logo uswps nazwa 3

Nauka i badania
Tak
Tak
mgr
Wiesław Bartkowski
Warszawa
Informatyka Nauki o kulturze i religii
Wydział Projektowania w Warszawie , Katedra Informatyki
Instytut Projektowania,
BIO Wieslaw Bartkowski

 

Wiesław Bartkowski

Instytut Projektowania
Wydział Projektowania w Warszawie
asystent w Katedrze Informatyki
kierownik i współtwórca studiów podyplomowych Creative Coding

Dla mediów

Profil zawodowy

Projektant interakcji i badacz systemów złożonych, antydyscyplinarnie przełamujących granice pomiędzy sztuką, dizajnem, nauką i technologią. Twórca pionierskich na polskim rynku programów kształcenia łączących informatykę z naukami humanistycznymi i twórczym wykorzystaniem technologii. Zajmuje się „fizycznością programowania”. Uczy artystów i projektantów wykorzystywania tworzywa, jakim jest połączenie kodu z elektroniką i cyfrową fabrykacją. Innymi słowy uczy rzeźbienia w mieszance bitów i atomów. Twórca terminu i manifestu „materia kodu” proponującego nowe spojrzenie na kod – tekst źródłowy programu komputerowego – jak na rodzaj tworzywa, które można kształtować przez doświadczanie. „Materia kodu” to również fizyczna manifestacja kodu przełamująca barierę ekranów dzięki połączeniu kodu z elektroniką i cyfrową fabrykacją.

Naukowo zajmuje się complex systems. Bada, tworząc symulacje komputerowe. Realizował badania m.in. w programie „Future and Emerging Technologies” na temat „Quality Collectives: Socially Intelligent Systems for Quality”. Stworzył narzędzia wykorzystywane w ONZ i West Point. Na studiach doktoranckich pod kierunkiem prof. Andrzeja Nowaka badał m.in. „emocjonalne” sztuczne sieci neuronalne jako narzędzie do optymalizacji przybliżonych rozwiązań problemów NP-trudnych. Analizował duże zbiory danych z systemów techno-społecznych, w szczególności badał jak zachodzi wpływ społeczny w relacjach mediowanych przez technologię. Odkrył, jak identyfikować realne źródła wpływu analizując dynamikę sieci. Zaniepokojony konsekwencjami komercyjnych zastosowań swoich odkryć, postanowił nie publikować wyników tych badań. 

Działania naukowe zbliżyły go do świata sztuki i designu. Jego wizualizacje i instalacje interaktywne prezentowane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie, Galerii BOZAR, Galerii Arsenał, Artothek Monachium, Teatrze Powszechnym i Teatrze Nowym. Wystawy, których był kuratorem i współautorem, znalazły się na Festiwalu Gdynia Design Days, Festiwalu Przemiany i Gallery Spaces na Ars Electronica Festival. 

Współpracował z Florida Atlantic University, Ammerman Center for Art and Technology w Connecticut, Institute for Scientific Interchange Foundation Torino, Columbia University oraz Instytutem Podstaw Informatyki PAN.

Laureat DESIGN ALIVE AWARDS 2018 w kategorii Animator m.in. za poszerzanie horyzontu styku interaktywnej techniki z naukami humanistycznymi, designem i sztuką.

Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z projektowania, twórczego wykorzystania technologii, programowania kreatywnego, robotyki społecznej, materii kodu i physical computing.

Dla mediów

Obszary tematyczne

  • Creative coding
  • Interakcje ucieleśnione
  • Niekonwencjonalne interfejsy przełamujące dominacje ekranów i interfejsów graficznych
  • Interakcja człowiek–komputer (ang. Human – Computer Interaction HCI)
  • Informatyka i design
  • Instalacje interaktywne
  • Sztuczne sieci neuronowe
  • Humanistyczny wymiar techniki
  • Relacja człowiek technika
  • „Materia kodu”
  • Projektowanie interakcji
  • Systemy złożone
  • Systemy techno-społeczne

Informacje prasowe

    Materiały Wideo

    TEDxWarsaw: Twórzmy unikalne doświadczenia łącząc świat fizyczny z cyfrowym

    Zaprojektować przyszłość: design spekulatywny

    .

    Materiały Audio

    Interfejs będzie bardziej „ludzki”