hr award color

logo uswps nazwa 3

Uczelnia

Wiele osób zastanawia się nad założeniem własnej firmy. Niektórzy mają już pomysł, który wydaje się atrakcyjny. Pozyskują fundusze niezbędne do założenia i prowadzenia działalności. Jak w prosty sposób założyć swoją firmę? Jakich formalności należy dopełnić? Oto kilka praktycznych porad dla początkujących przedsiębiorców.

Krok 1: wybór odpowiedniej formy prawnej i formy opodatkowania

Przede wszystkim należy zastanowić się nad odpowiednią formą prawną dla swojej działalności gospodarczej. Wybór jest duży: od jednoosobowej działalności gospodarczej, której zarejestrowanie to zaledwie jedna wizyta w urzędzie gminy, po spółkę akcyjną, której założenie wymaga wielu czynności formalno-prawnych.

W niektórych sytuacjach wybór spółki wiąże się z konkretnym sposobem naliczania podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Wybranie spółki kapitałowej (sp. z o.o. lub SA) oznacza płacenie podatku dochodowego od osób prawnych. Decydując się na jedną ze spółek osobowych (jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna), mamy do wyboru kilka form opodatkowania. Wybór uzależniony jest między innymi od profilu i miejsca prowadzenia działalności, wysokości kosztów i prognozowanych przychodów, zatrudnienia (lub nie) pracowników.

Jeśli okaże się, że wybrana forma opodatkowania z jakiegoś powodu nie jest atrakcyjna, to można ją zmienić, ale tylko raz w roku do 20 stycznia.

Krok 2: rejestracja firmy – złożenie wniosku CEIDG-1

Działalność gospodarczą rejestruje się w urzędzie gminy, składając wniosek CEIDG-1. Można go złożyć osobiście lub internetowo. Przystępując do wypełnienia wniosku, należy już mieć wybraną formą prawną i formę opodatkowania działalności gospodarczej oraz zgłosić liczbę ewentualnych pracowników. Niektóre spółki wymagają zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).

Krok 3: zgłoszenie firmy do Urzędu Skarbowego i ZUS

Złożenie wniosku CEIDG-1 jest podstawą do zgłoszenie firmy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego. Jeśli w firmie od początku będą zatrudnieni pracownicy również należy zgłosić ich do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.

Przez pierwsze 24 miesiące działalności firmy opłacają składki ZUS na preferencyjnych warunkach, co oznacza niższe koszty na etapie wprowadzania firmy na rynek. Po tym okresie przedsiębiorcy opłacają wyższe składki. W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej należy składać comiesięczne deklaracje ZUS DRA, które będą podstawą naliczenia składek z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej oraz za ewentualnych pracowników.

Krok 4: wybór odpowiedniego rachunku bankowego

Już na samym początku lepiej poświęcić więcej czasu na znalezienie banku, który zaproponuje atrakcyjne konto firmowe. Banki w swojej ofercie mają zarówno produkty dla nowych firm, jak i tych istniejących na rynku już od wielu lat.

Warto zwrócić uwagę nie tylko na opłaty związane z prowadzeniem rachunku firmowego, lecz także na to, co bank proponuje poza samym rachunkiem. W ofercie można znaleźć m.in.: kredyty uruchamiane w rachunku bankowym, obsługę księgową, obsługę prawną, czy inne usługi, które mogą być atrakcyjne z punktu widzenia prowadzonej działalności gospodarczej.

Załatwianie formalności związanych z założeniem firmy może potrwać od kilku dni po kilka tygodni – w zależności od wybranej formy prawnej. Wiele osób, które już prowadzą działalność gospodarczą, podkreśla, że wraz z jej założeniem warto rozpocząć promocję firmy w Internecie.

258 katarzyna gromadka

O autorce

Katarzyna Gromadka – absolwentka zarządzania, pedagogiki i politologii. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w sektorze HR i szkoleniach. Prowadzi kursy i szkolenia dla kadrowców i przedsiębiorców. Interesuje się zagadnieniami związanymi z prawem pracy.