Owulacja czynnikiem pobudzającym kreatywność
Jak sugerują wyniki badań, kreatywność kobiet wiąże się z fazą cyklu owulacyjnego. Dowody na taką tezę zebrały naukowczynie z Centrum Badań Biologicznych Podstaw Zachowań Społecznych Uniwersytetu SWPS – mgr Katarzyna Gałasińska-Grygorczuk i dr hab. Aleksandra Szymków-Sudziarska.
#fazy cyklu #kreatywność #owulacja #pobudzanie kreatywności
Co badaliśmy?
- Badaczki sprawdzały czy kreatywność kobiet ma charakter sygnału wysyłanego do przedstawicieli płci przeciwnej. Jeśli tak by faktycznie było, to kreatywność powinna zwiększać się w kontekstach związanych z reprodukcją, a więc na przykład w płodnej fazie cyklu owulacyjnego. Pytanie brzmiało więc: czy myślenie kobiet staje się bardziej kreatywne w okresie szczytowej płodności?
W jaki sposób?
- Przebadano te same kobiety testem dywergencyjnego myślenia w trzech fazach cyklu miesiączkowego: wczesnej pęcherzykowej (miesiączkowej), owulacyjnej i późnej lutealnej (przedmiesiączkowej), z zastosowaniem mikroskopów owulacyjnych oraz testów LH. Kolejność badania faz była losowa – każdą uczestniczkę badano według innej kolejności.
Wnioski z pracy badawczej
- Wyniki badania pokazały, że kobiety były bardziej kreatywne w fazie płodnej cyklu owulacyjnego - ich pomysły charakteryzowały się wyższą oryginalnością. Wyniki omówiono w kontekście teorii sygnalizacji (teoria z zakresu biologii ewolucyjnej zajmująca się badaniem komunikacji międzyosobniczej zarówno w obrębie jednego gatunku, jak i pomiędzy gatunkami).