Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
tryb studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Formularz wyszukiwania na belce: Szkolenia

lokalizacja:
obszar tematyczny:
forma:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Żywa sztuka czy nauka?

udostępnij artykuł
Żywa sztuka czy nauka?
float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/bioart.jpg

Hodowla i zastosowanie kultur tkankowych, metody pracy z DNA i komórkami macierzystymi, komunikacja między bakteriami, koncepcje biowładzy i biopolityki, zwierzęta a biotechnologie – czym jest sztuka biologiczna sprawdziła Joanna Jeśman, badaczka ze School of Ideas Uniwersytetu SWPS. W ramach pracy doktorskiej przyjrzała się środowisku bioartystów.

W którym momencie sztuka działa na rzecz nauki, a w którym to nauka sprzyja powstawaniu dzieła artystycznego? – takie pytania postawiła w swojej pracy doktorskiej Joanna Jeśman, ze School of Ideas Uniwersytetu SWPS. – Trudno dokładnie zdefiniować bioart. Kluczowe było tu wskazanie różnych ról, jakie tego typu projekty odgrywają w relacji między światem nauki a społeczeństwem. Wyróżniłam go spośród nurtów sztuki współczesnej, biotechnologii i sztuki nowych mediów – mówi autorka.

Przykładami bioartu są między innymi projekty takie jak In Potentia Gaya Ben-Ariego, czyli „biologiczny mózg” wyhodowany z ludzkich, komórek macierzystych. Twórca skrytykował stanowisko, które jednoznacznie definiuje mózg, jako główny budulec tożsamości – centrum dowodzenia. Osobowość czy życie zdaniem twórcy nie jest uzależnione tylko od mózgu, który myśli. Innym przykładem jest Victimless Leather – maleńki żakiet, stworzony z mysiej tkanki łącznej i ludzkiej tkanki kości. Po co? Autorzy Orona Cattsa i Ionata Zurra chcieli zwrócić uwagę na nierozwiązany konflikt między możliwościami współczesnej nauki a etyką tych działań. Ujawniają nieświadome uprzedzenia wobec operacji technologicznych dokonywanych na materii organicznej.

Żyjemy w czasach, w których różnorodne dziedziny nauki i życia przeplatają się ze sobą tak bardzo, że nie sposób już wyznaczyć dokładne granice między wytwarzanymi przez nie dyskursami.

dr Joanna Jeśman

 

Dla bioartystów życie samo w sobie staje się głównym tematem badań. Motywacją do takich refleksji, ale też inspiracją dla twórców są najnowsze osiągnięcia naukowe, których krytyczna analiza wymaga wprowadzenia nowych ram teoretycznych i metodologii. Autorka przedstawiła w pracy, w jaki sposób sztuka biologiczna ze względu na możliwości zawarte w nowych technologiach skłania do przemyślenia na nowo kwestii życia, śmierci, ciała i osobowości.

Dlaczego przedstawicielka nauk humanistycznych pisze pracę dotyczącą biotechnologii i medycyny? – Żyjemy w czasach, w których różnorodne dziedziny nauki i życia przeplatają się ze sobą tak bardzo, że nie sposób już wyznaczyć dokładne granice między wytwarzanymi przez nie dyskursami. Multidyscyplinarne badania pozwalają budować platformę komunikacji między różnymi obszarami. Musimy na nowo nauczyć się, jak rozpoznawać realne problemy ze świata kultury, biznesu, życia społecznego, przestrzeni publicznej i opracowywać efektywne rozwiązania – tłumaczy Jeśman – Do stworzenia generacji takich innowatorów gotowych sprostać wyzwaniom współczesnego świata, a nie tylko pojedynczych innowacji, wymagany jest jednak całkowicie nowatorski proces kształcenia, oparty na pracy zespołów zadaniowych łączących różne środowiska – dodaje.

Praca doktorska Joanny Jeśman pt. „Żywa sztuka. Wielowymiarowość bioartu w kontekście posthumanistycznym” została napisana pod opieką merytoryczną prof. dr hab. Anny Zeidler-Janiszewskiej i obroniona w 2015 r. na Uniwersytecie SWPS.

ilustracja wprowadzenia: www.faseb.org, Federation of American Societies for Experimental Biology (FASEB)
The 2013 BioArt Winners - Bo Wang (University of Illinois at Urbana-Champaign, Urbana, IL) and Phillip A. Newmark (Howard Hughes Medical Institute)

258 joanna jesman

O autorce

dr Joanna Jeśman - kulturoznawczyni. Prowadzi badania na pograniczu humanistyki i nauk o życiu w perspektywie posthumanistyki, studiów nad nauką i humanistyki medycznej. Zajmuje się też działaniami upowszechniającymi i popularyzującymi naukę oraz komunikacją naukową. 

Strefa wideo

 

Projekty bioartystyczne należy oczywiście rozpatrywać w kategoriach sztuki. Natomiast oprócz tego... te prace skłaniają do krytycznej refleksji... i dają nam możliwość zastanowienia się w jaki sposób, nowoczesne technologię, wynalazki mogą wpływać na społeczeństwo.

dr Joanna Jeśman

   Nasz kanał na YouTube