Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Szukasz studiów? Wybierz tematykę:

Szukasz studiów?

Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną

Instytut Nauk Humanistycznych

Centrum łączy praktyków i teoretyków działających w obszarze gospodarki kreatywnej. Analizuje rozwój gospodarki kreatywnej, a także pobudza jej rozwój w Polsce i Europie. W tym celu współpracuje z indywidualnymi osobami oraz instytucjami sektora publicznego, prywatnego, komercyjnego oraz non profit.

Gospodarka/Branże kreatywne/Kreatywność to ciągły dialog – jesteśmy po to, by go umożliwiać.

centrum badan nad gospodarka kreatywna uniwersytet swps

Cele badawcze

Budujemy silną platformę porozumienia i współpracy na rzecz rozwoju gospodarki kreatywnej rozpoznawalną w Polsce oraz na świecie. Naszym celem jest połączenie praktyków i teoretyków działających w dziedzinie kultury oraz gospodarki kreatywnej. Umożliwi to wspólną realizację inicjatyw badawczych oraz wdrożeniowych.

Czym jest gospodarka kreatywna?

W 2001 roku John Howkins wydał pracę zatytułowaną „The Creative Economy. How People make Money from Ideas”. Wykazał w nowatorski sposób jak łączą się ze sobą i przenikają wzajemnie gospodarka, kultura, technologie (w szczególności te najnowsze) oraz ludzka kreatywność.

cbgk mem

Kilka lat później, w 2008 roku, wyspecjalizowana agenda ONZ ds. handlu i rozwoju (UNCTAD) wydała raport pod tytułem „Creative Economy Report 2008: The Challenge of Assesing the Creative Economy: Toward Informed Policy – making”.

Wtedy właśnie do międzynarodowego obiegu naukowego trafiło pojęcie „gospodarki kreatywnej”, łączące w całość różne idee:

  • klasy kreatywnej
  • miast kreatywnych
  • przemysłów kultury
  • sektora kreatywnego
  • oraz różnych rodzajów kreatywności.

Znaczenie gospodarki kreatywnej stale rośnie, przy czym podkreśla się, że obok funkcji sprzyjających społecznej inkluzywności, zróżnicowaniu kulturowemu i rozwojowi człowieka ma ona także ogromny potencjał warunkujący rozwój gospodarczy.

Według jednego z ostatnich raportów przygotowanych na zlecenie Komisji Europejskiej, sektory kreatywne stanowią 11,2% wszystkich prywatnych przedsiębiorstw oraz zatrudniają 7,5% wszystkich zatrudnionych, tworząc przy tym 5,3% wartości dodanej UE.

Chcemy łączyć ze sobą wszystkich
kreatywnych teoretyków i praktyków

cbgk logo

Pojęcie gospodarki kreatywnej i sektorów kreatywnych w literaturze naukowej jest stosunkowo świeże, podobnie jak uznanie tego obszaru gospodarki za odrębną, specyficzną sferę. Badania – szczególnie w Polsce – są wciąż nieliczne. Te zaś, które zostały zrealizowane, wymagają zdecydowanego pogłębienia w odniesieniu do wielu aspektów problemowego obszaru.

Dlatego Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną dąży do tego, aby być liderem w obszarze badań nad gospodarką kreatywną oraz ważnym partnerem naukowym na arenie polskiej i międzynarodowej.

Nie interesuje nas jednak tylko ujęcie teoretyczne. Chcemy nie tylko analizować rozwój gospodarki kreatywnej, ale także pobudzać jej rozwój w Polsce i Europie. Kreatywność to ciągły dialog - jesteśmy po to by był jak najbardziej efektywny. Chcemy łączyć ze sobą wszystkich kreatywnych i – wykorzystując efekt synergii – wypracowywać pozytywne rozwiązania. W tym celu współpracujemy z indywidualnymi osobami, oraz instytucjami zarówno sektora publicznego jak i prywatnego, komercyjnego oraz non-profit.

Jeśli działasz w tym sektorze i masz pomysł na innowację wdrożeniową albo na badania w tej dziedzinie, a nie wiesz, jak je zrealizować – skontaktuj się z nami. Otrzymasz konkretne wsparcie.

Partnerzy zewnętrzni

Wśród partnerów zewnętrznych Centrum Badań nad Gospodarką znajdują się m.in.: European Parliament of Culture, Association of Cultural Economics International (Boston), ERICarts, University of Barcelona, Rotterdam University, Firma Platige Image, Millward-Brown, Radio TOK FM, Planeta-Junior, Orange Polska, PKO BP, Zachodnia Izba Gospodarcza we Wrocławiu, KAYAX.

  • Gruszka-Dobrzyńska, Ewa skrzypaczka i ekonomistka kultury
    Specjalizacja
    skrzypaczka i ekonomistka kultury
    Etatowy
    Nie
    Biogram
    Tak
    Imię i nazwisko
    Ewa Gruszka-Dobrzyńska
    Tytuł
    mgr
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Gospodark\u0105 Kreatywn\u0105","Nazwa odmieniona":""}}
    Miasto
    warszawa
    Instytut
    Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną
    Funkcja w Instytucie
    []
    Funkcja na Wydziale
    []
    Funkcja w Katedrze
    []
    mgr Ewa Gruszka-Dobrzyńskaskrzypaczka i ekonomistka kultury
  • Karpińska, Anna kulturoznawczyni, koordynatorka projektów, absolwentka podyplomowych studiów menedżerów kultury w SGH
    Etatowy
    Tak
    Specjalizacja
    kulturoznawczyni
    Biogram
    Nie
    Imię i nazwisko
    Anna Karpińska
    Dyscyplina
    nauki-o-kulturze-i-religii
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Gospodark\u0105 Kreatywn\u0105","Nazwa odmieniona":""}}
    Tytuł
    mgr
    Stanowisko
    asystent
    Instytut
    Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną
    Funkcja w Instytucie
    []
    Funkcja na Wydziale
    []
    Funkcja w Katedrze
    []
    mgr Anna Karpińskakulturoznawczyni, koordynatorka projektów, absolwentka podyplomowych studiów menedżerów kultury w SGH
  • Kozieł, Maciej doktorant, koordynator Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną
    Etatowy
    Nie
    Specjalizacja
    kulturoznawca
    Biogram
    Nie
    Imię i nazwisko
    Maciej Kozieł
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"koordynator","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Gospodark\u0105 Kreatywn\u0105","Nazwa odmieniona":"Centrum Bada\u0144 nad Gospodark\u0105 Kreatywn\u0105"}}
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    nauki-o-kulturze-i-religii
    Instytut
    Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną
    Tytuł
    mgr
    Funkcja w Instytucie
    []
    mgr Maciej KoziełAbsolwent kulturoznawstwa ze specjalnością projektowanie innowacji (School of Ideas), student kulturoznawstwa ze specjalnością Manager – Agent –Producent na Uniwersytecie SWPS.
  • Trzciński, Stanisław kulturoznawca i ekonomista, kreator kultury, promotor koncertowy i dziennikarz muzyczny
    Specjalizacja
    kulturoznawca i ekonomista, kreator kultury, promotor koncertowy i dziennikarz muzyczny
    Etatowy
    Nie
    Biogram
    Nie
    Imię i nazwisko
    Stanisław Trzciński
    Tytuł
    dr
    dr Stanisław Trzcińskikulturoznawca i ekonomista, kreator kultury, promotor koncertowy i dziennikarz muzyczny

  • Do naszej społeczności należą także:

  • Bielecki, Maksymilian
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Maksymilian Bielecki
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    psychologia
    Specjalizacja
    Psycholog, neurokognitywista
    Stanowisko
    adiunkt
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Projektowania w Warszawie","Nazwa odmieniona":""},"funkcja-na-wydziale1":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Otwarta pracownia sztucznej inteligencji","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Innowacji Spo\u0142ecznych i Ekonomicznych HumanTech","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Informatyki","Nazwa odmieniona":""}}
    Obszar zainteresowania
    Array
    Wydział
    Array
    Instytut
    Array
    dr Maksymilian Bieleckipsycholog, neurokognitywista
  • Wójcik, Karolina
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Imię i nazwisko
    Karolina Wójcik
    Specjalizacja
    Psycholożka, badaczka, trenerka biznesu
    Tytuł
    mgr
    Numer telefonu
    1
    Funkcja na uczelni
    Dyrektor Zarządzająca SWPS Innowacje
    mgr Karolina WójcikPsycholożka, badaczka, trenerka biznesu
    • Szymon Chudy (muzyk)
    • dr Aneta Duda (Centrum Nauki Kopernik)
    • dr Teresa Dudzik (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
    • Selena Dudzińska (specjalista marketingu)
    • Izabela Fila
    • dr hab. Łukasz Gaweł (Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego)
    • Bogumiła Gręda (kulturoznawczyni)
    • dr Anna Janowska (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
    • Kamil Jędra
    • Piotr Kabaj (ekspert rynku muzycznego, Tłocznia Takt)
    • Tamara Kamińska (doktorantka, Music Export Poland)
    • Izabela Knyżewska (SWPS Innowacje)
    • Mikołaj Ławnicki (grafik)
    • Monika Makuch (Zróbmy Badanie)
    • dr Katarzyna Plebańczyk (Uniwersytet Jagielloński)
    • dr Paweł Płoski (Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, dyrektor Muzeum Karykatury)
    • Michał Ulidis (Publicon)
    • Antoni Rosochacki (prawnik, student psychologii na Uniwersytecie SWPS)
    • Agnieszka Skruczaj-Olejnik (statystyczka, psycholożka)
    • dr Ziemowit Socha (Instytut Badań Edukacyjnych)
    • Kacper Świtalski (reżyser)
    • Marek Woźniak
    • dr hab. Kamil Zawadzki, prof. UMK (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
    • Kamila Ziemba

    Aktualności

    Badania i wdrożenia21-10-2024

    Policzone i policzeni 2024 – pobierz raport dotyczący środowiska artystycznego w Polsce

    Czytaj więcej
    Badania i wdrożenia30-01-2024

    Mechanizmy funkcjonowania sektora muzyki w Polsce – pobierz raport

    Czytaj więcej
    Aktualności9-11-2023

    Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS na Forum Kreatywności

    Czytaj więcej

    Projekty
    naukowe

    Nasze obszary działania to sztuki performatywne, sztuki wizualne, dziedzictwo kulturowe, gry video, media, design, architektura, reklama, rynek książki, rynek muzyki oraz kinematografia.

    Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce (2024)

    Celem badania było ustalenie liczby osób aktywnie pracujących artystycznie, twórczo i wykonawczo w Polsce w roku 2024. Jest ono także diagnozą aktualnej sytuacji środowiska artystycznego, która pozwoliła na doprecyzowanie i domknięcie procesu wprowadzenia ustawy o zawodzie artysty.

    Okładka raportu Policzone i policzeni 2024

    Pobierz raport „Policzone i policzeni 2024”

    Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce (2021)

    Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badań „Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce”, w którym wykazano liczebność zawodowo czynnego środowiska artystycznego.

    To pionierskie przedsięwzięcie badawcze, którego uprzednio nie podjęto w takim zakresie w żadnym ośrodku naukowym bądź statystycznym, połączono z jednoczesnym rozpoznaniem sytuacji zawodowej i opinii tej grupy społecznej. Prace przeprowadził kierowany przez prof. Dorotę Ilczuk zespół młodych badaczy skupionych przy Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS. Te badania wynikały nie tylko z potrzeby eksploracji teoretycznej, lecz przede wszystkim z realnego zapotrzebowania – bez znajomości tych danych niemożliwe jest obliczenie kosztów projektowanego systemu wsparcia dla artystów, a tym samym wprowadzenie zmian systemowych w polityce kulturalnej w Polsce.

    Badania powstały w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Kultury organizowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i zostały zrealizowane na zlecenie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, koordynującego prace nad systemem uprawnień zawodowych artystów.

    książka

    Pobierz raport „Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce”

    „Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce”

    Przedstawiamy raport „Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce” przygotowany przez zespół Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną we współpracy z SWPS Innowacje na zlecenie Music Export Poland. W dokumencie tym szczegółowo omówione zostały najważniejsze aspekty sieciowych powiązań i relacji między różnymi podmiotami, a także koncept tworzenia łańcucha i przepływów wartości dodanej w różnych fazach procesu produkcji. Raport stanowi podsumowanie obszernego, interdyscyplinarnego badania, przeprowadzonego przez kilkunastoosobowy zespół badawczy pod kierunkiem prof. Doroty Ilczuk. W badaniu wzięli udział eksperci – cenieni polscy muzycy, tacy jak m.in. Muniek Staszczyk czy Ralph Kamiński.

    Okładka raportu Whos smiling

    Przeczytaj raport „Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce”