Wystawa „Design bez słów”
Zapraszamy na wystawę, która prezentuje efekty projektu realizowanego przez studentów Grafiki SWPS dla dzieci z Dolnośląskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 12 dla Niesłyszących i Słabosłyszących we Wrocławiu. Celem wystawy jest przybliżenie idei projektowania społecznego, skoncentrowanego na realnych potrzebach. Wystawa jest przykładem projektowania społecznego, w którym studenci skupili się na realnych potrzebach dzieci niesłyszących, projektując i wykonując dla nich specjalistyczne pomoce dydaktyczne we współpracy z nauczycielami.
Oprowadzanie kuratorskie, które poprowadzi koordynatorka projektu Małgorzata Ciesielska, odbędzie się 21 maja, o godzinie 18.00.
Wystawa „Design bez słów”
Dzieci niesłyszące i niedosłyszące, ze względu na ograniczony kontakt ze światem, szczególnie w sferze komunikacyjnej i poznawczej, potrzebują wielu pomocy dydaktycznych, które pomogą im zrozumieć pojęcia i zależności między nimi. Nauka języka słyszących i posługiwanie się nim jest dla dzieci niesłyszących trudne i wymaga dużego wysiłku, dlatego pomoce muszą motywować i zachęcać do nauki. W ramach projektu studentki i studenci poznali dzieci oraz nauczycieli z DSOSW nr 12, a obserwacja zajęć w szkole i rozmowy z nauczycielami dały im możliwość lepszego zrozumienia specyficznych potrzeb tych dzieci. Wszystkie projekty były na bieżąco konsultowane z nauczycielami i testowane przez dzieci podczas lekcji. Część projektów została wykonana we współpracy z Firmą PILCH z Ustronia, która zajmuje się produkcją ekologicznych zabawek edukacyjnych.
Wystawa prezentuje oryginalne rozwiązania ułatwiające dzieciom niesłyszącym zrozumienie pojęć i posługiwanie się językiem. Projekty zaspokajają realne potrzeby edukacyjne dzieci, które potrzebują specjalistycznych pomocy. Projekty były konsultowane z nauczycielami, tak by powstały pomoce jak najbardziej użyteczne. Dodatkową wartością projektu była możliwość wykonania pomocy w zakładzie produkcyjnym co pozwoliło studentom na zmierzenie się z technicznymi i ekonomicznymi wymogami produkcji. Niewątpliwie najcenniejszym efektem projektu jest jednak to, że powstały pomoce z których na co dzień korzystają dzieci i nauczyciele, co mieliśmy okazję zaobserwować po roku, podczas kolejnej wizyty w szkole. Koordynatorem projektu jest Małgorzata Ciesielska, prowadząca zajęcia z teorii i praktyki designu w ramach których był realizowany projekt.
Autorami prac są absolwenci: Joanna Graczyk, Izabela Janicka, Marta Kost, Weronika Korolczuk, Hanna Hradovich, Karolina Sorbian, Paulina Potemska, Alicja Barabasz, Valeryia Dziamidzik, Mateusz Masiczak, Kinga Wojciechowska, Piotr Grabarek, Dominika Kaczmarek-Ciesielska, Arkadiusz Kowalski, Julia Paluch, Aleksandra Napieralska, Agata Zborowska, Ola Cząstka, Klaudia Kubiak, Anna Bednarek, Marta Dąbrowska, Sara Krzak, Patrycja Kułakowska, Kornelia Mosiądz, David Kolker, Maciej Trocki, Paulina Pelikan, Patrycja Bielicka, Claudia Kuzaj, Klaudia Musiał, Mateusz Antczak, Katarzyna Berlak, Weronika Bielawska, Magdalena Bróż, Agata Domino.
Wypowiedzi autorów prac:
„Dla mnie najbardziej niesamowite było to, że mogłyśmy poznać dzieci, które samą swoją obecnością i innym, świeżym spojrzeniem na świat są największą inspiracją I motywacją do działania”. – Ola Cząstka
„Wyjątkowo radosnym i satysfakcjonującym momentem było dla nas oddanie pomocy naukowej dzieciom. Mogłyśmy obserwować, jak mali użytkownicy wykorzystują do nauki rozwiązanie zaprojektowane i wykonane właśnie przez nas”. – Agata Zborowska
„Pamiętam moment, kiedy zrozumiałam, że Ameryka Północna nie jest tak daleko od Azji i nie dzieli ich cała reszta świata. Jako dziecku, które uczyło się kontynentów na płaskiej mapie sprawiało mi nie lada trudność przeniesienie tych relacji na kulę ziemską. Według mnie, naszym celem było stworzenie pomocy dydaktycznej służącej nie tylko do poprawnego zdawania testów z geografii, ale pozwalającej zrozumieć wzajemne położenie kontynentów”. – Aleksandra Napieralska
„Dla mnie jako projektanta niesamowite było to, że mogłyśmy wykonać coś dla konkretnego odbiorcy – w tym przypadku dla dzieci. Wiedząc jak wymagającą grupą są najmłodsi nieco obawiałam się samego momentu projektowania i oddawania w ich rączki rozwiązania. Sam proces projektowy był dla nas niesamowitym i nowym przeżyciem bo wykonałyśmy coś namacalnego, co na prawdę pomoże naszym małym odbiorcom”. – Klaudia Kubiak
„Spotkanie z dziećmi niedosłyszącymi na początku procesu projektowego dało nam ogromny zapas motywacji, chęci rozwiązania problemu. Żeby wczuć się w sytuację w jakiej są dzieci niesłyszące i zrozumieć trudności z którymi się spotykają musieliśmy zagłębić się w ich świat poprzez spotkania i rozmowy, literaturę, wykłady oraz filmy na temat tej grupy społecznej”. – Hanna Hradovich, Karolina Sorbian, Paulina Potemska
Termin i miejsce
od 7 maja do 5 czerwca 2019 r., cały dzień
21 maja 2019, godz. 18.00 – oprowadzania kuratorskie
Uniwersytet SWPS we Wrocławiu
ul. Ostrowskiego 30 b
Główny hol