Uniwersytet SWPS z nagrodami Stowarzyszenia „PRom”

Uniwersytet SWPS wśród laureatów Konkursu Nagrody Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”! W rywalizacji najlepszych projektów komunikacyjnych, informacyjnych i promocyjnych prowadzonych przez polskie uczelnie przypadła nam nagroda w kategorii Nowe media - Nagroda im. Andrzeja Sołtysiaka oraz wyróżnienie w kategorii Popularyzacja nauki. To, jak komunikujemy naukę, prezentowaliśmy w specjalnej sesji „Case study z uczelni – najlepsze projekty, najlepsze przykłady skutecznej komunikacji akademickiej”.
Ogłoszenie zwycięzców tegorocznej edycji konkursu i wręczenie nagród odbyło się podczas uroczystej gali w trakcie XXXVII konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”, która odbyła się w dniach 6-8 kwietnia 2025 roku w Łodzi.
Do konkursu zgłoszono w sumie 54 projekty, w tym najwięcej - aż 21 - w kategorii popularyzacja nauki, w której wyróżniono USWPS. Nagrodę i wyróżnienie podczas uroczystej gali w trakcie XXXVII Konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom” odebrała Renata Czeladko, dyrektorka Centrum Prasowego i Kontaktów z Otoczeniem, rzeczniczka prasowa USWPS.
Dzięki osiągnięciom naukowym i wynikom badań możemy lepiej rozumieć zjawiska, jakie dzieją się w społeczeństwie i dotyczą naszej codziennej rzeczywistości. Nauka pomaga też rozwiązywać problemy i odpowiadać na wyzwania, które pojawiają się w otoczeniu. Komunikowanie działań badaczy i badaczek z Uniwersytetu SWPS to ważna część tego procesu zmieniania dzięki nauce świata na lepszy. Dlatego ogromnie cieszymy się z docenienia naszych projektów przez Kapitułę Konkursu Nagrody Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”.
Renata Czeladko, dyrektorka Centrum Prasowego i Kontaktów z Otoczeniem, rzeczniczka prasowa USWPS
Przerywamy krąg przemocy
W kategorii Nowe media - Nagroda im. Andrzeja Sołtysiaka - przyznawanej za projekty prowadzone w internecie, dotyczące mediów społecznościowych, obszarów content marketingu i influencer marketingu, inicjatywy z ciekawym wykorzystaniem narzędzia AI do komunikacji - uzyskaliśmy nagrodę za kampanię “Przerwij krąg przemocy”. Jest to efekt współpracy Uniwersytetu SWPS, spółki RESQL oraz Fundacji Uniqa i stanowi doskonały przykład współpracy uczelni z biznesem na rzecz otoczenia społecznego. Kampania ma na celu zwalczanie przemocy rówieśniczej w szkołach i skupia się na trzech celach:
- edukacji - zwiększenie świadomości problemu przemocy w szkołach i mechanizmów jego działania,
- prewencji - wprowadzenie procedur przeciwdziałania przemocy,
- interwencji - pomoc uczniom dotkniętym przemocą.
Obejmuje szkolenia dla kadry pedagogicznej, opracowanie procedur działania oraz wsparcie prawne i psychologiczne dla uczniów.
W ramach kampanii działa program edukacyjny RESQL skierowany do uczniów i nauczycieli. System zwalczania przemocy rówieśniczej wdrożono w 100 szkołach ponadpodstawowych z całej Polski. W konkursie towarzyszącym kampanii wzięło udział 310 szkół o łącznej liczbie ponad 140 tys. uczniów. Zasięg komunikacyjny kampanii w social mediach wyniósł blisko 5,3 mln wyświetleń. Komunikacja w mediach społecznościowych (Tik Tok, FB, LI, YT) miała wywołać żywą dyskusję na temat przemocy w szkole.
Do nagrody zgłoszono pięć projektów.
Popularyzujemy naukę odważnie, odpowiedzialnie i otwarcie
Uniwersytet SWPS uzyskał wyróżnienie w kategorii Popularyzacja nauki, w której doceniane są działania popularyzujące naukę i promujące działania popularyzujące naukę i/lub popularyzatorów nauki. Kapituła konkursu zwróciła uwagę na projekt “SWPS Science Share: odważnie, odpowiedzialnie i otwarcie popularyzujemy naukę”.
Misją Uniwersytetu SWPS jest dzielenie się wiedzą, odważne przedstawianie wyników badań w naukach społecznych i humanistycznych. Celem jest dotarcie z głosem nauki do szerokiego grona odbiorców i pokazywanie, że dzięki nauce możemy lepiej rozumieć świat. Dlatego stworzyliśmy unikatowy system, który pozwala nam szeroko popularyzować wyniki najwyższej jakości badań naukowych.
Jego podstawą jest portal SWPS Science Share (https://share.swps.edu.pl/home) - otwarte repozytorium, w którym naukowcy zamieszczają publikacje ukazujące się w czasopismach naukowych. Ich lista jest źródłem informacji dla osób zajmujących się komunikacją nauki do otoczenia - Centrum Prasowego i Komunikacji z Otoczeniem oraz Działu Marketingu. Te osoby wraz z konsultantami danej dziedziny nauki oceniają potencjał popularyzatorski publikacji.
Na bazie tych wysoko ocenionych publikacji powstają materiały, które wykorzystujemy do szerokiej komunikacji poprzez:
- Publikacje popularnonaukowych informacji prasowych w serwisie https://www.swps.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe. Na bazie popularnonaukowych informacji prasowych tylko w ubiegłym roku akademickim 2023/2024 uzyskaliśmy ok. 3 tysiące wzmianek medialnych (dane wg Instytutu Monitorowania Mediów). Materiały przygotowywały wysokozasięgowe media ogólnopolskie, regionalne, popularnonaukowe, specjalistyczne, np.: TVN24, TOK FM, Polskie Radio, PAP, Nauka w Polsce, Science in Poland, Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Newsweek, Forum Akademickie.
- Anglojęzyczny portal EurekAlert! Od marca 2024 roku jesteśmy jedną z nielicznych polskich uczelni, która popularyzuje naukę na tym międzynarodowym portalu. Systematycznie zamieszczamy w nim informacje prasowe o wynikach badań naukowych. Tylko w ub. roku akademickim uzyskały one ok. 6 tys. wyświetleń. Z anglojęzycznych informacji prasowych korzystają zagraniczne serwisy, np.: Phys.org, Neurosciencenews.com, scienmag.com, Earth.com.
- Biuletyn SWPS University Science Share na LinkedIn (https://www.linkedin.com/newsletters/swps-university-science-share-7125757678563319809/), w którym w języku angielskim komunikujemy badania naukowców. Celem jest budowanie reputacji uczelni w środowiskach akademickich i zawodowych w Polsce i zagranicą. Od listopada 2023 r. zaprezentowaliśmy 172 publikacje autorstwa lub współautorstwa 90 badaczy z USWPS z różnych dyscyplin naukowych. Zebraliśmy ponad 26 tys. subskrybentów.
- Prezentowanie wybranych badań naukowych w mediach społecznościowych, a także podczas webinarów lub videocastów w ramach Stref tematycznych USWPS.
Projekt “SWPS Science Share: odważnie, odpowiedzialnie i otwarcie popularyzujemy naukę” został zgłoszony do prezentacji podczas XXXVII konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom” „Popularyzacja w akcji! Droga do otwartości i dostępności nauki”. Wybrano go jako jeden z trzech zaprezentowanych uczestnikom podczas sesji “Case study z uczelni – najlepsze projekty, najlepsze przykłady skutecznej komunikacji akademickiej”.
XII edycja konkursu Stowarzyszenia “PRom”
To już XII edycja Konkursu Nagrody Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”, w którym nagradzane są działania komunikacyjne, informacyjne i promocyjne prowadzone przez i na rzecz uczelni w Polsce. Celem konkursu jest wspieranie i nagradzanie najlepszych, twórczych i efektywnych działań w obszarze komunikacji, praktyki i działań promocyjnych w sektorze polskiego szkolnictwa wyższego.
Nagrody przyznawane są w następujących kategoriach: Media Relations, Uczelniane media, Nagroda im. Andrzeja Sołtysiaka w kategorii nowe media, Popularyzacja nauki, Kreacja i Nagroda specjalna. Do konkursu mogą zostać zgłoszone projekty realizowane przez pracowników polskich uczelni wyższych.
Te artykuły mogą
cię zainteresować

