Uniwersytet SWPS na Kongresie Edukacja i Rozwój
Jak wykorzystać gry komputerowe w edukacji? Czy pedagodzy i nauczyciele mogą poprzez nie dotrzeć do nastolatków? Z czego wynika przemoc rówieśnicza w rzeczywistości i cyberprzestrzeni? Kiedy kończą się nieszkodliwe żarty wśród dzieci i młodzieży, a zaczyna prześladowanie? To kwestie, nad którymi zastanawia się wielu pedagogów i nauczycieli, a które przybliżą psycholodzy z naszej uczelni – dr Małgorzata Wójcik i Maciej Frasunkiewicz podczas Kongresu Edukacja i Rozwój, dwudniowego wydarzenia adresowanego do pasjonatów edukacji.
Gry wideo w edukacji i rozwoju – na tropie złotego środka | 18 października, godz. 13.00-13.40
Gry wideo początkowo były traktowane jako niewinna rozrywka dla nielicznych posiadaczy sprzętu umożliwiającego grę. W latach 90. rynek gier nabrał rozpędu i znacząco wzrosła liczba proponowanych tytułów, a za nimi również realizm rozgrywki. Dziś tytuły typu Pong czy Pac-Man stanowią raczej symbol niż trzon świata gier, a granica między światem VR a rzeczywistym w niektórych środowiskach zdaje się zacierać.
Na przełomie wieków wszczęto medialną dyskusję na temat wpływu gier na rozwój człowieka. Skupiano się bardziej na płynących z nich zagrożeniach i poniekąd zamykano na głębszą analizę; tak gry na długo spoczęły w pudełku „rozrywka”. Wydawało się, że mają znikome bądź wręcz negatywne oddziaływanie na świadomość społeczną.
Dziś już nie sposób nie dostrzec ich wpływu na naszą codzienność – rynek gier zarówno pod kątem ekonomicznym, jak i społecznym stanowi coraz bardziej istotny element współczesnego świata. Tendencja ta skłoniła wielu badaczy, w tym tych skupiających się na analizie ludzkiego umysłu, do dokładniejszego zapoznania się z jej efektem. Nie można pominąć faktu, że ogromną rzeszę graczy stanowią dzieci w wieku szkolnym.
Podczas wykładu zastanowimy się nad obecną sytuacją w kontekście niedawnej zmiany stanowiska WHO wobec uzależnienia od gier komputerowych oraz poszukamy odpowiedzi m.in. na poniższe pytania, wspierając się najnowszymi badaniami w tym kierunku:
- Dlaczego warto otwarcie rozmawiać na temat gier w gabinecie?
- Jak dotrzeć do nastolatka poprzez grę?
- Czego możemy dowiedzieć się za pomocą gier o naszych uczniach?
- W co i jak grać, żeby wygrać życie?
Maciej Frasunkiewicz – absolwent psychologii społecznej na Uniwersytecie SWPS oraz psychologii pozytywnej w edukacji i wychowaniu dzieci i młodzieży. Pracuje w Warszawie jako psycholog i wychowawca z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym (7-19), z powołania wspierając ich rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy. Interesuje się m.in. edukacją alternatywną, wpływem gier wideo i nowych mediów na rozwój człowieka, treningiem uważności i relacjami międzyludzkimi. Współpracuje m.in. z Centrum Prasowym Uniwersytetu SWPS i Fundacją Bullerbyn.
Królowa i jej świta – czyli dlaczego w niektórych klasach wszyscy noszą takie same buty | 19 października, godz. 12.00-12.45
Podczas interaktywnego wykładu wspólnie zastanowimy się nad zjawiskiem przemocy rówieśniczej w realu i cyberprzestrzeni. Spróbujemy określić, w którym momencie kończą się nieszkodliwe żarty, a zaczyna prześladowanie i kto tak naprawdę ma o tym decydować. Potraktujemy prześladowanie jako zjawisko grupowe, odnosząc się do badań, z których wynika, że w 80 proc. sytuacji agresorzy podejmują działanie w obecności świadków. Zwrócimy uwagę na teorię i praktykę hierarchizacji grupy oraz dynamiki klasy szkolnej w świetle teorii dominacji, tłumaczącej powody, dla których agresor prześladuje ofiarę/ofiary. Przyjrzymy się także procesom wykluczania jednostek z grupy rówieśniczej (jak, kogo i z jakiego powodu wyklucza się z grupy rówieśniczej). Dzięki wynikom najnowszych badań rozważymy to zjawisko w punktu widzenia uczniów, nauczycieli i pedagogów szkolnych. Postaramy się przeanalizować sytuacje wykluczania i prześladowania w realu oraz internecie, przyglądając się konkretnym reakcjom świadków i wpływem, jaki mają na agresorów i ofiary. Zastanowimy się, w jaki sposób negatywny lider będący agresorem podporządkowuje sobie klasę, nawet tych, którzy nie popierają agresji i chętnie stanęliby w obronie ofiary. Jednak tego nie robią, biernie przyglądając się prześladowaniu innych, z czasem nawet wzmacniają agresywne zachowania grupy.
dr Małgorzata Wójcik – psycholog, adiunkt w Wydziale Zamiejscowym Uniwersytetu SWPS w Katowicach. W pracy naukowej zajmuje się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej oraz dynamiki grup rówieśniczych. Wraz z zespołem opracowuje i wdraża innowacyjne programy edukacyjne zapobiegające przemocy w gimnazjach oraz szkołach ponad gimnazjalnych. Zrealizowała finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju projekt innowacji społecznych: „Interwencja Edukacyjna Bliżej”, który miał na celu opracowanie programu eliminującego zachowania wykluczające i marginalizujące wśród uczniów gimnazjum. Laureatka konkursu eNgage Fundacji na rzecz Nauki Polskiej – dzięki grantowi przeprowadziła projekt „INKLA – Promocja Badań Partycypacyjnych” w którym stworzyła młodzieżowe zespoły badawcze i wraz z nimi zrealizowała badania jakościowe dotyczące relacji rówieśniczych w klasach szkolnych. Obecnie wdraża program „Underbulling Undercover Teams” bazujący na aktywizowaniu biernych świadków prześladowania rówieśniczego. Wraz ze studentami katowickiego wydziału Uniwersytetu SWPS prowadzi badania dotyczące cyberprzemocy oraz sposobów jej zapobiegania.
Kongres Edukacja i Rozwój
Kongres Edukacja i Rozwój to coroczne wydarzenie branżowe integrujące środowisko edukacyjne wokół najważniejszych zadań stojących przed systemem oświaty, szkolnictwem wyższym, kształceniem ustawicznym i zawodowym na najbliższe lata. Hasło przewodnie tegorocznego kongresu brzmi „Wspólnie zmieniamy edukację”. Zgodnie z nim w trakcie dwudniowego wydarzenia zostaną zaprezentowane cenne idee i inicjatywy, które zmieniają polską edukację. Uczestnicy dowiedzą się m.in., czym jest nauczanie hybrydowe, jaki potencjał edukacyjny tkwi w sztuce opowiadania, jak prowadzić lekcje z robotem edukacyjnym, ja wykorzystać film w pracy wychowawczej i profilaktycznej, czy design thinking sprawdza się w szkole i wiele innych.
W programie kongresu:
- specjalistyczne wykłady i inspirujące dyskusje na tematy prawne, zarządcze oraz związane z procesem uczenia, podczas których omówienie zostaną konsekwencje wynikające ze zmian w systemie oświaty;
- praktyczne warsztaty prezentujące dobre praktyki, analizę problemów organizacyjnych i programowych, propozycje wdrożeń nowych rozwiązań;
- eksperckie konsultacje dotyczące kwestii prawnych, organizacyjnych, programowych, zarządczych oraz pedagogicznych i psychologicznych;
- prezentacje najnowszej oferty adresowanej do szkół, przedszkoli i innych placówek edukacyjnych.
Termin i miejsce
18-19 października 2018 r.
Centrum Olimpijskie w Warszawie, Wybrzeże Gdyńskie 4
Zapisy
Wydarzenie jest odpłatne. Obowiązują zapisy na stronie organizatora kongresu: www.kongres-edukacja.pl