HumanTech Meetings: Wirtualna rzeczywistość (VR) w praktyce psychologicznej
Wirtualna rzeczywistość jest bez wątpienia technologią najczęściej wykorzystywaną przez psychologów – zarówno psychoterapeutów, jak i badaczy. VR umożliwia przeniesienie się na chwilę w zupełnie inny świat i doświadczenie określonych bodźców w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach. Aplikacje wirtualnej rzeczywistości już od dłuższego czasu pomagają w walce z m.in. lękami, fobiami, PTSD, depresją, autyzmem czy uzależnieniami. Spotkanie „Wirtualna rzeczywistość (VR) w praktyce psychologicznej” pozwoli lepiej zrozumieć mechanizmy oddziaływania wirtualnego świata na zmianę zachowania, emocji i postaw osób, które decydują się na wejście w świat iluzji.
Wydarzenie jest kolejnym w ramach serii „HumanTech Meetings”. Tym razem z uwagi na czas pandemii przyjmie ono formę webinarium, które poprowadzi dr Konrad Maj, kierownik Centrum HumanTech Uniwersytetu SWPS.
Gościem specjalnym wydarzenia będzie prof. Skip Rizzo, wybitny badacz technologii VR, dyrektor Medical VR, Institute for Creative Technologies Uniwersytetu Południowej Karoliny (USA). Opowie on o zastosowaniu VR w minimalizowaniu i leczeniu różnych problemów psychologicznych i medycznych, takich jak fobie, trauma, ból czy lęki. Wcześniej wystąpią specjaliści z Polski – Wojciech i Jakub Kreft z firmy Unicorn VR World, którzy opowiedzą, jak wykorzystać VR do zabawy, edukacji i psychoterapii.
HumanTech Meetings – zadanie finansowane w ramach umowy 792/P-DUN/2019 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Prelekcje odbęda się w języku polskim lub angielskim i będą tłumaczone.
Dołącz do nas! Oto link do spotkania »
Formuła spotkania
Żyjemy w czasach postępu technologicznego i dynamicznego rozwoju cyfryzacji. Współczesny pęd do tworzenia nowoczesnych rozwiązań może powodować trudne do przewidzenia skutki psychologiczne i społeczne. Dlatego tak ważne jest nawiązywanie współpracy między inżynierami, programistami, specjalistami IT oraz przedstawicielami nauk społecznych już na wstępnym etapie opracowywania nowej technologii lub usługi. To nie tylko daje szansę na uniknięcie błędów, lecz także umożliwia rozwinięcie innowacyjnego pomysłu.
Projekt HumanTech Meetings to seria spotkań skupiających naukowców i specjalistów z branży technologicznej z Polski i innych krajów. Każde spotkanie składa się z dwóch wykładów, jednego wygłoszonego przez eksperta z Polski i jednego wygłoszonego przez specjalistę z innego kraju. Po wykładach organizujemy dyskusje panelowe, podczas których zaproszeni goście przedstawiają różne podejścia do innowacji i technologii. Spotkania organizowane są przez Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech Uniwersytetu SWPS.
HumanTech Meetings to projekt Centrum Innowacji HumanTech, którego celem jest zbliżenie technologii i nauk społecznych oraz spojrzenie z różnych perspektyw na takie zjawiska, jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, algorytmy, robotyka oraz wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.
Więcej informacji »
Wystąpienia
Wykład 1: Wyzwania VR – czyli wirtualne przestrzenie zabawy, edukacji i terapii, link do spotkania »
Jedyną metodą, by w pełni poczuć i zrozumieć potencjał możliwości, jakie daje nam technologia VR (wirtualnej rzeczywistości) jest „weryfikacja empiryczna” – czyli poczucie jak działa założenie na głowę dobrej jakości okularów VR. Niestety zdalnie nie możemy tego zrobić. W zamian postaramy się jednak pokazać teoretyczne tło (aktualne badania) oraz praktyczne perspektywy wykorzystania VR. Opowiemy o ogromnych możliwościach, jakie daje nam ta technologia w zabawie, edukacji i psychoterapii.
Odpowiednio zaprojektowany program komputerowy może nie tylko być nieskończenie cierpliwym nauczycielem (bądź terapeutą) oferującym kompleksowy rozwój umiejętności dziecka, lecz także może monitorować i zapisywać jego postępy, oraz, co ważne, dopasowywać się do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych – może oferować spersonalizowany plan terapii i edukacji. VR jest ogromną szansą pozwalającą na zbliżenie technologii i nauk społecznych. Stanowi jednocześnie prawdziwe wyzwanie dla naszej kreatywności, pozwala bowiem stworzyć niemal wszystko, co wykreuje nasza wyobraźnia i wykorzystać to do zabawy, edukacji i terapii – najlepiej do wszystkich tych aktywności jednocześnie. Edukacja i terapia przez zabawę staje się dziś możliwa jak nigdy dotąd.
Jakub Kreft – współzałożyciel i CEO Unicorn VR World, programista VR i aplikacji mobilnych. Autor m.in. trzech innowacyjnych aplikacji mobilnych w ramach projektów na „Innowacje społeczne”. Wykonawca pierwszej w Polsce aplikacji mobilnej do planowania kariery – Puzzle Kariery, twórca autonomicznego robota wyścigowego (projekt naukowy WUT). Koordynator największych zawodów robotycznych w Polsce – Robomaticon 2017, prezes Koła Naukowego Automatyki i Robotyki PW. Speaker podczas konferencji TEDxWarsaw 2017. Zwycięzca Gali Szkoły Pionierów PFR 2020. www.linkedin.com/in/jakub-kreft-5a48b641
Wojciech Kreft – współzałożyciel i COO Unicorn VR World. Psycholog, doradca zawodowy, trener i e-trener, wykładowca akademicki (aktualnie prowadzi zajęcia E-terapia – wykorzystanie narzędzi informatycznych w terapii psychologicznej na kierunku Psychologia na AE-H w Warszawie. Innowator łączący nowe technologie cyfrowe z tworzeniem narzędzi rozwoju osobistego. Twórca wielu nowoczesnych narzędzi i programów komputerowych w dziedzinie doradztwa kariery i edukacji. Autor koncepcji i koordynator wdrożenia innowacyjnej sieci Mobilnych Centrów Informacji Zawodowej OHP oraz Szkolnych Ośrodków Kariery (SzOK-ów). Ekspert Komisji Unii Europejskiej (Lifelong Guidance Expert Group). Autor raportów i analiz dotyczących poradnictwa zawodowego i rynku pracy (m.in. dla OECD, Word Bank, Komisja UE). Digital CV, www.linkedin.com/in/wkreft
Wykład 2: Is Clinical Virtual Reality Ready for Primetime?, link do spotkania / watch here »
Since the mid-1990s, a significant scientific literature has evolved regarding the outcomes from the use of what we now refer to as Clinical Virtual Reality (VR). This use of VR simulation technology has produced encouraging results when applied to address cognitive, psychological, motor, and functional impairments across a wide range of clinical health conditions. This presentation addresses the question, “Is Clinical VR Ready for Primetime?” After a brief description of the various forms of VR technology, I will discuss the trajectory of Clinical VR over the last 20 years and summarize the basic assets that VR offers for creating clinical applications. The discussion then addresses the question of readiness in terms of the theoretical basis for Clinical VR assets, the research to date, the pragmatic factors regarding availability, usability, and costs of Clinical VR content/systems. This will be presented in the context of descriptions and video examples of applications addressing Anxiety Disorders, PTSD, Addiction, Depression, PTSD, Pain Management, Stroke, TBI, ADHD, Autism, and Virtual Human applications for clinical training and patient facing healthcare support. Ethical issues for the safe use of VR with clinical populations will then be detailed. While there is still much research needed to advance the science in this area, I will make the case that Clinical VR applications are in fact “ready for primetime” and will soon become indispensable tools in the toolbox of healthcare researchers and practitioners and will grow in relevance and popularity in the near future as the technology continues to evolve.
Prof. Skip Rizzo – is a clinical psychologist and Director of Medical VR at the University of Southern California Institute for Creative Technologies. He is also a Research Professor with the USC Dept. of Psychiatry and School of Gerontology. Over the last 25 years, Skip has conducted research on the design, development and evaluation of Virtual Reality systems targeting the areas of clinical assessment, treatment, and rehabilitation across the domains of psychological, cognitive and motor functioning in both healthy and clinical populations. This work has focused on PTSD, TBI, Autism, ADHD, Alzheimer’s disease, stroke and other clinical conditions. In spite of the diversity of these clinical R&D areas, the common thread that drives all of his work with digital technologies involves the study of how Virtual Reality simulations can be usefully applied to human healthcare beyond what’s possible with traditional 20th Century methods. To view some videos on his work, go to: https://www.youtube.com/user/albertskiprizzo
Paneliści
dr Iwona Pomianowska – projektant (motion & informatioin design), reżyser, psycholog oraz wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, Łódzkiej Szkoły Filmowej oraz Uniwersytetu Śląskiego na wydziale Projektowania Gier i Przestrzeni Wirtualnej. Członek ciała doradczego Museum Leuven oraz badacz łączący domeny psychologii poznawczej oraz projektowania mediów zarówno na poziomie teoretycznym, jak i praktycznym. Obroniła doktorat w zakresie psychologii na Trinity College Dublin oraz posiada tytuł magistra sztuki i projektowania informacji na LUCA School of Arts w Brukseli.
dr Ewelina Smoktunowicz – specjalizuje się w psychologii zdrowia w pracy oraz wykorzystaniu nowych technologii w praktyce psychologicznej. Kieruje StresLabem: Centrum Badań nad Stresem na Uniwersytecie SWPS. W swojej pracy badawczej zajmuje się przede wszystkim tworzeniem, testowaniem oraz wdrażaniem interwencji internetowych, których celem jest poprawa zdrowia psychicznego pracowników. Kierowała pracami w efekcie których powstały programy internetowe Med-Stres oraz Med-Stres SOS skierowane do personelu medycznego. Współtworzyła interwencję wykorzystującą wirtualną rzeczywistość, mającą na celu zmniejszenie lęku wysokości. Otrzymała stopień doktora na Uniwersytecie SWPS i odbyła staż podoktorski na Uniwersytecie w Sztokholmie.
Elżbieta Włodarska – wiceprezes BioMinds Healthcare, psycholog, neuropsycholog z 16-letnim doświadczeniem klinicznym w pracy z osobami dorosłymi z uszkodzeniami mózgu. W swojej pracy prowadzi terapię neuropsychologiczną funkcji poznawczych u osób po urazach czaszkowo-mózgowych, udarach mózgu, w stanie minimalnej świadomości. Jest współtwórcą i koordynatorem procesu terapeutycznego Origin MemoryCare i Origin NeuroCare. Diagnosta zespołów otępiennych; członek Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego i Polskiego Towarzystwa Neurologicznego.
Spotkanie poprowadzi
dr Konrad Maj – psycholog społeczny, kierownik projektu HumanTech Meetings, inicjator oraz kierownik Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych „HumanTech”. W pracy naukowej i dydaktycznej koncentruje się na zagadnieniach związanych z wpływem społecznym, psychologią mediów oraz innowacjami. Obecnie prowadzi badania w obszarze HRI (Human-Robot-Interaction). W latach 2013-2016 pełnomocnik prorektora ds. nauki w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych i innowacji społecznych. Odbył szereg wizyt studyjnych w ośrodkach zajmujących się innowacjami ISI – Institute for Social Innovation (Carnegie Mellon University, Pittsburgh, USA), ID+ Research Institute for Design, Media and Culture (University of Averio, Portugalia), Design Factory (Aalto University, Finlandia).
Organizator
Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech >>
Partnerzy
Patroni medialni
Sponsor
Termin i miejsce
19 października 2020 r. (poniedziałek)
online
Kontakt
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Koordynator: Ewa Łuczak
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Projekt (no. 422493) dofinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w ramach "Funduszu Upowszechniania Nauki".