Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces zawodowy? Jak rynek pracy zmieni się w najbliższej przyszłości? Dlaczego ciekawość świata jest najlepszym kapitałem na życie? – wyjaśnia w rozmowie dr Barbara Zych z Employer Branding Institute.

Ewa Pluta Niejedna osoba zadaje pytanie, od czego zależy osiągnięcie sukcesu zawodowego. Czy istnieje dobra odpowiedź?

dr Barbara Zych Czynników warunkujących osiągnięcie sukcesu zawodowego jest oczywiście wiele, ale ja skupię się na dwóch bazowych. Kiedyś pracowałam przy kampanii społecznej „Pracuję, bo lubię”, która miała zachęcić Polaków do refleksji nad tym, jakie zajęcia sprawiają im radość i dają paliwo do dalszego działania. Kampania była bardzo potrzebna – wielu z nas w ogóle się nie zastanawia, co lubi robić w pracy, lecz przyjmuje rzeczywistość taką, jaka jest. Dobra identyfikacja tego, w czym jesteśmy dobrzy i co daje nam radość i satysfakcję, to połowa sukcesu. Oczywiście trzeba mieć na uwadze pewne ograniczenia, na przykład związane z wiekiem. Niektóre kariery, jak kariera chirurga, zaczyna się wcześnie, by dopiero po latach dojść do profesjonalizmu.

Ewa PlutaA druga połowa sukcesu?

dr Barbara Zych Często myślimy, że do osiągnięcia sukcesu wystarczy robić to, co się lubi. Że sukces przyjdzie sam. Potem jesteśmy rozczarowani, bo lata mijają, a kariera stoi w miejscu. Tymczasem nie ma sukcesu bez wytrwałości i nieugiętości w działaniu. Wytrwałość jest potrzebna zarówno w korporacji, jak i startupie, w każdym zawodzie i na każdym stanowisku. To dzięki niej łatwiej przezwyciężać trudności w pracy. W ogóle warto mieć w tyle głowy, że przeciwności będą, że one są normalne. Ich pojawienie się nie oznacza, że jest się kiepskim pracownikiem.

W mediach pojawiają się często wyidealizowane obrazki przedsiębiorców, którzy odnieśli sukces. Myślimy: im się udało. Nie dostrzegamy, ile pracy i wyrzeczeń ich to kosztowało. Nadal jest aktualne stare powiedzenie, że bez pracy nie ma kołaczy. Czyli sukcesu. Ale doprecyzujmy, o jakim sukcesie mówimy? Finansowym?

Często myślimy, że do osiągnięcia sukcesu wystarczy robić to, co się lubi. Że sukces przyjdzie sam. Potem jesteśmy rozczarowani, bo lata mijają, a kariera stoi w miejscu. Tymczasem nie ma sukcesu bez wytrwałości i nieugiętości w działaniu.

Ewa PlutaNie tylko. Porozmawiajmy o sukcesie, którego wskaźnikiem jest poczucie sensu z wykonywanej pracy.

dr Barbara Zych Z moich doświadczeń wynika, że Polacy unikają rozmów o poczuciu sensu w pracy. Nie są przyzwyczajeni do tych słów, czasem myślą, że to bzdury. Tymczasem poczucie sensu z wykonywanej pracy mocno wpływa na motywację. Ono sprawia, że rano chce się wstawać i dążyć do wyznaczonego celu. To dotyczy nie tylko pracowników na wysokich stanowiskach, wykonujących kreatywne zajęcia, tworzących innowacyjne produkty. Poczucia sensu w pracy szukają też osoby, które wykonują mechaniczne zajęcia, jak pracownicy na stanowiskach kasjerskich. Podczas naszych rozmów, zresztą bardzo inspirujących, kasjerki podkreślały, że ich praca ma sens, bo na przykład pomagają ludziom, mają wpływ na to, co oni jedzą. Pandemia wyraźnie pokazała, że te mniej eksponowane zawody, jak właśnie pracownicy supermarketu, są społecznie potrzebni.

Ewa PlutaSukces zawodowy to też efekt umiejętnego zarządzania swoją karierą?

dr Barbara Zych Mam wrażenie, że większość polskiego społeczeństwa nie wie, że swoją karierą można zarządzać. W potocznym myśleniu jest to domena pracowników wyższego szczebla. Nieprawda. Zarządzanie karierą dotyczy wszystkich pracowników, niezależnie od profesji i zajmowanego stanowiska. To ja wybieram firmę, w której chcę pracować, i decyzję o tym, by z niej odejść. To ja decyduję, w jakim kierunku chcę się rozwijać, jakie nowe umiejętności zdobywać i czy w ogóle chcę to robić. Zarządzam swoją karierą każdego dnia.

Odpowiedzialność za karierę leży więc po naszej stronie. Rzeczywistość nie jest nam dana i nie jesteśmy na nią skazani, tylko możemy ją kształtować. Ale to trudne. Łatwiej myśleć, że nie ma innych ofert, pracodawca kazał, jest za późno czy za wcześnie na zmianę pracy.

Ewa PlutaSkoro wiemy już, że zarządzanie karierą dotyczy nas wszystkich, to jak to robić optymalnie?

dr Barbara Zych Aktualne trendy mówią o life-long learning, czyli konieczności uczenia się przez całe życie. To wynika z kolei ze zmian charakteru pracy, w którą już teraz wkracza automatyzacja i robotyzacja. Lepiej założyć, że rynek pracy będzie się nieustannie zmieniać i systematyczne aktualizować pomysły na siebie.

W praktyce zarządzanie karierą warto zacząć – o czym już mówiłam – od identyfikacji tego, co daje radość i satysfakcję. To pierwszy krok w budowaniu kariery i jej baza.

W drugim kroku warto zrobić przegląd rynku. Nie ma znaczenia, czy dopiero szukamy pierwszej pracy, czy mamy już kilkanaście lat doświadczenia i chcemy radykalnie zmienić swoją ścieżkę zawodową. Przegląd rynku to nic innego jak sprawdzenie, które zawody będą pożądane w najbliższej przyszłości, za 5, 10, 15 lat, a które wkrótce znikną, więc nie ma sensu na nie stawiać. Według raportu World Economic Forum szacunkowo ubędzie 75 mln miejsc pracy, ale pojawi się 135 mln nowych. Tu nie ma zaskoczenia – nowe miejsca pracy powstaną w obszarze IT, nowych technologii, sztucznej inteligencji. W tych obszarach już teraz możemy się rozwijać.

Trzeci krok to też przegląd, tym razem swoich kompetencji: jakie mam, a jakie powinnam zdobyć, w czym jestem mocna, w czym słabsza. To pokazuje luki kompetencyjne, czyli obszary warte uzupełnienia. Teraz czas na czwarty krok – plan zdobycia kompetencji. Możliwości mamy sporo: kursy w pracy, kury online, studia podyplomowe. Warto robić regularne audyty swojej kariery – na jakim etapie jestem i co jeszcze muszę zrobić, by zostać ekspertem w danej dziedzinie.

Odpowiedzialność za karierę leży więc po naszej stronie. Rzeczywistość nie jest nam dana i nie jesteśmy na nią skazani, tylko możemy ją kształtować. Ale to trudne. Łatwiej myśleć, że nie ma innych ofert, pracodawca kazał, jest za późno czy za wcześnie na zmianę pracy.

Ewa PlutaWspomniała pani o robotyzacji pracy. To jednak smutna wizja – zawód, do którego przygotowywaliśmy się tyle lat, zniknie, trzeba będzie szukać nowego.

dr Barbara Zych Na stronie Will Robot Take My Job można sprawdzić procent zagrożenia robotyzacją danego zawodu. Zawodowi specjalisty ds. wynagrodzeń i benefitów grozi prawie 100-procentowa robotyzacja. Czy to znaczy, że nie opłaca się robić kariery w HR? Niezupełnie. Są obszary, w których roboty jeszcze długo nie zastąpią ludzi. Manager HR w zarządzaniu zespołem musi kierować się empatią, umiejętnie wykorzystywać kompetencje miękkie, w tym komunikować się z zespołem, łączyć wiedzę z różnych dziedzin, przewidywać procesy, podejmować decyzje na podstawie danych z różnych źródeł. Podobnie jest w IT. Podstawowy kod mogą już pisać roboty, ale zarządzać zespołem IT czy opracowywać plan biznesowy – już nie.

Ewa PlutaCzyli warto stawiać na kompetencje miękkie i rozwijać empatię, bo w tym jeszcze długo będziemy lepsi od robotów?

dr Barbara Zych Na kompetencjach miękkich opiera się kilka ról, między innymi związanych z zarządzaniem zespołem, zarządzaniem projektem, wymagające koordynacji pracy wielu osób, a także zrozumienia, co one czują i myślą. Kompetencji bazujących na emocjach nie da się zautomatyzować, warto więc na nie stawiać.

Pojęcie zawodu znika. Coraz częściej mówi się o zestawie kompetencji, który można wykorzystać w wielu rolach. Im bogatszy zestaw kompetencji, tym łatwiej się dostosować do zmian na rynku pracy i mimo wszystko czuć bezpiecznie.

Ewa PlutaPodobno znajomi pytają panią, jak wychować dziecko do sukcesu. Jak to zrobić?

dr Barbara Zych Radzę im, by zaszczepiali w dzieciach ciekawość. To kapitał na całe życie. Kto jest ciekawy świata, ma w życiu łatwiej. Mniej boi się zmian, chętniej uczy i rozwija. Dobrze jest zaciekawić się światem: jak będzie wyglądać w przyszłości moja praca, co się zmieni, czego muszę się jeszcze nauczyć.

Ekspertka

zych

dr Barbara Zych

CEO Employer Branding Institute, od lat pracuje na styku biznesu i nauki, wdrażając strategie pozyskania i retencji dla firm z listy Fortune 500. Autorka platformy do zarządzania marką pracodawcy opartej na danych z ponad 250 procesów pod nazwą EBnavi.com; narzędzie redukuje koszty operacyjne działu HR nawet o 80 proc. Standaryzuje rynek w obszarze HR, przez lata z sukcesem powołując do życia takie projekty z obszaru nauki i biznesu, jak: konferencja HRcamp, portal HRstandard.pl, konkurs EBstars, badanie Premium Employer Brand czy platforma grywalizacji pepperto.com. Wykładowczyni akademicka, autorka książek z dziedziny HR, prelegentka czołowych konferencji w obszarze analityki talentów, nowych technologii i przyszłości pracy. Na co dzień w ramach akcji pracujebolubie.pl przekonuje Polaków do tego, że można być szczęśliwym w pracy. Więcej na www.barbarazych.com.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Rozmowy z Liderami: Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych) – podcast

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Rozmowy z Liderami: Krzysztof Szukieć (Stepwise) – podcast

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Rozmowy z Liderami: Agnieszka Gajewska (PwC Polska) – podcast

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Rozmowy z Liderami: Magdalena Dziewguć (Google Cloud Poland)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Rozmowy z Liderami: Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Rozmowy z Liderami: Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Rozmowy z Liderami: Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia