kwalifikacyjną warto uzupełnić wiedzę. Ważne, by kilka razy przeczytać CV i pamiętać, jakie informacje w nim zawarliśmy. Wydaje się to oczywiste, ale jako doświadczony rekruter zapewniam, że stres może popsuć wypowiedź każdemu kandydatowi. Co więcej, sprawdźmy ponownie treść ogłoszenia o pracę, gdyż łatwo się pogubić, gdy uczestniczymy w kilku rekrutacjach na różne stanowiska. Przed spotkaniem poznajmy także firmę, w której chcemy pracować. Warto prześledzić informacje dostępne np. na oficjalnej stronie internetowej danej organizacji, na forach internetowych, na stronie Pracuj.pl. Bądźmy na bieżąco również z tym, co dzieje się w branży pracodawcy.

Polecam też postarać się dopasować swój strój do okazji i firmowego dress code’u. Schludny i adekwatny ubiór wpłynie nie tylko na nasz image, ale i na samopoczucie. Ogromne znaczenie ma także to, czy punktualnie pojawimy się na spotkaniu. Spóźnienie może zostać odebrane jako przejaw słabej organizacji i braku szacunku. Przy braku doświadczenia zawodowego najważniejsze jest, by zaprezentować się jako osoba aktywna, zaangażowana i chętna do działania i nauki.

O tym, że zależy nam na wynikach rekrutacji, świadczą również pytania, jakie przygotujemy i zadamy rekruterowi. Warto dopytać m.in. o zakres obowiązków, sposób działania firmy, benefity, możliwości rozwoju zawodowego pracowników, zespół, do którego mamy dołączyć, a także kolejne etapy rekrutacji.

Ewa PlutaCzym można zrazić rekruterów podczas rozmowy o pracę?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plPrzede wszystkim należy być sobą, nie podawać błędnych informacji na temat naszego doświadczenia czy wykształcenia – takie dane w prosty sposób pracodawcy mogą sprawdzić. Jednocześnie nie możemy zapominać, że jest to spotkanie formalne, dlatego musimy zaprezentować się jako osoba godna zaufania i odpowiedzialna. Na początku swojej drogi zawodowej unikajmy sformułowań: „Jestem ekspertem w…” czy „Wiele państwo stracą, nie zatrudniając mnie”. Na status eksperta pracuje się latami i, co więcej, o fachowości świadczą nie słowa, ale wyniki i sukcesy. Na początku kariery lista naszych dokonań zawodowych może być stosunkowo krótka. Dlatego w pierwszym okresie liczy się przede wszystkim chęć nauki i rozwoju, i to warto podkreślać, rozmawiając z rekruterem.

Nietrudno również o niefortunne słowa podczas rozmowy o wynagrodzeniu. Spotkałam się z sytuacjami, gdy osoby nie potrafiły odpowiedzieć na pytania „Ile pan/pani chce zarabiać na tym stanowisku”. Ważne, abyśmy określili swoje oczekiwania finansowe przed rozmową o pracę. Dzięki temu nie tylko poczujemy się pewniej, ale też zaprezentujemy się jako osoby zaangażowane w rekrutację, a także świadome swoich potrzeb i możliwości.

Na początku swojej drogi zawodowej unikajmy sformułowań: „Jestem ekspertem w…” czy „Wiele państwo stracą, nie zatrudniając mnie”. Na status eksperta pracuje się latami i co więcej, o fachowości świadczą nie słowa, ale wyniki i sukcesy. W pierwszym okresie liczy się przede wszystkim chęć nauki i rozwoju, i to warto podkreślać, rozmawiając z rekruterem.

Ewa PlutaKorporacja czy rodzinna firma – gdzie najlepiej szukać pierwszej pracy?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plZatrudnienie się w niewielkiej firmie lub dużej, ustrukturyzowanej korporacji jest bardzo indywidualną kwestią. Firmy te nie różnią się jedynie liczbą zatrudnianych pracowników, ale też formą procesu rekrutacyjnego, wysokością wynagrodzenia, jego możliwym wzrostem w kolejnych latach, możliwościami rozwoju i uczestniczenia w większej lub mniejszej liczbie projektów, ponadto tzw. biurokracją, czyli liczbą obowiązujących wewnątrz procedur czy formami doceniania pracowników. Zgodnie z badaniem Pracuj.pl, jakie przeprowadziliśmy w zeszłym roku, młodsi kandydaci, osoby w wieku 18-24, z docenianiem pracownika częściej kojarzą większe, zagraniczne i prywatne przedsiębiorstwa, a zdecydowanie rzadziej – mniejsze, polskie i państwowe. Podobne opinie można dostrzec przy pytaniu o pracodawców, którzy umożliwiają rozwój zawodowy. Badani częściej wybierali większe, zagraniczne i prywatne firmy niż te mniejsze, polskie oraz państwowe.

Pamiętajmy jednak, że zarówno małe, jak i większe przedsiębiorstwa dają możliwości rozwoju i gromadzenia swoich pierwszych doświadczeń. Wyznacznikiem dla najmłodszej generacji na rynku pracy może okazać się wspomniany zakres obowiązków. Wtedy warto wziąć pod uwagę, że duże korporacje stawiają raczej na wąską specjalizację. Osoba zajmująca konkretne stanowisko wykonuje obowiązki ściśle związane z niewielkim wycinkiem korporacyjnej rzeczywistości. W małych firmach jedna osoba może pełnić kilka funkcji, np. jednocześnie z obszarów public relations, reklamy i social mediów. Dlatego pracę w mniejszych organizacjach polecałabym studentom czy absolwentom, którzy wciąż nie są pewni co do specjalizacji, w jakiej chcą się rozwijać.

Ewa PlutaKończę studia, ale nie jestem pewna, co dalej chcę robić w życiu. Czy warto decydować się na jakąkolwiek pracę, byle zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plDobra wiadomość na początek jest taka, że na planowanie swojej drogi zawodowej nigdy nie jest ani za wcześnie, ani za późno. Nieważne czy dopiero stawiamy swoje pierwsze kroki na rynku pracy, czy mamy wieloletnie doświadczenie – każdy moment jest dobry, by zastanowić się nad swoim rozwojem i wziąć sprawy w swoje ręce. To, jak potoczy się nasza kariera, w dużej mierze zależy od nas samych, czyli od naszych decyzji i działań. Im szybciej zabierzemy się do wyznaczania swoich celów, tym szybciej skrystalizuje się strategia kolejnych kroków dojścia do nich.

Warto zacząć od uświadomienia sobie swoich wartości i ambicji. Szczególnie młodzi ludzie powinni ustalić, jakie są ich mocne strony i w jakiej firmie widzą siebie za jakiś czas. Ponadto polecam również stale monitorować rynek pracy i trzymać rękę na pulsie. Warto wiedzieć, które zawody i branże dają obecnie najwięcej możliwości. Jednak jeśli nie mamy pomysłu na siebie, jako formy selekcji różnych możliwości pomocne mogą być praktyki czy wolontariat. Nawet nietrafiony dobór miejsca pracy może nas wiele nauczyć o nas samych, naszych potrzebach, słabych stronach i zainspirować do rozwoju w zupełnie innym obszarze.

Ekspertka

sliwinski

Konstancja Zyzik

Talent Acquisition & Capabilities Development Manager z blisko 10 letnim doświadczeniem w obszarze HR, z wykształcenia socjolog, absolwentka zarządzania i psychologii społecznej na SWPS. Z Grupą Pracuj związana jest od 2014 roku, gdzie obecnie zarządza obszarem pozyskiwania i rozwoju talentów. Pełni również funkcję eksperta medialnego Pracuj.pl, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem podczas wywiadów w prasie, radiu czy telewizji. Coraz częściej zapraszana jest do rozmów w podcastach i kanałach znanych influencerów. Fanka zwierząt, dobrego jedzenia, Foresta Gumpa i Star Wars, a także książek biograficznych i o tematyce employer brandingu oraz szeroko pojętego HR.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

ChinaTalk with Jyrki Katainen (former Vice President of the European Commission)

Podpisane w wigilię Nowego Roku 2021 przez Chiny i Unię Europejską Kompleksowe Porozumienie Inwestycyjne (Comprehensive Agreement on Investment, CAI) stało się w Europie przedmiotem debaty dotyczącej jego zawartości, wartości i wpływu. Obecnie dokument wraz z aneksami jest jeszcze daleki od finalizacji i tym dalszy od…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Rozmowy z Liderami: Agnieszka Gajewska (PwC Polska) – podcast

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Rozmowy z Liderami: Magdalena Dziewguć (Google Cloud Poland)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Rozmowy z Liderami: Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Rozmowy z Liderami: Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Rozmowy z Liderami: Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia