Naukowcy o naszych zachowaniach konsumenckich

udostępnij artykuł
Naukowcy o naszych zachowaniach konsumenckich
float_intro: images-old/Centrum_Prasowe/Images/zakupy.jpg

 

Jak klienci wybierają produkty finansowe? Czy muzyka i zapach mogą wpłynąć na decyzje konsumenckie? Jakie zachowanie sprzedawcy przekłada się na wzrost sprzedaży? Od wielu lat naukowcy Uniwersytetu SWPS prowadzą badania szukając odpowiedzi na te pytania. Ich wyniki warto przypomnieć 15 marca w Światowym Dniu Konsumenta.

pobierz pakiet 2

Decyzje finansowe konsumentów

Badania naukowców SWPS pokazują, że klienci najczęściej wybierają bank, który ostrzega przed stratą. Bardzo często zaciągają pożyczkę, aby spłacić dług. Czy zachowanie polskich konsumentów różni się od innych? Okazuje się, że już nie. – Polscy konsumenci są podobni do kupujących z całego świata. W identyczny sposób reagują na bodźce marketingowe i sprzedażowe takie jak cena, opakowanie czy reklama. Ludzie mają taki sam system poznawczy, niezależnie czy są Polakami, Chińczykami czy Amerykanami – twierdzi prof. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu Uniwersytetu SWPS.

Sztuczki sprzedawców

Eksperymenty naukowe pokazują, że lepszemu handlowi sprzyja rytmiczna muzyka, która wywołuje w nas potrzebę połączenia z nią ruchu. Niekorzystnie na eksplorację półek sklepowych wpływają rozpylacze zapachów. Jak zwiększyć sprzedaż z pomocą ekspedientów? Wyniki pokazują, że sklep z asortymentem dla kobiet może zwiększyć zyski nawet o 100 zł podczas rutynowej obsługi, jeśli klienci obsługiwani są przez atrakcyjną sprzedawczynię, która naśladuje zachowanie klientów.

 

Eksperymenty naukowe pokazują, że lepszemu handlowi sprzyja rytmiczna muzyka, która wywołuje w nas potrzebę połączenia z nią ruchu. Niekorzystnie na eksplorację półek sklepowych wpływają rozpylacze zapachów

prof. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu Uniwersytetu SWPS

Zagrożenia dla kupujących

– Pewnym zagrożeniem dla konsumentów jest dzisiaj wszechobecna i wtopiona w rzeczywistość reklama, która nie zawsze prezentuje produkt lub markę z korzyścią dla konsumentów. Od lat powtarzam, że najważniejsza jest w tym zakresie edukacja. Podstawowa znajomość mechanizmów, które rządzą ludźmi może uchronić kupujących od popełnienia błędu – radzi prof. Falkowski. Wiemy, że nasze gusta kreują reklamy, przekazy medialne i trendy rynkowe. Staramy się przed nimi chronić. Co jeszcze na nas wpływa? Okazuje się, że religijność, temperament i poczucie bezpieczeństwa mogą mieć wpływ na zakup produktu, zwłaszcza w przypadku kultowych marek.

Materiały Audio

Pozytywna konsumpcja

Pobierz plik MP3 (0,31 MB)

Reklamy warunkowania lękiem

Pobierz plik MP3 (0,56 MB)

 

Czy wszyscy ulegamy reklamom?

Pobierz plik MP3 (0.30 MB)

Jak reklamy wpływają na konsumentów?

Pobierz plik MP3 (2,00 MB)

 

 

 

prof. dr hab.

Andrzej Falkowski

Biogram

Te artykuły mogą
cię zainteresować

Poproś o komentarz ekspercki

Napisz nam o swoim temacie, a my znajdziemy dla Ciebie eksperta z naszej bazy ponad 400 naukowców.

Przejdż do formularza
Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco z publikowanymi przez nas nowościami.

Zapisz się