Merry Crisis na święta
Korki do galerii handlowych, tony zmarnowanego jedzenia i góry nie zawsze trafionych prezentów. Menu z wielu dań i największe okazy karpia są ważniejsze niż długa rozmowa czy spacer z bliskimi. Tak wygląda okres Bożego Narodzenia oczami Mateusza Owczarka, absolwenta School of Form. W eseju wizualnym “Merry Crisis” krytycznie odnosi się do konsumpcjonizmu, który w grudniu szczególnie przybiera na sile.
Tłumy ludzi pędzących na przeceny, bombki z mięsa czy ludzie z choinkami zamiast głów to wybrane obrazy z eseju wizualnego “Merry Crisis”. Praca dyplomowa Mateusza Owczarka, absolwenta School of Form to krytyka konsumpcjonizmu, który zagraża relacjom z bliskimi nam ludźmi.
Jak dużym problemem jest konsumpcjonizm widać szczególnie przed Świętami Bożego Narodzenia. Dla wielu osób obchodzenie świąt sprowadza się do zakupów. Moja praca ma zwrócić uwagę na to, jak wyglądają święta i nakłonić do refleksji, czy mogłyby wyglądać inaczej – tłumaczy Mateusz Owczarek
Publikacja powstała ze zrzutów ekranu filmików świątecznych, które w najlepszy sposób przedstawiają prawdziwość chwili. Esej jest oparty na języku wizualnym, który ma skłaniać do zatrzymania i zastanowienia. Wykorzystanie takiej formy sprawia, że publikacja jest dostępna dla osób z całego świata. Książka ma skłaniać do refleksji, wywoływać lekki niepokój, który pozwoli na zmianę nawyków.
Sezonowa utrata świadomości
W okresie przedświątecznym ogarnia nas sezonowa utrata świadomości. Nie zwracamy uwagi na to czym święta powinny być, tylko biegniemy za poszukiwaniem prezentów i przepisów na pyszne potrawy. Mamy zakodowany sposób przekazywania uczuć za pomocą obdarowywania, a nie po prostu bycia wśród bliskich – mówi absolwent School of Form.
Niepohamowana konsumpcja to nie tylko zagrożenie dla prawdziwości naszych relacji z rodziną i bliskimi. To także główny czynnik, który wpływa na zmiany w środowisku naturalnym. Opakowania po prezentach, niezjedzona żywność, baterie z zabawek – to wszystko po świętach trzeba zutylizować.
Merry Crisis and a Happy New Fear
Tytuł eseju to skrócona wersja hasła Merry Crisis and a Happy New Fear. Pojawiło się ono w postaci graffiti w Atenach podczas zamieszek w Grecji w 2008 roku. Hasło miało odzwierciedlać niepokój i lęk o przyszłość. Połączenie świąt i kryzysu, który może być rozumiany na wielu płaszczyznach. W projekcie Mateusza Kaczmarka chodzi o kryzys posiadania zbyt wielu rzeczy.
Nakład książki ze względów ekologicznych wyniósł tylko 10 egzemplarzy. Choć w produkcji wykorzystano materiały z recyklingu, to jednak druk pozostawia po sobie ślad ekologiczny. Publikację można jednak obejrzeć w internecie.