Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą.

Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy dużo, a wytrwałości tak mało? Jak mikronawyki mogą zwiększyć skuteczność w działaniu? – wyjaśnia Andrzej Tucholski, psycholog biznesu i strateg komunikacyjny.

Ewa Pluta Efektywne zarządzanie sobą kojarzy się z zachowaniami, które mają zwiększyć produktywność i doprowadzić do upragnionego celu. Jak ty rozumiesz to pojęcie?

Andrzej Tucholski Jestem przeciwnikiem bezwzględnego dbania o siebie, bo w krótkowzrocznej, amerykańskiej wersji jest to prosta droga do hedonizmu, czyli dosyć pustego gromadzenia przyjemności tak długo, aż się znudzą. Jestem też przeciwnikiem bezwzględnego kultu produktywności, wynikającego z dość socjopatycznego podejścia obecnego w Dolinie Krzemowej na początku boomu na trendy w stylu quantified self.

Jedna połowa książek poradnikowych namawia, żeby zostawić pracę i bliskich i pojechać do Indii, druga natomiast radzi zamieszkać w bagażniku i oszczędzać każdy grosz na przyszłe inwestycje.

Ewa Pluta Trudno się w tym wszystkim odnaleźć. Wspominasz o quantified self – trendzie w zarządzaniu sobą, za którym nie warto podążać. Dlaczego?

Andrzej Tucholski To jeden z wielu trendów reprezentujących „krzemowe” podejście do psychologii w biznesie. Każdy z nich wiele obiecuje: lepsze zrozumienie siebie, swoich potrzeb, możliwości i kompetencji, także wypracowanie nowych, pożytecznych nawyków. Niestety żaden z nich nie traktuje człowieka jak... człowieka. Na dłuższą metę ślepe podążanie za trendami może doprowadzić do wypalenia i zrujnowania stanu emocjonalnego osoby, która chciała lepiej pracować, a po paru latach nie pamięta nawet, jak to jest odpocząć w sobotę popołudniu. Nie jesteśmy robotami. Programowanie człowieka ma, tak zwyczajnie, ograniczenia. Widać je doskonale choćby po tym, że pionierzy „krzemowych” podejść powoli się z nich wycofują. Merlin Mann, guru produktywności, stworzył koncepcję Inbox Zero [zarządzanie skrzynką pocztową według wytycznych: usuń, wykonaj, oddeleguj, odłóż na później, zarchiwizuj – przyp. red.], a teraz poucza ludzi, że źle robimy. Skupiamy się na relatywnie mało ważnych obowiązkach, których zawsze będzie przybywać. Przez takie myślenie jak Inbox Zero można spędzić parę lat na reaktywnym gaszeniu pożarów bez ani minuty poświęconej na długodystansowe plany. Tim Ferriss, kiedyś król produktywności, dziś namawia do medytacji, snu i odpoczynku. Oni wszyscy się zmęczyli i – na całe szczęście – zmienili treść przekazywaną swoim odbiorcom.

Podsumowując, dla mnie efektywne zarządzanie sobą to przede wszystkim szukanie ścieżki pomiędzy tymi wariackimi sprzecznościami. To podejmowanie takich decyzji, by osiągać w życiu dużo, ale w zgodzie ze sobą i swoimi wartościami.

Ewa Pluta Efektywne zarządzanie sobą ma prowadzić – jak w tytule naszej rozmowy – do dobrego życia. Ostatnio to modne hasło. Co ono właściwie znaczy?

Andrzej Tucholski Filozoficznie dobre życie to życie pełne eudajmonii, czyli szczęścia płynącego z poczucia sensu. Na gruncie psychologii dobre życie jest opisywane jako życie pełne dobrostanu emocjonalnego, pełne nadziei. Angażujące i satysfakcjonujące. Na naszych warunkach i w naszym tempie. Takie, w którym dostosowujemy się wyłącznie do ludzi, do których chcemy się dostosować, których kochamy.

Filozoficznie dobre życie to życie pełne eudajmonii, czyli szczęścia płynącego z poczucia sensu. Na gruncie psychologii dobre życie jest opisywane jako życie pełne dobrostanu emocjonalnego, pełne nadziei. Angażujące i satysfakcjonujące. Na naszych warunkach i w naszym tempie.

Ewa Pluta Tak zwane dobre życie to też praca czy nauka. Jak zarządzać tymi sferami, by jak najlepiej spożytkować swój czas, a ten, który zostaje, przeznaczyć na bliskich, hobby, nicnierobienie?

Andrzej Tucholski Najlepiej działać dwutorowo. Po pierwsze, rozplanować procedurę rozpoczynania każdego obowiązku. Czy wiem, co teraz mam zrobić? Czy na pewno jest to właściwa czynność w tym momencie? Czy wiem, po co ją wykonuję? Czy wiem, jak ją zrobić? Po drugie, dużo i bez ograniczeń myśleć o swoim poczuciu sensu i nadziei w życiu. Po co w ogóle wykonuję tę pracę? Do czego mnie ona przybliża?

Ewa Pluta Konfrontacja z tymi pytaniami może być bolesna. Ale po kolei. W zarządzaniu sobą możemy też wspierać się technologiami. Co polecasz?

Andrzej Tucholski Ważne jest dobranie takich aplikacji lub narzędzi, które będą stuprocentowo zgodne z naszym charakterem. Ja lokuję siebie gdzieś pośrodku artystycznego wariata i ścisłego analityka giełdowego, więc całe życie planuję w Excelu, który potem dzień po dniu przerysowuję na niezliczone kartki papieru, bo uwielbiam kreatywnie podejść do obowiązków.

Ważne jednak, by mieć narzędzie wspierające realizację dużych planów. Ja używam Excela, ale może być to Word, notatnik etc. Co jeszcze? Kalendarz – używam Google Calendar; lista rzeczy do zrobienia, do której co rano przepisujemy zadania z kalendarza – Any.do, Todoist, Wunderlist; multiplatformowy notatnik (Notion, Evernote, Google Keep. Jeśli lubimy, możemy także zainstalować sobie aplikację wspomagającą w wyrabianiu nawyków, np. Avocation. Te kategorie aplikacji przydadzą się każdemu, a jaka będzie to marka, to już mniej ważne.

Ewa Pluta Wspominasz o nawykach pomocnych w zarządzaniu sobą. Sam jesteś fanem mikronawyków. Rzeczywiście mikronawyki są skuteczne?

Andrzej Tucholski Początkowo stworzyłem koncepcję mikronawyków na własne potrzeby, na potrzeby mojego mocno zajętego życia. Mikronawyki to półautomatyczne, wymuszone środowiskowo reakcje zbliżone do nawyków, ale w przeciwieństwie do nich nie pochłaniające tak wiele uwagi i motywacji.

Budowa nawyku jest złożona, wymaga zaangażowania emocji i uwagi – a żyjemy w czasach jej ogromnego kryzysu. Wypracowanie nawyku też bardzo długo trwa, według przeprowadzonych przed dekadą badań dr Phillippy Lally, badaczki z University College London, nawet dwa miesiące, a często więcej! Dlatego pomyślałem, że w przypadku mało ważnych spraw można wyręczyć się wymuszonymi środowiskowo mechanizmami, które „same” dbają na przykład o moje zdrowie, a ja nie muszę ciągle o tym myśleć.

Ewa Pluta Aplikacje, mikronawyki to jedno. Drugie to motywacja. Skąd ją czerpać, zwłaszcza w trudnych momentach, gdy cel odsuwa się z pola widzenia?

Andrzej Tucholski Lubię zadawać nietypowe pytania, więc kusi mnie odpowiedzieć: a po co w ogóle motywacja? Prosta odpowiedź brzmi: znaleźć sens wykonywanej czynności i pomyśleć głęboko o tym, jak dane zachowanie przybliża do celu lub realizuje wartość, jaką nosimy w sercu. Skupić się na efektach, na przyjemności płynącej z dotrzymania samemu sobie słowa. To zawsze działa.

Ale w ostatnich latach widzę, że to za mało, bo powoli wszystko wymaga naszej motywacji. Bywa, że ludziom się nawet do pracy nie chce chodzić, choć często sami ją wybrali. Wtedy kluczowe wydaje mi się zrzucenie jak największej liczby aspektów życia na różne „autopiloty”, by odblokować uwagę, serce, emocje, motywację i chęci do tego, co naprawdę ważne.

Ewa Pluta Może problemem nie jest brak motywacji, tylko wytrwałości?

Andrzej Tucholski To jest dopiero trudny temat. Mamy motywację i co dalej?

Motywację trzeba jeszcze obudować długofalowym, strategicznym planem, bo inaczej nici z naszych marzeń. Motywacja jest przyjemna, ale szybko się wypala. Trochę jak źle rozpalony grill – ogień pali się mocno, ale przez pierwsze kilka minut, szybko przygasa, a w międzyczasie przypala rzęsy i brwi, i ta strata węgla. Jeśli dobrze rozłożyć punkty podpalenia, to po chwili mamy żar, który posłuży jeszcze przez kilka godzin.

Motywacja zmienia się w dyscyplinę dzięki zrozumieniu naszych prywatnych powodów wykonywania tej czynności, rozpisaniu planu, bardzo skrupulatnemu wpisaniu go w kalendarz i późniejszej realizacji. Kluczem do konsekwencji jest niestety sama konsekwencja. Codziennie jest łatwiej. Ale trzeba to robić codziennie.

Motywacja zmienia się w dyscyplinę dzięki zrozumieniu naszych prywatnych powodów wykonywania tej czynności, rozpisaniu planu, bardzo skrupulatnemu wpisaniu go w kalendarz i późniejszej realizacji. Kluczem do konsekwencji jest niestety sama konsekwencja. Codziennie jest łatwiej. Ale trzeba to robić codziennie.

Ewa Pluta Dlaczego warto mądrze zarządzać sobą?

Andrzej Tucholski Mądre zarządzanie sobą pozwala raz na jakiś czas spojrzeć zaspanym wzrokiem na siebie w lustrze i pomyśleć: to jest moje życie i jestem z niego zadowolony. Po prostu szalenie dobre, fajne życie. Nie za duże, nie za małe. Moje. Bycie nieskutecznym zaowocuje frustracją i poczuciem, że marnujemy potencjał. Bycie zbyt „zarządczym” przyniesie poczucie pustki i tego, że tak naprawdę nie żyliśmy. Na szczęście nie trzeba wybierać. Jest złoty środek i czeka na każdego z nas.

Ekspert

banaszkiewiucz

Andrzej Tucholski

Psycholog biznesu i strateg komunikacyjny. Absolwent i członek kadry Uniwersytetu SWPS. Twórca internetowy działający od ponad 11 lat; jest odpowiedzialny za kilkadziesiąt akcji przeprowadzonych z firmami i instytucjami z całego świata. Po nocach pisze scenariusze. https://andrzejtucholski.pl/

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Kompetencje przyszłości – czego uczyć się dziś, żeby jutro nie żałować

Skomplikowana, niepewna, obarczona dużym ryzykiem – to przyszłość. Czy można się na nią przygotować? Jakie kompetencje zdobywać, żeby odnaleźć się na rynku pracy? Czy warto stawiać na wąską specjalizację? – Często słyszę od licealistów: „moje życie jest proste, jestem w stanie je zaplanować”. Właśnie nie.…

Rozmowy z Liderami: Łukasz Stachowiak (Bolt)

Jakim liderem należy być, żeby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie? Jak przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by zmotywować swój zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Okresowa rewolucja, ekologia, startup bez tabu – Marek Gut, Kaja Rybicka (Your KAYA) i Marta…

Your KAYA to polska marka oferująca ekologiczne produkty do higieny intymnej dla kobiet. Wyróżnia się osobistym podejściem do klientek, budowaniem z nimi bliskich więzi oraz odważną komunikacją. Ważna część firmy to zaangażowana społeczność podobnie myślących kobiet, która jest budowana wokół zdrowych, ekologicznych artykułów sprzedawanych za…

Elastyczne zarządzanie – fakty i mity – prof. Katarzyna Januszkiewicz

Elastyczność w zarządzaniu ciągle rodzi wiele pytań i kontrowersji. Elastyczny pracownik, czyli jaki? Gotowy pracować w dowolnym miejscu i czasie? Nieprzywiązany do swoich zadań, za to chętnie podejmujący się nowych wyzwań? Czy rzeczywiście elastyczność oznacza zgodę na wszystko? Co sprawia, że jedni pracownicy są bardziej…

ChinaTalk with George Magnus (economist and commentator)

Chińska Republika Ludowa w ostatnich latach stała się kluczowym graczem na ekonomicznej i politycznej mapie świata. Wyróżnia się nie tylko jednym z największych wzrostów gospodarczych na naszym globie, lecz także specyficznym ustrojem – władzę nad potężnym krajem do dziś dzierży niepodzielnie Komunistyczna Partia Chin. Z…

Lifehack na lepsze życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą? – Andrzej Tucholski

Praca jest dla nas tym bardziej przyjemna, im bardziej jest efektywna i jesteśmy zadowoleni z jej rezultatów. Jak skutecznie zarządzać sobą, swoim czasem i pracą, by odnieść sukces? Jakimi sposobami można zoptymalizować proces uczenia się czy codziennych obowiązków zawodowych? Gdzie szukać motywacji do działania? Jak…

ChinaTalk with Tom Orlik (Bloomberg Chief Economist)

Chiny zadłużają się na poziomie niespotykanym na skalę światową i w ten sposób napędzają swój wzrost gospodarczy – jeden z największych na świecie. Ten system finansowy budzi obawy przed ewentualnym załamaniem. Szczególnie w dobie kryzysu spowodowanego przez pandemię COVID-19 i swego rodzaju „wojny handlowej” z USA.…

ChinaTalk with Joerg Wuttke (EU Chamber of Commerce in China)

Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na sytuacji ekonomicznej większości państw świata. W szczególny sposób doświadczyły jej Chiny, w ostatnich latach jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek na naszym globie. Jak pandemia zmieniła rodzimy i międzynarodowy biznes Chin, kraju, skąd koronawirus zaczął się szerzyć? Jaki jest wpływ…

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę może mieć organizacja pozarządowa (NGO). Działalność fundacji to nie tylko zbiórki pieniędzy, lecz…

Plan na dobre życie, czyli jak efektywnie zarządzać sobą

Kto by tak nie chciał: ciekawa i satysfakcjonująca praca, dużo czasu dla rodziny i przyjaciół, rozwijające hobby. Brzmi jak dobre życie? Przywilej nielicznych? Los na loterii? Dobre życie może być udziałem wielu, trzeba postawić na efektywne zarządzanie sobą. Jak efektywnie zarządzać sobą? Dlaczego motywacji mamy…

Branża opakowań, personalizacja, startup – Konrad Kwiatkowski (Packhelp) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Packhelp, znany w Polsce jako zapakuj.to, to internetowa platforma sprzedaży spersonalizowanych opakowań. Startup swoją działalność rozpoczął od oferowania prostych tekturowych pudełek z nadrukami, a dziś oferta firmy obejmuje szeroką gamę opakowań oraz usług związanych z projektowaniem, konfekcjonowaniem i pracami R&D (kompleksowego opracowania rozwiązania na potrzeby…

Jak planować swoją karierę zawodową, aby odnieść sukces? – dr Barbara Zych

Chcemy się rozwijać zawodowo, zdobywać doświadczenie, piąć się po szczeblach kariery. Czasem mamy ochotę zmienić branżę, spróbować czegoś nowego – np. podjąć studia czy rozpocząć kursy dające nową wiedzę, umiejętności lub umożliwiające przebranżowienie. Jak planować swoją karierę i nią zarządzać? Kiedy zacząć działać? Co robić,…

Pierwsza praca: jak świadomie wybrać swoją karierę zawodową? – Konstancja Zyzik (Pracuj.pl)

Pracodawcy preferują kandydatów, którzy mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym. Często jednak trudno już podczas studiów czy nauki w szkole podjąć pierwszą pracę. Jednocześnie wiemy, że mając w CV jedynie dyplomy, nie prezentujemy się rekruterom jako wymarzone osoby do zatrudnienia. Kiedy zacząć myśleć o podjęciu pierwszej…

Od czego zależy sukces zawodowy i jak go osiągnąć?

Sukces zawodowy to nie tylko dobra pensja. To także poczucie, że wykonywana praca ma sens, a codzienne obowiązki są źródłem radości i satysfakcji. Wielu o takiej pracy marzy, niewielu te marzenie spełnia. Dlaczego? Czy przyczyna tkwi w nieumiejętnym zarządzaniu swoją karierą? Od czego zależy sukces…

Odpowiedzialny biznes, ekologia, startup – Martyna Zastawna (WoshWosh) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Historia WoshWosh i jej założycielki Martyny Zastawnej jest słynna w środowisku startupowym. Właścicielka firmy w swoim biznesplanie założyła, że w pierwszym miesiącu działalności przyjdzie do niej 10 klientów – a w rzeczywistości z jej oferty chciało skorzystać aż 500! Początki w startupie mogą być trudne,…

Kultura organizacyjna: czy można ją zaprojektować? – Sylwia Hull-Wosiek i Edyta Paul (Concordia Design)

Kultura organizacyjna jest bardzo ważnym elementem każdego miejsca pracy. To coś więcej niż przyjaźni współpracownicy czy estetyczna przestrzeń biurowa. Czym jest kultura organizacyjna i czy w czasie epidemii koronwirusa, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie, zmieniła się? Czy należy ją rozumieć jako atmosferę w miejscu…

Jak znaleźć pierwszą pracę mimo braku doświadczenia?

„Jak znajdę pracę, skoro nie mam doświadczenia zawodowego?”, „W moim CV pełno pustych miejsc. Taki oszczędny życiorys raczej nie zainteresuje rekruterów”, „Co mam robić w życiu?” – to wątpliwości, które dręczą wielu absolwentów wchodzących na rynek pracy. Czas je rozwiać. Konstancja Zyzik, ekspertka z Pracuj.pl,…

Kultura organizacyjna jak powietrze – bez niej firma nie przetrwa?

Kultura organizacyjna w firmie jest jak powietrze. Na co dzień nikt się nie zastanawia, czym i jak oddycha, ale gdy tlenu zaczyna brakować, robi się niebezpiecznie. Czym jest kultura organizacyjna? Co ją wspiera, a co niszczy? Czy kulturę organizacyjną można zaprojektować? Co się dzieje, gdy organizacja…

Telemedycyna, lekarz online, startup – Paweł Sieczkiewicz (Telemedi.co) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Kiedy rozpoczęła się epidemia koronawirusa, zostaliśmy skazani na wizyty u lekarza w formie konsultacji telefonicznej. Była to dla nas wielka nowość, a także wyzwanie. Podobnie dla lekarzy i placówek medycznych. Wielu mogło się przekonać, że to bardzo przydatne i wygodne rozwiązanie. Jak się okazuje, są…

Zarządzanie – teoria czy praktyka? Czego uczy większość uczelni? – prof. Monika Kostera

Przeładowane szczegółową wiedzą naukową wykłady. Ćwiczenia, na których nie dowiesz się, jak można jej użyć w praktyce. Po takich studiach z Zarządzania dość trudno wystartować z własną działalnością biznesową czy w świat zawodowy w ogóle. Niestety, to symptomatyczne dla tego kształcenia, że teoria nie zawsze…

Sztuka improwizacji w biznesie w zmiennym i niepewnym świecie – Bart Jurkowski (I’mpro Impro)

Kierowanie organizacją nie jest łatwe. Szczególnie w dzisiejszym świecie, który specjaliści określają jako VUCA – charakteryzującym się dużą zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) oraz niejednoznacznością (ambiguity). Rozwiązaniem nie jest kontrolowanie tego „chaosu”, ale rozwijanie płynnych i skutecznych sposobów interakcji z nim – umiejętności skutecznego improwizowania. Po warsztaty…

System wczesnego ostrzegania – jaką rolę pełni w firmie – dr Adam Kowalik

Jeśli wrzucimy żabę do garnka z wrzątkiem – żaba wyskoczy, jeśli jednak włożymy ją do garnka z zimną wodą i zaczniemy gotować, żaba nie zareaguje. Firma, która nie śledzi i nie ocenia zmian w otoczeniu, nie korzysta z systemu wczesnego ostrzegania, jest właśnie jak ta metaforyczna…

Improwizacja w biznesie – sposób na skuteczne działanie w świecie VUCA? – Bart Jurkowski (I'mpro…

O koncepcji VUCA specjaliści mówią już od dłuższego czasu. Zgodnie z nią żyjemy w świecie charakteryzującym się dużą zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. To sprawia, że coraz trudniej przewidywać i tworzyć długofalowe plany. Dlatego zyskuje na wartości umiejętność improwizowania, czyli elastyczne reagowanie na zmienną i…

Uberyzacja usług, startup na studiach – Daniel Żukowski (WeeDo) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pierwotnym założeniem startupu WeeDo było stworzenie aplikacji-platformy łączącej ludzi, którzy mogą zaoferować pracę, z tymi, którzy są gotowi ją wykonać. W obliczu pandemii koronawirusa twórcy WeeDo postanowili oprócz tego dać swoim użytkownikom możliwość oferowania i uzyskania wzajemnej pomocy w tym trudnym dla wielu osób okresie.…

Improwizacja w biznesie jako narzędzie do radzenia sobie we współczesnym niepewnym świecie – Bart Jurkowski…

Zewsząd trafiają do nas informacje próbujące przewidzieć możliwe skutki epidemii i powszechnej kwarantanny. Część z nich opisuje negatywne scenariusze, ale istnieją również takie, które podkreślają jej możliwe pozytywne konsekwencje. Mówi o nich w wywiadzie na łamach magazynu „Deezen” Li Edelkroot, właścicielka firmy Trade Union, zajmującą…

Service design: projektowanie doświadczeń w dobie kryzysu – A. Mróz i K. Andrzejczyk-Briks (Concordia Design)

Trwa właśnie niezwykły usługowy eksperyment na globalną skalę wywołany przez Covid 19. Nikt z nas nie wie, jak długo to potrwa ani jaka „nowa normalność” czeka nas za zakrętem. Wiemy jedynie, że mimo niepewności wokół nas nadal musimy projektować. Jak projektować, gdy nie ma pieniędzy,…

Service design. O projektowaniu doświadczeń w czasach kryzysu – Katarzyna Briks, Agnieszka Mróz

Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu?…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”) i prof. Włodzimierz…

Blockchain, czyli system oparty na technologii rozproszonego rejestru (DLT), to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej, która może umożliwić głębokie zmiany w modelach biznesowych i strukturach społecznych. Pozwala przeprowadzać transakcje online szybko i bezpiecznie, z pominięciem pośredników (np. banku) i kontroli administracji publicznej, a…

Koronawirus a przemysł kreatywny. Dobre praktyki i drogi pomocy – Emilia Cholewicka, Stanisław Trzciński

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy pójść na koncert, a muzycy dla nas zagrać. Nie możemy wybrać się do teatru, a aktorzy wystąpić przed swoją publicznością. Wielu artystów przeżywa dziś trudny czas, bo zostają pozbawieni zarobku, a szczególnie ci, którzy nie są etatowo związani z…

Praca zdalna, produktywność, startup – Michał Śliwiński (Nozbe) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Pracują tylko zdalnie, od poniedziałku do czwartku, bo piątki przeznaczone są na przegląd tygodnia i rozwój osobisty albo na cieszenie się dłuższym weekendem. Pracownicy startupu Nozbe i jego szef Michał Śliwiński wiedzą, jak wspomagać produktywność. Na co dzień tworzą narzędzia do jej zwiększania. Są to…

Koronawirus: jak zarządzać ludźmi w sytuacji kryzysu i zmiany? – Bruno Żółtowski

Z powodu epidemii koronawirusa gospodarka doświadcza kryzysu, wiele firm mierzy się z trudnościami – finansowymi, organizacyjnymi czy w zespołach pracowniczych. Warto więc dostosować sposób zarządzania zespołem – a także samym sobą – do kryzysowej sytuacji związanej z epidemią. Jaką postawę i styl zarządzania przyjąć? Jak…

Jak biznes korzysta z blockchainów publicznych? – Jacek Kubiak („I Love Crypto”)

– Kryzys związany z pandemią koronawirusa pokazuje, że przeniesienie dokumentacji z offline do online z pomocą publicznego blockchaina, może być dobrym pomysłem. Teraz większość firm stoi, bo nie jest możliwe na przykład procesowanie umów – mówi Jacek Kubiak, redaktor naczelny „I Love Crypto”. Czy przyszłość…

Interes firmy czy dobro pracowników? Co jest ważniejsze w czasie kryzysu?

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wszyscy musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości, także przedsiębiorcy. Zamknięcie wielu sklepów czy lokali usługowych, konieczność przestrzegania nowych, rygorystycznych zasad bezpieczeństwa i permanentny niepokój o zdrowie i życie bliskich to codzienność. O tym, czy da się sprawnie prowadzić firmę i jednocześnie…

Rap a internet. Jak raperzy zmieniają zasady rynku muzycznego – Karol „Solar” Poziemski (SBM Label)

Internetowa rewolucja ogarnęła też branżę muzyczną. Ulubionej muzyki słuchamy dziś w specjalnych serwisach, kupujemy płyty w formie elektronicznej. Właściwie każdy może tworzyć muzykę za pomocą dostępnych w sieci narzędzi, promować ją i zarabiać na niej online. Czy internet to jedynie dodatkowy kanał promocji muzyki i…

Koronawirus a efektywna praca z domu – okiem psychologa biznesu – Sławomir Prusakowski

Z szefem i współpracownikami widujemy się tylko przez oko kamerki internetowej. Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy,…

Coworking, praca zdalna, startup – Piotr Boulangé (WeWork) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Dobry pomysł to podstawa, by nasz startup osiągnął sukces. Otwierając własną małą firmę, musimy się jednak zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Do tego powinniśmy pamiętać, że startup to specyficzny twór, który w swoje DNA ma wpisane ciągłe poddawanie się zmianom. Czym się charakteryzuje dobry pomysł na…

Pierwsze kroki we własnym biznesie

Chcę być wreszcie na swoim, boję się jednak zrezygnować z etatowej pracy. Mam pomysł, ale nie wiem, jak zacząć go realizować – to wątpliwości, które często towarzyszą osobom marzącym o własnym biznesie. Zamiast się im poddawać, warto poznać niezbędną wiedzę o zakładaniu firmy, o skutecznych…

Crowdfunding – jak pozyskać pieniądze na swoją pasję lub biznes – Tomek Chołast (zrzutka.pl)

Rozwój crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie – internetowe zbiórki cieszą się ogromną popularnością. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy z indywidualną zrzutką, która pozwoli zrealizować czyjeś marzenia. Możliwość takiego finansowania planów jest jednym…

Nadzór nad finansami Europy a pandemia

Pandemia COVID-19 bez wątpienia wpłynie na rynki finansowe w Europie. Jak zareagowały europejskie agencje powołane do sprawowania nadzoru nad systemem finansowym Unii – tłumaczy dr Katarzyna Wojtkiewicz, prawnik i ekonomista z Uniwersytetu SWPS. W odpowiedzi na kryzys w 2008 r. europejska administracja publiczna wzbogaciła się…

Koronawirus: praca zdalna – jak robić to dobrze i skutecznie? – Iwo Szapar (Remote-how)

Epidemia koronawirusa sprawiła, że praca zdalna stała się rzeczywistością każdego pracownika, menedżera, szefa firmy. Nowy system pracy oparty na łączności elektronicznej, a nie bezpośrednim kontakcie w biurze, nie jest łatwy i budzi wiele obaw pracodawców. Co jest potrzebne, by skutecznie pracować zdalnie? Jakie błędy najczęściej…

Czego potrzebują pracownicy w czasach pandemii?

Wydarzenia ostatnich dni pokazały nam, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować, a świat wokół nas potrafi być nieprzewidywalny. Codzienna rutyna wychodzenia do pracy, zajmowania się przyziemnymi obowiązkami została zachwiana. I tak jak „Nikt nie spodziewał się Hiszpańskiej Inkwizycji!”, tak nikt nie spodziewał się, że…

Doradztwo i audyty – na czym polegają, komu są potrzebne, jak się zmieniają?

Biznes stawia czoła wielu wyzwaniom. Konieczna jest umiejętność szybkiego reagowania na zmiany i dostrzegania źródeł problemów, jakie tworzą we współczesnym świecie niepewność warunków biznesowych oraz zakłócenia działalności firm. Kluczową rolę odegrają doradcy i audytorzy – do niedawna postrzegani jako instytucja narzucona wymogami ustawowymi, a teraz…

Technologia rozproszonych rejestrów (DLT) – jak blockchain zmienia biznes? – prof. Włodzimierz Szpringer

Transakcje finansowe realizowane bez pośrednictwa banków. Powszechna e-dokumentacja medyczna, która umożliwia wgląd do historii leczenia pacjenta niezależnie od ośrodka zdrowia. Handel, administracja publiczna, edukacja. Rośnie lista branż, w jakich ma zastosowanie technologia rozproszonych rejestrów. DLT pozwala przeprowadzać transakcje w sposób bezpieczny, szybki i przejrzysty. Jak…

Automatyzacja płatności, bankowość, startup – Tomasz Plata (Autenti) i Marta Wujek (MamStartup.pl)

Startup – mały, ale własny. To dobry pomysł na biznes, ale czego nam potrzeba i co zrobić zanim zacznie się w niego inwestować? Co może być najtrudniejsze w budowaniu startupu i co świadczy o tym, że nasz pomysł może nie wypalić? Jak przekształcić swój biznes z garażowej…

Biznes kontra branża kreatywna. Jak znaleźć wspólny język? – Tomasz Graszewicz (Up, Job’n’Joy)

Wszyscy oczekują dziś oryginalnych, nieszablonowych i efektywnych rozwiązań w biznesie. Jak pogodzić dwa odmienne światy biznesu i twórców? W jaki sposób skutecznie komunikować się z kreatywnymi? Jak udoskonalać proces pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami? O procesie kreatywnym rozmawiają Tomasz Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny agencji reklamowej…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Rozmowy z Liderami: Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)”