Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Filmy do zjedzenia

float_intro: images-old/filmy-do-zjedzenia-intro.jpg

Co by było, gdyby Vito Corleone prowadził restaurację? Kim jest Julia Child? Jakie znaczenie mają sceny kulinarne w filmach gangsterskich? Zarówno kino, jak i jedzenie stanowią ważne elementy kultury amerykańskiej, zapewne dlatego wiele wątków kulinarnych napotykamy na srebrnym ekranie. Dr Aleksandra Drzał-Sierocka w swojej książce „Filmy do zjedzenia. Obrazy jedzenia w kinie amerykańskim” pisze nie tylko o tym, czym jest food film i jaka jest jego historia, lecz także o tym, jak filmowe posiłki definiują relacje międzyludzkie, o tym, że rodzinny obiad może stać się preludium awantury, ale i o tym, że posiłek może być metaforą kryzysu związku.

Filmy do zjedzenia. Obrazy jedzenia w kinie amerykańskim

Książka Aleksandry Drzał-Sierockiej, specjalistki w dziedzinie food studies, w sposób panoramiczny prezentuje zagadnienie ekranizacji jedzenia w kinie amerykańskim, które ma długą historię, jednak prawdziwym zainteresowaniem zaczęło się cieszyć w latach  od lat 80. XX wieku.

Autorka dogłębnie analizuje temat zaczynając od wczesnych filmów o tematyce kulinarnej, które w większości były komediami, przez opisanie roli jedzenia w filmach gangsterskich, początek mody na programy o gotowaniu i kończąc na zagadnieniu jedzenia w sali kinowej czyli krótkiej historii popcornu. 

Lektura książki daje pełen przegląd obrazów jedzenia w kinie amerykańskim. Analizując kultowe filmy takie jak m.in. Pulp Fiction, Milczenie Owiec, Hannibal czy Gorączka sobotniej nocy, autorka omawia zaganienie jedzenia w kontekście przemocy, kanibalizmu, rasizmu czy dobrobytu i niedostatków nowoczeności.

Autorka dowodzi, że amerykańskie filmy pełne są wątków poświęconych jedzeniu, a filmowe reprezentacje jedzenia stały się integralną częścią amerykańskiej kultury. Kino i jedzenie łączą się, tworząc kompatybilną całość.

Z recenzji prof. Mariusza Czubaja

Szczególne uznanie budzi panoramiczność ujęcia zaproponowanego przez Autorkę, którą zajmuje perspektywa food films we wczesnym kinie amerykańskim, klasycznych filmach Chaplina (gdzie niebagatelną rolę odgrywa motyw głodu), obrazach gatunkowych (film gangsterski), osobliwie żarłocznych konsumentach, jakimi są zombie, by tylko na tym wyliczankę – niepełną – zakończyć. Siłą rzeczy prezentowana monografia jest więc też po trosze historią kina amerykańskiego opowiedzianą, chciałoby się rzec, od kuchni.

400px filmy do zjedzeniaPublikacja ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego Katedra

O autorce

258 aleksandra dzral sierocka

dr Aleksandra Drzał-Sierocka

kulturoznawczyni. Adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS, współkierownik podyplomowych Food Studies (USWPS). Naukowo zajmuje się przede wszystkim historią kina (także dokumentalnego) oraz społeczno-kulturowymi kontekstami kulinariów. W rodzinnym Olsztynie współtworzy Fundację Inicjatyw Filmowych TU SIĘ MOVIE.