hr award color

logo uswps nazwa 3

Uczelnia

Wirtualna rzeczywistość jest bez wątpienia technologią najczęściej wykorzystywaną przez psychologów – zarówno psychoterapeutów, jak i badaczy. VR umożliwia przeniesienie się na chwilę w zupełnie inny świat i doświadczenie określonych bodźców w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach. Aplikacje wirtualnej rzeczywistości już od dłuższego czasu pomagają w walce z m.in. lękami, fobiami, PTSD, depresją, autyzmem czy uzależnieniami. Spotkanie „Wirtualna rzeczywistość (VR) w praktyce psychologicznej” pozwoli lepiej zrozumieć mechanizmy oddziaływania wirtualnego świata na zmianę zachowania, emocji i postaw osób, które decydują się na wejście w świat iluzji.

Wydarzenie jest kolejnym w ramach serii „HumanTech Meetings”. Tym razem z uwagi na czas pandemii przyjmie ono formę webinarium, które poprowadzi dr Konrad Maj, kierownik Centrum HumanTech Uniwersytetu SWPS.

Gościem specjalnym wydarzenia będzie prof. Skip Rizzo, wybitny badacz technologii VR, dyrektor Medical VR, Institute for Creative Technologies Uniwersytetu Południowej Karoliny (USA). Opowie on o zastosowaniu VR w minimalizowaniu i leczeniu różnych problemów psychologicznych i medycznych, takich jak fobie, trauma, ból czy lęki. Wcześniej wystąpią specjaliści z Polski – WojciechJakub Kreft z firmy Unicorn VR World, którzy opowiedzą, jak wykorzystać VR do zabawy, edukacji i psychoterapii.

HumanTech Meetings – zadanie finansowane w ramach umowy 792/P-DUN/2019 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Prelekcje odbęda się w języku polskim lub angielskim i będą tłumaczone.

Dołącz do nas! Oto link do spotkania » 

19 października 2020 r.
17.00–19.45
online

Formuła spotkania

Żyjemy w czasach postępu technologicznego i dynamicznego rozwoju cyfryzacji. Współczesny pęd do tworzenia nowoczesnych rozwiązań może powodować trudne do przewidzenia skutki psychologiczne i społeczne. Dlatego tak ważne jest nawiązywanie współpracy między inżynierami, programistami, specjalistami IT oraz przedstawicielami nauk społecznych już na wstępnym etapie opracowywania nowej technologii lub usługi. To nie tylko daje szansę na uniknięcie błędów, lecz także umożliwia rozwinięcie innowacyjnego pomysłu.

Projekt HumanTech Meetings to seria spotkań skupiających naukowców i specjalistów z branży technologicznej z Polski i innych krajów. Każde spotkanie składa się z dwóch wykładów, jednego wygłoszonego przez eksperta z Polski i jednego wygłoszonego przez specjalistę z innego kraju. Po wykładach organizujemy dyskusje panelowe, podczas których zaproszeni goście przedstawiają różne podejścia do innowacji i technologii. Spotkania organizowane są przez Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech Uniwersytetu SWPS.

 

HumanTech Meetings to projekt Centrum Innowacji HumanTech, którego celem jest zbliżenie technologii i nauk społecznych oraz spojrzenie z różnych perspektyw na takie zjawiska, jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, algorytmy, robotyka oraz wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.
Więcej informacji »

Wystąpienia

Wykład 1: Wyzwania VR – czyli wirtualne przestrzenie zabawy, edukacji i terapii, link do spotkania »  

Jedyną metodą, by w pełni poczuć i zrozumieć potencjał możliwości, jakie daje nam technologia VR (wirtualnej rzeczywistości) jest „weryfikacja empiryczna” – czyli poczucie jak działa założenie na głowę dobrej jakości okularów VR. Niestety zdalnie nie możemy tego zrobić. W zamian postaramy się jednak pokazać teoretyczne tło (aktualne badania) oraz praktyczne perspektywy wykorzystania VR. Opowiemy o ogromnych możliwościach, jakie daje nam ta technologia w zabawie, edukacji i psychoterapii.

Odpowiednio zaprojektowany program komputerowy może nie tylko być nieskończenie cierpliwym nauczycielem (bądź terapeutą) oferującym kompleksowy rozwój umiejętności dziecka, lecz także może monitorować i zapisywać jego postępy, oraz, co ważne, dopasowywać się do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych – może oferować spersonalizowany plan terapii i edukacji. VR jest ogromną szansą pozwalającą na zbliżenie technologii i nauk społecznych. Stanowi jednocześnie prawdziwe wyzwanie dla naszej kreatywności, pozwala bowiem stworzyć niemal wszystko, co wykreuje nasza wyobraźnia i wykorzystać to do zabawy, edukacji i terapii – najlepiej do wszystkich tych aktywności jednocześnie. Edukacja i terapia przez zabawę staje się dziś możliwa jak nigdy dotąd.

Jakub Kreft

Jakub Kreft – współzałożyciel i CEO Unicorn VR World, programista VR i aplikacji mobilnych. Autor m.in. trzech innowacyjnych aplikacji mobilnych w ramach projektów na „Innowacje społeczne”. Wykonawca pierwszej w Polsce aplikacji mobilnej do planowania kariery – Puzzle Kariery, twórca autonomicznego robota wyścigowego (projekt naukowy WUT). Koordynator największych zawodów robotycznych w Polsce – Robomaticon 2017, prezes Koła Naukowego Automatyki i Robotyki PW. Speaker podczas konferencji TEDxWarsaw 2017. Zwycięzca Gali Szkoły Pionierów PFR 2020. www.linkedin.com/in/jakub-kreft-5a48b641

Wojciech Kreft

Wojciech Kreft  – współzałożyciel i COO Unicorn VR World. Psycholog, doradca zawodowy, trener i e-trener, wykładowca akademicki (aktualnie prowadzi zajęcia E-terapia – wykorzystanie narzędzi informatycznych w terapii psychologicznej na kierunku Psychologia na AE-H w Warszawie. Innowator łączący nowe technologie cyfrowe z tworzeniem narzędzi rozwoju osobistego. Twórca wielu nowoczesnych narzędzi i programów komputerowych w dziedzinie doradztwa kariery i edukacji. Autor koncepcji i koordynator wdrożenia innowacyjnej sieci Mobilnych Centrów Informacji Zawodowej OHP oraz Szkolnych Ośrodków Kariery (SzOK-ów). Ekspert Komisji Unii Europejskiej (Lifelong Guidance Expert Group). Autor raportów i analiz dotyczących poradnictwa zawodowego i rynku pracy (m.in. dla OECD, Word Bank, Komisja UE). Digital CVwww.linkedin.com/in/wkreft

Wykład 2: Is Clinical Virtual Reality Ready for Primetime?, link do spotkania / watch here » 

Since the mid-1990s, a significant scientific literature has evolved regarding the outcomes from the use of what we now refer to as Clinical Virtual Reality (VR). This use of VR simulation technology has produced encouraging results when applied to address cognitive, psychological, motor, and functional impairments across a wide range of clinical health conditions. This presentation addresses the question, “Is Clinical VR Ready for Primetime?” After a brief description of the various forms of VR technology, I will discuss the trajectory of Clinical VR over the last 20 years and summarize the basic assets that VR offers for creating clinical applications. The discussion then addresses the question of readiness in terms of the theoretical basis for Clinical VR assets, the research to date, the pragmatic factors regarding availability, usability, and costs of Clinical VR content/systems. This will be presented in the context of descriptions and video examples of applications addressing Anxiety Disorders, PTSD, Addiction, Depression, PTSD, Pain Management, Stroke, TBI, ADHD, Autism, and Virtual Human applications for clinical training and patient facing healthcare support. Ethical issues for the safe use of VR with clinical populations will then be detailed. While there is still much research needed to advance the science in this area, I will make the case that Clinical VR applications are in fact “ready for primetime” and will soon become indispensable tools in the toolbox of healthcare researchers and practitioners and will grow in relevance and popularity in the near future as the technology continues to evolve.

Skipp Rizzo

Prof. Skip Rizzo – is a clinical psychologist and Director of Medical VR at the University of Southern California Institute for Creative Technologies. He is also a Research Professor with the USC Dept. of Psychiatry and School of Gerontology. Over the last 25 years, Skip has conducted research on the design, development and evaluation of Virtual Reality systems targeting the areas of clinical assessment, treatment, and rehabilitation across the domains of psychological, cognitive and motor functioning in both healthy and clinical populations. This work has focused on PTSD, TBI, Autism, ADHD, Alzheimer’s disease, stroke and other clinical conditions. In spite of the diversity of these clinical R&D areas, the common thread that drives all of his work with digital technologies involves the study of how Virtual Reality simulations can be usefully applied to human healthcare beyond what’s possible with traditional 20th Century methods. To view some videos on his work, go to: https://www.youtube.com/user/albertskiprizzo

Paneliści

258 Aleksandra Przegalińska

dr Iwona Pomianowska – projektant (motion & informatioin design), reżyser, psycholog oraz wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, Łódzkiej Szkoły Filmowej oraz Uniwersytetu Śląskiego na wydziale Projektowania Gier i Przestrzeni Wirtualnej. Członek ciała doradczego Museum Leuven oraz badacz łączący domeny psychologii poznawczej oraz projektowania mediów zarówno na poziomie teoretycznym, jak i praktycznym. Obroniła doktorat w zakresie psychologii na Trinity College Dublin oraz posiada tytuł magistra sztuki i projektowania informacji na LUCA School of Arts w Brukseli.

258 Ewelina Smoktunowicz

dr Ewelina Smoktunowicz – specjalizuje się w psychologii zdrowia w pracy oraz wykorzystaniu nowych technologii w praktyce psychologicznej. Kieruje StresLabem: Centrum Badań nad Stresem na Uniwersytecie SWPS. W swojej pracy badawczej zajmuje się przede wszystkim tworzeniem, testowaniem oraz wdrażaniem interwencji internetowych, których celem jest poprawa zdrowia psychicznego pracowników. Kierowała pracami w efekcie których powstały programy internetowe Med-Stres oraz Med-Stres SOS skierowane do personelu medycznego. Współtworzyła interwencję wykorzystującą wirtualną rzeczywistość, mającą na celu zmniejszenie lęku wysokości. Otrzymała stopień doktora na Uniwersytecie SWPS i odbyła staż podoktorski na Uniwersytecie w Sztokholmie.

elzbieta wlodarska

Elżbieta Włodarska – wiceprezes BioMinds Healthcare, psycholog, neuropsycholog z 16-letnim doświadczeniem klinicznym w pracy z osobami dorosłymi z uszkodzeniami mózgu. W swojej pracy prowadzi terapię neuropsychologiczną funkcji poznawczych u osób po urazach czaszkowo-mózgowych, udarach mózgu, w stanie minimalnej świadomości. Jest współtwórcą i koordynatorem procesu terapeutycznego Origin MemoryCare i Origin NeuroCare. Diagnosta zespołów otępiennych; członek Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego i Polskiego Towarzystwa Neurologicznego.

Spotkanie poprowadzi

Konrad Maj

dr Konrad Maj  – psycholog społeczny, kierownik projektu HumanTech Meetings, inicjator oraz kierownik Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych „HumanTech”. W pracy naukowej i dydaktycznej koncentruje się na zagadnieniach związanych z wpływem społecznym, psychologią mediów oraz innowacjami. Obecnie prowadzi badania w obszarze HRI (Human-Robot-Interaction). W latach 2013-2016 pełnomocnik prorektora ds. nauki w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych i innowacji społecznych. Odbył szereg wizyt studyjnych w ośrodkach zajmujących się innowacjami  ISI – Institute for Social Innovation (Carnegie Mellon University, Pittsburgh, USA), ID+ Research Institute for Design, Media and Culture (University of Averio, Portugalia), Design Factory (Aalto University, Finlandia).

Organizator

Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech >>

 

Termin i miejsce 

19 października 2020 r. (poniedziałek)

online

Kontakt

e-mail: ci@swps.edu.pl

Koordynator: Ewa Łuczak
e-mail: eluczak@swps.edu.pl

Projekt (no. 422493) dofinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w ramach "Funduszu Upowszechniania Nauki".

 

Aktualności

UNIWERSYTET SWPS 22-09-2020

Skuteczna praca z grupą trenera i konsultanta – dr Joanna Heidtman

Szkolenie, konsultacja, facylitacja, program rozwojowy. Trener może w swojej pracy wchodzić w różne role. Zawsze jednak pracuje z ludźmi, z zespołami, dlatego tak ważna jest dla niego znajomość wiedzy o...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 03-10-2020

Relacja z Inauguracji Roku Akademickiego 2020/2021

W piątek 2 października odbyła się wyjątkowa inauguracja roku akademickiego 2020/2021. Wydarzenie było transmitowane online. Zapraszamy do obejrzenia nagrania z uroczystości.

Czytaj więcej

Aktualności z Wrocławia 05-10-2020

Wyzwanie graficzne na 10-lecie Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS

W tym roku akademickim przypada jubileusz 10-lecia Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Z tej okazji Katedra organizuje konkurs – wyzwanie graficzne, które polega na wizualnym komentarzu dotyczącym tego, czym...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 12-10-2020

Kto pracuje na sukces sportowca – o roli trenera mentalnego

Cała Polska żyje sukcesem Igi Świątek, która w sobotę pokonała Amerykankę Sofię Kenin w finale French Open w Paryżu. Zwycięstwo tak młodej i niedoświadczonej zawodniczki w turnieju wielkoszlemowym było wielkim...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 14-10-2020

„Szkoła bohaterek i bohaterów” – jak opowieści Przemysława Staronia pomagają radzić sobie z życiem

Postaci z „Harry’ego Pottera”, „Władcy Pierścieni”, „Stranger Things”, „Gwiezdnych Wojen” czy Avengersów spotykają się w jednym miejscu – na kartach książki Przemysława Staronia, Nauczyciela Roku 2018, psychologa i wykładowcy na...

Czytaj więcej

Wrocław 22-10-2020

27. Wystawa Wrocławskiej Grafiki Użytkowej – WYDARZENIE ODWOŁANE

Razem z Katedrą Grafiki Uniwersytetu SWPS zapraszamy na 27. edycję Wystawy Wrocławskiej Grafiki Użytkowej, która odbędzie się w wyjątkowej przestrzeni z własną niepowtarzalną historią. Wystawie będzie towarzyszył wernisaż. Tematem przewodnim...

Czytaj więcej

Aktualności z Wrocławia 24-10-2020

Wystawa „Przestrzeń środka" w ramach 7 Mediations Biennale

– W 2020 r., mimo epidemii koronawirusa, 7 Mediations Biennale – Horyzont Zdarzeń będzie największą spośród wszystkich dotychczasowych edycji i odbędzie się w siedmiu miastach Polski: w Jeleniej Górze, Katowicach...

Czytaj więcej

Online 26-10-2020

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały...

Czytaj więcej

Online 27-10-2020

Strategia w UX. Jak połączyć biznes z projektowaniem UX? – T. Skórski, N. Bienias

Kluczowym etapem w procesie projektowym jest połączenie strategii biznesowej z projektowaniem UX. Dlaczego jest to tak ważne? Czy UX jest niezbędny do osiągnięcia sukcesu biznesowego? Jak znaleźć wspólny punkt między...

Czytaj więcej

Online 28-10-2020

Wpływ psychodelików na działanie mózgu

Naukowcy oraz lekarze, psychiatrzy i psychoterapeuci wiążą z psychodelikami wielkie nadzieje. To substancje powszechnie znane jako odurzające – ale coraz więcej badań związanych z medycyną i neuronauką pokazuje, że mogą...

Czytaj więcej

Webinar 29-10-2020

USA i Chiny: od partnerstwa do systemowej rywalizacji

Wejście na nowe rynki, rozbicie bloku komunistycznego czy zmiana systemowa i budowa demokracji w Państwie Środka – jakie były amerykańskie cele zaangażowania w Chinach po 1972 r. oraz chińskie priorytety...

Czytaj więcej

Online 02-11-2020

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów...

Czytaj więcej

Webinar 03-11-2020

Słowiańskość i powrót rodzimych tradycji

Amerykanie mają Halloween, a my mamy Dziady. To jedno z tych świąt, kiedy przypominamy sobie o własnych korzeniach i wierzeniach naszych przodków. W ostatnich latach wzrosło zainteresowania słowiańskością. Coraz więcej...

Czytaj więcej

Webinar 04-11-2020

Wybór studiów - jak rozmawiać z nastolatkami o planach na przyszłość

Jesteś rodzicem maturzysty? Zastanawiasz jak rozpocząć rozmowę na temat przyszłości swojej latorośli? Nie wiesz co zrobić, by skutecznie wesprzeć nastolatka w procesie decyzyjnym, ale nie narzucać swojego zdania? Jakie działania...

Czytaj więcej

Online 05-11-2020

Polski design – jak go wypromować na świecie?

Polski design staje się coraz bardziej ceniony i rozpoznawalny na świecie. Nie bez przyczyny – to wynik ogromnej pracy wielu projektantów, menedżerów i sprzedawców. Co wyróżnia polski design na świecie?...

Czytaj więcej

Konferencje 09-11-2020

E-learning Fusion 2020

Jubileuszowa V edycja Międzynarodowej Konferencji E-Learning Fusion to jedyna w Polsce i największa w Regionie Europy Środkowo-Wschodniej Konferencja o tematyce digital learning oraz cyfrowej transformacji uczenia się (digital learning transformation)...

Czytaj więcej

Online 12-11-2020

Od grafika do UX designera

Jak wykorzystać umiejętności graficzne w projektowaniu UX? Czy da się pracować jako UX designer, nie znając podstaw projektowania graficznego? Czy sukces zawodowy UX designera nieposiadającego umiejętności w tym zakresie jest...

Czytaj więcej

Aktualności z Wrocławia 15-11-2020

Bitwa o startup – konkurs wspierający pomysły studentów i naukowców

Wiele osób ma ciekawe pomysły na startup, ale nie wie, jak je wdrożyć w życie. Nasz Uniwersytet jest partnerem projektu, który może pomóc w realizacji takich konceptów. Zachęcamy do wzięcia...

Czytaj więcej

Konferencje 16-11-2020

Ciemna liczba przestępstw – przestępstwa przeciwko bezbronnym

– Bezbronność nie ma wieku, płci, rasy, zawodu, nie musi też dotyczyć jedynie człowieka. W pewnych okolicznościach każdy z nas może zostać ofiarą przestępstwa, również dzieci, które są bezbronne z...

Czytaj więcej