Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
zajęcia realizowane:
forma zajęć:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Formularz wyszukiwania na belce: Szkolenia

lokalizacja:
obszar tematyczny:
forma:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narządzie do wyszukiwania.

Szukaj w konkretnych kategoriach - oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Icy Galaxy – innowacyjna forma do lodu i czekolady, która powstała w School of Form

udostępnij artykuł
Icy Galaxy – innowacyjna forma do lodu i czekolady, która powstała w School of Form
float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/Icy_Galaxy_tlo.jpg

Silikonowe urządzenie do produkcji kostek lodu, które może zrewolucjonizować branżę spożywczą – to właśnie Icy Galaxy, dzieło dwójki projektantów z Iranu, Ladan ZadfarMohammada Farshada. Ten innowacyjny pomysł narodził się w warszawskiej School of Form Uniwersytetu SWPS. W 2020 r. został opatentowany z pomocą Centrum Transferu Wiedzy Uniwersytetu SWPS, a w 2021 r. wyróżniono go prestiżową nagrodą Red Dot, zwaną „Oscarami designu”.

Galaktyka w twojej szklance

Ladan Zadfar i Mohammad Farshad trafili do School of Form w poszukiwaniu miejsca, które sprzyja projektowaniu we współpracy z biznesem. Swoje sztandarowe wynalazki z branży kulinarnej opatentowali we współpracy z naszą uczelnią. Kostkarka Icy Galaxy od kilku lat podbija międzynarodowe festiwale i prezentowana jest w muzeach na całym świecie.

Silikonowa forma służąca do produkcji m.in. bryłek lodu to efekt inspiracji kosmosem, a dokładnie spiralnym kształtem naszej galaktyki – Drogi Mlecznej. Właśnie taki kształt mają kostki produkowane w Icy Galaxy – to kule ze spiralnymi żłobieniami na całej powierzchni.

Icy Galaxy

Icy Galaxy jest produktem niezwykle funkcjonalnym: powierzchnia chłodzenia żłobionych kól jest większa niż w przypadku powszechnie używanych kostek lodu. To zaś znacząco skraca czas schładzania płynu. Wymaga również mniej energii potrzebnej do zamrażania samych bryłek. Dzięki temu napoje nie są za mocno rozcieńczone, urządzenie zużywa mniej wody niż jego tradycyjne odpowiedniki, a sam proces produkcji „galaktycznych” kostek jest szybszy.

W Icy Galaxy można zresztą produkować nie tylko lód do napojów, ale też lizaki, smakowe lody na patyku, lekkie ciasteczka oraz czekoladki przywodzące na myśl fabrykę Willy’ego Wonki.

Wedel i Icy Galaxy

Całość produktu stanowią dwie części: zamykana silikonowa forma, do której wlewamy substancję, oraz plastikowa podstawka, która utrzymuje razem dwie połówki uformowanych w silikonie spiralnych kulek.

Icy Galaxy mold

Kosmiczny deszcz nagród

Wynalazek studentów kierunku Industrial Design warszawskiej School of Form został doceniony przez wielu uznanych ekspertów na całym świecie. „Galaktyczne” kostki w 2021 r. zdobyły prestiżowe wyróżnienie Red Dot (zwane Oscarami świata designu). Projektanci otrzymali nagrodę w kategorii Product Design. Międzynarodowe jury doceniło nie tylko estetykę i funkcjonalność projektu, lecz także ekologiczne podejście twórców do wykorzystania zasobów naturalnych (dbałość o to, by nie marnować wody).

Wyróżnienie zdobyte w tym najbardziej rozpoznawalnym dla branży projektowej konkursie pozwala zwycięskim produktom na używanie symbolu Red Dot w materiałach marketingowych i promocyjnych – to już swoisty certyfikat jakości.

Icy Galaxy

Ladan Zadfar i Mohammad Farshad są laureatami także wielu innych wyróżnień. Ich projekty zostały docenione m.in. w konkursach A’Design Award oraz IF Design Award w Niemczech i Włoszech. Ladan od 2019 r. zasiada w jury włoskiej edycji konkursu A’Design. W tym samym roku projektantka została wyróżniona 9. miejscem w międzynarodowym rankingu World’s Leading Designers w kategorii Food, Beverage and Culinary Arts Design (jedzenie, napoje, sztuka kulinarna).

 

Od koncepcji do wdrożenia

W 2020 r. przy wsparciu Uniwersytetu SWPS wzór sferycznej kuli imitującej galaktykę, na którym zasadza się innowacyjność produktu Icy Galaxy, został opatentowany na terenie Unii Europejskiej oraz w kilku krajach znajdujących się poza wspólnotą. Za wdrożenie produktu na rynek odpowiada Centrum Transferu Wiedzy Uniwersytetu SWPS, pełniące rolę pośrednika pomiędzy pracownikami naukowymi i studentami uczelni a rynkiem. Piotr Ciszek z Centrum Transferu Wiedzy, który koordynuje procesy wdrożeniowe dwóch wynalazków autorstwa Ladan Zadfar i Mohammada Farshada, uważa, że Icy Galaxy może zdobyć serca konsumentów z sektora kulinarnego, zwłaszcza koneserów unikalnych i pięknie podanych napojów.

Icy Galaxy

Eksperci z Centrum Transferu Wiedzy Uniwersytetu SWPS zaczęli od sprawdzenia, czy można zabezpieczyć kształt i produkt. Następnie upewnili się, czy można chronić jego IP (prawa własności intelektualnej). Kolejnym krokiem było oszacowanie możliwości rynkowowych i skali działania konkurencji. Okazało się, że wynaleziono już mnóstwo kształtów bryłek schładzających napoje (od piramidek po czaszki), jednak projekty te skupiały się w większości na warstwie wizualnej, a nie – jak Icy Galaxy – na połączeniu estetyki z funkcjonalnością.

– Kluczowe z naszego punktu widzenia były dwie opcje: znaleźć kogoś, kto kupi od wynalazców licencję, czyli nabędzie prawo do używania tej silikonowej formy, albo skupić się na założeniu spółki i dokooptować do niej inwestorów. Nie było to łatwe. Musieliśmy opracować bardzo dokładny biznesplan – mówi Piotr Ciszek. – Zbudowaliśmy bazę kontaktów i przeprowadziliśmy pierwsze badania wartości produktu. Szukaliśmy również sposobu na to, by w interesujący sposób nakreślić historię powstania oraz fenomen Icy Galaxy – począwszy od pomysłu, a skończywszy na nagrodach, jakie produkt zdobył w międzynarodowych konkursach.

Pandemia koronawirusa spowolniła nieco proces przygotowań do wprowadzenia produktu projektantów ze School of Form na sklepowe półki. Obecnie Centrum Transferu Wiedzy prowadzi negocjacje dotyczące umowy współpracy z jednym z prywatnych inwestorów. Zainteresowanie Icy Galaxy jest duże: toczą się rozmowy m.in. z firmą Wedel, która entuzjastycznie podeszła do możliwości wprowadzenia i dystrybucji swojej czekolady w charakterystycznych „galaktycznych” formach.

chocolate s12

Icy Galaxy ma szansę podbić nie tylko sektor hotelarstwa i gastronomii, lecz także wyposażenia wnętrz i akcesoriów AGD – Centrum Transferu Wiedzy nawiązało kontakty z liderami tego rynku. Wkrótce powstaną pierwsze prototypy produktu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Icy Galaxy pojawi się na rynku pod koniec przyszłego roku.

Mirosław Filiciak - prof. Uniwersytetu SWPS

Ladan Zadfar i Mohammad Farshad – studenci kierunku Industrial Design w School of Form, uczestnicy wielu międzynarodowych wystaw w Chinach, Indiach, Włoszech, Węgrzech, Holandii. Od 2016 r. nagradzani w konkursach A’Design Award w Niemczech i Włoszech. W 2020 r. produkt Wild Cook zdobył w Niemczech IF  Design Award w kategorii „proffesional concept” a także został uhonorowany w we Włoszech wraz z produktem „Icy Galaxy”. Ladan od 2019 r. zasiada w jury włoskiego konkursu A’Design Award.

Ewa Jarczewska-Gerc

Piotr Ciszek – broker informacji w Centrum Transferu Wiedzy Uniwersytetu SWPS, psycholog organizacji pracy. Specjalizuje się w rozwoju modeli i strategii biznesowych, sprzedaży i marketingu, wartościowego rozwoju sieci kontaktów i łączenia ludzi, edukacji, rozwoju klasyfikacji zawodowych i kompetencji, zarządzania zasobami ludzkimi i ochrony własności intelektualnej.