Spotkania z nauką: psychologia
Co psychologia może wnieść do biznesu? Dlaczego ulegamy wpływowi społecznemu? Gdzie w mózgu ukrywają się emocje? Czy popkulturowy obraz psychologii ma cokolwiek wspólnego z rzeczywistością? O fascynujących tajnikach psychologii porozmawiamy podczas „Spotkania z nauką”. Wykłady i warsztaty są adresowane do uczniów szkół średnich zainteresowanych psychologią i rozważających podjęcie studiów na tym kierunku.
Projekt „Spotkania z nauką” jest dofinansowany ze środków MNiSW. Wydarzenie jest bezpłatne, obowiązują zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy.
„Spotkania z nauką” Uniwersytetu SWPS
„Spotkania z nauką” to cykl całodniowych, otwartych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym, organizowanych w siedzibach Uniwersytetu SWPS: Wrocławiu, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Katowicach.
Inicjatywa adresowana jest do wszystkich uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy interesują się nauką i sztuką. Głównym założeniem spotkań jest umożliwienie dostępu do nauki szerokiej publiczności, skorzystanie z kilku form i zakresów tematycznych realizowanych działań.
W ramach „Spotkań z nauką” organizujemy seminaria dla nauczycieli oraz tzw. „Dni z nauką”, podczas których nasi eksperci wprowadzają uczestników w problematykę psychologii, prawa, psychokryminalistyki, psychoseksuologii, komunikacji, grafiki oraz innych dyscyplin naukowych.
Zainteresowani mogą wziąć udział w bezpłatnych wykładach, warsztatach, prezentacjach czy wystawach. Mają również możliwość uczestniczenia w zajęciach laboratoryjnych, a także skorzystania z nowoczesnego sprzętu i oprogramowania komputerowego.
„Spotkania z nauką” - zadanie finansowane w ramach umowy 846/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Harmonogram
10.00 – 11.30 – Profilaktyka zaburzeń lękowych w okresie dorastania – Michał Pozdał | wykład
12.00 – 13.15 – warsztaty do wyboru odbywające się równolegle:
- Psychologia biznesu – dr Magdalena Gąsiorowska
- Psychologia społeczna – mgr Krzysztof Leoniak
- Neurokognitywistyka – Jakub Krawiec
- Psychologia kliniczna – mgr Paulina Grzelak
- Wstęp do świata okulografii – zajęcia w laboratorium okulograficznym – Koło Naukowe Badań Okulograficznych
13.30 – 14.45 – warsztaty do wyboru, odbywające się równolegle:
- Psychologia biznesu – dr Magdalena Gąsiorowska
- Psychologia społeczna – mgr Krzysztof Leoniak
- Neurokognitywistyka – Jakub Krawiec
- Psychologia kliniczna – mgr Paulina Grzelak
Opisy spotkań
Psychologia biznesu
- Co psychologia może wnieść do biznesu?
Odpowiedź na przykładzie koncepcji psychologicznych dotyczących ryzyka, pamięci i heurystyk wydawania sądów. W trakcie warsztatów kandydaci zostaną zapoznani z psychologiczną definicją ryzyka oraz wezmą udział w ćwiczeniu sprawnościowym, w trakcie którego będą szacować ryzyko i na tej podstawie podejmować decyzje.
W trakcie dyskusji zastanowią się, jak tę wiedzę można wykorzystać w biznesie. Ponadto kandydaci poznają mechanizmy powstawania zniekształceń pamięciowych, heurystyki wydawania sądów oraz będą poszukiwać ich związków z przedsiębiorczością, reklamą i negocjacjami.
dr Magdalena Gąsiorowska – psycholog przedsiębiorczości i zachowań konsumenckich. Prowadzi badania nad bezradnością w biznesie oraz rolą zasobów poznawczych w przetwarzaniu reklamy i przyjmowaniu postaw przedsiębiorczych. Autorka i współautorka publikacji w dziedzinie psychologii poznawczej oraz marketingu i reklamy, między innymi w „Advances in Consumer Research” i „Przeglądzie Psychologicznym”. Interesuje ją bezradność konsumencka w kontekście powstawania iluzorycznych zależności, decyzji zakupowych oraz postaw wobec ryzyka. Zajmuje się kompensacyjną potrzebą kontroli, którą roboczo nazywa „efektem Supermana“. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z psychologii społecznej, warsztaty z budowania wartości marki oraz „Jak zostać przedsiębiorcą?“. Jest opiekunem Koła Naukowego Psycholog w Biznesie.
Psychologia społeczna
- O wpuszczaniu w maliny z perspektywy nauki
Namawiać, ulegać, manipulować, oszukiwać... Z tymi słowami może potocznie kojarzyć się wpływ społeczny. Czy słusznie? Odpowiedź na to pytanie wcale nie musi być jednoznaczna. Czym tak naprawdę jest wpływ społeczny i czy wszyscy mu ulegamy? Jak się go bada i przy pomocy jakich technik? W poszukiwaniu dowodów naukowych Odpowiedzi poszukamy podczas spotkania, a za punkt wyjścia posłużą nam dowody naukowe.
mgr Krzysztof Leoniak – psycholog społeczny, doktorant Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS. Naukowo związany z tematyką wpływu społecznego oraz strategiami kształtowania zachowań prośrodowiskowych.
Neurokognitywistyka
- Gdzie w mózgu ukrywają się emocje?
„Emocje są przecież nićmi, które łączą w jedną całość nasze życie psychiczne” – powiedział Joseph LeDoux. Czy rzeczywiście rola emocji jest tak ważna, jak podkreśla amerykański neurolog? Po nam emocje? Czy mają wpływ na to, kim jesteśmy? Czy jest tak, jak twierdzi Joseph LeDoux: emocje łączą nasze życie psychiczne w całość? Podczas zajęć prowadząca odpowie na te i wiele innych fascynujących pytań dotyczących emocji. Uczestnicy poznają budowę mózgu, metody badań neuroobrazowych oraz rodzaje bodźców, jakie aktualnie wykorzystywane są do badań emocji. Dowiedzą się, jak przebiegają procesy przetwarzania informacji emocjonalnej na poziomie neuronalnym, a także co kryje się pod wyrażeniem „mózg emocjonalny”.
Jakub Krawiec – student V roku psychologii klinicznej Uniwersytetu SWPS. Szczególnie interesuje się psychologią grupy, negocjacjami i szeroko pojętymi umiejętnościami społecznymi. W wolnym czasie działa prospołecznie w organizacjach studenckich. Jego ulubionym tematem prowadzenia warsztatów jest efektywna nauka.
Psychologia kliniczna
- Jak nas widzą na wielkim ekranie, czyli fakty i mity psychologii klinicznej
Psychologia kliniczna rodzi wiele skojarzeń, jednak niektóre nasze przekonania na ten temat są kreowane przez filmy, książki oraz bujną wyobraźnie artystów, z prawdą mają natomiast niewiele wspólnego. Na warsztatach uczniowie będą mieli szansę skonfrontować obraz psychoterapeuty przedstawiany w popkulturze z tym rzeczywistym oraz poznać fakty i mity dotyczące niektórych zaburzeń psychicznych, takich jak schizofrenia. Wspólnie zagłębimy się również w świat osoby o antyspołecznym zaburzeniu osobowości, potocznie zwanej psychopatą.
mgr Paulina Grzelak – absolwentka Uniwersytetu SWPS w Warszawie, magister psychologii klinicznej. Na co dzień pracuje z dziećmi i młodzieżą zarówno w formie warsztatowej, jak i indywidualnie. Doświadczenie zdobywała także, pracując z osobami uzależnionymi od alkoholu, przewlekle bezrobotnymi, osadzonymi w zakładach karnych.
Profilaktyka zaburzeń lękowych w okresie dorastania
Zbyt często myją ręce, liczą wszystko co popadnie, domykają drzwi i okna, boją się zasnąć i zostawać samemu w domu – lista fobii i lęków, na które cierpią młodzi ludzie tylko się wydłuża. Z roku na rok rośnie liczba nastolatków, którzy doświadczają zaburzeń psychicznych. Jednym z najpowszechniejszych jest fobia społeczna. Młodzi ludzie mają coraz częściej problemy związane z autoprezentacją, nie radzą sobie podczas wystąpień publicznych, trudność sprawia im funkcjonowanie w dużej grupie rówieśników.
Uczestnicy spotkania dowiedzą się, m.in. jaka jest różnica między zwykłym lękiem a zaburzeniem lękowym, jak rozpoznawać u siebie i innych objawy zaburzeń, takich jak np. fobia społeczna. Dowiedzą się, gdzie przebiega granica między złością a agresją, do kogo zwrócić się o pomoc oraz jak pomóc samemu sobie i innym.
Michał Pozdał – psychoterapeuta, seksuolog, wykładowca Uniwersytetu SWPS. Pracuje z osobami oraz parami doświadczającymi trudności w życiu seksualnym. Od kilku lat prowadzi spotkania psychologiczne w ramach projektu Strefa Młodzieży Uniwersytetu SWPS. Miesięcznie spotyka się z około tysiącem licealistów z całej Polski, ich nauczycielami i rodzicami. Interesuje się ludzką seksualnością, we wszystkich jej aspektach, psychoterapią psychodynamiczną i systemową oraz kulturą masową.
Wstęp do świata okulografii – zajęcia w laboratorium okulograficznym
Zajęcia mają na celu zainteresować uczniów prężnie rozwijającym się obszarem okulografii. Przybliżone zostaną możliwości wykorzystania eye-trackerów, m.in. w przemyśle rozrywkowym – w grach komputerowych.
Po odpowiedzeniu na pytanie, dlaczego rejestracja tego na co patrzymy, może być użyteczna i pomocna w codziennym życiu, licealiści będą mieli szanse zapoznać się z prowadzonymi projektami Koła Okulograficznego, a następnie podzielić się swoimi pomysłami podczas burzy mózgów.
Warsztaty zostaną zwieńczone częścią praktyczną, podczas której uczniowie nauczą się obsługiwać eye-trackery i zmierzą ze specjalnie dla nich przygotowanymi grami.
Termin i miejsce
13 grudnia 2017 r. (środa), godz. 12.00 – 14.45
Uniwersytet SWPS w Warszawie, ul. Chodakowska 19/31
Kontakt
Monika Śliwińska
Koordynator Projektu Strefa Młodzieży w Warszawie
tel. 502 599 666
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.