logo uswps nazwa 3

Uczelnia

Jakie są nasze opinie na temat skutecznego odchudzania? Co uważamy za najlepsze metody zrzucania zbędnych kilogramów? Co wiemy na temat żywienia i aktywności fizycznej? Czy psychologiczny aspekt dbania o własne zdrowie jest dla nas ważny? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań szukali badacze projektu „Wybieramy Zdrowie” w trakcie ewaluacji treści programu z potencjalnymi uczestnikami.

Warto zacząć od podstaw

Nadwaga i otyłość to ważne problemy współczesnego świata. Wielu z nas nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, jak powszechne jest to zjawisko. Ludzie – poproszeni o oszacowanie przybliżonego odsetka osób z nadwagą i otyłością w Polsce – zazwyczaj podają liczby mniejsze niż w rzeczywistości. Fakt, że ponad 50% z nas zmaga się z tym problemem, a liczba ta regularnie wzrasta, często spotyka się ze zdziwieniem. Wystarczy jednak chwila, by pomyśleć o swoim otoczeniu i łatwo dochodzi się do wniosku, że ten ogólny odsetek dość dobrze obrazuje otaczającą nas rzeczywistość.

Każdy z nas wie, że aktywność fizyczna jest istotna dla zdrowia. Jaka jest w takim razie dawka ruchu potrzebna dorosłej osobie? Na to pytanie również trudno nam odpowiedzieć, mimo że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) sugeruje minimalną ilość aktywności fizycznej – 150 minut tygodniowo dla osób dorosłych. Z badań „Wybieramy Zdrowie” wynika, że większość z nas uważa ten cel za niełatwy do osiągnięcia. Kiedy jednak rozdzielimy ten czas na każdy z dni tygodnia, wystarczy zadbać o pół godziny aktywności fizycznej dziennie.

Lubimy jadłospisy i plany treningowe

Najpopularniejszym sposobem odchudzania są gotowe diety i plany treningowe. Jadłospisy, które z góry narzucają nam, co i w jakiej ilości należy jeść, są uważane za najłatwiejszy i najbardziej skuteczny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Naukowe podejście, oparte na budowaniu zdrowych nawyków w długoterminowej perspektywie, wydaje się o wiele trudniejsze od zwykłego przestrzegania zasad diety.

Uczestnicy paneli dyskusyjnych w programie „Wybieramy Zdrowie” podkreślali wielokrotnie, że nie są w stanie samodzielnie bilansować swojej diety i właśnie dlatego wybierają restrykcyjne sposoby odchudzania. Problem pojawia się podczas prób utrzymania odpowiedniej masy ciała po odchudzaniu. Kiedy próbujemy wrócić do odżywiania się bez ustalonej diety, często powracamy do starych, niezdrowych nawyków.

Czy odchudzanie musi być trudne?

Panuje powszechne przekonanie, że odchudzanie się jest nieprzyjemne I stanowi trudne wyzwanie, które trzeba podjąć i wytrzymać w nim przez jakiś czas. Uczestnicy badań, proszeni o ocenę potencjalnych treści dla osób próbujących zrzucić zbędne kilogramy, byli dość zgodni: nie może być zbyt łatwo. Przekaz oparty na łagodnym traktowaniu porażek czy wyrozumiałości wobec samego siebie nie do końca nas przekonuje. Przecież trzeba być surowym wobec samego siebie, aby osiągać cele.

Czy tak jest w rzeczywistości? Wyznaczanie sobie celów i regularne dążenie do budowania zdrowych nawyków to ważne elementy odchudzania. Nie ma jednak żadnych podstaw naukowych, które wskazywałyby, że im bardziej restrykcyjne i surowe zasady odchudzania, tym lepsze efekty. Program „Wybieramy Zdrowie” ukazuje pozytywną stronę procesu zrzucania zbędnych kilogramów i zdrowego stylu życia – dla osób testujących materiały programu często było to zupełnie nowe podejście.

Interesuje nas aspekt psychologiczny

Uczestnicy wstępnych badań w programie „Wybieramy Zdrowie” wyrażali spore zainteresowanie psychologicznymi czynnikami związanymi z odchudzaniem. Dostrzegamy to, w jak dużym stopniu nasze nawyki, otoczenie czy nastrój wpływają na odżywianie się i aktywność fizyczną. Coraz bardziej istotne wydaje się dociekanie tego, skąd bierze się u nas skłonność do niezdrowych zachowań i niewystarczająca dbałość o odpowiednią masę ciała czy ilość ruchu. Odchudzanie oparte na jadłospisach i wykluczaniu grup produktów nie daje żadnych narzędzi do odpowiedzi na te pytania.

Rezultaty badań angażujących opinię publiczną w ocenie programu „Wybieramy Zdrowie” wskazują jednoznacznie, że istnieje potrzeba tworzenia programów odchudzania, które zawierają elementy personalizacji i wsparcia psychologicznego. Chcemy odchudzać się refleksyjnie, poprzez budowanie wewnętrznej motywacji do zmian, ale w Polsce wciąż brak programów, które by to umożliwiały.

Udział w programie „Wybieramy Zdrowie”

„Wybieramy Zdrowie” to darmowy program odchudzania, prowadzony w filii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Jest adresowany do dorosłych z nadwagą lub otyłością. Po przetestowaniu naszych treści z potencjalnymi uczestnikami i grupą ekspertów otworzyliśmy zapisy dla wszystkich, którzy chcieliby wziąć udział w programie odchudzania opartym na dowodach naukowych.

Weź udział w programie

Aby wziąć udział w programie, wystarczy wypełnić krótką ankietę i zapisać się na pierwszą wizytę. W celu bliższego zapoznania się z przebiegiem i z zasadami programu zapraszamy na naszą stronę internetową.

Autorka

iga palacz

mgr Iga Palacz – psycholog, doktorantka na Uniwersytecie SWPS. Bada postrzeganie zdrowia i dobrostanu z wykorzystaniem technik opartych na fotografii. Dzięki dofinansowaniu z Fundacji na rzecz Nauki Polskiej pracuje jako asystentka badawcza w projekcie „Wybieramy Zdrowie”, w którym przeprowadza pomiary, wyjaśnia procedurę badawczą oraz odpowiada na wszelkie pytania osób biorących udział w programie.