„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl, wyjaśnia, jak zainteresować sobą rekruterów mimo braku doświadczenia, z sukcesem zakończyć rozmowę o pracę i znaleźć swoją wymarzoną drogę zawodową.

Ewa PlutaKiedy warto zacząć poszukiwania pierwszej pracy?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plCoraz częściej początek studiów to czas, który poświęcamy nie tylko na naukę i zabawę, lecz także na zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych. Decyzje podjęte w tym momencie bywają istotne i mogą nierzadko determinować kolejne wybory związane z pracą. Dzisiaj wiele młodych osób rozpoczynających studia myśli też o podjęciu pracy, zarówno ze względu na potrzeby finansowe, jak i przyszłą karierę zawodową. Takie podejście oceniam bardzo pozytywnie, zwłaszcza biorąc pod uwagę dzisiejsze realia rynkowe i trendy na rynku pracy.

Co więcej, epidemia koronawirusa zmieniła wiele w naszym życiu zawodowym. Z niezwykle trudną sytuacją rynkową i potrzebą błyskawicznego dostosowania się do nowych realiów mierzą się wszyscy kandydaci, pracownicy i pracodawcy. Niewątpliwie w najbliższych miesiącach będziemy obserwować wpływ efektów epidemii zarówno na podstawowe kwestie związane z pracą, jak np. mobilność zawodową, wymagania płacowe, jak i bardzie „miękkie” aspekty pracy. Tym bardziej słuszne wydaje się podejście łączenia czasu studenckiego z dodatkowymi działaniami związanymi z poszukiwaniem doświadczeń w formie staży, praktyk, ale nie tylko.

Ewa PlutaAbsolwentów poszukujących pracy martwi brak doświadczenia zawodowego. Co zatem zawrzeć w CV, żeby zainteresować rekruterów?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plPamiętajmy, że nie musimy opuszczać murów uczelni, żeby zebrać doświadczenia przydatne w uzupełnianiu pierwszego CV. Wystarczy zastanowić się, rozejrzeć się wokoło i sprawdzić, do jakich organizacji studenckich, takich jak samorząd czy stowarzyszenia, można się zapisać. Co prawda taka praca nie musi od razu przynosić profitów finansowych, ale daje szerokie pole do popisu, jeśli chodzi o realizowanie własnych pomysłów, kreatywne wykorzystanie budżetów czy ćwiczenie umiejętności organizacyjnych. Warto rozważyć również wolontariat. Pozwala on studentom na sprawdzenie się w pracy w organizacjach pożytku publicznego, gdzie mogą pełnić rozmaite funkcje i uczyć się zarówno prac organizacyjnych, jak i promocyjnych, kontaktu z ludźmi, a nawet zarządzania zespołem. Poza tym wolontariat daje dużą satysfakcję i jest też mile widziany jako punkt w CV. A to przyszli pracodawcy z pewnością docenią i takie pierwsze doświadczenia warto wpisać do swoich dokumentów aplikacyjnych.

Nie zapominajmy również o dodaniu informacji o pracach sezonowych lub pisaniu bloga czy innych zainteresowań, które wymagały naszej kreatywności, samodyscypliny i łączenia wielu obowiązków naraz. To również jest mocnym atutem młodego kandydata.

Ewa PlutaMożna się spodziewać, że kryzys związany z pandemią Covid-19 utrudni rocznikom wchodzącym na rynek pracy znalezienie zatrudnienia?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plFirmy w ciągu kilku miesięcy nauczyły się znacznie lepiej niż na początku pandemii funkcjonować w nowych warunkach i organizować pracę zdalną. Napływ nowych talentów jest ważny dla każdego rozwijającego się biznesu, dlatego nadal będą powstawać miejsca pracy dla osób wchodzących na rynek. Jednocześnie pracodawcy muszą nadal mierzyć się z wyzwaniami, utrudniającymi wdrożenie nowych, niedoświadczonych osób. Ograniczenia związane z koronawirusem i opustoszenie biur sprawiły, że wielu pracodawców zawiesiło lub ograniczyło letnie programy staży i praktyk. To szczególnie ważna informacja dla osób, które dopiero chcą zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe. Być może część z praktyk i staży zostanie przeniesiona na jesień, wiele jednak zależy od tego, czy będziemy mieć do czynienia z drugą falą pandemii.

Sytuacja młodych pracowników zależna jest też od specyfiki danej branży. Rekruterzy sygnalizują, że np. w branży informatycznej mają do czynienia z przesytem kandydatami na stanowiska juniorskie, a firmy naciskają na zatrudnianie sprawdzonych, dobrze wyszkolonych specjalistów z doświadczeniem. Jednocześnie w branży marketingowej czy kreatywnej można się spodziewać oszczędności, co może skutkować zatrudnianiem większych grup stażystów i juniorów. Podsumowując, odpowiedź na pytanie nie jest jednoznaczna. Natomiast zachowania pracodawców na Pracuj.pl z czerwca i lipca pozwalają patrzeć na perspektywy rekrutacji z umiarkowanym optymizmem – liczba ogłoszeń rośnie w stosunku do pierwszych miesięcy pandemii. Dotyczy to także ofert kierowanych do osób z małym doświadczeniem zawodowym.

Ewa PlutaPrzeszliśmy przez pierwszy etap, nasze CV zainteresowało rekruterów, czas na rozmowę o pracę. Jak się do niej przygotować?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plPrzede wszystkim przed rozmową kwalifikacyjną warto uzupełnić wiedzę. Ważne, by kilka razy przeczytać CV i pamiętać, jakie informacje w nim zawarliśmy. Wydaje się to oczywiste, ale jako doświadczony rekruter zapewniam, że stres może popsuć wypowiedź każdemu kandydatowi. Co więcej, sprawdźmy ponownie treść ogłoszenia o pracę, gdyż łatwo się pogubić, gdy uczestniczymy w kilku rekrutacjach na różne stanowiska. Przed spotkaniem poznajmy także firmę, w której chcemy pracować. Warto prześledzić informacje dostępne np. na oficjalnej stronie internetowej danej organizacji, na forach internetowych, na stronie Pracuj.pl. Bądźmy na bieżąco również z tym, co dzieje się w branży pracodawcy.

Polecam też postarać się dopasować swój strój do okazji i firmowego dress code’u. Schludny i adekwatny ubiór wpłynie nie tylko na nasz image, ale i na samopoczucie. Ogromne znaczenie ma także to, czy punktualnie pojawimy się na spotkaniu. Spóźnienie może zostać odebrane jako przejaw słabej organizacji i braku szacunku. Przy braku doświadczenia zawodowego najważniejsze jest, by zaprezentować się jako osoba aktywna, zaangażowana i chętna do działania i nauki.

O tym, że zależy nam na wynikach rekrutacji, świadczą również pytania, jakie przygotujemy i zadamy rekruterowi. Warto dopytać m.in. o zakres obowiązków, sposób działania firmy, benefity, możliwości rozwoju zawodowego pracowników, zespół, do którego mamy dołączyć, a także kolejne etapy rekrutacji.

Ewa PlutaCzym można zrazić rekruterów podczas rozmowy o pracę?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plPrzede wszystkim należy być sobą, nie podawać błędnych informacji na temat naszego doświadczenia czy wykształcenia – takie dane w prosty sposób pracodawcy mogą sprawdzić. Jednocześnie nie możemy zapominać, że jest to spotkanie formalne, dlatego musimy zaprezentować się jako osoba godna zaufania i odpowiedzialna. Na początku swojej drogi zawodowej unikajmy sformułowań: „Jestem ekspertem w…” czy „Wiele państwo stracą, nie zatrudniając mnie”. Na status eksperta pracuje się latami i, co więcej, o fachowości świadczą nie słowa, ale wyniki i sukcesy. Na początku kariery lista naszych dokonań zawodowych może być stosunkowo krótka. Dlatego w pierwszym okresie liczy się przede wszystkim chęć nauki i rozwoju, i to warto podkreślać, rozmawiając z rekruterem.

Nietrudno również o niefortunne słowa podczas rozmowy o wynagrodzeniu. Spotkałam się z sytuacjami, gdy osoby nie potrafiły odpowiedzieć na pytania „Ile pan/pani chce zarabiać na tym stanowisku”. Ważne, abyśmy określili swoje oczekiwania finansowe przed rozmową o pracę. Dzięki temu nie tylko poczujemy się pewniej, ale też zaprezentujemy się jako osoby zaangażowane w rekrutację, a także świadome swoich potrzeb i możliwości.

Na początku swojej drogi zawodowej unikajmy sformułowań: „Jestem ekspertem w…” czy „Wiele państwo stracą, nie zatrudniając mnie”. Na status eksperta pracuje się latami i co więcej, o fachowości świadczą nie słowa, ale wyniki i sukcesy. W pierwszym okresie liczy się przede wszystkim chęć nauki i rozwoju, i to warto podkreślać, rozmawiając z rekruterem.

Ewa PlutaKorporacja czy rodzinna firma – gdzie najlepiej szukać pierwszej pracy?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plZatrudnienie się w niewielkiej firmie lub dużej, ustrukturyzowanej korporacji jest bardzo indywidualną kwestią. Firmy te nie różnią się jedynie liczbą zatrudnianych pracowników, ale też formą procesu rekrutacyjnego, wysokością wynagrodzenia, jego możliwym wzrostem w kolejnych latach, możliwościami rozwoju i uczestniczenia w większej lub mniejszej liczbie projektów, ponadto tzw. biurokracją, czyli liczbą obowiązujących wewnątrz procedur czy formami doceniania pracowników. Zgodnie z badaniem Pracuj.pl, jakie przeprowadziliśmy w zeszłym roku, młodsi kandydaci, osoby w wieku 18-24, z docenianiem pracownika częściej kojarzą większe, zagraniczne i prywatne przedsiębiorstwa, a zdecydowanie rzadziej – mniejsze, polskie i państwowe. Podobne opinie można dostrzec przy pytaniu o pracodawców, którzy umożliwiają rozwój zawodowy. Badani częściej wybierali większe, zagraniczne i prywatne firmy niż te mniejsze, polskie oraz państwowe.

Pamiętajmy jednak, że zarówno małe, jak i większe przedsiębiorstwa dają możliwości rozwoju i gromadzenia swoich pierwszych doświadczeń. Wyznacznikiem dla najmłodszej generacji na rynku pracy może okazać się wspomniany zakres obowiązków. Wtedy warto wziąć pod uwagę, że duże korporacje stawiają raczej na wąską specjalizację. Osoba zajmująca konkretne stanowisko wykonuje obowiązki ściśle związane z niewielkim wycinkiem korporacyjnej rzeczywistości. W małych firmach jedna osoba może pełnić kilka funkcji, np. jednocześnie z obszarów public relations, reklamy i social mediów. Dlatego pracę w mniejszych organizacjach polecałabym studentom czy absolwentom, którzy wciąż nie są pewni co do specjalizacji, w jakiej chcą się rozwijać.

Ewa PlutaKończę studia, ale nie jestem pewna, co dalej chcę robić w życiu. Czy warto decydować się na jakąkolwiek pracę, byle zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe?

Konstancja Zyzik, Pracuj.plDobra wiadomość na początek jest taka, że na planowanie swojej drogi zawodowej nigdy nie jest ani za wcześnie, ani za późno. Nieważne czy dopiero stawiamy swoje pierwsze kroki na rynku pracy, czy mamy wieloletnie doświadczenie – każdy moment jest dobry, by zastanowić się nad swoim rozwojem i wziąć sprawy w swoje ręce. To, jak potoczy się nasza kariera, w dużej mierze zależy od nas samych, czyli od naszych decyzji i działań. Im szybciej zabierzemy się do wyznaczania swoich celów, tym szybciej skrystalizuje się strategia kolejnych kroków dojścia do nich.

Warto zacząć od uświadomienia sobie swoich wartości i ambicji. Szczególnie młodzi ludzie powinni ustalić, jakie są ich mocne strony i w jakiej firmie widzą siebie za jakiś czas. Ponadto polecam również stale monitorować rynek pracy i trzymać rękę na pulsie. Warto wiedzieć, które zawody i branże dają obecnie najwięcej możliwości. Jednak jeśli nie mamy pomysłu na siebie, jako formy selekcji różnych możliwości pomocne mogą być praktyki czy wolontariat. Nawet nietrafiony dobór miejsca pracy może nas wiele nauczyć o nas samych, naszych potrzebach, słabych stronach i zainspirować do rozwoju w zupełnie innym obszarze.

Ekspertka

sliwinski

Konstancja Zyzik

Talent Acquisition & Capabilities Development Manager z blisko 10 letnim doświadczeniem w obszarze HR, z wykształcenia socjolog, absolwentka zarządzania i psychologii społecznej na SWPS. Z Grupą Pracuj związana jest od 2014 roku, gdzie obecnie zarządza obszarem pozyskiwania i rozwoju talentów. Pełni również funkcję eksperta medialnego Pracuj.pl, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem podczas wywiadów w prasie, radiu czy telewizji. Coraz częściej zapraszana jest do rozmów w podcastach i kanałach znanych influencerów. Fanka zwierząt, dobrego jedzenia, Foresta Gumpa i Star Wars, a także książek biograficznych i o tematyce employer brandingu oraz szeroko pojętego HR.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Firma-Idea: emergencja i rozwój – prof. Jerzy Hausner

Zarządzanie emergencją to nowy trend w biznesie polegający na wykorzystaniu procesów oddolnych, spontanicznie zachodzących w każdej firmie. Przez emergencję możemy rozumieć nieoczekiwane pojawienie się na poziomie systemu właściwości, których nie da się przewidzieć. Dlaczego zarządzanie to nie tylko nauka ścisła, opisująca świat w kategoriach zysków…

Zarządzaj nowocześnie i skutecznie sobą i innymi – Hubert Anyżewski

Zarządzanie zespołami nie jest łatwe, a jeszcze trudniejsze jest zarządzanie samym sobą. Jakie są najistotniejsze aspekty nowoczesnego kierowania zespołami i własną drogą zawodową? Czy tempo i kierunek zmian wyznaczają dziś przemiany technologiczne? Czym tak naprawdę powinno być wdrażanie innowacji i jak transformować swój biznes? O tym,…

(Roz)Mówca, czyli kto? Rzecz o wystąpieniach i skutecznej komunikacji – Katarzyna Kowalska (TVN)

Jedni robią to tak, jakby urodzili się na scenie, a innym myśl o publicznym wystąpieniu spędza sen z powiek. Aby zacząć swobodnie i skutecznie przemawiać, często wystarczy poradzić się specjalisty i włożyć trochę wysiłku w trening. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie komunikowanie się ułatwia…

Jak w procesie rekrutacji budować relacje i dlaczego są one tak ważne? – Katarzyna Sołtysiak…

Gdzie znaleźć dobrych pracowników i jak do nich dotrzeć? To pytanie nurtuje niejednego menedżera. Rekrutacja kojarzy się nam przede wszystkim z napisaniem ogłoszenia o pracę, jego dystrybucją, wyborem CV ze stosu aplikacji i w końcu z rozmowami kwalifikacyjnymi. Z perspektywy specjalistów HR wygląda to jednak…

Marketing rekrutacyjny – jak efektywniej szukać pracowników?

Marketing rekrutacyjny to działania promujące ofertę rekrutacyjną – czyli obietnicę, jaką pracodawca składa kandydatom. Niestety, aż 61 proc. pracowników deklaruje, że warunki pracy nie są zgodne z tymi obiecanymi w ofercie pracy czy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Czy szkodzimy firmie, używając sloganów bez pokrycia? Jak budować…

Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – prof. Piotr Banaszyk

Polecamy wystąpienie prof. Piotra Banaszyka „Obszary zmienności i decyzje strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem”. Wykład odbył się w ramach konferencji „Firma-idea: zarządzanie i emergencja” w ramach cyklu Open Eyes Economy on Tour 2018. Wydarzenie zgromadziło wybitne osobowości ze świata nauki, w tym autorytety związane z Uniwersytetem…

Poznawcze aspekty podejmowania decyzji biznesowych – prof. Andrzej Falkowski

Podejmowanie decyzji to proces. Odpowiada za niego wiele mechanizmów, które osoba decydująca niekoniecznie sobie uświadamia. Jeśli decyzje mają charakter biznesowy, to ich następstwa mogą być kosztowne lub dawać zysk, więc świadomość decydowania zaczyna mieć wymierną cenę. Jak w podejmowaniu decyzji może nam pomóc psychologia poznawcza?…

Czym jest emergencja w organizacji i jak można nią zarządzać – prof. Andrzej Nowak

Zarządzanie tradycyjnie kojarzy się z kontrolą procesów zachodzących w organizacji – procesów odgórnych i oddolnych, czyli od zarządu do pracownika. W firmach istnieją jednak także inne rodzaje procesów, które trudno przewidzieć i które są dla firmy kłopotem, np. kryzysy czy problemy w zarządzaniu innowacjami. Ten…

Nowy model zarządzania i przywództwa – kierunki zmian – dr Małgorzata Bonikowska

Specjaliści od zarządzania są zgodni: nadchodzi koniec ery szefów i rządzenia oraz związanych z nimi folwarcznych stosunków zarówno w firmach, jak i na szczeblu politycznym. Rządzenie powinno zostać zastąpione przez przywództwo, a menedżera reagującego wyłącznie na doraźne problemy zastąpi lider mający wizję i potrafiący do…

Czy warto zmieniać pracę na początku nowego roku? – Katarzyna Sołtysiak (IKEA Group)

Projekt „nowy/a ja” zaczyna się w Nowy Rok od robienia postanowień: zdrowiej się odżywiać, oszczędzać pieniądze, więcej czasu poświęcać bliskim i wreszcie zmienić tę nielubianą pracę. Od deklaracji do realizacji droga jest długa i niebezpieczna. Czasem raptownie się urywa – na wysłaniu kilku CV. Czy…

Jak cię słyszą, tak cię widzą. Dlaczego warto trenować głos i jak to robić? –…

Chcemy mówić tak, by nas słuchano, ale często to się nie udaje. I nie chodzi tylko o merytoryczną stronę wypowiedzi, ale też sposób mówienia. Zdania wyrzucamy z siebie pospiesznie, bez dbałości o dykcję i intonację. – Mile się słucha, gdy rozmówca mówi wyraźnie, nie spieszy…

Otwarte i zamknięte umysły. Klucz do problemów naszych czasów – Jacek Santorski

Dlaczego ludzie leczą się u znachorów, a nie u lekarzy, niektórzy szefowie i prezesi uważają się za bogów, a politycy nie potrafią ze sobą współpracować w obliczu zagrożeń i narastających problemów? Jak to się ma do wiedzy przydatnej w biznesie? Psychologia przychodzi nam z pomocą…

Kupuj rozsądnie. Gorączka świątecznych promocji a podejmowanie decyzji – prof. Andrzej Falkowski

Święta, święta! W sklepach trwa kolorowy festiwal świątecznych promocji. Ale my nie bierzemy w nim udziału, bo jak przystało na rozsądnych ludzi, podejmujemy tylko racjonalne decyzje zakupowe. Promocje? Skądże, nie nabieramy się. To rzeczywistość idealna, w tej realnej kierowani emocjami kupujemy dużo i niepotrzebnie. Jak…

Siła różnic – Olgierd Świda i Michał Kaźmierski

Żyjemy w świecie coraz poważniejszych wyzwań i nowych możliwości wynikających z różnorodności ludzi, ich perspektyw i wartości. Jak skutecznie poruszać się w tym świecie? Różnorodne zespoły to szansa na ciekawsze, lepiej dostosowane do potrzeb klientów i lepiej zaplanowane projekty. Na czym ma jednak polegać ta…

Działania przywódcze kluczem do sukcesu

Dlaczego niektóre inicjatywy, akcje i projekty możemy uznać za działania przywódcze (ang. Acts of Leadership), a inne nie? Dlaczego niektórzy menedżerowie zespołu nie są odbierani i akceptowani przez podwładnych jako autentyczni liderzy? Co to znaczy, że działania przywódcze mogą być kluczem do rozwoju lidera i…

Dlaczego się nie rozumiemy? O popełnianiu błędów poznawczych w pracy

Ciche dni, utarczki słowne, kłótnie, dąsy i nieporozumienia zdarzają się nie tylko w związkach. W pracy też. Komunikacja w zespole kuleje, atmosfera staje się napięta, a miłe dotychczas obowiązki stają się nieznośnym jarzmem. Co poszło nie tak? Czy za kryzys komunikacyjny mogą odpowiadać błędy poznawcze?…

Psychologia cen – jak wpływać na decyzje zakupowe klientów?

– Pricing to największa dźwignia zysku w firmie – mówi Grzegorz Furtak. Pricing można zdefiniować jako naukę i sztukę ustalania optymalnych cen i ich skutecznej komunikacji. Co o wpływie cyfr na metce na decyzje zakupowe mówi psychologia? Jak sprzedawcy podnoszą ceny produktów, żeby nie spadł…

Siła ducha lidera – Jacek Santorski

– Lider zdobywa serca i umysły ludzi nie dlatego, że ich uwodzi, a potem zwodzi, ale dlatego, że ich pozyskuje do sensownego projektu, który służy światu i ludziom – mówi Jacek Santorski. Dlatego warto traktować przywództwo nie jako zespół cech jednostek, lecz jako zespół relacji…

Pieniądze a relacje międzyludzkie – prof. Agata Gąsiorowska

Zgodnie z teorią Margaret Clark, całe spektrum relacji międzyludzkich można podzielić na relacje oparte na wspólnocie oraz na wymianie. Te dwa rodzaje funkcjonowania społecznego opierają się na odmiennych normach, zasadach i mechanizmach. W przypadku relacji opartych na wymianie, podstawowym standardem funkcjonowania jest mierzenie wartości za…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)”