Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Transformacja w Polsce i w Chinach: podobieństwa i różnice

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/transformacja_chiny_polska.jpg

W Unii Europejskiej wciąż kładzie się nacisk na propagowanie demokracji, a Chinom często wytyka się autorytarne rządy i „państwowy kapitalizm”. Opinie o Chinach często związane są z interesami politycznymi i gospodarczymi, a wzrost ich potęgi gospodarczej zwiększa zaciekłość ataków propagandowych. Rozmaite kontrowersje, dotyczące natury systemu politycznego po 1989 roku, okresu kiedy „skończył się komunizm”, budzą także przemiany ostatnich 30 lat w Polsce. O różnicach i podobieństwach polskiej i chińskiej transformacji opowie prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski – kierownik Katedry Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS, spotkanie moderował będzie amb. Krzysztof Szumski z Uniwersytetu SWPS.

Potwierdzenie uczestnictwa prosimy kierować na adres [email protected]. Debata będzie transmitowana w internecie na stronie Biblioteki.

27 czerwca
18.00–20.00
Warszawa

Transformacja w Chinach i w Polsce: podobieństwa i różnice

Procesy przemian zachodzących w Chinach od 1978 r., nazywanych w tym kraju „polityką reform i otwarcia na świat”, a na Zachodzie „reformami Deng Xiaopinga”, są interpretowane rozmaicie i budzą kontrowersje. Na przykład, władze tajwańskie w pewnych okresach z dużą intensywnością propagowały koncepcję, że w Chinach nic się nie zmieniło i panuje tam nadal reżim komunistyczny. Zdobywała ona nawet pewną popularność wśród zwolenników „powstrzymywania wzrostu potęgi Chin”, zwłaszcza w USA. W sposób paradoksalny koncepcja ta gloryfikowała system komunistyczny, gdyż pokazywała, że może on – w sprzyjających warunkach – zapewniać najszybszy wzrost gospodarczy w historii świata i awans cywilizacyjny krajom biednym.

Racjonalnie myślący badacze, jak profesor Lynn T. White z Uniwersytetu Princeton, głoszą z kolei, że pośród wszystkich krajów postkomunistycznych Chiny przeprowadziły najbardziej udaną transformację i osiągnęły największe sukcesy gospodarcze. W Unii Europejskiej, gdzie wciąż kładzie się nacisk na wartości i propagowanie demokracji, często wytyka się Chinom autorytarne rządy i „państwowy kapitalizm”, starając się w ten sposób dyskredytować je w oczach opinii publicznej i osłabiać ich pozycję negocjacyjną. Inne oskarżenia formułuje Prezydent D. Trump traktujący Chiny jako rywala. Opinie o Chinach są zatem często związane z interesami politycznymi i gospodarczymi, a wzrost ich potęgi zwiększa jeszcze zaciekłość propagandowych ataków.

30 lat polskich przemian także budzi rozmaite kontrowersje dotyczące natury systemu politycznego po 1989 roku, okresu kiedy „skończył się komunizm”, itd.

Po dwu spotkaniach poświęconych chińskim przemianom chcemy je niejako podsumować, przedstawić podstawowe fakty i porównać z przemianami ostatnich 30 lat w Polsce. Można to ująć w kilku tezach:

  1. Za podstawową cechę systemu komunistycznego przyjmuję podstawowe kryterium uznawane przez jego teoretyków, czyli „społeczną własność środków produkcji”, sprowadzającą się do upaństwowienia całej gospodarki, w której mechanizmy rynkowe i stosunki towarowo-pieniężne odgrywają niewielką rolę, gdyż dominuje tzw. „gospodarka planowa”. Przejście do gospodarki rynkowej określam tutaj jako „transformację”, gdyż pociąga to za sobą zmianę charakteru państwa oraz całego życia społecznego i politycznego, bez względu na ich charakter.
  2. System komunistyczny w Chinach różnił się zasadniczo od modelu sowieckiego i środkowo-europejskiego, procesy transformacji musiały zatem biec innymi drogami, tym bardziej, że będąc historycznym centrum „cywilizacji konfucjańskiej” nie przyjmowały one „modelu zachodniego”, z dominacją wolnego rynku oraz demokracji liberalnej, jako ideału, jak to było w Polsce przez całe jej dzieje, gdyż leżała ona na peryferiach rozwiniętych krajów Europy, do których czuła się przynależna.
  3. Zarówno w Polsce, jak i w Chinach czynnik narodowy odegrał w przemianach kluczową rolę. W Polsce system komunistyczny obalaliśmy jako narzuconą przemocą przez Związek Sowiecki formę półkolonialnego zniewolenia narodowego. Była ona tym bardziej dolegliwa, iż system komunistyczny był sprzeczny z naszymi tradycjami narodowymi, apoteozą wolności i indywidualizmu, a niskim autorytetem państwa. W Chinach zaś system komunistyczny zwyciężył w wyniku wojny domowej, w istocie wbrew intencjom Stalina, a kraj zachowywał swoją suwerenność i zapewnił ogromną poprawę życia. Ponadto komunizm wyrastał tam z rodzimych korzeni konfucjańskich i realizował wiele tradycyjnych chińskich wartości, co powodowało jego odmienność od systemu sowieckiego; m.in. miał uniwersalistyczno-ideologiczny charakter w duchu konfucjańskim. Stąd popadał w konflikt z rozmaitymi tradycjami oraz interesami narodowymi uznawanymi za „zacofane”. Dlatego czołowym hasłem społecznego buntu przeciwko systemowi maoistowskiemu stało się tam przywrócenie państwu charakteru narodowego i troski o codzienne potrzeby i interesy narodu.

Będziemy omawiać także inne cechy specyficzne dla obu transformacji. Prof. Krzysztof Gawlikowski, który będzie referował te problemy, oglądał z bliska te procesy w Chinach i w Polsce.

Archiwum spotkań dostępne jest na kanale YouTube oraz na stronie Biblioteki. Zapraszamy na stronę naszej Katedry Studiów Azjatyckich, gdzie są dostępne różne materiały i nasze publikacje, oraz na stronę Biblioteki, gdzie znajdą Państwo informacje o innych debatach na tematy międzynarodowe.

O cyklu spotkań „Azjatyckie dylematy”

Profesor Krzysztof Galikowski

„Jest to pierwsza od wielu lat prezentacja publiczna różnych problemów współczesnej Azji, jej relacji z Polską i światem. Cały kurs może dać zupełnie niezłą orientację osobom interesującym się tym kontynentem, studentom sinologii oraz stosunków międzynarodowych” - mówi prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski, Kierownik Katedry Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS.

Formuła spotkań

Na zaproszenie Biblioteki Publicznej na ul. Koszykowej, popularnego miejsca spotkań i debat, nasza Katedra Cywilizacji Azji Wschodniej Uniwersytetu SWPS przygotowało merytorycznie cykl publicznych debat panelowych i prelekcji o Azji Wschodniej pt. „Azjatyckie dylematy”. Dotyczą one stosunków międzynarodowych tego kraju, spraw wewnętrznych oraz stosunków z Polską.

Począwszy od stycznia 2014 r. regularnie odbywały się spotkania w ostatni czwartek miesiąca pt. „Chiny – nowa potęga”. Nowy cykl pt. „Azjatyckie dylematy” przybliży problemy Azji we współczesnym świecie.

W roli prelegentów i panelistów wystąpią najlepsi specjaliści z kraju i z zagranicy, w tym praktycy polskich instytucji państwowych. Spotkania organizowane są we współpracy z innymi instytucjami, w tym Warszawskiej Szkoły Reklamy, dzięki której nagrania debat dostępne są na stronach internetowych Uniwersytetu SWPS i Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy.

Prelegent

258 Krzysztof Gawlikowski

prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski – badacz Chin, politolog. Zajmuje się badaniami klasycznej chińskiej myśli strategicznej (Sunzi), społeczno-politycznych tradycji Azji Wschodniej i ich oddziaływaniami na współczesne przemiany polityczne i kulturowe. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się również analizy porównawcze cywilizacji konfucjańsko-buddyjskiej i zachodniej oraz problem rozmaitych nieporozumień kulturowych między nimi. Autor licznych publikacji naukowych (w wielu językach) oraz redaktor wielu prac zbiorowych integrujących wysiłki polskich badaczy Azji Wschodniej. Jego studia poświęcone chińskiej myśli klasycznej, a szczególnie traktatowi Sunzi o sztuce wojennej i klasycznej myśli strategicznej, publikowano także w języku chińskim i są cytowane w literaturze naukowej w ChRL i na Tajwanie. Jest założycielem i wieloletnim redaktorem naczelnym pisma „Azja-Pacyfik: Społeczeństwo – Polityka – Gospodarka".

Założyciel i wieloletni kierownik Centrum Badań Azji i Pacyfiku w ISP PAN. Inicjator utworzenia działu orientalnego w Bibliotece Uniwersytetu SWPS z bogatymi zbiorami o Azji Wschodniej. Założyciel Centrum Cywilizacji Azji Wschodniej Uniwersytetu SWPS (przekształconego we wrześniu 2017 r. w Katedrę Studiów Azjatyckich).

Organizatorzy

  • Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy

Współpraca

  • Centrum Badań Azji i Pacyfiku ISP PAN
  • Katedra Cywilizacji Azji Wschodniej Uniwersytetu SWPS
  • Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Chińskiej

logotypy Azjatyckie dylematy

Studia azjatyckie na Uniwersytecie SWPS

Kierunek Studia azjatyckie: Chiny i Azja Wschodnia oferowany na Uniwersytecie SWPS w Warszawie to studia unikatowe w Polsce i Europie.

Program studiów kładzie nacisk przede wszystkim na praktyczną naukę języka chińskiego i umiejętność wykorzystywania go w realnych sytuacjach życiowych i biznesowych (720 godzin nauki). Uczelnia oferuje dodatkowy semestr nauki języka chińskiego na uczelniach w Chinach oraz pomaga w uzyskaniu stypendiów na naukę w Azji.

Studenci studiów azjatyckich poznają kultury krajów regionu, ich współczesne problemy i tradycje określające dzisiejszą rzeczywistość. Dowiadują się, jak działają służby dyplomatyczne, organizacje międzynarodowe czy biznes azjatycki. Zdobywają elementarne kompetencje do współpracy z Azjatami ze wszystkich kręgów cywilizacyjnych Azji, ze szczególnym uwzględnieniem Chin jako największego i najbardziej znaczącego kraju w regionie.

więcej o kierunku »

Termin i miejsce

27 czerwca 2019 (czwartek), godz. 18.00–20.00, sala konferencyjna

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy,
ul. Koszykowa 26/28, gmach im. St. Kierbedziów

Prosimy o potwierdzenie uczestnictwa na adres [email protected]

Zapis video ze spotkania zostanie udostępniony na stronie Katedry Studiów Azjatyckich w sekcji Multimedia.