Evidence-based w rozwoju osobistym trenera
Podejście oparte na dowodach (evidence-based) wykorzystywane jest już nie tylko w medycynie, ale także w działaniach HR, zarządzaniu czy też projektowaniu szkoleń. Na czym polega ta praktyka i jak ją wykorzystać w pracy warsztatowej tłumaczy psycholog dr Paulina Sobiczewska. Program i sposób działania Szkoły Trenerów Uniwersytetu SWPS wykorzystuje właśnie tę perspektywę.
Istotą evidence-based jest podejmowanie decyzji na podstawie precyzyjnego wykorzystania informacji pochodzących m.in. z badań naukowych. Pozwala to na większą efektywność i bezpieczeństwo działań. Evidence-based początkowo stosowane było tylko w medycynie. Rozpoczął je lekarz Ignaz Semmelweis w 1847 roku. Zauważył, że na oddziale położniczym można znacząco obniżyć odsetek zakażeń połogowych, gdy lekarze przed każdą wizytą będą dokładnie myć ręce. W czasach, gdy opublikował swoje wyniki badań, nie wiedziano o istnieniu drobnoustrojów. Medyk odkrył jedynie zależność, ale nie potrafił jej jeszcze wtedy wyjaśnić. Podobną strategię przyjmuje się w podejściu evidence-based. Wykorzystywanie wyników badań naukowych nie służy do opisu rzeczywistości a do osiągania wymiernych rezultatów. Obecnie adaptuje się je do innych dziedzin, takich jak np.: zarządzanie i prawo. Warto jednak pamiętać, że nie jest to gotowe narzędzie, a sposób myślenia o podejmowaniu decyzji, który wskazuje na konieczność korzystania z wiarygodnych źródeł wiedzy.
Nauka jest sprzymierzeńcem każdego profesjonalnego trenera, dlatego powstała Szkoła Trenerów Uniwersytetu SWPS.
Ambitny trener spotyka się w swojej praktyce z nieustającymi wyzwaniami na coraz to nowym poziomie - chce skuteczniej kształcić agresywną grupę czy trafniej radzić sobie z osobą zaburzoną psychicznie na szkoleniu. Ma też potrzebę aktualizowania swojej wiedzy merytorycznej czymś więcej niż tylko to, co można "wziąć z półki".
dr Paulina Sobiczewska, psycholog, Uniwersytet SWPS
Zajęcia w Szkole Trenerów Uniwersytetu SWPS realizowane są zgodnie z założeniem evidence-based, tj.zarówno zakres merytoryczny, jak i sam przebieg (sposoby angażowania uczestników, przekazywania treści, nauki umiejętności), zostały przygotowane w oparciu o dowody naukowe: empirycznie sprawdzone teorie i praktyczne wnioski wynikające m.in. z badań psychologicznych. Nasi trenerzy budują warsztaty na podstawie twardych, dowiedzionych zgodnie z metodologią zależności. Właśnie takiego podejścia do kształcenia innych ludzi uczymy w naszej Szkole – wyjaśnia dr Paulina Sobiczewska, psycholog z Uniwersytetu SWPS.
Współczesny świat i potrzeba stałego rozwoju zawodowego wymagają od nas nieustannej aktualizacji wiedzy. Obszarów, w których może rozwijać się trener jest wiele: narzędzia wykorzystywane podczas warsztatów (gry szkoleniowe, techniki aktorskie, myślenie wizualne), specyfika pracy z konkretną grupą (np. młodzież czy przedstawiciele biznesu), facylitacja czy też coaching.
Szkoła Trenerów Uniwersytetu SWPS to pierwsza w Polsce modułowa propozycja dla szkoleniowców o różnym doświadczeniu, proponujemy ponad 30 modułów szkoleniowych, w tym superwizje i mentoringi merytoryczne . Elastyczność kształcenia pozwala na stworzenie programu dopasowanego do indywidualnych potrzeb – wyjaśnia dr Paulina Sobiczewska.
Kluczem do sukcesu zawodowego trenerów jest refleksyjne integrowanie wiedzy płynącej z wieloletniej praktyki z wynikami wiarygodnych badań naukowych. Warto sprawdzić, jak umiejętnie to robić w pracy z grupą i wykorzystywać podczas szkoleń.
dr
Paulina Sobiczewska