Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Co dziś wpada w ucho młodym?

float_intro: images-old/2015/Blog/music_youth.jpg

Muzyka to przekaz, który kształtuje styl życia młodzieży. Jakich gatunków muzyki słuchają dzisiaj młodzi ludzie? Czy utożsamiają się z ulubionymi artystami? Badanie przeprowadzone przez socjologa na Uniwersytecie SWPS potwierdza, że coraz częściej odchodzimy od konkretnych rodzajów muzyki na rzecz mainstreamu. 

Obecnie słucha się muzyki, a nie gatunków

Badania przeprowadzone wśród ponad 570 osób w wieku 15-35 lat pokazują, że młodzież najczęściej wybiera pop (24 proc.), a regularnie włącza disco (30 proc.), rock (28 proc.) i disco-polo (22 proc.).

Subkultury młodzieżowe wśród nastolatków nie przestały istnieć, ale nie są już takie same jak w czasach PRL, czy latach 90. Pełnią pewną formę nisz kulturowych. Autor badania poświęcił się głębszym badaniom 4 subkultur: hip-hopowców, metali, punków i skinheadów. – Niezależnie od analizowanej grupy, zdecydowana większość jej członków deklaruje, że ważne jest dla nich poczucie sensu i osiąganie ważnych życiowych celów mimo trudności, bólu i wyrzeczeń. Członkowie omawianych subkultur młodzieżowych nie są osobami o nastawieniu hedonistycznym czy materialistycznym – podsumowuje dr Lutostański, autor badania.

Pop, disco, reggae, rap, muzyka metalowa

 

Ludzie słuchają bardzo różnych gatunków i bazują na swojej wolności wyboru...

żnice

   Nasz kanał na YouTube

Jak wygląda obecnie relacja muzyków oraz ich fanów?

Z przeprowadzonego badania wynika, że wyznają ten sam światopogląd i system wartości co autorzy tekstów i muzyki, której słuchają. – Sprawdzałem, jak ważne są dla nich teksty piosenek oraz jaką wartość dla nich mają. Ciekawe jest też podejście niektórych muzyków, którzy akceptują fanów dopóki ci wspierają ich wizję świata – mówi dr Michał Jan Lutostański, socjolog Uniwersytetu SWPS.

Klasyczne grupy łączące osoby, które powielają określony zbiór norm i stylu życia, będą jeszcze istnieć, choć brak już w nich wyraźnego pierwiastka kontestacji, jaki spajał je w ubiegłym stuleciu. Będą wciąż ulegać przemianom, ale coraz większe znaczenie będzie miał styl, a nie normy. – Niewykluczone jednak, że w czasach jakiegoś kryzysu ekonomicznego lub militarnego dojdzie do nowej eksplozji subkultur – prognozuje Lutostański.

Wyniki badań zostały podsumowane w ramach pracy doktorskiej Michała Jana Lutostańskiego, napisanej pod kierunkiem prof. Piotra Kwiatkowskiego, i opublikowane w formie książki pt. „Brzydkie słowa, brudny dźwięk” przez wydawnictwo Scholar w 2015 r.

258 Lutostanski Michal

O autorze

dr Michał Jan Lutostański – socjolog. Zajmuje się badaniem młodzieży, subkultur oraz muzyki. Interesuje się różnicami międzypokoleniowymi oraz zróżnicowaniem wewnątrzpokoleniowym. Analizuje zachowania młodzieży na koncertach oraz wpływ muzyki na ich styl życia. Prowadzi badania konsumenckie. Współpracował z cenionymi czasopismami z zakresu marketingu i badań rynkowych.