Pierwszy dzwonek bez stresu — jak przygotować dziecko na szkolny debiut

udostępnij artykuł
Pierwszy dzwonek bez stresu — jak przygotować dziecko na szkolny debiut
float_intro: images/CENTRUM-PRASOWE/foto/powrot_do_szkoly.jpeg

Rozpoczęcie edukacji szkolnej to przełomowy moment w życiu każdego dziecka. Dr Paulina Sobiczewska, psycholożka z Uniwersytetu SWPS, podpowiada rodzicom, jak wspierać swoich małych uczniów w tej nowej, ekscytującej przygodzie.

pobierz pakiet 2

 

Pierwszy września to data, która dla wielu dzieci oznacza początek nowego etapu w życiu. Wkroczenie w świat szkolnych obowiązków może być źródłem zarówno radości, jak i niepokoju. Jak pomóc dziecku oswoić się z nową rzeczywistością i sprawić, by pierwsze dni w szkole były pozytywnym doświadczeniem?

Kiedy dziecko idzie po raz pierwszy do szkoły, warto pamiętać, że jest to dla niego zupełnie nowa sytuacja, w której jest bardzo wiele niewiadomych. Zadbajmy o to, by oswoić dziecko z tym, z czym możemy: z budynkiem szkoły, jej zwyczajami, nowymi obowiązkami.

dr Paulina Sobiczewska, psycholożka z Uniwersytetu SWPS

Oswajanie z nieznanym

Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie dziecka na to, co je czeka. Ekspertka radzi, by szczegółowo opowiedzieć dziecku o tym, jak będzie wyglądał jego dzień w szkole. Warto omówić plan zajęć, przedstawić nauczycieli i wyjaśnić, czego może się spodziewać w nowym otoczeniu.

Kiedy dziecko idzie po raz pierwszy do szkoły, warto pamiętać, że jest to dla niego zupełnie nowa sytuacja, w której jest bardzo wiele niewiadomych. Zadbajmy o to, by oswoić dziecko z tym, z czym możemy: z budynkiem szkoły, jej zwyczajami, nowymi obowiązkami. Warto na przykład wcześniej kupić wyprawkę szkolną i opowiedzieć, kiedy i jak będzie używać poszczególnych elementów - im mniej znaków zapytania, tym mniej lęku i stresu, a więcej poczucia kontroli — podkreśla dr Paulina Sobiczewska, psycholożka z Uniwersytetu SWPS.

Budowanie poczucia bezpieczeństwa

Rozpoczęcie nauki w szkole to nie tylko wyzwanie organizacyjne, ale przede wszystkim emocjonalne. Dr Sobiczewska podkreśla, że ważne jest, by rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach i ewentualnych obawach związanych z nawiązywaniem nowych relacji czy dostosowaniem do nowej rzeczywistości.

Dr Sobiczewska zwraca uwagę, że należy cierpliwie wysłuchać obaw dziecka, nawet jeśli z perspektywy dorosłego wydają się błahe.

Nie bagatelizujmy obaw dziecka. Opowiedzmy o tym, co może być dla niego nowe i spróbujmy ułatwić mu zaznajomienie się z tym, a w konsekwencji późniejsze odnalezienie się w sytuacji, chociażby przez przeczytanie mu listy dzieci w klasie czy pokazanie zdjęcia wychowawczyni — zachęca dr Paulina Sobiczewska.

Nauka jako przygoda, nie obowiązek

Warto zaprezentować szkołę w pozytywnym świetle. Ekspertka radzi, by przedstawiać naukę jako ekscytującą przygodę i wzbudzić w dzieciach chęć uczestniczenia w niej, podobnie jak zachęcamy małe dzieci do udziału w wycieczce czy innej atrakcji. Odliczanie dni, przygotowywanie pokoju ucznia czy planowanie, jak możemy uczcić pierwszy dzień szkoły, zwiększa zaangażowanie i motywację do uczestnictwa w życiu szkolnym.

Powrót do szkoły po wakacjach

Choć powrót do nauki po wakacjach może wydawać się łatwiejszy niż pierwszy dzień w szkole, również wymaga odpowiedniego podejścia.

W ciągu 2 miesięcy wakacji dziecko zdążyło przyzwyczaić się do odpoczynku i większej swobody, w szkole natomiast ma do wykonania zadania, często w warunkach, które nie do końca mu odpowiadają. To zupełnie naturalne, że buntuje się przed powrotem do nauki. Dla niektórych dzieci taka nagła zmiana w zachowaniu, jaką wymusza koniec wakacji, jest wręcz niewykonalna, gdyż wymaga sporej samokontroli — wyjaśnia dr Sobiczewska.

Ekspertka radzi, by wprowadzać zmiany łagodnie i nie wymagać od uczniów pełnej wydajności od razu po powrocie z wakacji. Na początku roku szkolnego można pozwolić im na nieco więcej swobody, skupiając się na pilnowaniu elementów znacząco wpływających na kondycję dziecka, jak chodzenie spać w odpowiednim momencie czy dobre wartościowo i objętościowo odżywianie, mimo zmiany przebiegu dnia.

Indywidualne podejście

Dr Paulina Sobiczewska podkreśla, że każde dziecko jest inne i może inaczej reagować na szkolne wyzwania. Dlatego tak ważne jest, by uważnie je obserwować i dostosować wsparcie do jego indywidualnych potrzeb.

Jeśli okaże się, że trudności dziecka wynikają z relacji z rówieśnikami lub nauczycielami, warto porozmawiać z nim o tym szczerze i wspólnie poszukać rozwiązań.

Możemy podsunąć mu kilka możliwych scenariuszy radzenia sobie w danej sytuacji, ale warto wcześniej upewnić się, że trudność występuje w konkretnej relacji, a nie jest jakimś większym ogólnym problemem — podkreśla dr Sobiczewska.

Rozpoczęcie nauki w szkole to ważny krok w rozwoju dziecka. Dzięki odpowiedniemu wsparciu i przygotowaniu może stać się początkiem fascynującej przygody edukacyjnej. Pamiętajmy, że nasza rola jako rodziców polega na tym, by być dla dziecka przewodnikiem i wsparciem w tej nowej sytuacji, pomagając mu budować pewność siebie i pozytywne nastawienie do nauki.

dr

Paulina Sobiczewska


Te artykuły mogą
cię zainteresować

Poproś o komentarz ekspercki

Napisz nam o swoim temacie, a my znajdziemy dla Ciebie eksperta z naszej bazy ponad 400 naukowców.

Przejdż do formularza
Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco z publikowanymi przez nas nowościami.

Zapisz się