Rok 2024 w mediach, czyli najbardziej interesujące informacje z Uniwersytetu SWPS

udostępnij artykuł
Rok 2024 w mediach, czyli najbardziej interesujące informacje z Uniwersytetu SWPS
float_intro: images/CENTRUM-PRASOWE/pakiety-prasowe/AdobeStock_997005486.jpeg

Walka ze stresem, szaszłyki z chrząszcza, zmiana czasu, memy o nosaczu, oswajanie feminatywów i rekonstrukcja strojów z Faras - tym między innymi żyły media w 2024 roku dzięki opublikowanym przez Centrum Prasowe i Komunikacji z Otoczeniem informacjom prasowym, komentarzom eksperckim oraz opisom badań naukowczyń i naukowców z Uniwersytetu SWPS.

W minionym roku w ramach działań Centrum Prasowego i Komunikacji z Otoczeniem (CPiKO) przygotowaliśmy wraz z ekspertkami i ekspertami Uniwersytetu SWPS oraz wysłaliśmy do mediów 93 informacje prasowe, w tym komentarze eksperckie dotyczące aktualnych wydarzeń, opisy raportów oraz badań naukowych. W marcu rozpoczęliśmy prezentację badań naukowców Uniwersytetu SWPS w języku angielskim w serwisie EurekAlert!.

We współpracy z naukowczyniami i naukowcami naszej uczelni udzieliliśmy w minionym roku odpowiedzi na ponad 1400 pytań dziennikarskich. W 2024 roku uzyskaliśmy prawie 33,5 tys. wzmianek w mediach tradycyjnych i na portalach internetowych (m.in. w “Gazecie Wyborczej”, serwisach Polska Press, Polskim Radiu, RMF, TOK FM, Polskiej Agencji Prasowej, na antenach TVP, Polsatu i TVN).

Czas, by zacząć żyć, krócej pracować i oglądać oscarowe produkcje - to tematy wzbudzające emocje w mediach w pierwszym kwartale roku

W styczniu największym zainteresowaniem mediów cieszył się komentarz ekspercki, którego udzielił Centrum Prasowemu psycholog Maciej Frasunkiewicz z Wydziału Psychologii w Warszawie USWPS: “Ferie zimowe - czas, by zacząć żyć” (596 wzmianek, w tym TOK FM, Program Pierwszy Polskiego Radia, Medycyna Praktyczna, Polska Press). Duże emocje w styczniu i w lutym wzbudzał temat krótszego tygodnia pracy, który poruszyliśmy w informacji prasowej na temat badania Alicji Kotłowskiej z Wydziału Nauk Społecznych w Warszawie “Wolny piątek, skrócony czas pracy lub bardziej dogodny tryb pracy - który prezent wybierasz?” (29 wzmianek m.in. w mediach grupy Polska Press, Spider’s Web, Bankier.pl oraz w podcaście Pracownia).

W lutym do mediów trafiła informacja prasowa “Uchodźczynie z Ukrainy - Superbohaterki mimo wszystko” promująca raport współautorstwa dr Marii Baran z Wydziału Psychologii w Warszawie USWPS „Superbohater w spódnicy. Odporność psychiczna Ukrainek uciekających do Polski przed wojną w Ukrainie - raport z badań i rekomendacje dla trzeciego sektora”. To działanie zaowocowało 29 wzmiankami, w tym materiałami w TVP3 Warszawa, RMF, TOK FM, Programie Trzecim Polskiego Radia, Polskiej Agencji Prasowej, Informacyjnej Agencji Radiowej, radiu RDC.

W marcu media żyły 96. ceremonią rozdania Oscarów i sprawami kobiet. Dużą popularnością cieszył się komentarz ekspercki dr Małgorzaty Bulaszewskiej (Wydział Nauk Społecznych w Warszawie USWPS) “Oscary 2024 zanurzone w wyzwaniach codzienności“, który pojawił się w mediach 83 razy. Komentarz Patrycji Załuskiej “Więcej kobiet w zarządach nie tylko na Dzień Kobiet” zyskał 29 wzmianek, m.in. na portalach grupy Polska Press. Wiosną do portalu EurekAlert! trafiły pierwsze informacje prasowe na temat badań prowadzonych na USWPS: Keep the change: Scientists analyse attitudes of shop assistants - badanie dr. Macieja Kościelniaka z Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS oraz Avatar will not lie... or will it? Scientists investigate how often we change our minds in virtual environments - badanie dr. hab. Konrada Bociana, prof. USWPS z Wydziału Psychologii w Sopocie USWPS. Oba te teksty były cytowane przez inne zagraniczne portale.

Kształcenie psychologów, Gen Z, stres przed maturą i szaszłyki z chrząszcza - o tym się mówiło w drugim kwartale 2024 roku

W kwietniu miały miejsce premiery dwóch bardzo popularnych w mediach raportów. Pierwszy to "Studia Psychologiczne w Polsce. Raport za lata 2019-2023", który zaprezentowano podczas konferencji “Kształcenie psychologiczne w Polsce”. Współautorkami raportu są dr Julita Koszur, prof. USWPS, Wydział Psychologii we Wrocławiu USWPS i dr Anna Ziółkowska, prof. USWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS. Analiza cieszyła się dużym zainteresowaniem mediów i opinii publicznej. Na temat raportu ukazało się ponad 30 wzmianek zainspirowanych informacją prasową w najważniejszych mediach ogólnoinformacyjnych i specjalistycznych. Kolejny komunikowany raport to “Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie. Jakie są polskie Zetki?”, który przygotowali studenci School of Ideas we współpracy z agencją digitalmarketingową They.pl. Opiekunką merytoryczną była dr Alina Landowska z Wydziału Nauk Humanistycznych w Warszawie USWPS. Media wracały do niego wielokrotnie po publikacji.

Z zainteresowaniem spotkał się również inny temat dotyczący młodych ludzi poruszony w komentarzu eksperckim udzielonym przez prawniczkę dr Danielę Wybrańczyk z Katedry Prawa Prywatnego Wydziału Prawa w Warszawie USWPS: Gniazdownicy, bamboccioni, boomerang kids. Czy regulować relacje rodziców i ich dorosłych, mieszkających z nimi dzieci? (418 wzmianek, w tym PAP, tvp.info, portalsamorzadowy.pl, Polska Press).

Maj upłynął pod znakiem matur. Wśród najpopularniejszych komentarzy eksperckich w tym miesiącu był tekst “Nie daj się stresowi! Niezbędnik przed maturą” z wypowiedziami psycholożki dr Joanny Gutral z Wydziału Projektowania w Warszawie USWPS (567 wzmianek, w tym wysokieobcasy.pl, media grupy Polska Press).

W czerwcu uwagę mediów skierowaliśmy na kwestie dotyczące dzieci i rodziny. Szeroko cytowany był komentarz “Dobry tata to supermoc dziecka” dr. Kamila Janowicza z Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS przygotowany z okazji Dnia Ojca, który osiągnął 999 publikacji.

Latem media zaintrygowała również informacja prasowa “Kto polubi szaszłyki z chrząszcza? Co Europejczycy sądzą o alternatywnych źródłach białka”, przygotowana na podstawie badań m.in. psycholożki Hanny Zaleśkiewicz z Centrum Badań Stosowanych nad Zdrowiem i Zachowaniami Zdrowotnymi CARE-BEH Uniwersytetu SWPS. Ukazało się 453 materiałów na jej podstawie.

Trzeci kwartał: Feminatywy, gry wideo i powódź

W lipcu największe zainteresowanie wzbudziły informacje prasowe prezentujące wyniki badań naukowych: “Zawodowe role kobiet, czyli jak oswoić feminatywy?”, dotycząca badania psycholożki dr hab. Magdaleny Formanowicz z Instytutu Psychologii USWPS (521 wzmianek, w tym PR3, PR4, wnp.pl, forsal, kobieta.co.pl, wysokieobcasy.pl, prawo.pl, bezprawnik.pl, bankier.pl, Polska Press); “Memy o nosaczu. Bunt przeciw konsumpcji i korporacjom czy droga do polaryzacji społecznej?”, prezentująca badania językoznawcy i medioznawcy dr hab. Marka Kochana, prof. Uniwersytetu SWPS z Wydziału Nauk Społecznych w Warszawie USWPS.

W sierpniu wśród najbardziej popularnych komunikatów prasowych znalazł się ponownie komentarz Macieja Frasunkiewicza z Wydziału Psychologii w Warszawie USWPS “Jak wybrać grę wideo dla dziecka - nie tylko na wakacje”, który opublikowano 25 razy.

Z kolei we wrześniu zainteresowaliśmy media tematem równości płci w kontekście zawodowych ról. Wraz z dr Olgą Czeranowską z Wydziału Nauk Społecznych w Warszawie USWPS przygotowaliśmy informację prasową opartą na wynikach badań naukowych: Programistka i pan niania – jak kobiety i mężczyźni odnajdują się w nietypowych dla siebie zawodach.

Nasi eksperci angażowali się również w tematy związane z trudną sytuacją powodziową. Powstał m.in. Poradnik: Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi, opracowany wspólnie przez naukowców z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i Uniwersytetu Wrocławskiego. W czasie powodzi media często zwracały się także za pośrednictwem zespołu prasowego z zapytaniami do psychoterapeutów z Kliniki Terapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS.

Koniec roku: zmiana czasu, Black Friday i gra dobra na stres

W październiku tematem wiodącym była zmiana czasu i jej wpływ na nasze funkcjonowanie. Szeroko publikowany był komentarz psycholożki zdrowia dr hab. Marty Jackowskiej, prof. USWPS z Zakładu Psychologii Klinicznej i Zdrowia Wydziału Psychologii w Sopocie USWPS: “Zmiana czasu to szok dla naszego zegara biologicznego”, do którego dziennikarze nawiązywali aż 1047 razy. Informacje i programy na jego podstawie przygotowały m.in.: Polsat News, rozgłośnie Polskiego Radia, Radio Kolor, Radio Chili Zet, Onet, Interia, swiatlekarza.pl, politykazdrowotna.com, gazety i portale lokalne Polska Press.

Media zainteresowały się również sztuką. W październiku promowaliśmy wspólny projekt badawczy School of Form USWPS i Wydziału Archeologii UW: rekonstrukcja strojów władzy w średniowiecznej Nubii na podstawie malowideł z Faras, który był prezentowany w Luwrze. Kuratorką projektu jest dr Agnieszka Jacobson-Cielecka, Dziekan Wydziału Projektowania w Warszawie USWPS. Po wysyłce informacji prasowej o tym projekcie zapowiadającej pokaz w Luwrze oraz umieszczeniu informacji o wystawie na portalu EurekAlert! powstało 465 wzmianek w mediach, w tym korespondencje z Paryża. A Polska Agencja Prasowa umieściła projekt wśród najważniejszych wydarzeń w polskiej nauce w minionym roku.

W nawiązaniu do aktualnych zjawisk społecznych, w listopadzie powstał cieszący się dużą popularnością w mediach tekst o Black Friday i technikach stosowanych przez sprzedających podczas wyprzedaży. Psycholożka dr hab. Alicja Grochowska, prof. USWPS z Zakładu Psychologii Pracy i Organizacji Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS wypowiedziała się na potrzeby komentarza eksperckiego: “Świadomy konsument powściąga emocje, nawet w Black Friday”. Prof. Andrzej Falkowski z Wydziału Psychologii w Warszawie USWPS rozmawiał na ten temat z Polską Agencją Prasową. Ogółem tylko w listopadzie w mediach ukazało się około 600 publikacji związanych z Black Friday z udziałem naszych ekspertów.

Powrócił temat stresu - w listopadzie z dużym zainteresowaniem spotkał się komentarz dr Edyty Bonk z Zakładu Psychologii Wspomagania Rozwoju Wydziału Psychologii w Sopocie USWPS: “STRESmisja – naukowe wsparcie w rozgrywce ze stresem”. Na jego podstawie powstały 42 audycje i artykuły, m.in. w kilkunastu rozgłośniach Polskiego Radia, Radiu Nowy Świat, RDC, Gazecie Wyborczej, portalu zdrowie.pl.

W grudniu media ciekawiły już tematy noworoczne. Największe zainteresowanie dziennikarzy wzbudził komentarz dr Rafała Albińskiego (Wydział Psychologii w Warszawie USWPS) na temat postanowień noworocznych udzielony z inicjatywy Centrum Prasowego Polskiej Agencji Prasowej, który licznie podchwyciły inne media m.in. portale Polska Press, Polskie Radio.

Psychoterapia oparta na nauce

Przez ostatnie miesiące roku trwały działania medialne pozycjonujące nasz uniwersytet jako miejsce prowadzenia dialogu na ważny temat, jakim jest zdrowie psychiczne. We współpracy ze Strefą Psyche rozpoczęliśmy kampanię edukacyjną “Psychoterapia Oparta na Nauce”. Promowaliśmy raport na temat podejścia społeczeństwa do psychoterapii. Wraz ze współautorką raportu dr Marią Baran z Wydziału Psychologii w Warszawie USWPS przygotowaliśmy informację prasową Większość Polek i Polaków chce regulacji psychoterapii. Istotnym punktem kampanii było komunikowanie powstania Koalicji dla Psychoterapii, jako ważnego głosu nauki w sprawie zdrowia psychicznego. Przewodniczącym Koalicji jest prof. Jarosław Michałowski z Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu. Tematyką zainteresowały się portale, w których toczy się dyskusja na temat regulacji dotyczących zawodu psychoterapeuty, powstało kilkanaście materiałów m.in. w Rynku Zdrowia, Medycynie Praktycznej, Polskiej Agencji Prasowej, Forum Akademickim.

Bardzo dziękujemy za współpracę z Centrum Prasowym i Komunikacji z Otoczeniem wszystkim zaangażowanym Ekspertkom i Ekspertom oraz Koordynatorom i Koorydnatorkom Dyscyplin naukowych. Bez Państwa wkładu nie powstałoby tyle angażujących i ważnych tekstów, które tak szeroko publikowały media. Medialna aktywność naszych naukowczyń i naukowców przyczynia się do budowania wizerunku Uniwersytetu SWPS jako ośrodka eksperckiego i badawczego. Trzeba jednocześnie pamiętać, że popularność w mediach nie decyduje o wartości naukowej dokonań naszych ekspertów.

Zespół Centrum Prasowego i Komunikacji z Otoczeniem Uniwersytetu SWPS

Zaprezentowane dane pochodzą z przeglądu Instytutu Monitorowania Mediów.


Te artykuły mogą
cię zainteresować

Poproś o komentarz ekspercki

Napisz nam o swoim temacie, a my znajdziemy dla Ciebie eksperta z naszej bazy ponad 400 naukowców.

Przejdż do formularza
Bądź na bieżąco

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco z publikowanymi przez nas nowościami.

Zapisz się