Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Czy kariera przedsiębiorcy jest dla ciebie?

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/przedsiebiorca.jpg

Asertywność, pewność siebie i zdolność do rywalizacji - tymi cechami najczęściej określane są osoby postrzegane jako przedsiębiorcze. Czy jednak charakter jest najważniejszy w zarządzaniu swoim biznesem? O znaczeniu osobowości, płci i otoczenia społecznego w kontekście zachowań probiznesowych, mówi dr Magdalena Kaczmarek, psycholog z kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

Profil przedsiębiorcy

Lękliwość i neurotyzm nie są przeszkodą do wykształcenia postaw przedsiębiorczych, a mogą być nawet zaletą - zwiększają uważność i koncentrację na działaniu. Natomiast zamiłowanie do ryzyka nie jest kluczowe w prowadzeniu własnej firmy. Jaki więc powinien być idealny biznesmen?

Prowadzenie własnej działalności nieodłącznie wiąże się z niepewnością. Nieustanna rywalizacja z konkurencją, wprowadzanie nowych rozwiązań na rynek, czy próby zainteresowania klientów i partnerów swoim produktem to tylko kilka z wielu trudnych elementów zarządzania własną firmą. Na dodatek przedsiębiorca nigdy nie może być pewny sukcesu, a nawet najdokładniejsze symulacje nie są w stanie zagwarantować, w jakim czasie zwróci się dana inwestycja. Stres związany z taką ilością niemożliwych do przewidzenia zmiennych jest dla większości ludzi nieprzyjemny. Ludzie nie lubią nie wiedzieć, co się wydarzy i podobnie jest z przedsiębiorcami. Co więc ich wyróżnia? Przede wszystkim zgoda na tolerowanie ryzyka i działanie w warunkach niepewności.

To właśnie, razem z wiarą we własne sprawstwo, jest kluczowym predyktorem postaw przedsiębiorczych. Idealny człowiek interesu uważa się za osobę skuteczną, ufa w swoje zdolności, wierzy że poradzi sobie z przeciwnościami oraz podejmuje zadania, których wykonanie wiąże się z trudnościami.

Inne cechy charakteryzujące dobrego przedsiębiorcę to przede wszystkim: kreatywność, chęć przewodzenia innym, sumienność, niezależność i otwartość na nowe doświadczenia. Ważna jest również umiejętność wszechstronnej analizy zjawisk oraz przewidywania potencjalnych scenariuszy i tendencji. Osoba przedsiębiorcza nasłuchuje ledwo słyszalnych sygnałów na rynku, zbiera informacje z różnych źródeł, czyta i analizuje.

Na podstawie analizy osobowości możemy określić zaledwie 20 proc. zmiennych związanych z chęcią założenia firmy. Nie możemy za jej pomocą wyjaśnić dlaczego ktoś wybrał taką drogę życiową. Inne czynniki sprzyjające wykształceniu postawy biznesowej to m.in. klimat przedsiębiorczości w danym państwie, na który składają się kultura, w której żyjemy, polityka państwa oraz wpływ najbliższego otoczenia i rodziny, która może zaszczepić konkretne postawy.

Otoczenie przedsiębiorcy

Kultura w danym kraju i ogólne przekonania ludzi mają niebagatelne znaczenie dla kształtowania postaw przedsiębiorczości. Percepcja społeczna biznesmenów jest niezwykle ważna, ponieważ wpływa na wykształcenie się u ludzi pragnień lub uprzedzeń w stosunku do samodzielnego prowadzenia firmy. W Polsce obserwujemy obecnie dwa istotne zjawiska mające wpływ na postrzeganie i wartościowanie przedsiębiorczości. Z jednej strony posiadanie własnego biznesu stało się popularne. Kiedy przeprowadziliśmy badania wśród kandydatów na studia z zarządzania i przywództwa, wielu z nich rozważało samozatrudnienie czy założenie start-upu lub posiadało własne firmy. Z drugiej jednak strony ciągle pokutuje wyniesione z czasów PRL przekonanie o nieuczciwości i nierzetelności „prywaciarzy”. Obie postawy społeczne wpływają na chęć prowadzenia własnej działalności: pierwsza ją wspiera, druga niszczy.

Do grupy miękkich czynników klimatu przedsiębiorczości można zaliczyć również poziom zaufania do innych obywateli i instytucji oraz poczucie bezpieczeństwa. Nastroje społeczne, jakie panują w danym kraju nie są jednak jedynymi wpływami środowiskowymi. Istnieją także czynniki twarde związane z polityką państwa, prawem podatkowym, czy legislacyjnymi ułatwieniami w zakładaniu firm.

Istnieją również wpływy bliższe człowiekowi nie należące do ogólnokrajowego klimatu przedsiębiorczości: jego rodzina i przyjaciele. Badania pokazują, że jeśli ktoś w naszym najbliższym otoczeniu prowadzi własną firmę jesteśmy bardziej skłonni do podjęcia tego rodzaju ryzyka na własną rękę. Dotyczy to zwłaszcza osób, które mają biznesmenów w rodzinie. Dzięki nim zdobywają wiedzę o tym jak radzić sobie z problemami, uczą się na czym polega prowadzenie biznesu i gromadzą kontakty.

Czy wpływy środowiskowe oddziałują różnie na mężczyzn i kobiety?

Okazuje się, że tak. Wsparcie społeczne, jakie panie uzyskują od bliskich osób zarówno w formie realnej pomocy, jak i zwykłego pocieszenia ma silniejszy związek z losami ich firm niż w przypadku mężczyzn. Kobiety bez wsparcia radzą sobie gorzej niż panowie. Natomiast jeśli je mają - korzystają na tym zdecydowanie bardziej. Stereotypowe cechy przedsiębiorcy są typowo męskie: drapieżny, ambitny, zorientowany na sukces czy pewny siebie. Dlatego dla kobiet ważne jest przebywanie w otoczeniu osób prowadzących własne firmy lub pracujących w wolnych zawodach np. rodzica, małżonka lub przyjaciół. Mogą wtedy odkryć, że przedsiębiorczość może być także ich życiowym wyborem. Dodatkowo kobiety w związkach poświęcają więcej czasu niż mężczyźni na prowadzenie domu i wychowanie dzieci. Istotne jest więc wsparcie od partnera, jego gotowość do przejęcia części obowiązków rodzinnych. Dla pań kluczowe jest także wchodzenie w stowarzyszenia i uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez przedsiębiorczynie. Mogą wtedy nawiązać kontakt z kobietami, którym udaje się prowadzenie własnej firmy, zbudować sieć kontaktów i dzięki temu chętniej podjąć decyzję o rozpoczęciu własnej działalności. Obecnie coraz więcej kobiet wybiera ten rodzaj kariery. Według statystyk obecnie w Polsce notuje się najwyższy w Europie i na świecie wskaźnik przedsiębiorczości kobiet.

Jak zacząć?

Stereotypy odnośnie osób przedsiębiorczych (np. takie, które łączą większą zamożność z brakiem moralności) nie są prawdziwe, ale niestety wpływają na opinię społeczną i mogą skutecznie zniechęcać do prowadzenia własnego biznesu. Jeśli chcesz rozpocząć swoją działalność otaczaj się przedsiębiorcami, korzystaj z ich doświadczenia i buduj sieć znajomości.

Tego rodzaju praktyki pomogą Ci zrozumieć, że każda osoba prowadząca firmę jest inna i nie ma jednego uniwersalnego zestawu cech, które predestynują do rozpoczęcia własnej działalności oraz gwarantują osiągnięcie sukcesu. Przygotuj się na to, że przedsiębiorca żyje w stanie ciągłej niepewności. Jeśli umiesz poradzić sobie z tym uczuciem prawdopodobnie będzie ci łatwiej prowadzić własny biznes.

cp logo   Źródło: www.centrumprasowe.swps.pl

258 magda kaczmarek

O autorce

dr Magdalena Kaczmarek - Psycholog. W pracy naukowej interesuje się zagadnieniem przedsiębiorczości i traumy. Interesuje się pomiarem psychologicznym – konstruuje testy i kwestionariusze psychologiczne. Bada także podejmowanie wyzwań tj. zakładanie własnej firmy. Współtworzy pionierski projekt MatchBeta - system sztucznej inteligencji, wspierający młodych w planowaniu kariery, a pracodawców w procesach rekrutacyjnych. W ramach Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS w Warszawie współtworzy z zespołem Data Analytics PwC narzędzie analizy kompetencji zawodowych kandydatów i preferencji pracodawców M.A.I.A. (Matching Artificial Inteligence Assistant). To połączenie psychologii i preferencji zawodowych określonych w sposób analityczny, przez dane w postaci specjalistycznych testów, które będą wypełniali zarówno doświadczeni pracownicy, pracodawcy, jak i studenci.