Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
zajęcia realizowane:
forma zajęć:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Formularz wyszukiwania na belce: Szkolenia

lokalizacja:
obszar tematyczny:
forma:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo
Zwiększanie samokontroli i racjonalności w zachowaniach konsumenckich
naukowo-badawczy
zakończony

Zwiększanie samokontroli i racjonalności w zachowaniach konsumenckich

kierownik projektu
dr
Jacek Buczny

psycholog, bada uzależnienia behawioralne, m.in. hazard, pracoholizm, zakupoholizm

zobacz biogram
wartość projektu: 60 000 PLN
organizacja finansująca: Bank Zachodni WBK
dyscyplina: psychologia
lokalizacja: Sopot
okres realizacji: 201320142015

Nadmierna, niepohamowana konsumpcja jest jednym z kluczowych problemów, z którymi boryka się współczesny człowiek. Nabywanie kolejnych dóbr często ma służyć psychicznej i behawioralnej ucieczce od rzeczywistości i jak podkreśla dr Jacek Buczny, kierownik  projektu, jest przejawem społecznego kryzysu umiejętności kontrolowania własnego zachowania. Zespół dr. Bucznego zbadał, w jaki sposób zwiększenie samokontroli wpływa na racjonalność zachowań konsumenckich oraz wypracował szereg praktycznych rozwiązań dotyczących radzenia sobie z nadmierną konsumpcją na co dzień.

projekt naukowy

zwiększanie samokontroli i racjonalności w zachowaniach konsumenckich

Jednostka realizującasopot logo white
Kwota dofinansowania60 000 PLN
Jednostka finansującalogo bank wbk

Okres realizacji projektu: 2013–2015

Nadmierna, niepohamowana konsumpcja jest jednym z kluczowych problemów, z którymi boryka się współczesny człowiek. Nabywanie kolejnych dóbr często ma służyć psychicznej i behawioralnej ucieczce od rzeczywistości i jak podkreśla dr Jacek Buczny, kierownik projektu, jest przejawem społecznego kryzysu umiejętności kontrolowania własnego zachowania. Zespół dr. Bucznego zbadał, w jaki sposób zwiększenie samokontroli wpływa na racjonalność zachowań konsumenckich oraz wypracował szereg praktycznych rozwiązań dotyczących radzenia sobie z nadmierną konsumpcją na co dzień.

Założenia projektu

Badania eksperymentalne przeprowadzane w ramach projektu miały pokazać, w jaki sposób samokontrola wpływa na zachowania konsumentów. W tym celu projekt podzielono na trzy części, w każdej z nich analizowano odrębne zagadnienie.

Pierwsze z zagadnień dotyczyło wiedzy o psychologicznych mechanizmach zaangażowanych w samokontrolę czynności sterowanych przez impulsy. W badaniach odniesiono się do zasobowego modelu samokontroli. U jego podstaw tkwi założenie, że samokontrola korzysta z ograniczonej puli zasobów energetycznych. Zużycie tych zasobów zależy od rodzaju wykonywanej czynności. Zachowania impulsywne, w tym niekontrolowana konsumpcja, w sposób znaczący uszczuplają „zapas energetyczny”.

Eksploatacja zasobów samokontroli była drugim z zagadnień analizowanych w projekcie. Badacze przyjrzeli się czynnikom indywidualnym i sytuacyjnym warunkującym proces wyczerpywania.

W ostatniej części projektu badano czynniki, które zwiększają efektywność samokontroli, jak na przykład dążenie do celu, wyznaczające kierunek zachowania.

Chcę pokazać, w jaki sposób możemy radzić sobie z problemami wynikającymi z nadmiernej konsumpcji. Analizuję, jak samokontrola wpływa na zachowania konsumentów. Moim głównym celem jest realizacja badań psychologicznych służących zrozumieniu procesu zwiększania racjonalności w zachowaniach konsumentów. Myślę, że moja praca dotyka ważnych problemów społecznych współczesności.

Cele projektu

Głównym celem projektu była realizacja eksperymentalnych badań naukowych dotyczących czynników zwiększających racjonalność zachowań konsumenckich poprzez zmianę i rozwój samokontroli.

Celem dodatkowym było uzyskanie praktycznej wiedzy na temat zachowań konsumentów i sposobów zwiększania ich samokontroli oraz racjonalności oraz przedstawienie jej w ramach wykładów otwartych, publikacji, specjalnej witryny internetowej oraz w mediach społecznościowych. Poznanie i zrozumienie mechanizmów samokontroli zachowań impulsywnych może prowadzić do lepszego zrozumienia problemów (m.in. takich jak nadmierne zadłużanie się, niezdrowy tryb życia, otyłość) trapiących zachodnie społeczeństwa.